Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Boom mikt bij Astana op zege Parijs-Roubaix en proloog Tour

Gepost door GillesEmanuel 
GillesEmanuel 24 december 2014 09:43
Lars Boom heeft Parijs-Roubaix en de proloog van de Tour de France als hoofddoelen bij zijn eerste seizoen in dienst van Astana.
"Ik wil tenminste één klassieker winnen en als ik Parijs-Roubaix win, is mijn seizoen meteen perfect", vertelt de Brabander in gesprek met het Spaanse BiciCiclismo.

De 28-jarige Boom, die elf jaar voor Rabobank en later Belkin reed, staat in het voorjaar aan de start van de Tour Down Under, Strade Bianche, Parijs-Nice, Milaan-San Remo, Dwars door Vlaanderen, de E3 Prijs, Gent-Wevelgem, de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix.

Boom heeft op het trainingskamp van Astana in Italië hard gewerkt om klaar te zijn voor die reeks. "Dit schema is perfect voor mij. Ik hoop vier weken achter elkaar een goed niveau te halen en het in al die races goed te doen."

Tour

Na de klassiekers gaat Boom zich richten op de proloog van de Tour de France, die op 4 juli in Utrecht verreden wordt. "Dat is mijn grote persoonlijke doel. Daarnaast willen we natuurlijk het klassement winnen met Vincenzo Nibali."

"De tijdrit is al jaren mijn specialiteit, al heb ik de laatste jaren minder goed resultaten laten zien. Ik wil me dit jaar verbeteren op de korte en lange tijdritten. Dat is belangrijk voor mij en het team."

Boom is tevreden dat Astana ondanks de dopingperikelen bij de opleidingsploeg een licentie heeft gekregen voor de World Tour, al vreesde hij daar nooit echt voor.

"Het was niet ideaal, maar ik ben altijd overtuigd geweest van een schone gang van zaken bij Astana. Ik ben blij dat we op een normale manier kunnen beginnen."

Bron: NU.nl
GillesEmanuel 24 december 2014 09:44
Zou mooi zijn een strijd tussen Tom Dumoulin en Lars Boom in Utrecht, al vrees ik dat een bepaalde pletwals uit Deutschland met deze ambities korte metten mee gaat maken.

Typische Boom uitspraak, al heeft hij natuurlijk wel gelijk, als ik een klassieker win dan is mijn seizoen meteen geslaagd. Ik had gehoopt dat hij bij Astana een wat constantere renner zou worden met minder pieken op specifieke wedstrijden maar het lijkt er op dat hij op dezelfde tour doorgaat.
Blueprint 24 december 2014 09:48
Astana rijdt op Specialized, toch? Best kans dat Boom daar in de tijdritten/prologen nog wat voordeel uit weet te halen t.o.v. de afgelopen jaren. Parijs-Roubaix winnen zal lastig blijven: hij heeft geen sterke ploeg, dus een lekke band of valpartij in de finale zal onmiddellijk fataal zijn.
Blueprint 24 december 2014 09:51
Wat moet iemand met de specifieke kwaliteiten van Boom dan doen? Lijkt me prima voor hem om te pieken op de voorjaarsklassiekers en de Tour. Hopelijk kan hij die goede benen dan meenemen naar de Eneco Tour en/of het WK.
GillesEmanuel 24 december 2014 10:07
Eens mits Boom daadwerkelijk de voorjaarsklassiekers als hoofddoelen ziet, zoals ik de tekst lees gaat hij wederom vol voor Parijs - Roubaix en de proloog in de tour. Boom kennende twee specifieke doelen waar hij ook goed zal zijn met zijn bekende piek maar wat ten koste zal gaan van zijn concentratie/vorm/motivatie/noemmaarop voor de andere koersen. Ik vind dat Boom helemaal niet over specifieke kwaliteiten beschikt, het is een uitstekende hardrijder die aardig een heuvel overkomt met een degelijke sprint en een prima tijdrit, waarvan de korte soms wereldtop is.
Eindhovuh 24 december 2014 10:13
Zonde dat wanneer Boom dit jaar wél een klassieker naar zijn hand kan zetten iedereen over doping begint.
Wat dat betreft is Astana een kut keuze geweest.
Blueprint 24 december 2014 10:14
Quote

Ik hoop vier weken achter elkaar een goed niveau te halen en het in al die races goed te doen
Blueprint 24 december 2014 10:15
Nee joh, Nederlanders gebruiken geen doping. Echt niet.
GillesEmanuel 24 december 2014 11:07
Ik zei al, ik hoop het!
Zorro 24 december 2014 13:29
Voor klassiekers als Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix heeft Boom het veldrijden verlaten. Als hij een van deze 2 kan winnen is zijn keuze geslaagd. Zelf had ik liever gezien dat Boom in het veld was blijven rijden, samen met Stybar.
Eindhovuh 24 december 2014 13:51
Als ik iedere week met boegeroep, gespuug en biergegooi werd onthaald in Vlaanderen zou ik ook lekker op de weg zijn gaan rijden.
Arsimo 24 december 2014 14:50
Alleen al zijn "PR"-Tour-etappezege afgelopen Tour is al minstens twee wereldtitels veldrijden waard. Als Boom nog een grote eendagswedstrijd (RVV, PR, WK, MSR) er bij wint in zijn carriere dan is er helemaal meer geen vergelijk.
El Chaba 24 december 2014 17:25
Ik begrijp je punt maar dat klopt niet helemaal. Ik kan me nog goed een editie van Paris-Roubaix een aantal jaren geleden herinneren met Boonen, Pozzato en Hushovd in de finale, waar de laatste twee ook met boegeroep, gespuug en biergegooi werden onthaald door diezelfde 'supporters'.
Pyama 24 december 2014 18:04
Zou mij verbazen als Boom mee mag naar de Tour.
Arsimo 24 december 2014 18:26
Serieus? Openingstijdrit in Nederland, ploegentijdrit, mogelijk waaierritten. Daarnaast iemand die afgelopen Tour in de eerste helft van bergetappes veel werk deed en een etappe won.

Astana wil ook een serieus team naar de Giro sturen met Aru, dus niet iedereen is beschikbaar voor de Tour-ploeg. Zou mij verbazen als Boom niet meeging.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/12/2014 18:29 door Arsimo.
Goozzer 24 december 2014 18:27
Met een kasseienrit en ploegentijdrit op het programma lijkt het me vrij zeker dat hij erbij zal zijn, nog daargelaten een eventuele 'de start is in zijn land-gunfactor'-tiebreaker...
D. Marrage 25 december 2014 02:44
Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> Parijs-Roubaix winnen zal lastig blijven

Joh!
ton duk 25 december 2014 08:45
Eigenlijk wel typisch en kenmerkend dat Lars nog geen van de Belgische voorjaarsklassiekers heeft gewonnen...en eigenlijk ook zelden in de positie geweest om dat wel te doen (ik kan me er geen herinneren ?)
Gelukkig is ie nu wel verlost van de ultieme ploegmaat Vanmarcke....

gr Ton DUK
Wanny 25 december 2014 09:26
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zou mooi zijn een strijd tussen Tom Dumoulin en
> Lars Boom in Utrecht, al vrees ik dat een bepaalde
> pletwals uit Deutschland met deze ambities korte
> metten mee gaat maken.
>
> Typische Boom uitspraak, al heeft hij natuurlijk
> wel gelijk, als ik een klassieker win dan is mijn
> seizoen meteen geslaagd. Ik had gehoopt dat hij
> bij Astana een wat constantere renner zou worden
> met minder pieken op specifieke wedstrijden maar
> het lijkt er op dat hij op dezelfde tour doorgaat.

In zo'n korte tijdrit zie ik Kelderman wel in staat zich bij de beteren te scharen.
El Mik 25 december 2014 12:23
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eigenlijk wel typisch en kenmerkend dat Lars nog
> geen van de Belgische voorjaarsklassiekers heeft
> gewonnen...en eigenlijk ook zelden in de positie
> geweest om dat wel te doen (ik kan me er geen
> herinneren ?)
> Gelukkig is ie nu wel verlost van de ultieme
> ploegmaat Vanmarcke....
>
> gr Ton DUK

Ik ben er van overtuigd dat hij met Vansummeren om de zege had gereden die editie als hij niet door pech werd teruggeslagen (zat in dezelfde ontsnapping en als zelfs een uitgeputte Tjallingii nog zo lang mee kon...)
edit. en dit jaar was hij ook gewoon beter dan Terpsta volgens mij, alleen weer pech (of een stomme fout) op een cruciaal moment



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/12/2014 12:24 door El Mik.
ton duk 25 december 2014 12:54
A : Ik schreef ook echt bewust over de BELGISCHE voorjaarsklassiekers,El Mik...
B: Ja,die editie Vsummeren had ook naar Boom kunnen gaan ....
C: Als Boom niet de bocht was uitgevlogen, hadden Terpstra en Boom beiden niet gewonnen ( egostrijdje)

gr Ton DUK
Sub Culture 25 december 2014 14:19
Boom is er 29 geworden dit jaar.
Gezien zijn potentieel bij de jeugd had ik er toch allemaal net iets meer verwacht als prof.

Ok, etappes in de Tour en de Vuelta winnen en een proloogje hier en daar zijn mooi.
Maar het ontbeert hem toch ietwat aan continuïteit tijdens zo'n wielerseizoen. Ik heb ook de indruk dat er renners in het peloton rijden met meer beroepsernst dan hem.
Carlos Danger 25 december 2014 16:14
Verwachtingen van de buitenwacht zijn niet altijd even realistisch.
Het is toch al geen slechte palmares en gezien juist zijn nog jonge leeftijd, gaat hij daar nog mooie zeges aanplakken.
Pyama 25 december 2014 16:54
Echt? Ja.
Nibali heeft al aangegeven de Tourploeg van vorig jaar weer mee te willen. Iglinsky valt wel weg dus er is een plaatsje vrij.
2014: Nibali, Kangert, Fuglsang, Scarponi, Westra, Grivko, Gruzdev, Vanotti en Iglinsky.

Voor de kasseien, de TTT en de Nederlandse start heb je al Westra. Daarnaast kan ook Fuglsang en Grivko wel een kassei over. Dus Boom is niet nodig. De excuus-Kazak gaat ook dit jaar wel mee. Gruzdev is bovendien uitstekend tijdrijder. Anders heb je nog Dyachecnko of Zeits als reserve Kazak.

Gezien de bergachtige Tour verwacht ik een extra klimgeit voor Nibali. Denk aan Dyachenko, Tiralongo maar vooral Cataldo (ook geen vervelend tijdrijder).

Naar de Giro gaan vooral Aru, Landa, LLSG, Tiralongo, Rosa.

Kortom: Boom in de Tour... hmmm... het zou mij verbazen. Als er iets met Grivko of Westra gebeurd: ja.
Lucho Herrera 25 december 2014 17:30
Tot 220 kilometer oogt alles bij Boom soepel. In Roubaix denk je dan.....die jongen gaat hier iedereen naar huis rijden. Maar hoewel hij wedstrijden van 250km zeker aan kan lijkt hij in het laatste uurtje niks extra's meer in de tank te hebben. Terpstra heeft dat wel. En Langeveld komt ook vaak dan pas bovendrijven, als het echt taai wordt en nog net iets langer duurt. Ik denk dan ook zeker niet dat Boom beter was dan Terpstra.
veluweracer 25 december 2014 18:12
Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> Astana rijdt op Specialized, toch? Best kans dat
> Boom daar in de tijdritten/prologen nog wat
> voordeel uit weet te halen t.o.v. de afgelopen
> jaren. Parijs-Roubaix winnen zal lastig blijven:
> hij heeft geen sterke ploeg, dus een lekke band of
> valpartij in de finale zal onmiddellijk fataal
> zijn.

Ah, gij geleuft dat het fietsenmerk wat uitmaakt. Bij OPQS geloven ze daar ook in.
ton duk 26 december 2014 09:05
P-R250+ wel maar RvV250+ niet...die vele hellingen nekken 'm meer
r dan de vele kasseistroken..heb ik het gevoel,Lucho.

TdF en Vuelta-etappe, Eneco, Rondjes v Belgie,Engeland,Ster...etappe P-N..menig profrenner zou er na zijn carriere voor tekenen
maar we ( Ger en ik) missen nog een Aprilhoofdprijs...op zich nog tijd zat smiling smiley
HUP LARS

gr Ton DUK
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen