Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Mollema blij met rol als enige kopman bij nieuwe ploeg Trek

Gepost door JW 
JW 05 januari 2015 12:45
Mollema blij met rol als enige kopman bij nieuwe ploeg Trek


Gepubliceerd: 05 januari 2015 11:54
Laatste update: 05 januari 2015 12:39

Bauke Mollema kijkt uit naar zijn rol als enige kopman van een ploeg in de grote rondes.

Bij zijn nieuwe team Trek is de Groninger komende zomer in de Tour de France de man voor het klassement, waar hij eerder bij Belkin - en daarvoor Rabobank - het kopmanschap moest delen.

"Bij die ploegen begonnen we vaak aan een grote ronde met twee of meer leiders. Ik denk dat dat voor mij niet de beste tactiek is. Ik denk dat het beter is met één kopman te starten en een plan B achter de hand te houden'', zegt Mollema maandag op wielersite Cyclingnews.

Trek-baas Luca Guercilena bood Mollema totale steun aan voor zijn ambities in de Tour, waar hij bij Belkins opvolger Lotto-Jumbo te maken zou krijgen met sterke teamgenoten als Robert Gesink en Wilco Kelderman.

"Ik weet niet hoe dat gelopen zou zijn, maar ik voelde bij mijn eerste gesprek met Luca meteen het vertrouwen en mijn besluit was direct duidelijk. De laatste paar jaar had ik niet het gevoel dat ik me voldoende verbeterde. Misschien had ik een nieuwe omgeving nodig om de volgende stap te zetten. Ik was toe aan een nieuwe uitdaging."

"Dit leek me het perfecte team gezien de rol die ze voor mij in gedachten hadden, als kopman in etappekoersen en deelnemer aan de klassiekers.''

Top vijf

De 28-jarige Mollema zet in op een top vijf-notering in de Ronde van Frankrijk en denkt dat de keuze voor een nieuwe ploeg hem daarbij kan helpen.

"Het is een enorme verandering. Ik heb altijd voor hetzelfde team gereden, dus ik wist eerlijk gezegd niet precies wat ik kon verwachten bij Trek. Maar ik ben geweldig goed opgevangen en voel me zeer op mijn gemak. Na een paar dagen voelde de overstap al een stuk minder groot. Ik ben heel blij met hoe het nu gaat."

De klimmer zal eind januari op Mallorca zijn eerste wedstrijden van het seizoen rijden. Daarna start Mollema in de Ronde van Murcia, de Ruta del Sol, de Tirreno-Adriatico, de Ronde van het Baskenland en de heuvelklassiekers in april.

De Groninger wil in de Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik om de ereplaatsen meedoen. "Met Frank Schleck en Julian Arredondo hebben we een goede ploeg voor in de Ardennen. Dat zijn jongens die zelf voor een goed resultaat kunnen gaan of mij kunnen helpen.''

"Ik heb mijn beste winter ooit gehad op de fiets, hopelijk gaat dat zich uitbetalen. Ik wil in het voorjaar al in topvorm zijn."

[NU/NL]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/01/2015 12:47 door JW.
Sub Culture 05 januari 2015 13:19
Lijkt me toch erg matig omringd voor het rondewerk daar bij Trek.
Top 5 zie ik hem sowieso niet halen in de Tour.
ton duk 05 januari 2015 13:29
Lijkt me toch erg matig omringd voor het rondewerk daar bij Trek.
Top 5 zie ik hem sowieso wel halen in de Tour (op zijn nieuw elan)
gr Ton DUK
El Mik 05 januari 2015 13:37
Quote

Bij die ploegen begonnen we vaak aan een grote ronde met twee of meer leiders. Ik denk dat dat voor mij niet de beste tactiek is. Ik denk dat het beter is met één kopman te starten en een plan B achter de hand te houden

Rare uitspraak, hij was toch ook gewoon de kopman afgelopen jaren? Ik denk dat de rol vooraf van F.Schleck en Zubeldia niet veel meer of minder "Plan B" zal zijn dan Ten Dam of Gesink-met-Giro-in-de-benen.
marsman 05 januari 2015 13:48
Ik hou wel van iemand die gewoon durft te zeggen welke doelen hij heeft zonder er omheen te draaien. Top 5 zal pittig worden, gezien het feit dat volgens mij alle toppers gaan starten. Maar kansloos, nee dat niet.
JW 05 januari 2015 14:09
Voor 2015 zouden ze waarschijnlijk met drie (of zelfs vier, met Ten Dam erbij) kopmannen/schaduwkopmannen zijn gestart. Maar een keuze voor de Giro, als Bauke was gebleven, had me ook niet verkeerd geleken.

Gezien zijn opmerkingen over afgelopen jaren lijkt het me goed dat hij verkast is. Of dat heel veel voor Bauke verandert moet ik eerst nog zien.

Want inderdaad was zijn rol in de afgelopen jaren toch die van eerste kopman in de Tour. Bij Trek werd ook met meerdere kopmannen gereden, die niet bepaald veel werk voor mekaar verzetten. Het zal me verbazen als Schleck en Zubeldia komend jaar wèl volledig in dienst van Mollema gaan rijden.

De kans op een plaats in de topvijf zal mede afhangen van het aantal toppers dat uitvalt in het eerste deel van de Tour. Het zal niet elk jaar gebeuren dat de sterksten vooraan wegvallen. Als vrijwel iedereen in de Tour blijft zal de strijd om een plaats in de topvijf moordend worden.
Als Bauke in topvorm is kan hij daar zeker aan meedoen. Maar in zo'n sterk veld 6e of 8e worden kan (achteraf bezien) ook een prima prestatie zijn. Zó zouden m.i. zijn oude bazen erover denken. Als Bauke daadwerkelijk als enige kopman wordt uitgespeeld zullen ze daar bij Trek m.i. anders over denken. De druk ligt nu duidelijk hoger.
Ik ben benieuwd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/01/2015 14:11 door JW.
Arsimo 05 januari 2015 14:11
Alles zal er vanaf hangen of hij bij Trek inderdaad nog een stap kan maken. Dat er maar een (korte) tijdrit is in de a.s. Tour is in zijn voordeel. Als de ploeg hem steunt en de begeleiding op (correcte) wijze - mbv training, juiste manier pieken etc - zorgt dat hij nog net een paar procentjes power en uithouding meer heeft dan de laatste 2 jaar dan is een Tour top 5 een doelstelling met perspectief. Indien die paar procent niet te vinden zijn - en hij dus op zijn top zat - dan kan Mollema een top 5 vergeten.

Aanvulling: die paar procent kan ook mogelijk gevonden worden in effecienter zijn huidige power aanwenden - daar valt mogelijk nog wel wat winst te halen bij Mollema als hij zich daar voor open stelt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/01/2015 14:14 door Arsimo.
Velodroom 05 januari 2015 14:35
Acteur, die Stephen Hawking in de film speelt zegt tegen Hawking himself: "Hoe vindt je het, dat we onder hetzelfde gesternte geboren zijn, namelijk steenbok?"
Stephen Hawking antwoordt na 6 minuten: "Ik ben een astronoom, geen astroloog".

Fred Velodroom pretendeert wel eens diepzinnig te zijn, maar hierbij buigt hij nederig zijn hoofd.

Is deze bijdrage off-topic? Niet helemaal, denk ik.
MarcoV 05 januari 2015 14:49
Inderdaad, als er al verbetering in ploeg is, dan toch eerder in voorbereiding op de Tour dan tijdens de Tour. Ploegen die toch niet één van de top 5 favorieten hebben gaan toch zelden in de bergen massaal de koers in handen nemen, en uit de wind gehouden worden zou Mollema bij de meeste ploegen wel worden.
Nog sterker, misschien zat 'ie bij Belkin daar wel beter met renners als Leezer, Tankink en Tjallingii, waar bij Trek ervaren renners als Cancellara toch vooral hun eigen agenda volgen. En ik moet maar zien of er bij Trek iemand zo op kop voor Mollema kan rijden als bv. Ten Dam op de Mont Ventoux 2013 deed.
En als het wel goed gaat kunnen 2 kopmannen voor een ploeg die toch geen favoriet zijn ook prima hun eigen Tourklassement rijden, zie afgelopen jaar bij AG2R, en zo zijn er tig voorbeelden de laatste jaren.

Kortom, fijn dat Mollema zegt dat 'ie het fijn heeft, maar inhoudelijk overtuigend is het niet ...
Blueprint 05 januari 2015 20:11
Een ploeg met Mollema als kopman kan niet anders dan hem matig (Schleck, Zubeldia, Arredondo?) omringen. Anders was Mollema nooit de enige kopman geweest...
sijbriskie 05 januari 2015 23:17
Lijkt me dat ie met een top 9-klassering dik tevreden mag zijn als Froome, Contador, Quintana, Nibali (in strikt willekeurige volgorde), Valverde, Rodriguez, Bardet en Pinot tenminste op hun fiets blijven zitten.
Velodroom 06 januari 2015 01:33
sijbriskie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lijkt me dat ie met een top 9-klassering dik tevreden mag zijn als Froome, Contador, Quintana, Nibali (in strikt willekeurige volgorde),
> Valverde, Rodriguez, Bardet en Pinot tenminste op hun fiets blijven zitten.

Je vergeet Gees.
Bromertà 06 januari 2015 13:22
Allereerst lijkt er niets mis met het voornemen om "in te zetten op" een top 5 in de Tour. Hoe ambitieloos moet je zijn om niet hoger te mikken dan je in het verleden reeds gepresteerd hebt? Vervolgens voorkomt Mollema door zijn vertrek veel heisa bij LottoNL, hoewel. Ben vooral benieuwd hoe Kelderman, Gesink en Ten Dam elkaar in de jacht naar het kopmanschap tijdens de Tour gaan bijstaan danwel bestrijden. De ploegleiding zal wederom vooraf geen keus durven maken; laten we vooral vrienden met iedereen blijven. Ook leuk wordt de rivaliteit tussen Mollema en zijn oud-ploeggenoten met op de achtergrond een niet te stuiten wraaklustige deuren forcerende coach: hoe gek gaat ie z'n renners maken? Dat vertrouwen weleens doorslaggevende krachten kan losmaken bij een topsporter is blijkbaar nog niet doorgedrongen in het oude Rabo-nest, waar mentale druk als een spelbreker in plaats van een motivator wordt ervaren. Topsport betekent: onvoorwaardelijke keuzes maken, wie gaat relativeren zit al op achterstand. Mollema heeft zonder te trappen al winst behaald.
sijbriskie 06 januari 2015 14:17
Sorry, je hebt gelijk.
Tinuz 06 januari 2015 23:54
Beetje een gek idee om Mollema bij een buitenlands team te presenteren als een kopman, terwijl hij nauwelijks wedstrijden wint.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen