Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Meeusen mag niet naar WK wegens dopingonderzoek

Gepost door Zorro 
Zorro 19 januari 2015 15:55
Verrassende wending bij de selectie voor het WK veldrijden. Tom Meeusen mag niet naar de Tabor, omdat zijn naam genoemd wordt in het onderzoek naar de ozondokter. Volgens het UCI-reglement is deelname dan verboden. Ook zijn ploegmaat Bart Wellens zit in hetzelfde schuitje, net als belofte Laurens Sweeck.

Zes renners leken op voorhand zeker van hun plaatsje voor het WK: Sven Nys, Wout van Aert, Kevin Pauwels, Klaas Vantornout, Rob Peeters en Tom Meeusen.

Maar die laatste moet tot eenieders verbazing een kruis maken over zijn WK-ambities. Omdat hij zich gewaagd zou hebben aan de controversiële, en verboden, ozontherapie, mag hij van de UCI niet naar Tsjechië.

Ook Bart Wellens, die al niet zeker was van zijn plaatsje, en Laurens Sweeck, een van de topfavorieten bij de beloften, worden genoemd in het dopingonderzoek. Om diezelfde reden mogen de drie ook niet deelnemen aan de Wereldbekercross in Hoogerheide van komend weekend.

Zo werd de selectie voor bondscoach Rudy De Bie plots een stuk gemakkelijker. Sunweb-Napoleon Games wordt hofleverancier van de nationale ploeg, met naast kopmannen Pauwels en Vantornout ook nog Tim Merlier en Gianni Vermeersch
JW 19 januari 2015 16:37
Het had mij meer logisch geleken als renners die deel uitmaakten van die groep van 19, waar de bond zelf actie tegen zou ondernemen, afgelopen maanden niet aan wedstrijden deel had mogen nemen. Hoe lang loopt dat onderzoek tegen Meeusen al wel niet ?
Blueprint 19 januari 2015 17:03
Is de UCI dan nu pas een officieel onderzoek gestart?
avhhsc 19 januari 2015 18:01
dan word de wereldkampioen beloften wel een grote verrassing.
Leon 19 januari 2015 18:56
Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is de UCI dan nu pas een officieel onderzoek
> gestart?

Blijkbaar is de administratie van de Belgische dopingautoriteiten dit weekend eindelijk bij de UCI beland. Als ik Boogerd was, zou ik me zorgen gaan maken...
Walnoot 19 januari 2015 21:07
Zal wel meevallen zeker, Aerts en Vanthourenhout hebben ook best wat laten zien hier en daar.
Quarantanove 20 januari 2015 18:00
Het lijkt me eerder logisch dat mensen hangende een onderzoek gewoon hun beroep kunnen uitoefenen en pas als uit een onderzoek blijkt dat er iets onoirbaars is gebeurd er eventueel sancties volgen.
JW 20 januari 2015 18:49
Dat onderzoek heeft al een tijd geleden plaats gevonden.
De betreffende arts komt voor de strafrechter.
En de dossiers van de (waren het er geen 19 ?) sporters die hun bloed hebben laten behandelen zijn overgedragen aan de sportbonden. Dat was alweer vorig jaar.
En ja, dan zou ik toch een keer enige actie verwachten.
lodjan 20 januari 2015 20:33
Het onderzoek is in najaar 2012 gestart. Twee jaar geleden miste Meeusen ook het WK vanwege dezelfde zaak.
Andere Peter 21 januari 2015 19:30
Klinkt leuk. Maar hij mag natuurlijk gewoon zijn beroep uitoefenen. Lekker trainen de hele dag. Of zijn eigen wilde bond oprichten. Of zich verdiepen in moddersamenstellingen. Allemaal geen bezwaar. Het enige wat hij niet mag, is deelnemen aan wedstrijden van besloten bonden/verenigingen/stichtingen/organisatoren die daarvoor op de juiste wijze reglementen hebben vastgelegd. Heel logisch dus.
El Chaba 21 januari 2015 21:25
Dit ´onderzoek´ loopt al meer dan twee jaar en hij heeft daardoor al eerder een WK moeten missen. En nu dan plots weer ´out of the blue´ de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Op zijn minst allemaal erg slordig en onzorgvuldig. Wat daar logisch aan is, is mij in ieder geval een compleet raadsel.
JW 21 januari 2015 22:53
Dat vooronderzoek werd een paar maanden geleden afgerond.
Mertens wordt beschuldigd van strafbare feiten.
19 sporters worden blijkbaar beschuldigd van doping, anders zou er geen reden zijn hun dossiers aan de sportautoriteiten te overhandigen.

Mij zou het logisch lijken als die 19 vanaf dat moment niet meer in wedstrijden zouden mogen uitkomen. Dat er nu, pas maanden later, een dergelijke maatregel wordt getroffen lijkt mij eerder vreemd. Dat er over die andere 16 namen nog steeds wordt gezwegen is m.i. ook raar.

Dat de Belgische bond geen renners naar een wk afvaardigt waartegen ze op het punt staan een strafeis wegens dopinggebruik uit te gaan spreken kan ik me voorstellen. Maar logischer zou zijn om eerst de aanklacht te deponeren en dan te schorsen.
In dit tempo kan het allemaal nog jaren duren.
Andere Peter 22 januari 2015 02:56
Ten ik het woord logisch in de mond nam, had ik het natuurlijk niet over slordigheid, zorgvuldigheid of de duur. 49 schermt hier met de suggestie van een beroepsverbod en ik noem het volkomen logisch dat daar geen sprake van is.
Andere Peter 22 januari 2015 03:03
Als jij Boogerd was dan zou ik mij ook zorgen maken
El Chaba 22 januari 2015 18:17
Ik begrijp je punt maar dat is slechts deels terecht in mijn ogen.
Bij een beroep horen namelijk ook de navenante inkomsten en die worden nu wel degelijk minder. Zijn startgeld zal volgend jaar lager zijn door het missen van een mooie klassering bij het WK (op dat parkoers was hij één van de topfavorieten) en zijn prijzengeld van de WB ook omdat hij nu de laatste WB-wedstrijd niet meer mag rijden waardoor hij flink zal zakken op die eindstand.
JW 22 januari 2015 19:38
Vanavond al neemt het BAS een besluit of de drie al dan niet geselecteerd kunnen worden voor Hoogerheide en het wk.
Andere Peter 23 januari 2015 03:09
Tsja, er is sprake van inkomstenderving. Maar dat is geen beroepsverbod.
JW 23 januari 2015 09:00
vr 23/01/2015 - 08:50
Tom Meeusen mag dan toch nog dromen van het WK in Tabor. Het Belgische Arbitragehof voor de Sport (BAS) heeft beslist dat de wielerbond Tom Meeusen moet inschrijven voor de WB-manche in Hoogerheide en het WK in Tabor. Wanneer volgende week wordt beslist wie effectief mag rijden in Tabor, moet de KBWB een beslissing nemen die enkel en alleen gebaseerd is op sportieve criteria.
[sporza]
Zweifelaar 23 januari 2015 11:30
Goed nieuws ; hier het hele artikel : [sporza.be]
Die hele dopingjacht gaat veel te ver. Mooi voorbeeld van de waanzin is dat die arts uit Rotselaar gewoon de huisarts was van de nu 20 jarige Sweeck en dat daarom die toen 16 jarige knul ook in het "verdachten" lijstje staat.
Blueprint 23 januari 2015 11:45
Ik begrijp er helemaal niets meer van.
Zweifelaar 23 januari 2015 12:23
Hoeft ook niet als in de komende veldritten maar geen toprenners hoeven te ontbreken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen