Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nu Live: Jack Bobridge valt het WUR aan

Gepost door TomDJ 
TomDJ 31 januari 2015 09:05
TomDJ 31 januari 2015 09:38
Halverwege nog steeds op schema voor 1 uur rond.
lodjan 31 januari 2015 10:07
En nu?
Aan de sfeer en reacties publiek te zien heeft ie het niet gehaald?
TomDJ 31 januari 2015 10:09
Duurt lang die uitslag, moet heeeel close zijn.
lodjan 31 januari 2015 10:11
Nee, hij komt 500 meter tekort: 51,3 km.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/01/2015 10:12 door lodjan.
TomDJ 31 januari 2015 10:12
51.3 km, 500 te kort dus.
Goozzer 31 januari 2015 11:45
Toch wel enigszins onverwacht dit. Hij leek aardig in vorm te zijn, reed een goed Australisch kampioenschap tijdrijden en heeft een reputatie op de baan. Slechte dag? Tegenvallende baan en omstandigheden?
diravi 31 januari 2015 11:49
Brändle's tijd blijkt gewoon een scherpe, Goozzer.
Goozzer 31 januari 2015 12:17
Zeker, maar voor verbetering vatbaar. Ik denk dat velen toch dachten dat ook Bobridge daartoe in staat was...
Walnoot 31 januari 2015 12:26
Dat vind ik eigenlijk nog vrij veel. Als je een seconde of 35 verliest op een tijdrit van 51km, zegt niemand dat je echt dichtbij was.
valse trage 31 januari 2015 12:48
[twitter.com]
Het lijkt erop dat hij iets te hard van start is gegaan...

Toch erg onverwacht dat Bobridge het niet gehaald heeft.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/01/2015 12:49 door valse trage.
Leon 31 januari 2015 12:58
Goozzer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toch wel enigszins onverwacht dit. Hij leek aardig
> in vorm te zijn, reed een goed Australisch
> kampioenschap tijdrijden en heeft een reputatie op
> de baan. Slechte dag? Tegenvallende baan en
> omstandigheden?

En zo zie je dus dat niet iedere achtervolger in staat is om zijn topsnelheid veel langer dan de normale 4 minuten vol te houden.
Hier een heel interessant statistiekje:



Bobridge reed dus een zeer matig tweede halfuur, waarin hij zijn in het begin opgebouwde voorsprong niet kon verdedigen. De eerste 80 rondjes gingen allemaal boven de 52, de eerste 50 zelfs vrijwel allemaal boven de 53 en dat terwijl metronoom Brändle alleen in zijn eerste 15 rondjes een paar keer boven de 53 kwam. Alleen Brändles slotronde was langzamer dan het gemiddelde van Bobridge 2e half uur.
Lucho Herrera 31 januari 2015 13:04
Als sport altijd volgens de verwachtingen verliep was er geen hol aan. Jammer voor Bobridge, maar in strijd om het uurrecord komt de prestatie van Brandle nu toch weer in een positiever daglicht te staan.
valse trage 31 januari 2015 13:37
Helemaal met je eens.
Goozzer 31 januari 2015 13:51
Daar lijkt het op, ja. Sowieso een vrij 'woeste' rit van Bobridge, niet gelijkmatig...

Goozzer 31 januari 2015 13:52
Ah, jij had 'm al geplaatst, zie ik nu...
Leon 31 januari 2015 15:01
Mijn plaatje verder naar boven is iets groter... ;-)

Bobridge blijkt dus weggegaan te zijn op 52,500 km ipv de 51,852 van Brändle, omdat 52,5 de richttijd van Rohan Dennis gaat worden. Laat iets te hoog gelegd?
Goozzer 31 januari 2015 15:46
Mogelijk, maar in elk geval veel te onstuimig gereden. Misschien te gretig, slecht gefocust? Je zou toch verwachten dat (juist) een van origine achtervolger niet in zijn eigen valkuil zou stappen, maar het lijkt erop alsof hij vol vertrouwen en met open vizier toch gedaan heeft. Ik weet ook niet hoe de omstandigheden verder waren, want die kunnen misschien ook roet in een eventueel 'ik houd het wel vol'-plan hebben geschopt?
Velodroom 31 januari 2015 15:53
Ben wat laat met mijn reactie. Geheel verslapen, want te ziek voor woorden. Maar naar Marianne Vos moest ik toch wel gaan kijken en toen pas ontdekte ik het desastreuze resultaat van Jack Bobridge. Overigens had ik na de kennisname van twee resultaten eerder op dezelfde plek (Jack Bobridge's aanval was ingeklemd tussen andere nummers van de Subaru Australische kampioenschappen) al mijn ernstige twijfels.

1000m in 1:02.359 van Scott Sunderland een maand voor het WK is in absolute zin niet best en de 4km achtervolging in 4:23.405 door de nog net 20-jarige Tirian McManus liet ook niet vermoeden, dat Jack Bobridge hier wel eens iets groots zou laten zien. En dat toch ook niet bepaald na zijn "taperingperiode" door zich in de TDU in vorm te laten rijden. Atmosferische omstandigheden buiten in elk geval waren bepaald gewoontjes

Nu blijkt ineens, dat een werelduurrecordpoing (of welk ander uurrecord ook) een topsportresultaat is, dat VOLLEDIG op zichzelf staat.
Alle vergelijkingen met tijdrijden kunnen in de prullenbak, omdat daar tenminste altijd sprake is voor 99% gelijke omstandigheden en mikpunten.
Voor een WUR geldt dus per definitie, dat er NOOIT sprake is van gelijke omstandigheden.
Dit betekent, dat we na de 3 pogingen, dus nog maar 3 statistische eenheden hebben.

Doordat Jack Bobridge het onaantastbare record van Chris Boardman op de 4km achtervolging verbrak is destijds de indruk ontstaan, dat los van technische verschillen ("normaal" vs super man position) Jack Bobridge fysiek van hetzelfde caliber zou zijn als Chris Boardman. En ook dit weer los van de implicaties van de verschillende tijdsgewrichten in de wielrennerij. Zijn voordeel door de uitzonderlijk goede omstandigheden was op absoluut wereldniveau gigantisch.
Daarom kon ik ook recent lezen, dat Jack Bobridge weer een come-back maakte na een aantal mindere jaren.

Vandaag blijkt ook, dat zijn 4km doorkomsttijd met 4:32.108 in relatie tot zijn 4:10.534 op dezelfde baan bepaald uit de toon valt, terwijl aan het einde van de race toch is gebleken, dat hij bepaald niet langzaam was gestart. De pacing was los van de oorzaken bepaald bedroevend (55-49=6km/h). Laat iemand maar eens het verschil in vermogen uitrekenen.
Ben 31 januari 2015 16:07
Brandle heel mooi constant met 5 slechte ronden. Daar is nog wat te winnen.
Hoentie 31 januari 2015 17:45
Al deze bespiegelingen zijn leuk voor nu, maar kunnen de prullenbak in als Wiggins, Cancellara en Martin een poging wagen.
nachtwacht 01 februari 2015 08:49
Iets te snel van start gegaan, maar vooral zoals Goozzer stelde erg onregelmatig gereden. Hij wist hooguit twee ronden achter elkaar een gelijke rondetijd op de klok te zetten. En zelfs dat lukte hem maar een keer of twee. Coach Tim Decker gaf de rondetijden aan tov het vooraf opgstelde schema door zijn positie tov de finishlijn. Hij bleef op en neer lopen.
predator 01 februari 2015 09:40
Hoentie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Al deze bespiegelingen zijn leuk voor nu, maar
> kunnen de prullenbak in als Wiggins, Cancellara en
> Martin een poging wagen.

Dat moeten we dus nog maar zien.....
Blueprint 01 februari 2015 11:20
Bobridge is gewoon geen wereldtopper in lange tijdritten en werd m.i. behoorlijk overschat voor deze poging. Rohan Dennis is echt een klasse beter, die zie ik het record van Brändle dan ook wel verbreken.
Eindhovuh 01 februari 2015 11:58
Die Brändle wordt hier behoorlijk onderschat, dat record verbreek je niet even.
El Mik 01 februari 2015 12:36
Niet even, maar in een uur moet het toch wel gepiept zijn.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen