Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Anti-dopingreglement UCI per januari 2015 stevig aangescherpt

Gepost door JW 
JW 06 januari 2015 09:38
Zoals beloofd heeft de UCI per 1 januari 2015 de anti-dopingregels vernieuwd en in overeenstemming gebracht met de WADA-code.
Dat heeft toch wel enkele stevige wijzigingen tot gevolg.

Zo wordt de maximumstraf bij ernstige dopingovertredingen vier jaar schorsing.
De verjaringstermijn voor dopingzaken gaat van 8 naar 10 jaar.
En bij meerdere dopingzaken binnen een team is het ook mogelijk dat team daarvoor voor een bepaalde periode deelname aan wedstrijden te ontzeggen. Daarbij kunnen recente dopinggevallen van voor 2015 worden meegewogen, wat meer duidelijkheid geeft over de waarschuwing van Cookson aan Astana.

[www.cyclingnews.com]
Velodroom 06 januari 2015 12:56
UCI revamps roept bij mij andere associaties op dan revises or renews alhoewel het allemaal min of meer hetzelfde is.
Goozzer 07 januari 2015 11:40
Ook interessant: [www.cyclingnews.com]

Ik vind het een prima initiatief om dopingzaken in eerste aanleg sneller en objectief af te handelen en de sport en onschuldige renners te beschermen voor onnodig negatieve publiciteit. Echter, je zou het ook kunnen zien als soort gelegaliseerde doofpot, hetgeen best opmerkelijk is en zich moeilijk laat rijmen met het verkiezingsaura van Cookson. Imagotechnisch zou je zou dit soort stappen eerder toeschrijven aan zijn voorgangers, al waren zij in feite natuurlijk juist ontzettend loslippig. Zo lijkt ook het CIRC vooralsnog veel beslotener en minder slagkrachtig dan de commissie ingesteld door Mcquaid (waar in elk geval veel meer heisa over was). In die zin doet de zwijgzame Cookson het een stuk beter en gaf ook (zijn beschermeer?) Makarov in een Russisch interview onlangs aan tevreden te zijn over Cooksons verdienste dat er (in de pers) minder aandacht voor doping zou zijn [rsport.ru]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/01/2015 11:40 door Goozzer.
Linkebal 07 januari 2015 15:56
"The new rules are more emphatic in stating that any association by riders with a banned individual "in a professional or sport-related capacity" can result in an ADRV."

Ik ben wel benieuwd hoe ze dit gaan vormgeven.
Mag Armstrong Van Garderen nog achter zijn brommer laat trainen?
Het contact moet "professional or sports related" zijn. Mogen renners dan wel naar het verjaardagsfeestje van Michele Ferrari?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/01/2015 16:03 door Linkebal.
JW 08 januari 2015 09:55
Die door Pat ingestelde commissie was zó slagvaardig dat Pat zelfs haast moest maken die commissie weer op te heffen, Voordat die commissie Pat omver blies.
Van het CIRC is inderdaad tot nu toe weinig gehoord. Toch zijn ze al een poosje aan het werk. Ik ben best benieuwd waar ze eerstdaags mee komen.

Vooralsnog lijkt het erop dat Cookson heel stilletjes over betere wegen stuurt.

.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen