Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Dekker naar Mexico voor aanval op werelduurrecord

Gepost door Ron Meijers 
Ron Meijers 07 januari 2015 17:36
Dekker to Mexico for world hour record attempt

Thomas Dekker will make his Hour Record attempt at altitude in Aguascalientes in Mexico, and do so on a bike from Dutch company Koga. A date for the attempt has not yet been set.

Sport scientist Leon Burger, who is working with Dekker, told Ad.nl that the benefits of altitude are uncertain. “This is due to many factors, such as whether he is well acclimatized. At altitude you have less drag, but you can also deliver less power.”

Dekker never rode to his potential after his return from his doping violation and failed to secure a contract with the Cannondale team for 2015.

“The confidence and conviction that I had, had slipped away,” he said. His tests now show nearly ten percent more power than the last months of the season.

“The attack on the world record is a wake-up call for me,” he said recently.

[www.cyclingnews.com]
JW 07 januari 2015 17:46
“The confidence and conviction that I had, had slipped away,” he said. His tests now show nearly ten percent more power than the last months of the season.
“The attack on the world record is a wake-up call for me,” he said recently.


Als ik dit soort dingen lees heb ik het toch echt helemaal gehad met Dekker.
Bij Garmin heeft hij een echte tweede kans gehad, maar die niet benut. Misschien kan hij zonder doping niet presteren, misschien was hij toch niet zo serieus met zijn sport bezig als iedereen dacht. Ik weet het niet.

Of die aanval op dat record nu slaagt of niet, het is een volledig zinloze actie.
Omdat het uiteindelijke doel, alsnog ergens een contract los peuteren, zinloos is. Als hij bij Garmin niet de motivatie op kon brengen om er vol voor te gaan, zal hij dat bij een eventueel nieuwe ploeg ook niet kunnen.
Velodroom 07 januari 2015 22:47
De wielerprikbord award deze maand is voor Ron. smiling smiley

Krijgen we dan toch einen Fernduell tussen Maas van Beek (wie kent hem niet, Walnoot?) en Thomas Dekker (wie kent hem wel, JW?) op dezelfde indoorwonderbaan van Aguascalientes (1887m) om het Nederlands Uurrekord?

We zouden dus feitelijk nooit meer van Mexico moeten spreken, want dat roept in de eerste plaats altijd associaties op aan de open lucht wielerbanen van Mexico Stad. En bij het werelduurrecord dwalen onze gedachten af naar de herfst van 1972.

Koga die de renfiets ontwikkelt is ook interessant. Al was het maar omdat de futuristische Koga Chimera baanfiets (half miljoen euro ontwikkelingskosten) voor Theo Bos nadien op de OS in Bejing 2008 niet bepaald een succes werd. Nu revanche?, al is Thomas Dekker uiteraard niet te vergelijken met Theo Bos.

En wat wordt nu de naam van de nieuwe renfiets? Ik tendeer naar Epilog4.

His tests now show nearly ten percent more power than the last months of the season.

Er zal geen woord aan gelogen zijn, maar als... je eerst 10% zakt en dan weer 10% stijgt ben je nog steeds niet terug op het oude niveau.
Tenminste, zo lang je niet nominaal rekent.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/01/2015 23:48 door Velodroom.
Eindhovuh 08 januari 2015 07:38
Wat ik frappant vind is dat de laatste 10 succesvolle aanvallen op het werelduurrecord helemaal niet op hoogte in Mexico oid waren. Hebben al die rijders het dan verkeerd gezien?
Massimo 08 januari 2015 07:55
Denk het van niet, denk dat Dekker redeneert dat hij toch niets te verliezen heeft en de gok wil nemen.
Sub Culture 08 januari 2015 08:30
Heeft Thomas Dekker nu eigenlijk al een nieuwe ploeg gevonden voor dit seizoen?
Of is dat hele uurrecord een ultieme wanhoopspoging om de aandacht van ploegen te trekken?
JW 08 januari 2015 08:50
Linkebal 08 januari 2015 09:49
Denk eerder een poging om nog met een minimaal gevoel van eigenwaarde te kunnen stoppen
Velodroom 08 januari 2015 12:51
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat ik frappant vind is dat de laatste 10 succesvolle aanvallen op het werelduurrecord helemaal niet op hoogte in Mexico oid waren.
> Hebben al die rijders het dan verkeerd gezien?

Dat is niet zo frappant als het lijkt.

Nadat Francesco Moser de laatste was om in Mexico City succes te hebben, bleef iedereen op zeeniveau.
Pogingen in Mexico City zijn nu eenmaal om verschillende redenen kostbaar en tijdrovend en het positieve effect is er weliswaar, maar is deels ook ongewis omdat het te zeer afhangt van de individuele renner en de duur van de acclimatisatie. Voor LaPaz gaat geldt dat nog veel sterker.

De gloriejaren van het WUR, de negentiger jaren, werden verder voornamelijk bepaald door de futuristische ontwikkeling van het wielermateriaal met als absolute hoogtepunt Chris Boardman, die de Super Man Position van Graeme Obree, perfectioneerde.
De UCI zag daarin echter ook een reëel gevaar voor de wielersport zelf en verbood acuut het materiaal.
Voor het werelduurrecord resulteerde dit in een zogenaamd klassiek werelduurrecord, waarmee voor velen de tijd werd teruggezet naar 1972.

In 2010 baarde Sarah Hammer echter veel opzien, door in het toen nog onbekende Aguascalientes op de Pan Am Games het als fameus bekend staande 3km record van Sarah Ulmer 2004 (OS Athene) te verbreken.

In de als conservatief bestaande wielerwereld drong het pas vrij laat door, dat hier inderdaad een heuse wonderindoorbaan lag, absoluut vergelijkbaar met de
historische Alma Ata schaatsbaan al in de tijden voor Ard en Keessie.

De eerste baanwereldcup werd hier in januari 2013 gehouden, maar er volgde er eind van dat jaar nog een!
Ditmaal echter vrij dicht gepland op het WK 2014 in Cali eveneens op hoogte.
Dus toog de hele wereldelite, afgezien wellicht van het WK Bogota 1995, in zijn geheel naar Aguascalientes, alwaar onwaarschijnlijke tijden werden gereden.
Linkebal 08 januari 2015 13:38
Wat ik me wel afvraag: lange tijd moest een poging voor het werelduurrecord gedaan worden op een klassieke Merckx-fiets, omdat de vooruitgang qua materiaal tot oneerlijke competitie zou leiden. Waarom wijst de UCI dan niet 1 indoorbaan aan waar alle pogingen gehouden dienen te worden? Er zit blijkbaar zoveel verschil tussen bepaalde wielerbanen, dat dat net zo goed oneerlijke competitie is als met futuristisch materiaal. Gelijke omstandigheden voor iedereen zou ik zeggen.
Velodroom 08 januari 2015 18:57
Linkebal Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat ik me wel afvraag: lange tijd moest een poging voor het werelduurrecord gedaan worden op een klassieke Merckx-fiets, omdat de vooruitgang qua materiaal tot oneerlijke competitie zou leiden.
> Waarom wijst de UCI dan niet 1 indoorbaan aan waar alle pogingen gehouden dienen te worden? Er zit blijkbaar zoveel verschil tussen bepaalde wielerbanen, dat dat net zo goed oneerlijke competitie is als met futuristisch materiaal.
> Gelijke omstandigheden voor iedereen zou ik zeggen.

De open lucht wielerbaan op hoogte kennen we uiteraard al vrij lang.
Met name voor en tijdens de OS 1968 van Mexico tekende zich bijvoorbeeld al een revolutie af op de 1000m met staande start, maar ook op de langere afstanden.

Maar open lucht wielerbanen hebben uiteraard overal ter wereld hun nadeel ten opzichte van indoor wielerbanen. De kans, dat er in de open lucht op de geschikte tijdstippen een vol uur sprake is van absolute windstilte is natuurlijk maar bitter klein. Bij 0,1m/s spreken we immers al van tocht.
Daarnaast is een perfecte houten baan ook niet zo'n optie.

Hoe hoger je komt hoe minder zuurstof er ter beschikking is.
Mexico City is niettemin per saldo nog steeds voordeliger, er vanuit gaande, dat je goed bent geacclimatiseerd en goede omstandigheden aantreft.
En dus niet net zoals Chris Hoy in 2007 in LaPaz op nog grotere hoogte, waar het allemaal maar la-la was en haastje-repje.

Pas met de komst van de indoorbanen op hoogte is de afwezigheid van (nadelig uitwerkende) wind een stabiele factor, want permanent.
Aangezien er met de toename van de hoogte ook sprake is van verminderde luchtweerstand (op basis van de hoogte, dus niet het weer), leidt dit ineens tot wel heel veel voordeel. Er verandert uiteraard niets aan de hoeveelheid beschikbare percentage zuurstof in de lucht.

Enkele cijfers:
Grenchen ca 400m; 970 hPa en 96% percentage zuurstof;
Aguascalientes 1887 m; 820 hPa en 81% percentage zuurstof;
Mexico Stad 2250m; 780 hPa en 77% percentage zuurstof;
LaPaz 3417m; 680 hPa en 67% percentage zuurstof.

In Nederland kun je het verschil met Grenchen alleen maar opheffen als je net die ene dag per halve eeuw aantreft, dat de luchtdruk zo extreem laag is,
vooropgesteld dan weer, dat Grenchen een normale luchtdruk heeft. Genormaliseerd naar 1013 hPa op zeeniveau.

Het verschil tussen Aguascalientes en Mexico Stad is net zoiets, maar behalve het verschil van percentage zuurstof in de lucht, blijft (vooralsnog) ook het grote verschil tussen een indoor en een open lucht wielerbaan.

Het theoretisch optimum van hoogte voor het werelduurrekord zou nog net inclusief LaPaz kunnen zijn, maar nog nooit heeft iemand dat ook echt geprobeerd.
Maas van Beek heeft op tijd ingezien, dat verder ploeteren in LaPaz toch geen optie is. Daarom is het feit, dat de baan er heel slecht bij ligt een welkom excuus om naar Aguascalientes af te dalen. Het kan uiteraard ook zijn, dat deze slimmerik dit al bij voorbaat wist, maar de gelegenheid te baat wilde nemen om toch op grote hoogte (tot 4300m) nog een hele reeks epo taartjes te kunnen bakken (vrij naar zijn woorden, voordat iemand..)

Toeval bestaat niet zeg ik steeds vaker, want zonet las ik, dat Maas van Beek ook op zoek kan gaan naar een "milder" werelduurrekord en wel dat van
de Belg Koek de Koker, die in mei 1996 met 70x12 in Manchester de afstand aflegde van 47,076km. Hoezo 80x14 Maas?

En dan gelijke omstandigheden.

Verdeling in indoor en open lucht wielerbanen?
Verdeling op basis van hoogte? Voor 2 indoorbanen boven zo'n beetje de 1600m?; 3 indoorbanen denk ik boven de 1000m?.
Etcetera.

Maar gelukkig wordt in de wielersport aan het begrip RECORD niet zo heel veel waarde gehecht.
Prikdude 09 januari 2015 18:57
Hup Dekker! (Go The Moser Way!)
Proost! 10 januari 2015 12:01
Iets meer over Dekkers beweegredenen.
[cyclingtips.com.au]
Velodroom 12 januari 2015 22:49
Een goed bewaard geheim is de aanval die dit jaar al is gedaan op het eerste werelduurrekord.
Het eerste werelduurrecord, Fred, wat heb ik gemist?

Niet gehoord van de aanval door ED van BS? Een heel dappere poging, die met 35,1km bijna gelukt was.
Ik wil het niet eens weten, Fred, 35,1km, dat halen hier toch alle prikbordrenners.

De aanval was echter een aanval op het eerste werelduurrecord OOIT, van Henri Desgranges. grinning smiley

Intussen is het bijna eind januari als de wielerwereld zal ontwaken.
Eerst Maas van Beek, die zegt pas weer bij aankomst op 23 januari in Aguascalientes op een zadel van een baanfiets plaats te kunnen nemen.

Ridicuul, dat uitgerekend de man, die de wereld verbaasde met een uurrecord staande op de pedalen, nu niet kan zitten omdat hij zijn @@@@ heeft bezeerd op de hobbelige baan van LaPaz. Dat gun je toch niemand.

Daarna komt Jack Bobrdige aan de beurt op zijn "thuisbaan", alwaar hij in 2011 een fameus WR 4km individuele achtervolging in 4:10.534 vestigde onder zéér gunstige atmosferische omstandigheden. Dit over een uur vol te houden is wat moeilijker.

Zoals dit prikbord de winterblues heeft, zo heeft Fred nog enige tijd de WUR blues. Oftewel muddy waters.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2015 23:22 door Velodroom.
Velodroom 14 januari 2015 13:46
Sta(a)nd-by. Chris Horner revisited en eerste echte scheur in supportersbastion.
Velodroom 18 januari 2015 19:31
Nog 10 dagen dan kan het WUR-jaar 2015 beginnen. Begint het met een supernova of toch met een klein voetzoekertje?
Maas stuurt intussen (nu ook bestemd voor onze contreien) een trailer van zijn voorbereidingen, te bezichtigen met door te klikken op een link op bijgaand verhaal.

De monnik staat op scherp
Velodroom 22 januari 2015 13:02
Hoe dik is de strohalm?

In het rijtje komt Maas weer niet voor. Hij moet wat meer aan PR doen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen