Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Boogerd mag als ploegleider aan de slag

Gepost door rustdag 
rustdag 14 januari 2015 12:42
Debuut als ploegleider op 4 februari

Boogerd mag als ploegleider aan de slag


Michael Boogerd kan aan de slag als ploegleider van Team Roompot. De Belgische wielerbond zal vandaag kenbaar maken dat het de oud-profrenner een licentie verstrekt. Hij was daar al maanden in afwachting van.

Het leek zelfs op een rechtszaak te gaan uitlopen, zo liet Boogerd begin januari weten naar de burgerrechter te stappen als hij niet snel uitsluitsel zou krijgen.

De 42-jarige Hagenaar ondervond de naweeën van zijn dopingbiecht in maart 2013, waar hij niet officieel voor gestraft werd. Hij werd aanvankelijk van het kastje naar de muur gestuurd.

Eerst zou zijn dossier bij in de Internationale wielerbond UCI liggen. Later kreeg hij te horen dat de Belgische wielerbond in actie was geschoten toen Boogerd bekend maakte dat hij ploegleider zou worden bij Roompot.

De Nederlander reed de laatste jaren van zijn carrière onder een licentie van de Belgische bond en is ook woonachtig bij onze zuiderburen.

Boogerd zal op 4 februari in de Ster van Bessèges voor de eerste keer aantreden als ploegleider van Roompot.
El Chaba 14 januari 2015 15:36
Bij een ander land horen behalve de lusten (o.a. een gunstig belastingklimaat) nou eenmaal ook de lasten (o.a. een andere perceptie van tijd).
Blueprint 14 januari 2015 15:52
Het is dan wel weer een tijdelijke licentie, omdat er ergens nog een onderzoek loopt...
Carlos Danger 14 januari 2015 16:23
Leuk voor Boogerd, spijtig voor het wielrennen.
JW 14 januari 2015 16:39
Mij lijkt het terecht.
jonglins 14 januari 2015 17:24
Zeer terecht!
Gefeliciteerd Michael!

Het zou pas spijtig voor het wielrennen zijn als al die andere ploegleiders met een dopingverleden ook zouden worden geweerd.
Linkebal 14 januari 2015 17:33
Dan kan Erik Dekker nu ook wel uit de kast komen
JW 15 januari 2015 09:46
Tsja, Boogerd heeft bijna twee jaar geleden "bekend" dat hij in zijn Rabotijd ook uit de dopingpot heeft gesnoept.
Verrassend was dat niet, hij was al weken lang aangeschoten wild voor de media.
Voor sommige wielerfans is méér nodig, véél meer.

Een groep vindt dat hij nooit mag terugkeren in de wielersport. Dat er op dit punt geen regels zijn maakt ze niks uit. Dat er overal in de wielersport ex-gebruikers zitten doet ze ook niets. "Wij" Nederlanders hanteren nu eenmaal graag onze eigen regels, en die zijn veel strenger...
Een ander groepje vindt dat hij, nu hij is teruggekeerd in de sport, toch eerst nog even een straf moet uitzitten. Net als al die anderen. Zoals Vaughters, Riis en al die anderen. Oh nee, Riis was zo slim pas te bekennen nadat de termijn van 8 jaar was verstreken. Dan ben je weer witgewassen.
Andere ploegleiders verkasten naar een ploeg waar geen moeilijke vragen werden gesteld, (b.v. van Sky naar Saxo) en zijn daarmee ook mooi buiten schot geraakt..

Natuurlijk wordt de wielersport er veel schoner van als Boogerd eerst een half jaar (terecht) geschorst wordt. En de Belgische bond, die door dit soort zaken maar niet toekomt aan die 19 UV-snuivers (was dat nou dezelfde Meeusen, zondag in die cross ?), houdt daarmee in elk geval de schijn overeind streng op te treden.

Ten opzichte van alle misstanden in de wielerij lijkt mij de zaak Boogerd een piepklein zaakje.
Nauwelijks nog het noemen waard.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/01/2015 09:49 door JW.
Proost! 15 januari 2015 16:51
Met frisse tegenzin ben ik het eens met JW. Dopingfundamentalisten zullen nooit begrijpen dat gebruikers van jaren terug niet alleen daders zijn maar ook slachtoffers. Hier ligt nog terrein braak voor een satirisch weekblad.
Carlos Danger 15 januari 2015 17:29
Gaat mij niet om Boogerd (daarom schreef ik al: Leuk voor Boogerd), meer om de hypocrisie en het meten met twee maten. Boogerd achter het stuur, Rasmussen een paria en zo zijn er ontelbare voorbeelden.
Straks is het niet meer van belang. Pechstein effent momenteel het pad naar de 'nieuwe sport'.
Quarantanove 15 januari 2015 22:03
Het is te hopen dat Pechstein in het gelijk gesteld wordt. Dan kan inderdaad dat bloedpaspoort gelijk de prullenbak in.
JW 15 januari 2015 22:38
Er wordt hier en daar nogal gejuicht over die Duitse burgerlijke rechter, die zich bevoegd lijkt te achten over deze zaak te oordelen.
Ik moet het eerst nog zien.

Vanuit de wielersport kan ik me wel herinneren dat er nationale (burgerlijke) rechters waren die dachten dat ze ook in sport-rechtzaken het laatste woord hadden.
Niet in Verweggistan, maar o.a. in België en Duitsland. Spanje.
Maar dat ze uiteindelijk aan het langste eind trokken kan ik me niet herinneren. Heeft Heras die Vueltazege al gekregen ?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/01/2015 22:39 door JW.
Leon 15 januari 2015 23:22
Bij de FIFA worden landen internationaal geschorst als de "gewone" rechter zich met sportrechtspraak gaat bemoeien....
Andere Peter 18 januari 2015 22:43
Helemaal eens. Dat bloedpaspoort is echt niet weg als Pechstein gelijk krijgt. Wat op zijn best (ergst) sneuvelt en dan nog na een lange weg langs meer dan één rechter, is dat het bloedpaspoort alléén als bewijs kan worden gebruikt bij een veroordeling. Maar die paspoorten gaan niet meer weg hoor. Mogelijk wijzigt ook de juridische onderbouwing ietsjes.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen