Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Hoogerland baart opzien met tweet over uitblijven salaris

Gepost door JW 
JW 31 december 2014 11:48
11:30 – Vlak voor de jaarwisseling heeft Johnny Hoogerland een opvallend bericht op Twitter geplaatst. De Nederlandse renner heeft laten doorschemeren dat hij niet betaald wordt door zijn Italiaanse ploeg Androni Giocattoli.

"Waar kun je heen als renner als jouw ploeg jouw salaris niet betaalt?", vraagt Hoogerland via het sociale medium aan Brian Cooskon, de voorzitter van de internationale wielerunie UCI. De Zeeuw maakt sinds dit jaar deel uit van de gelederen van Androni, maar lijkt dus geen salaris te hebben ontvangen.

De 31-jarige Zeeuw reed voor zijn overstap naar de pro-continentale formatie voor het opgedoekte Vacansoleil-DCM. Na dit jaar vertrekt Hoogerland naar de nieuwe Nederlandse ploeg Roompot-Orange Cycling.

[bron: wielerupdate]
JW 31 december 2014 11:51
Het lijkt me dat Hoogerland bij de UCI aan het goede adres is.

Een team dat niet aan zijn financiële verplichtingen voldoet zou een startverbod moeten krijgen.
D. Marrage 31 december 2014 12:09
Is er wéér een nieuwe UCI-voorzitter?
Linkebal 31 december 2014 12:31
Ieder team moet toch een aantal maandsalarissen aan borg neerleggen bij de UCI voordat ze mogen beginnen? Juist om dit soort zaken te voorkomen.
Quarantanove 31 december 2014 14:34
Hij zegt toch ook niet dat hij niets heeft gehad.
Vaak komt het voor dat een vertrekkend coureur en zeker bij ploegen die niet doorgaan naar de laatste maanden kunnen fluiten.
TomDJ 31 december 2014 18:41
Update via NOS:
Laster. Daar wordt Johnny Hoogerland op de laatste dag van 2014 van beticht door zijn Italiaanse werkgever Androni-Giocattoli, de ploeg waar hij nog welgeteld één dag onder contract staat.
De Italianen nemen Hoogerland kwalijk dat hij een tweet verstuurde met daarin de tekst: "Waar kun je als renner heen als jouw ploeg je salaris niet uitkeert?". De Nederlander appelleert daarbij aan UCI-voorzitter Brian Cookson als mogelijke raadgever.
"We zullen de UCI alle papieren sturen met betrekking tot de betalingen aan Hoogerland", aldus de ploeg in een reactie. "Daarnaast klaagt onze advocaat Hoogerland aan bij de burgerrechter vanwege laster."

Verschil van ruim 2.300 euro
Het gaat allemaal om het salaris over de maand december. Hoogerland heeft ruim 2.300 euro minder ontvangen, 1.910 euro in plaats van 4.300 euro. "Wij hebben hem al uitgelegd dat wij dat bedrag als inkomstenbelasting hebben uitgekeerd aan de Italiaanse staat. We dachten dat het probleem opgelost was, maar de tweet die hij verstuurde is een serieuze belediging voor het team."

Hoogerland wil nog niet in de media reageren op de situatie. Vrijdag wordt de Nederlander gepresenteerd als renner van het nieuwe Nederlandse team Roompot. Hij stond één jaar onder contract in Italië.

Het lijkt erop dat Hoogerland iets te hard heeft geroepen, en dat er iets te snel conclusies getrokken zijn.
Pannenkoek 31 december 2014 23:01
Hoogerland heeft zeker iets te vroeg geklaagd. Maar het verhaal van zijn team is ook vreemd, aangezien Hoogerland gewoon de Nederlandse belastingtarieven betaalt en dan is het vreemd als Italië 'ineens' een hoger belastbaar bedrag opeist. 7500 bruto is 4333 netto.
JW 31 december 2014 23:51
De 90.000 euro salaris zegt Savio “volledig en zonder vertraging” te hebben betaald.
Kwanten (manager) bevestigt dat Hoogerland op 29 december slechts 1910 euro ontving in plaats van 4300 euro. Savio wijt de loonkorting aan belastingen en premies.


90.000 bruto betekent 7500 per maand. Als hij de Nederlandse percentages betaalt zou dat volgens mij inderdaad op zo'n 4300 netto uit kunnen komen.
Geen echt riant salaris voor een renner. Daarmee kun je je geen goede advocaat veroorloven (maar misschien heeft hij een rechtsbijstandverzekering ?)
Als daar door een sluwe Italiaanse move nog weer es meer dan de helft wordt ingehouden. dan riekt dat naar maffiapraktijken.
Arsimo 01 januari 2015 07:41
Als dit de werkelijke kwestie betreft kan ik me wel voorstellen dat Hoogerland niet blij is maar om er dan over te tweeten lijkt me niet slim. Het eerst proberen op te lossen met de (oude) werkgever in het nieuwe jaar lijkt me een slimmere weg - het betreft tenslotte dan geen structurele weigering van betaling. Als bijvoorbeeld eind januari er nog geen oplossing is kan je altijd nog op twitter gaan uitleven.

Overigens, een niet al te super salaris voor iemand die als Nederlands kampioen bij een nieuwe ploeg is gaan rijden en bovendien een behoorlijk naamsbekendheid heeft (ook al is het dan voor een deel door brokken en mislukte aanvallen in de koers). De meerderheid van zijn Nederlandse leeftijdsgenoten in de normale maatschappij verdient het niet, maar voor een professionele topsporter die nu rond zijn financiele hoogtepunt hoort te zitten toont het wel dat zelfs voor een nationaal kampioen de onderhandelingspositie erg matig geweest moet zijn eind 2013 na het stoppen van Vacansoleil. Of Hoogerland moet een heel aantrekkelijk bonusregeling in zijn contract hebben opgenomen en daar op vertrouwd hebben (en als dat er was zal dat ook weinig opgeleverd hebben zijn uitslagen afgelopen seizoen beschouwende)
diravi 01 januari 2015 11:53
Eén van de domste renners ooit. Op de weg, en nu dus ook naast de weg.
En JW, heeft Johnny een paardenkop in zijn bed gevonden?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/01/2015 11:55 door diravi.
Goozzer 01 januari 2015 12:36
Maffiapraktijken? Als dit het werkelijke geschil is, lijkt het daar m.i. helemaal niet op en vind ik het zelfs vrij onbehoorlijk om meteen zo naar buiten te treden. Dit soort kwesties zijn natuurlijk vervelend, maar er lijkt (zoals al gezegd) op geen enkele manier sprake te zijn van structurele weigering tot betaling of wanbetaling. Van maffiapraktijken zou ik pas in dat soort gevallen spreken of op het moment dat er, zoals in Italië nogal eens gebeurd, gerommeld wordt met 'schaduwcontracten' en deze vervolgens niet uitbetaald worden...
JW 01 januari 2015 12:43
Het zou zo maar kunnen smoking smiley
Overigens grove beeldspraak, een paard heeft een hoofd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/01/2015 12:44 door JW.
sijbriskie 01 januari 2015 14:38
JW 01 januari 2015 15:06
" Dit soort kwesties zijn natuurlijk vervelend, maar er lijkt (zoals al gezegd) op geen enkele manier sprake te zijn van structurele weigering tot betaling of wanbetaling...."

Structureel, nee. Andere maanden ontving hij keurig netto 4300. Belastingen en premies waren daar - zoals ik het begrijp - al op ingehouden.
Dat er dan bij de laatste maand nog weer zo veel extra wordt ingehouden, kan ik niet plaatsen. Jij blijkbaar wel.

Mijn persoonlijke ervaringen bij reizen in Italië zijn sterk divers. Van super aardige mensen die voor een heel redelijke prijs bijzonder goede waren leverden tot anderen waar ik schandalig geschept werd. Op mij komt deze eindafrekening over als vallend in de laatste categorie. Maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Blueprint 01 januari 2015 15:31
Gewoon een misverstand of een arbeidsconflict. De term maffiapraktijken is hier natuurlijk schromelijk overdreven.
Walnoot 01 januari 2015 17:23
Anderhalve man en een paardenkop? In sommige contreien kan men mensen en paarden vrij goed onderscheiden. In andere contreien weer niet. Ik heb zo nu en dan ook mijn twijfels, ik noem een Ankie van Grunsven en haar dansende gezel.
JW 01 januari 2015 18:36
Niet zo moeilijk. Ankie lijkt het meest op het paard.
bakfiets 02 januari 2015 12:22
lijkt me nog veel gezien zijn prestaties
Blue 02 januari 2015 12:28
In de koers was Hoogerland al niet de slimste, preparatie ook niet, bij de junioren werd ie al gepakt op doping. Nu ook alle vuile was op straat gooien, dom van hem. Hoop dat forza Italie de rechtzaak doorgaat zetten, leert die Hoogerland alleen maar van, voor zijn verdere leven



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/01/2015 12:29 door Blue.
Arsimo 02 januari 2015 12:44
Hoogerland gaat stevig door met publiciteit zoeken rond het hem "aangedane onrecht":

[www.nu.nl]
Carlos Danger 02 januari 2015 18:57
Kansloze missie voor ploeg Androni, zo'n rechtszaak.
Hoogerland noemt niet man en paard(enkop/hoofd), maar kennelijk voelt de ploegleiding zich aangesproken.
Als Hoogerland belastingplichtig is in Nederland, is (belasting-) inhouding van Italiaanse kant niet mogelijk.
Je betaalt belasting in één land, nooit in twee. Daar zijn verdragen over.
Goozzer 02 januari 2015 20:47
Buiten het feit dat belastingplicht voortvloeit uit nationale wetgeving (waardoor je als internationaal opererend persoon met buitenlandse werkgever(s) al snel in meerdere landen belastingplichtig bent) kunnen belastingverdragen het heffingsrecht natuurlijk ook toewijzen aan zowel bron- als woonstaat. Wat dat betreft zou je zijn contract en alle feiten en omstandigheden moeten weten om er iets over te kunnen zeggen. Is hij in loondienst? Is hij zelfstandige? Zijn er nog andere inkomsten of voorwaarden in het spel (bijvoorbeeld prijzengelden en startbonussen). Zijn er portretrechten? etc.
Carlos Danger 02 januari 2015 23:33
Het gaat hier, volgens de reactie van Androni, om inkomstenbelasting. Als Hoogerland elf maanden per jaar inkomstenbelasting in Nederland afdraagt, kan het niet zo zijn, dat Androni in de twaalfde maand dat 'afdraagt' aan de Italiaanse belastingdienst. Is compleet nonsens.
Andere Peter 07 januari 2015 21:47
Helemaal eens. Gewoon een klein arbeidsconflictje. Waarbij de werkgever er in mijn ogen een stuk beter op staat dan Hoogerland. Zo snel de publiciteit zoeken is een teken van ofwel kwade wil, ofwel er de ballen van snappen. Geld dat naar de Italiaanse fiscus gaat, dat is niet zo gek bij een Italiaanse werkgever. In Italië hebben ze vast ook T-biljetten of zoiets.
Andere Peter 07 januari 2015 21:49
Zelfs als dat helemaal zo is, dan is dat geld gemakkelijk terug te claimen.
Andere Peter 07 januari 2015 21:50
thumbs up

Eens. Hoogerland is een sympathieke vent. Maar hier ligt mijn sympathie bij de werkgever .
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen