Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

parcours Vuelta

Gepost door lodjan 
lodjan 10 januari 2015 10:08
Vandaag wordt in Malaga het parcours van de Vuelta openbaar gemaakt, maar sportkrant Marca kreeg eerder al inzicht in de omloop.

Het zou gaan om negen aankomsten bergop, waarbij de tweede etappe al moet geklommen worden. Ook atypisch is dat er in de slotweek geen grote klimmen meer voorzien zijn. De Vuelta doet het ook zonder zijn mythische bergtoppen zoals Lagos de Covadonga, Angliru of Bola del Mundo.

Nieuwsblad
JW 10 januari 2015 14:08
[www.lavuelta.com]

Negen bergaankomsten, en dat op allemaal onbekende beklimmingen.
Al in de 2e en 4e etappe aankomst bergop, dus al snel de eerste vorming van een klassementje.
En het zwaartepunt duidelijk in de tweede week, maar ook in de slotweek nog best moeilijke etappes.

Ziet er interessant uit.
lodjan 10 januari 2015 21:50
Hierbij een link naar de profielen vd etappes: [www.lavuelta.com]

Let op: het profiel van etappe 20 is (gelijk aan) het profiel van etappe 15. Dat betekent dus dat de Vuelta (qua parcours) als een nachtkaars uit zal gaan na de tijdrit.
El Mik 10 januari 2015 22:18
E20 is wel een bergrit denk ik, de startplaats ligt bij aan de voet van de Abantos (al zijn ze er vaker geweest de laatste jaren en lieten ze de Abantos telkens links liggen) en de aankomstplaats onderaan de Navacerrada.
Volgerd 10 januari 2015 22:48
Het profiel van etappe 20 is hier te vinden.
Brieske 10 januari 2015 22:56
Bij mij is E20 een een of andere kut foutmelding van kutZiggo waar ik wekelijks mee te kampen heb...

Groet
Andere Peter 10 januari 2015 23:20
Die etappe in Andorra lijkt mij van het goede ietsje teveel, zeg.
JW 10 januari 2015 23:39
Als de verschillen na de tijdrit nog klein zijn, dan lijken ook die laatste dagen nog voor verrassingen te kunnen zorgen.
En blijft de nachtkaars flakkeren.

Ook het recept met de zwaarste etappe op de voorlaatste dag is lang niet altijd een garantie dat een ronde op dat moment nog spannend is.
Beslissend lijkt nu het drieluik voor de laatste rustdag te gaan worden.
Je moet in elk geval, net als in de Tour, een hele sterke klimmer zijn om hier voorin te eindigen.
Goozzer 11 januari 2015 01:37
Briljante rit juist, de ultieme uithoudingstest (in een korte etappe). Voor de mindere goden een hel uiteraard, waarbij het mogelijk vechten wordt tegen de tijdslimiet, maar ook voor de kleppers een beproeving waar ze met de billen bloot moeten. Zeker voor de Vuelta is zo'n tankrit een aanwinst t.o.v. de meer explosieve aankomsten die ze gewoon zijn...
Andere Peter 11 januari 2015 02:27
Ik kijk er ook wel naar uit. Esthetische schoonheid in kaartjes en profielen. En gelukkig is de rit niet zo lang. Maar we lopen ook het risico dat dit zoveel angst inboezemt dat er de eerste 5 cols (met de klassementsrenners) bijna niets gebeurt. Maken ze er toch weer een explosiefje van. Toegegeven, dan een explosiefje voor de renners die na al die cols nog de meeste inhoud hebben.
lodjan 11 januari 2015 04:19
Dank je Volgerd, dus toch geen 4 'vlakke' ritten als slot.
lodjan 11 januari 2015 04:27
Een mooi parcours. Het kan een mooie ronde worden.
Bromertà 11 januari 2015 11:36
Met stip de mooiste etappe die de organisatie van de Vuelta kon uittekenen.
De berggeit, de klassementsrenner die alleen op avontuur wil, de mannetjesputter, de drieste aanvaller, de alles-of-niets-renner, allemaal kunnen ze hier potten breken. Het meest gevreesd door gesloten collectieven die defensief wensen te heersen.
Eazster 11 januari 2015 12:29
Erg leuk parcours . Heerlijk dat er nu eens over de gehele linie van de 3 weken word gestreden voor het klassement. Veel nieuwe avontuurlijke beklimmingen en voor de sprinters de intentie om ze ook in de koers te blijven houden. Ik denk dat de verassingsaanval op een heuvelachtige parcours van Contador in de laatste week van de Vuelta 2012 zo'n indruk heeft gemaakt dat ze zo iets nog wel eens willen proberen. Verassing in de laatste week.
Hoewel Bola del Mundo en Angliuru in principe altijd aankomsten zijn om naar uit te kijken ,mag het ook wel een keer een paar jaartjes niet en haal je niet het mythische er zo makkelijk uit wat ze nu nog wel hebben.
Carlos Danger 11 januari 2015 16:48
Ze mogen me verrassen, maar zie ze liever niet verassen.smoking smiley
Leon 12 januari 2015 00:27
JW Schreef:
-------------------------------------------------------

> Al in de 2e en 4e etappe aankomst bergop, dus al
> snel de eerste vorming van een klassementje.

Dit lees ik op diverse plekken, maar als ik het profiel van die beide ritten bekijk gaat het om aankomsten die we in de Giro als een heuvelsprintje zouden omschrijven. In de 2e rit 4 km a 4%, in de 4e rit 3 km a 5%. Ik zou dat niet meteen aankomst bergop of bergetappe noemen, zeker niet omdat de rest van die 2 ritten vrij vlak is. Idem voor rit 6 trouwens. Pas in de 7e rit hebben we een echte bergop finish.

Verder ook een Vuelta met een vrij ouderwets einde zoals we dat tot een jaar of 10 geleden bijna jaarlijks zagen: op vrijdag een mooie rit naar Avila, op zaterdag een bergrit rondom Navacerrada, en zondag naar Madrid.
JW 12 januari 2015 09:49
Percentages had ik nog niet gezien. Ik baseerde me op wat ik overal las.
"Bergaankomst" is inderdaad overdreven. Stijgende aankomsten waarop toch wat verschil zal worden gemaakt lijkt me juister.
Twee colletjes van 3e cat. in de finale van de tweede rit zullen toch de betere renners al voorin brengen, lijkt me.

De ronde blijft ook tot de laatste rit aantrekkelijk voor sprinters winking smiley
Maar of de sprinters die moeite hebben met een hobbel in de finale verder veel kansen krijgen lijkt me twijfelachtig.
Ook de "Spaans vlakke" ritten lijken levendige finales op te kunnen leveren.
JW 13 januari 2015 21:15
De rasklimmers komen dit jaar aardig aan hun trekken.
De Giro is misschien qua bergen wat minder zwaar dan voorgaande jaren, maar na de Tour lijkt ook deze Vuelta op het lijf van een klimmer geschreven. Daar zal die ene tijdrit niet zo heel veel aan kunnen veranderen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen