Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wielrenners Team LottoNL-Jumbo klaar voor spannend seizoen

Gepost door Cecchini 
Cecchini 09 januari 2015 22:25
Gek dat hier vandaag nog geen topic is geopend in het kader van de perspresentate van de enige Nederlandse profploeg op World Tour nivo. Waarschijnlijk houdt Parijs de gemoederen bezig (wat te begrijpen valt).

Van de website van de Lotto Jumbo ploeg

De wielrenners van Team LottoNL-Jumbo zijn vrijdagmiddag 9 januari in Rosmalen gepresenteerd aan de pers. Vlak voor de start van het schaatsseizoen werden de schaatsers van dit unieke topsportteam al voorgesteld en per 1 januari 2015 is ook de wielersectie officieel onderdeel van Team LottoNL-Jumbo. Team LottoNL-Jumbo bestaat uit 12 schaatsers en 25 wielrenners en is het hele jaar op topniveau actief.

Samen winnen
Team LottoNL-Jumbo is een oer-Hollands professioneel topsportteam dat 365 dagen per jaar zichtbaar is en op het hoogste niveau presteert. Met het samenvoegen van een professionele wieler- en schaatsploeg is het fundament gecreëerd van een nieuw organisatiemodel in de Nederlandse topsport. Een model dat draait om kennis delen, kruisbestuivingen en krachten bundelen. Niet alleen op commercieel en communicatief gebied, maar ook op sportief gebied.

Er ontstaat een nieuwe topsportcultuur, die dankzij sportieve prestaties en een goede uitstraling, ‘Nederlands trots’ als belangrijke kernwaarde uitdraagt. Hiermee inspireren we een nieuwe generatie sporters en fans. Management, coaches en atleten delen kennis, werken samen en drijven elkaar sportief naar grotere hoogten met als doel: samen winnen!

Richard Plugge
“Zowel commercieel als sportief is dit een heel mooie samenwerking. De schaats- en wielerploeg zijn twee van de meest innovatieve sportorganisaties van Nederland. Grote voordelen zijn de krachtenbundeling en kruisbestuiving. De samenwerking met Pioneer is een mooi voorbeeld. Pioneer was al sponsor van de wielerploeg, maar ook de schaatsers rijden met de door Pioneer en het wielerteam ontwikkelde vermogensmeter.

De interactie tussen de atleten is fantastisch om te zien. Ze stuwen elkaar echt naar een hoger niveau. Ook op commercieel gebied is de samenwerking interessant. Ons team is 365 dagen per jaar zichtbaar, iets wat voor sponsoren heel aantrekkelijk is. Talentontwikkeling hebben wij hoog in het vaandel staan. Net als de schaatsploeg brengen wij jonge talenten naar de wereldtop en zijn wij een uithangbord voor jonge topsporters. De schaatsers hebben met diverse titels al vroeg in het seizoen iets fantastisch neergezet. Wij willen die successen evenaren en overtreffen. We gaan er een fantastisch en knallend jaar van maken.”

Jac Orie
“Tijdens het NK afstanden werden de schaatsers aangemoedigd door een aantal van de wielrenners en dat klikte meteen. Dat was echt een belangrijke ruggensteun. Ons motto ‘samen winnen’ was overduidelijk van toepassing. We huizen inmiddels samen met het management van de wielerploeg in de Dutch Innovation Factory in Zoetermeer en de basis van de samenwerking is gelegd. De atleten gaan op termijn en wanneer de programma’s dit toelaten, ook zeker samen trainen. Als er schaatsers zijn die aan het duurvermogen moeten werken, kunnen zij met de wielrenners meedoen. Tijdens de Tour de France kan bijvoorbeeld een niet geselecteerde renner bij ons aansluiten. Er zijn legio interessante kansen.”

Nico Verhoeven
“Sep Vanmarcke is tijdens het klassieke voorjaar onze kopman. Hij heeft vorig jaar laten zien waartoe hij in staat is. Die prestaties willen we minimaal evenaren. Het liefst met een mooie uitschieter. In de Waalse klassiekers is het ons doel om met Robert Gesink en Wilco Kelderman op niveau te presteren. We willen meedoen voor het podium. De Tour de France is het hoofddoel voor ons team. Als Nederlandse ploeg kijken we uit naar de Grand Départ in Utrecht. Met Robert Gesink, Wilco Kelderman en Laurens ten Dam hebben we drie mannen die een goed klassement kunnen rijden. Steven Kruijswijk gaat in de Giro d’Italia voor een goed klassement. Hij heeft al een keer top tien gereden in Italië. Moreno Hofland mag zich in de Giro d’Italia richten op de sprintetappes. Daarnaast beschikken we dit jaar met Barry Markus en Tom Van Asbroeck over veel sprintkracht.”

Johan Cruyff Institute
Tijdens de presentatie in Rosmalen ontvingen alle wielercoaches van Team LottoNL-Jumbo het diploma ‘Master in Coaching Opleiding’ aan het Johan Cruyff Institute. Merijn Zeeman, verantwoordelijk voor de coaches van het team, is trots op zijn mannen. “Als team zijn wij continu bezig met innoveren. De Master in Coaching is daar een mooi voorbeeld van. Een belangrijk element uit de opleiding is jezelf leren kennen en ontwikkelen, waardoor de onderlinge samenwerking en communicatie nog beter wordt. Praktijkmensen zijn nu meer theoretisch onderlegd. Hierdoor kunnen we de individuele sporter beter begeleiden, maar ook het team als geheel naar een hoger niveau tillen.”

Robert Gesink
“De Ronde van de Algarve wordt mijn eerste wedstrijd van het jaar. Daarna volgen in aanloop naar de klassiekers de Tirreno-Adriatico en de Ronde van het Baskenland. De Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik zijn mijn eerste grote doelen. Vervolgens verleg ik mijn focus richting de Tour de France. Ter voorbereiding ga ik op hoogtestage en rijd ik de Ronde van Zwitserland.”

Laurens ten Dam
“Ik vind de Tour of California en de Ronde van Catalonië mooie wedstrijden en als wij daar rijden, wil ik vanzelfsprekend het beste uit mezelf halen en voor het hoogst haalbare gaan. Ik ben echter wel weer een jaartje ouder en wordt iets ‘roestiger’, opstarten aan het begin van het seizoen gaat moeizamer. De Tour de France is het hoofddoel. De laatste jaren heb ik elke keer vooruitgang geboekt en daar ga ik ook dit jaar voor. Al ben ik ook realistisch, het kan natuurlijk dat de vooruitgang op je 34e een keer ophoudt.”

Sep Vanmarcke
“Het is mijn sportieve ambitie om dit jaar een voorjaarsklassieker te winnen. Ik was er vorig jaar een aantal keer dichtbij en ben dit seizoen extra gretig. De kasseienrit in de Tour de France en het WK op de weg in Richmond staan ook op mijn lijstje. Die koersen zie ik als grote uitdagingen.”

Wilco Kelderman
“Ik wil dit seizoen weer een stap zetten, bijvoorbeeld door dit jaar een mooie koers te winnen. Natuurlijk ga ik ervoor om in de Tour de France een goed klassement te rijden. In Utrecht wil ik een sterke tijdrit afleveren. Verder streef ik er vooral naar over het gehele seizoen constant te zijn met top tien-noteringen in de kleinere rondes.”Steven Kruijswijk“Ik wil de goede lijn van afgelopen seizoen doortrekken en competitief blijven op het hoogste niveau. Ik ga voor een top tien-klassering in de Giro d’Italia en wil ook in de Tour de France iets moois neerzetten, zeker omdat de Grand Départ dit jaar in Utrecht plaatsvindt.”

Moreno Hofland
“Ik wil net als vorig jaar in het voorjaar een hoog niveau halen Deze keer wil ik het volhouden tot na de Ronde van Vlaanderen. Verder ga ik in de klassiekers opnieuw ervaring opdoen. Als de kans zich voordoet, wil ik ook een goede uitslag rijden. Daarna komt de Giro d’Italia. Ik ga proberen een rit te winnen en uit te rijden. Ook het NK is een belangrijk doel.”
JW 09 januari 2015 23:50
Zoals altijd bij dit soort gelegenheden genoeg goede voornemens en mooie woorden.
Het wordt nog een hele klus om het vertrek van een aantal toppers op te vangen.
Maar dat hoeft de renners niet verteld te worden....
Het is op zich al een groot wonder dat nog zo'n groot deel van de oude ploeg bijeen is gebleven.

Ik verwacht veel van de teamspirit. Als ze allemaal fit blijven kunnen ze nog steeds op elk terrein meekomen.

Edit:
Belangrijker dan de mooie woorden vind ik de concrete plannen.
Zo wil Vanmarcke beslist dit jaar een grote klassieker winnen.
En Kruijswijk weer toptien in de Giro gaan rijden.
Leuk is ook dat de ploeg in de Strade Bianchi van start gaat.
Om maar wat te noemen...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/01/2015 23:58 door JW.
Cecchini 10 januari 2015 01:15
Alle dagen in het geel - bijna dan



Wielerploeg LottoNL-Jumbo weet te imponeren met zijn nieuwe huiskleur. 'In de dierenwereld betekent geel: Pas op! Ik kom er aan!'

Door: Iwan Tol - Volkskrant

In de foyer van Sociaal Cultureel Centrum Perron-3 in Rosmalen vertelt Bram Tankink over zijn buurvrouw. Die had haar beroemde buurman op tv gezien, in de outfit van zijn nieuwe ploeg, en was daarna direct even bij hem langs gewipt. 'Bram', zei ze, 'dat geel staat je zó goed'. Nou, dan zal dat wel zo zijn hè.'

Als een van de weinige ploegen in het peloton is de hoofdkleur van LottoNL-Jumbo, met dank aan beide sponsors, geel. Kleurcode 116C pantone om precies te zijn. Felgeel, fluoriserend bijna. Daarvan was niet alleen de buurvrouw van Tankink onder de indruk, ook marketingdeskundigen twitterden dat de nieuwe huiskleur van de combiploeg van de krantenpagina's afspatte.

'Stand out in the crowd', heet zoiets volgens manager Richard Plugge. Ofwel: 'Als het peloton vanuit de lucht wordt gefilmd moet je meteen kunnen zien: hé, daar zit de ploeg van LottoNL-Jumbo.'

Het shirt werd ontworpen aan de tekentafel van het Drentse bedrijf Sportconfex, dat ook verantwoordelijk is voor de schaatspakken van dezelfde ploeg. Tientallen varianten werden overlegd aan ploegleiding en sponsoren. Het resultaat: een tamelijk klassiek shirt, 'zonder toeters en bellen', zoals eigenaar Bert van der Tuuk van Sportconfex dat noemt.

Een wielershirt ontwerpen is volgens hem hetzelfde als een schilderij maken. 'Je begint helemaal wit, daarna ga je inkleuren.' In zijn geval: veel geel, de kleur die volgens de ontwerper staat voor passie en vuur. 'Dat past goed bij een wielerploeg. En in de dierenwereld betekent het: 'Pas op! Ik kom er aan!'

O ja?, zegt Tankink. 'Ik dacht dat geel voor een nieuw begin stond. Nou ja, ik vind het gewoon een mooi shirt.'

Meerdere renners delen die mening. 'We hadden het er net in de kleedkamer nog over', zegt mede-kopman Wilco Kelderman. 'Zwart is dit jaar de modekleur bij veel ploegen, maar niet iedereen is daar heel enthousiast over. Het zit ook wel in onze kleding, maar gelukkig niet te veel. In de zomer is dat niet fijn met die warmte.'

Opschudding
Even leek er zelfs sprake van dat het shirt überhaupt niet zou worden goedgekeurd door wielrenunie UCI, maar die gaf later toch haar fiat

Harrie Jansen, toenmalig pr-man van PDM, berekende ooit dat de linkerflank van het wielershirt meer waard is dan de rechterkant, aangezien de regel is dat motoren, dus ook die met de camera achterop, de renners links moeten passeren. Maar daar heeft Van der Tuuk geen rekening mee gehouden.

'Niet overdrijven', vindt hij. 'Er hoeft maar een Johnny Hoogerland het prikkeldraad in te draaien en je hebt aan de zogenaamd verkeerde kant exposure genoeg gehad voor een heel jaar.'

Het shirt van LottoNL-Jumbo zorgde direct voor opschudding, aangezien het ook de kleur van de leiderstrui in diverse rondes is. Even leek er zelfs sprake van dat het shirt überhaupt niet zou worden goedgekeurd door wielrenunie UCI, maar die gaf later toch haar fiat.

Tour de France
Maak er mooie oranje shirts van, zou ik zeggen

Wilco Kelderman
Wel heeft manager Richard Plugge contact gehad met de Tourdirectie. Uitkomst: er komt een nieuw, aangepast tenue voor de Tour de France. Hoe dat eruit gaat zien, wilde hij gisteren niet zeggen. 'Dat zal je vlak voor start van de Tour zien.'

Kelderman heeft wel alvast een suggestie. 'Maak er mooie oranje shirts van, zou ik zeggen. Liefst met onze namen achterop. Dat geeft weer iets extra's. Ik denk dat dat ook commercieel interessant is. Er zullen heel wat wielertoeristen zijn die zo'n shirt willen kopen, denk je niet?'
Wanny 10 januari 2015 08:32
De spoeling is dit jaar een stuk dunner dan vorig jaar. Een stuk minder kopmannen en degenen die zijn gebleven zijn nou niet echt veelwinnaars. Hofland wint nog weleens een sprintje en Gesink is meestal ook wel goed voor een paar overwinningen. En dan heb je het al weer een beetje gehad.

Betekent wel dat de jongere gasten en de mannen van de tweede lijn genoeg kansen gaan krijgen om zich ook eens te laten zien. Ze kunnen niet in elke koers Gesink en Kelderman gaan opstellen.
Sub Culture 10 januari 2015 10:53
Wat een ellenlang nietszeggnd stuk over een wielershirt.
En echt mooi vind ik die shirts niet eens.

Ik vrees zo'n beetje dat Jumbo in 2015 een team in de marge zal zijn.
Wel benieuwd naar de progressie van Kelderman.
ton duk 10 januari 2015 11:16
Progressie Kelderman en Hofland ....en de terugkeer Lindeman vind ik ook wel het volgen waard
Gaat Markus zijn matig 2014 vervolgen met wat mooie sprints 2015 ???
Verder hoop ik dat Roompot zo snel mogelijk als talentenvijver voor LottoJumbo gaat dienen...kwaliteistimpuls in de breedte is zeker nodig
gr Ton DUK
JW 10 januari 2015 11:39
Persoonlijk vind ik duidelijk herkenbare shirts (Lampre, de beide Lotto's etc.) veel mooier dan al die variaties op zwart. Een wielerpeloton moet kleurrijk zijn.

En voor de wielersport in eigen land zijn herkenbare ploegen met vooral rijders van eigen bodem m.i. veel belangrijker dan de dure, voor veel geld bijeen geschraapte, vreemdelingenlegioenen.
De tendens in de laatste jaren is dat enkele rijke teams steeds meer sterke renners naar zich toe halen, waardoor de kloof met de anderen steeds groter wordt.
En daarmee ook de kans op grote overwinningen voor die andere teams navenant minder wordt.
Om ze daarmee tot "ploegen in de marge" te benoemen lijkt me te negatief.

Ze maken deel uit van de mondiale top van het internationale wielrennen, kunnen in veel internationale topkoersen meedoen voor de prijzen. Dat is m.i. heel wat meer dan rijden in de marge. Een peloton dat alleen bestaat uit renners van de drie of vijf topteams zou een schamel geheel zijn...
Hangmat 12 januari 2015 11:19
Ik denk dat de start van de competitie cruciaal is. Als ze niet in de flow komen vrees ik dat ze niet de ploeg hebben om dat te herstellen...
Blueprint 12 januari 2015 11:44
Voor die goede start hebben ze in ieder geval niet de Tour Down Under uitgekozen, gezien de selectie.
JW 12 januari 2015 13:25
Kleinere ploeg, dus minder koersdagen.
De ploeg gaat er vanuit dat er vooral in de kleinere koersen minder gewonnen wordt. Alleen al door het vertrek van Bos.
Op het hoogste niveau hoopt het team op minstens evenaring van de prestaties.

[www.nu.nl]
Koppi 12 januari 2015 22:13
Uit onverdachte bron goed nieuws over Gesink: de gezinsuitbreiding is daar.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen