Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Oud-ploegarts Rabobank voor het leven geschorst

Gepost door Ron Meijers 
Ron Meijers 22 januari 2015 15:35
De Belg Geert Leinders, voormalig dokter en directielid van de wielerploeg van de Rabobank, is voor de rest van zijn leven geschorst voor alle aan sport gerelateerde activiteiten vanwege het overtreden van het dopingreglement.

Dat hebben de Amerikaanse, Deense en Nederlandse antidopingagentschappen donderdag in een gezamenlijke verklaring bekendgemaakt.

De naam van Leinders dook in 2012 op bij een onderzoek van het Amerikaanse antidopingagentschap USADA. Oud-renner Levi Leipheimer beschuldigde de Belg er destijds van dat hij hem in zijn periode bij Rabobank doping zou hebben gegeven.
Verboden middelen

Uit dat onderzoek, waarin is gesproken met getuigen en experts en verschillende documenten boven tafel zijn gekomen, is volgens de instanties vast komen te staan dat Leinders verboden middelen in bezit had, verhandelde en toediende aan atleten, zonder dat er van een medische noodzaak sprake was. Het gaat onder meer om epo, bloedtransfusies, testosteron en corticosteroïden.

De straf valt zo hoog uit omdat Leinders volgens de verklaring "als belangrijkste ploegarts en lid van de directie van de wielerploeg van de Rabobank, een hogere positie van vertrouwen en verantwoordelijkheid had dan ander ondersteunend personeel als trainers, coaches en ploegartsen die al gestraft zijn voor hun betrokkenheid bij dopingzaken".
Machtsmisbruik

"Het is schokkend dat een teamdokter en bestuurslid zijn positie misbruikt voor dit soort gevaarlijke activiteiten", verklaart Travis Tygart, directeur van het Amerikaanse antidopingautoriteit USADA. "Deze zaak bewijst ook dat onafhankelijke antidopingorganisaties iedereen die de regels overtreedt voor het belang van hun eigen team, kan schorsen. Dit is de enige manier om de sport op te schonen voor de huidige en toekomstige generatie wielrenners."

Lone Hansen, directeur van de Deense antidopingautoriteit ADD zegt dat ooggetuigenverslagen een belangrijke rol kunnen spelen in het onderzoek, zoals in deze zaak de verklaringen van onder andere Michael Rasmussen.

Rasmussen werd tijdens de Tour van 2007 uit de wedstrijd gehaald door de leiding van de Rabobankploeg. Hij zou gelogen hebben over zijn verblijfplaats.

[nos.nl]
Massimo 22 januari 2015 15:43
Ik ga er vanuit dat Leinders als (sport)arts staat ingeschreven in België, en vraag me dus af waarom er Denen, Nederlanders en Amerikanen aan te pas moeten komen om hem te schorsen. Of wordt er weer eens de andere kant opgekeken bij de Zuiderbuurtjes?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2015 15:44 door Massimo.
Slimmerd 22 januari 2015 15:55
Dat doen ze toch niet onze Zuiderburen?
El Chaba 22 januari 2015 17:17
Omdat Leinders de feiten heeft gepleegd tijdens zijn periode als ploegarts en directielid van een Nederlandse ploeg (Rabo) en bovendien een Deen (Rasmussen) en een Amerikaan (Leipheimer) daarover bekentenissen hebben afgelegd bij de Deense en Amerikaanse antidopingautoriteiten.
Massimo 22 januari 2015 17:26
Ja, dat snap ik ook. Ik verwonderde me er echter over dat zo iemand niet in eigen land wordt aangepakt.
Bromertà 22 januari 2015 17:33
Hoeveel Belg schuilt er in Erik Dekker? Laten we vooral deze naam weer even noemen als er een dopeur uit zijn tijd aan de wilgen wordt geknoopt, want ook hij was "patient" van deze Dr Leinders,
El Chaba 22 januari 2015 18:32
Dat heeft aanklager Jaak Fransen van de Belgische wielerbond KBWB exact drie jaar geleden ook proberen te doen in het kader van een vooronderzoek en tuchtonderzoek dat door hen was opgestart naar aanleiding van publieke beschuldigingen van oud-wielrenner Danny Nelissen en andere anonieme getuigen. Leinders heeft echter nooit gehoor gegeven aan het verzoek om gehoord te worden, waarschijnlijk omdat hij toch al had besloten nooit meer als ploegarts in de wielerwereld werkzaam te willen zijn.
Je kan de KBWB in dit geval dus weinig verwijten.
El Chaba 22 januari 2015 18:38
Quote
Bromertà
Hoeveel Belg schuilt er in Erik Dekker? Laten we vooral deze naam weer even noemen als er een dopeur uit zijn tijd aan de wilgen wordt geknoopt, want ook hij was "patient" van deze Dr Leinders.

Mis ik iets?
Anders gezegd, welke "dopeur uit 'zijn' tijd wordt hier aan de wilgen geknoopt"?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2015 18:38 door El Chaba.
Massimo 22 januari 2015 18:41
En is Leinders wel gehoord door deze instanties? Je hoeft niet perse op te komen dagen om veroordeeld te worden, de Belgen hadden dus best kunnen doorpakken.
Massimo 22 januari 2015 18:53
Rare redenering trouwens over dat nooit meer ploegarts willen zijn:

Rechter: Heer Massimo, u heeft ingebroken bij El Chaba
Massimo: Klopt, ik ben echter van plan om nooit meer in te breken
Rechter: Prima, dan laat ik u gaan
Robert Koopman 22 januari 2015 19:35
Een getuigenis alleen is voldoende om iemand levenslang te veroordelen?
Alleen een praatje van een renner is voldoende? Is er geen hard bewijs nodig?
lodjan 22 januari 2015 22:15
Boogerd kreeg bloed van familie toegediend bij transfusies

Michael Boogerd zou in zijn wielerperiode bij de Rabobank bloed van zijn familie toegediend hebben gekregen bij bloedtransfusies.

Dat zegt Herman Ram, directeur van de Nederlandse dopingautoriteit, donderdag tegen de NOS. Ram kwam dat te weten in het onderzoek naar de Belgische ploegarts Geert Leinders (ex-Rabobank).

''Wat mij opviel: een aantal maal wordt er gebruik gemaakt van bloed van familieleden. Door een aantal renners is dat verklaard. Dat is vrij uniek, ik ken geen andere wielerploeg waar dat gebeurde. Het gaat om Leipheimer, Rasmussen en Boogerd.''

Ram refereerde ook aan een boek dat in 2013 over de affaire is verschenen (Bloedbroeders). Daarin werd onder meer opgetekend dat Boogerd in de Tour van 2002 via zijn broer een bloedtransfusie toegediend zou hebben gekregen. Dat zou zijn gebeurd voor de rit naar La Plagne, die hij won.

Michael Boogerd, die eerder al had toegegeven doping te hebben gebruikt, schakelde een advocaat in en trof later een schikking. De schrijvers van het boek hoefden niet te rectificeren, maar namen in de volgende druk wel de ontkenning mee van Boogerd, diens broer en ploegarts Leinders. De laatste werd donderdag levenslang geschorst.

Door: ANP/NU.nl
Andere Peter 23 januari 2015 03:10
Andere Peter 23 januari 2015 03:13
Een getuigenis is hard bewijs. Je kunt in veel landen zelfs de doodstraf krijgen op basis van een getuigenis. En in NL kan levenslang ook heel goed.

Je kunt er hooguit vraagtekens tegenover zetten, bv tav de geloofwaardigheid van de getuige.
El Chaba 23 januari 2015 17:48
Ik schreef dat dat waarschijnlijk (mijn interpretatie) de reden voor Leinders was om niet op te komen dagen, omdat hij toch niet meer van plan was ooit nog als arts in de wielerwereld werkzaam te zijn.
Ergo, hij is dus niet gehoord nee, zoals ik volgens mij al duidelijk had gemaakt.

Jouw vergelijking is verder leuk voor de lachspieren maar komt verder niet in de buurt van het door mij betoogde.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2015 17:50 door El Chaba.
Massimo 23 januari 2015 18:38
Ja, en? Iedere jurist weet dat een verdachte niet hoeft te verklaren en ook dat dat verder geen enkele invloed heeft op een tuchtrechtelijk onderzoek. Zoals ik het nu begrijp heb jij dus ook geen antwoord op de vraag waarom een in België ingeschreven arts niet in eigen land vervolgd wordt, Je poging was echter leuk.
lodjan 24 januari 2015 09:34
Geert Leinders, gewezen ploegdokter bij het inmiddels opgedoekte Nederlandse wielerteam Rabobank, heeft vanwege zijn betrokkenheid bij dopingactiviteiten een levenslange schorsing gekregen.

Het onderzoek tegen Leinders startte in 2012 toen zijn naam opdook in het uitgebreide onderzoek dat USADA voerde naar doping binnen het wielrennen. Verschillende ex-renners van Rabobank, onder wie Levi Leipheimer, Danny Nelissen en Michael Rasmussen, getuigden hoe Leinders als teamdokter een cruciale rol speelde bij hun dopinggebruik.

Leinders, die ook door de Belgische bond werd verhoord en inmiddels uit het wielrennen is gestapt, mag door de schorsing geen enkele atleet meer trainen of adviseren, noch is hij welkom op wedstrijden die georganiseerd worden door USA Cycling, de UCI of elk ander lid dat de WADA-code heeft onderschreven (zoals de Belgische bond).

Het Amerikaanse antidopingagentschap USADA werkte in deze zaak samen met het Deense antidopingagentschap en de Nederlandse Doping Autoriteit en stelde een dossier samen van 47 pagina’s: [www.nieuwsblad.be]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen