Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Britse arts: "ik dopeerde Britse Tour de France-renners"

Gepost door Linkebal 
Linkebal 03 april 2016 00:19
[nos.nl]

The Sunday Times onthult groot dopingschandaal
Vandaag, 00:10
Buitenland, Sport algemeen

De Engelse krant The Sunday Times komt met een groot verhaal over doping. Tegen undercover-journalisten van de krant vertelde arts Mark Bonar dat hij 150 topsporters van doping heeft voorzien. De journalisten hebben meerdere gesprekken met de arts opgenomen.

Volgens de Sunday Times staan er op de klantenlijst van de arts onder anderen een bekende cricketer, Engelse wielrenners die de Tour de France reden, een bokskampioen en tennissers en voetballers uit de Premier League. Het is nog niet bekend om welke sporters het gaat, of welke medicijnen ze gebruikt hebben.

Uit de hoogste voetbalcompetitie zouden spelers van Arsenal, Chelsea en de huidige koploper Leicester City producten van de dokter hebben gekregen. Er zijn nog geen reacties van die clubs op de onthullingen van de krant.
Onderzoek

De Engelse minister van Sport John Whittingdale, heeft een onderzoek gelast naar de Britse anti-dopingautoriteit (Ukad). Die organisatie zou al twee jaar geleden op de hoogte zijn gebracht van de activiteiten van Bonar.

"Ik ben geschokt en diep bezorgd over deze aantijgingen", aldus Whittingdale. "Sportfans hebben het recht om zeker te weten dat ze kijken naar eerlijke sport."

Whittingdale complimenteerde de krant met de onthullingen. "Ik ben dankbaar voor de goede onderzoeksjournalistiek van The Sunday Times, en dat ze deze misstanden aan het licht brengen."
Fanny 03 april 2016 00:32
Quote:Engelse wielrenners die de Tour de France reden.
De vraag is zijn hierbij huidige professionele wielrenners of wielrenners die al lang niet meer professioneel wielrennen.
Benieuwd wat er uitkomt met deze doping.
Tinuz 03 april 2016 00:46
De Britse Fuentes...
Tja, in Brittenland gaat enorm veel geld om in de sport, dus zou het niet onlogisch zijn dat er ook geld en drang is om 'extraatjes' te regelen.

Het zou wel het een en ander verklaren natuurlijk. Die voetbalteams klappen er bijvoorbeeld vaak 90 minuten lang op als waanzinnigen.
Carlos Danger 03 april 2016 00:49
What else is new?
veluweracer 03 april 2016 01:03
De NOS zet nog even snel voor de RvV het wielrennen in een kwaad daglicht. Opportunistisch
gedoe.
Carlos Danger 03 april 2016 01:05
Sunday Times eigendom van de NOS?

[www.bbc.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/04/2016 01:30 door Carlos Danger.
D. Marrage 03 april 2016 02:47
Quote
veluweracer
De NOS zet nog even snel voor de RvV het wielrennen in een kwaad daglicht. Opportunistisch gedoe.
Tuurlijk. De NOS heeft het altijd gedaan. Hoe dan ook.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/04/2016 02:47 door D. Marrage.
lodjan 03 april 2016 04:34
Volgens het BBC artikel gaat het om de laatste zes jaar.
Prikdude 03 april 2016 05:17
Je zou hopen dat het hier Charles Wegelius, Jeremy Hunt en Daniel Lloyd betreft (allen nog aan de start in 2010).

Anders kom je bij (een van) de volgende namen uit:
Thomas, Froome, Kennaugh, Swift, Wiggins, Rowe, Yates, Yates, Cummings, Cavendish, Stannard, Swift én David Millar. Als het ooit naar buiten komt ga ik voor Cummings en Cavendish.
Prikdude 03 april 2016 05:22
Volgens de Sunday Times staan er op de klantenlijst van de arts onder anderen een bekende cricketer, Engelse wielrenners die de Tour de France reden, een bokskampioen en tennissers en voetballers uit de Premier League.

Ook wel benieuwd naar die tennissers uit de Premier League.
Meneer 60% 03 april 2016 07:48
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> De NOS zet nog even snel voor de RvV het
> wielrennen in een kwaad daglicht. Opportunistisch
>
> gedoe.

Is er hier een verkiezing voor de meest hersenloze, van totale onkunde getuigende post van het jaar. Anders begin ik hem. Deze staat met stip op een. Wat een onmetelijke domheid.
merijntje mortirolo 03 april 2016 08:21
Quote
Meneer 60%
Is er hier een verkiezing voor de meest hersenloze, van totale onkunde getuigende post van het jaar. Anders begin ik hem. Deze staat met stip op een. Wat een onmetelijke domheid.

Ach, denk dat veluweracer 'gewoon' even niet oplette/niet goed las/teveel gezopen had. De meest hersenloze, van totale onkunde getuigende post-verkiezing zal toch echt een andere winnaar krijgen. Veluweracer heeft teveel credits, in mijn ogen, om neergesabeld te worden.

Houd jij de nominaties bij? Zetten we eind december een poll op. Ik zet mijn geld vast op Duk.

On topic: gaat trouwens best een vreemde (2006-achtige-)situatie worden (en godverdomme (weer eens) heel slecht voor 'het imago van de sport'), als het hier (bijvoorbeeld) Froome en Wiggins betreft...
Sticky Bottle 03 april 2016 08:22
Wil niks insinueren maar een voormalige bekende cricketer heeft nu een eigen procontinentale Britse ploeg
merijntje mortirolo 03 april 2016 08:24
Tsja, de NOS hè... Volg je mijn facebook nog? Daar vind je meerdere prachtige, journalistieke pareltjes van de Nederlandse Omroep Stichting.

Net een sociale werkplaats, die site. Kansen voor jou, als je terugkomt.
lodjan 03 april 2016 08:34
Sticky Bottle Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wil niks insinueren maar een voormalige bekende
> cricketer heeft nu een eigen procontinentale
> Britse ploeg


Ik wil deze post nomineren Merijntje.

Verder:
Hup Jack, Dylan, Sjoerd, Sebas, Lieuwe, Tjallo, Matt, Eddy, Lars, Pieter, Bram, Amador en Koers.
merijntje mortirolo 03 april 2016 08:46
kSnappum ook niet. De enige Engelse procontinentale ploeg is One Pro en daar zie ik geen (bekende) cricketers bij/tussen/onder/in.

Verklaar je nader, Sticky B.
Massimo 03 april 2016 08:50
Prior was toch een behoorlijk goeie hoor, international.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/04/2016 08:51 door Massimo.
merijntje mortirolo 03 april 2016 08:59
Haa, ik wilde nog zeggen: "Massimo, als cricketfan, snaptum misschien," maar ik had je nog niet wakker verwacht. winking smiley

Thanks, nu snap ik wat SB bedoelt.
Arsimo 03 april 2016 09:25
Zou me toch verrassen als er renners van Sky bij zitten. Niet omdat ik die te braaf voor doping acht, maar dan zijn ze blijkbaar in zee gegaan met een indiscrete arts die voor een paar centen uit de school klapt. Kan ik me bij die strak georganiseerde ploeg moeilijk voorstellen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/04/2016 09:26 door Arsimo.
Kuiperberg 03 april 2016 09:32
Nooit geweten dat je met doping beter de houtjes kunt raken bij cricket ?? Lijkt me totaal overbodig om voor deze sport doping te gebruiken.
Arsimo 03 april 2016 09:38
Concentratie? Wakker blijven?
lodjan 03 april 2016 09:43
- 'Ik wil niks insinueren, maar'...
- 'Voormalig bekend'....
- Er zijn zoveel bekende cricketers in UK. Er wordt een genoemd in het artikel en dan meteen een link leggen met die ene die een wielerploeg is gestart.....
Massimo 03 april 2016 09:52
Zeker nog nooit een wedstrijd gezien dan? Er zijn heel veel redenen om doping te gebruiken in die sport:

- kracht om de bal hetzij weg te slaan of te gooien (de beste bowlers gooien met stuit boven de 100 miles per uur)
- de sprintjes, in volle bepakking, die tussen de wickets (dat zijn de bewuste paaltjes) worden gelopen
- uithoudingsvermogen, een wedstrijd duurt namelijk uren, en afhankelijk van de wedstrijdvorm soms dagen
- de brandende hitte waarin spelers tijden aan blootgesteld worden vergt iets van herstel dat je niet alleen met water kunt oplossen

Er zijn er wel eerder gepakt trouwens hoor, echter is matchfixing nog veel meer aanwezig in deze prachtige sport.

Verdiep je er eens in en je bent definief verkocht. smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/04/2016 09:53 door Massimo.
lodjan 03 april 2016 10:27
+ Alex Dowsett
Hij is in de laatste zes jaar ook in de Tour gestart en verdient dus ook een nominatie.
El Chaba 03 april 2016 10:49
Dat was ook mijn gedachte.
Sub Culture 03 april 2016 11:31
'Britse renners die in de Tour zijn gestart'
Wat moet je er van geloven, kan ook gesuggereerd worden om de sensatie wat aan te dikken.

Zou wel frappant zijn, Engelsen stonden toch maar wat graag op de voorste rij te wijzen naar de Russen toen bleek dat de boel daar stinkt.

Bij elke vorm van competitie hoort nu eenmaal valsspelen, dat is inherent aan de menselijke aard.
Sub Culture 03 april 2016 11:32
Hou overigens alweer mijn hart vast voor de SKY ploeg in de Tour straks.
Dit soort berichten zal de empathie omtrent Froome ook weer geen goed doen.
El Chaba 03 april 2016 11:52
Bij elke vorm van competitie hoort nu eenmaal valsspelen, dat is inherent aan de menselijke aard.

De spijker op zijn kop.
Carlos Danger 03 april 2016 13:07
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hou overigens alweer mijn hart vast voor de SKY
> ploeg in de Tour straks.
> Dit soort berichten zal de empathie omtrent Froome
> ook weer geen goed doen.


De zakjes Franse urine liggen al klaar.the finger smiley
Rudy t. 03 april 2016 13:23
In potentie wel een prima schandaaltje dit...

Toen die Britten een aantal jaar geleden zeiden dat ze de tour wilden winnen moesten wij allemaal heel hard lachen omdat ze niemand hadden die er iets van kon. Inmiddels hebben ze drie keer gewonnen met twee renners en hebben ze met Thomas ook nog een kandidaat winnaar. Dat zegt natuurlijk allemaal niet zoveel, maar het riedeltje dat ze professioneel zijn heb ik altijd onzinnig gevonden. Alsof de rest maar wat aankloot.

Knagen geloof ik wel trouwens, die heeft noooooiit wat gezien.
Goozzer 03 april 2016 13:32
Telekom//T-Mobile was ook strak geleid. Uiterst professionele samenwerking op dopinggebied zelfs met de universiteit van Freiburg. En toch ging juist de absolute kopman buiten de deur shoppen...
Velodroom 03 april 2016 16:20
Die bekende cricketer springt er wel uit. Aangezien hier ook wel atleten van buiten GB bij betrokken zullen zijn, moet dat dan natuurlijk onze eigen Erik zijn. smiling smiley
Je moet de kanarie natuurlijk eerst nog wel laten zingen (de beelden volgen nog), maar waarom ging mijn primaire gedachte bij het horen van dit nieuws vrijwel direct naar mijn vrienden (Stier, sterrenbeeld nietwaar), die tegenwoordig iets teveel BS schijnen te produceren?
Wordt doping investigation een nieuwe olympische sport? Zelfs schone Fred zou de dopingcontrole niet meer overleven. cool smiley
Michael B. 03 april 2016 16:49
SKY... die gooien er gewoon een paar miljoen tegenaan... lekker de UCI omkopen en in de doofpot ermeespinning smiley sticking its tongue out
Andere Peter 03 april 2016 17:01
Hoentie 03 april 2016 19:42
Boven de 100 miles per uur? Lijkt me wat veel.
Carlos Danger 03 april 2016 20:35
Is het ook en het is ook zeker geen gemiddelde snelheid voor fast bowlers.
Snelst ooit gemeten 'delivery' staat op naam Shoaib Akthar met 161.3km/h.
Leon 03 april 2016 20:52
Hoentie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Boven de 100 miles per uur? Lijkt me wat veel.

Fastest Recorded Deliveries in history of Cricket

Bowler km/h (mph)
1. Shoaib Akhtar 161.3(100.2)
2. Shaun Tait 161.1(100.1)
3. Brett Lee 161.0(100.1)
4. Jeffrey Thomson 160.5(100.0)
5.Mitchell Starc 160.4(100.0)
cyclingfreakske 03 april 2016 20:56
mogelijk spreekt men hier over een renners of 2-3, terwijl hij de halve britse voetbaltop voorzag van hormonaal spul.
natuurlijk word die wielrenner is het vet gedrukt en de rest is achtergrond info.
Velodroom 03 april 2016 21:28
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> mogelijk spreekt men hier over een renners of 2-3,
> terwijl hij de halve britse voetbaltop voorzag van
> hormonaal spul.
> natuurlijk word die wielrenner is het vet gedrukt
> en de rest is achtergrond info.

Cyclingfreakske is wat kort van stof maar het doet hem geen kwaad.
Carlos Danger 03 april 2016 21:56
Zou ook kunnen, dat deze 'Dr.' Bonar niet meer is dan een kwakzalver met een aandachtsprobleem:

[www.theguardian.com]
Frederik D. 04 april 2016 00:14
En dan de Panama-papers. Er zijn sporters bij betrokken. Ook wielrenners?
Meneer 60% 04 april 2016 11:41
merijntje mortirolo Schreef:
-------------------------------------------------------
>
Quote
Meneer 60%
> Is er hier een verkiezing voor de meest
> hersenloze, van totale onkunde getuigende post van
> het jaar. Anders begin ik hem. Deze staat met stip
> op een. Wat een onmetelijke domheid.
>
>
> Ach, denk dat veluweracer 'gewoon' even niet
> oplette/niet goed las/teveel gezopen had. De
> meest hersenloze, van totale onkunde getuigende
> post-verkiezing
zal toch echt een andere
> winnaar krijgen. Veluweracer heeft teveel credits,
> in mijn ogen, om neergesabeld te worden.
>
> Houd jij de nominaties bij? Zetten we eind
> december een poll op. Ik zet mijn geld vast op
> Duk.
>
> On topic: gaat trouwens best een vreemde
> (2006-achtige-)situatie worden (en godverdomme
> (weer eens) heel slecht voor 'het imago van de
> sport'), als het hier (bijvoorbeeld) Froome en
> Wiggins betreft...

Ik zal volgende keer iets minder neersabelen. En zal de nominaties bijhouden. Zonder aanzien des persoons smiling smiley

Maar, inhoudelijk: ik vond dit niet alleen dom omdat het geen onderzoek van de NOS was, maar ook omdat er maar 8 woorden in het hele bericht over wielrennen gingen. Daarnaast heeft de NOS natuurlijk helemaal niet de taak om het wielrennen te beschermen. Die moeten nieuws melden als er nieuws is. Of het wielrennen er nu door beschadigd wordt of niet. En bovendien is de RvV in Nederland natuurlijk ook niet een dag dat iedereen met wielrennen bezig is. Dus, als dit bericht al over wielrennen ging en door de NOS zelf was opgezet, dan was dit niet per se een ongunstiger moment dan een maand eerder of later. Alleen de TdF heeft dat effect in Nederland.
El Chaba 04 april 2016 11:43
Helemaal mee eens.
ton duk 04 april 2016 12:58
merijntje mortirolo Schreef:
-------------------------------------------------------

> Houd jij de nominaties bij? Zetten we eind
> december een poll op. Ik zet mijn geld vast op
> Duk.

ik nomineer mezelf met : zo, 0 uit 6 inmiddels
gr
lodjan 05 april 2016 14:40
Wielrenner is klokkenluider: [www.cyclingnews.com]
Goozzer 05 april 2016 15:43
Gerucht ging al een tijdje. Tamelijk zorgwekkend dat zijn naam uitlekt en wederom tekenend voor de kennelijk dubbele moraal aan de andere kant van het kanaal. Dat UKAD zich zo opstelt mag zelfs lachwekkend genoemd worden...
Walnoot 05 april 2016 16:09
cyclingfreakske 06 april 2016 15:35
UKAD gooit hier een naam zomaar te grabbel.... en krijgt heel wielerliehebbend GB. over zich heen.
nu gaan ze het natuurlijk zo spelen dat hij uit frustratie zoaiets beweerd...en het hele dossier gaat de vuilbak in.

de namen van al die topvoetballers zal je nooit lezen, maar zijn wel de bestbetalende klanten voor al dat spul.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen