Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

WUR-poging Rohan Dennis zondagmiddag

Gepost door Leon 
Leon 08 februari 2015 00:33
Peiling
Hoe ver komt Rohan Dennis in 1 uur?
Alleen geregistreerde gebruikers mogen deelnemen aan deze peiling.
Er zijn 31 stemmen ontvangen.
> 53,000 km 4
 
13%
> 52,500 km 13
 
42%
> 51.852 km 10
 
32%
< 51.852 km 1
 
3%
geeft op 3
 
10%



Voor Velodrome het weer vergeet:

hier een livestream van de uurrecordpoging van Rohan Dennis

[cyclingtips.com.au]

Start is om.... eh... 11:50pm ADST (1.50pm local time, GMT +1), 7:50am Sunday EST (USA), 4:50am PST (USA).

13.50 dus, als ik me niet vergis?
Massimo 08 februari 2015 02:32
Hij start om 14.00
veluweracer 08 februari 2015 09:04
Hoentie 08 februari 2015 09:44
De nerd in mij merkt op dat de categorie-indeling niet klopt. Immers, als Rohan Dennis > 52.500 rijdt, rijdt hij ook > 51.852. Je moet hier klassen van maken.

<= 51.851
51.852 - 52.499
52.500 - 52.999
>= 53.000

Bijvoorbeeld.

On topic: Rohan Dennis gaat wel een nieuw WUR neerzetten, maar hij gaat niet boven de 53. Ik moet nog zien dat hij de 52,5 km haalt die ik in de poll heb voorspeld, maar dat komt alleen omdat de stop tussen 51.853 en 52.500 best groot is. Ik verwacht dat hij rond de 52.250 meter uitkomt.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/02/2015 09:46 door Hoentie.
Velodroom 08 februari 2015 10:54
Goede morgen, Leon. Het is overigens Velodroom. smiling smiley

Primair staat het baanrecord Grenchen nu nog op naam van Jens Voig voor ogen.
Daarna komt pas het WUR in beeld. Is Dennis dan daadwerkelijk 1km beter dan Voigt? We gaan het zien.
Eddy Veen 08 februari 2015 11:08
Bij het WK tijdrijden lag de gemiddelde snelheid van Dennis 2,358 km per uur hoger dan die van Brändle, dus ik heb op 53+ gegokt.
Eindhovuh 08 februari 2015 11:37
Ik denk dat hij om en nabij de tijd van Brändle uitkomt.
Hoentie 08 februari 2015 11:39
Leon 08 februari 2015 12:13
Hoentie Schreef:
-------------------------------------------------------
> De nerd in mij merkt op dat de categorie-indeling
> niet klopt. Immers, als Rohan Dennis > 52.500
> rijdt, rijdt hij ook > 51.852. Je moet hier
> klassen van maken.

De empathicus in mij merkte bij het maken van de poll al op dat zulke opmerkingen te verwachten waren, maar dat de gemiddelde liefhebber de strekking van de poll wel zou snappen zonder ingewikkelderderdere formuleringen van de opties.
El Mik 08 februari 2015 12:15
Gaat na 34km onderuit vanwege een overstekende hond.
Hoentie 08 februari 2015 12:37
Dit heeft natuurlijk niets met complexiteit noch met empathie te maken, maar alles met exactheid.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/02/2015 12:38 door Hoentie.
TomDJ 08 februari 2015 13:52
Zo, het gaat beginnen.
Toch apart dat hij deze baan gekozen heeft.
Er zijn snellere banen.
Leon 08 februari 2015 13:54
Moest van de sponsor, 't is de "eigen" baan van Andy Rihs' BMC.
TomDJ 08 februari 2015 14:07
Hij komt toch elke bocht wat buiten de zwarte lijn, best een kort baantje.
Maar goed, so far so good, al ruim onder de tijd (voor wat het waard is na 5 minuten).
Lucho Herrera 08 februari 2015 14:15
Na 10km is Dennis 5,5 seconden sneller dan Brandle.
Leon 08 februari 2015 14:19
Zo tegen het kwartier aan begint Dennis lekker door te blazen. Ben wel benieuwd naar de rondegemiddelden, vlgs mij zijn de laatste 10 ronden boven de 53.
Lucho Herrera 08 februari 2015 14:22
Hopelijk krijgt Dennis wel een boete + tijdstraf voor zijn muziekkeuze tijdens het uurrecord. Pffffff.
Leon 08 februari 2015 14:23
Leon 08 februari 2015 14:25
Ze maken er trouwens wel een echt BMC-feestje van: Julien Absalon en Cadel Evans zijn er ook bijgehaald, benieuwd wat voor BMC-ambassadeurs er nog meer op het toneel veschijnen...
Rouleur 08 februari 2015 14:25
Hoe lang moet hij rijden?
Leon 08 februari 2015 14:26
Lucho Herrera 08 februari 2015 14:30
Céline Dion nog niet gehoord, maar wel heel veel ongeinspireerde bagger.
Rudy t. 08 februari 2015 14:30
Ik ben benieuwd of her record straks in handen van Rohan Dennis...
Hoentie 08 februari 2015 14:31
De eerste 30 minuten legt Dennis af met een gemiddelde snelheid van 52.726 km/uur. Hij ligt daarmee ruim 20 seconden voor op het schema van Brändle.
TomDJ 08 februari 2015 14:36
Totdat zijn moeder hem naar binnen roept.
Lucho Herrera 08 februari 2015 14:39
Het ziet er heel goed uit voor Dennis. Nog 20 minuten te gaan.
Hoentie 08 februari 2015 14:42
Ondertussen zit Dennis vooral heel stil, met een mooie vlakke rug op de fiets. Hij geeft niet de indruk te forceren, maar versnelt nog wel steeds. met nog twintig minuten te gaan, heeft Dennis nu een gemiddelde van 52.808. Hij lijkt daarmee eerder een lijn Voit te rijden dan een lijn Brändle. Als hij dit vasthoudt, gaat hij ruim boven de 52,500 uitkomen.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/02/2015 14:42 door Hoentie.
Arsimo 08 februari 2015 14:47
Hij verzwakt nu lichtjes. Maar nog steeds heel erg goed.
Hoentie 08 februari 2015 14:47
In het laatste kwartier mag Dennis ruim 40,5 seconden inleveren ten opzichte van Brändle, maar heeft geeft nog altijd geen enkel teken van verzwakking.

Nu 40 kilometer in 45'26".
TomDJ 08 februari 2015 14:51
Zoals het er nu uitziet zullen Van Beek en Dekker er een flinke kluif aan hebben.
Hoentie 08 februari 2015 14:52
Met nog tien minuten te gaan, staat het gemiddelde op 52.752 km/u. Dennis levert dus iets in, maar houdt uitzicht op het WUR. Zijn doel was om 52,400 te rijden en daar zit hij dus nog altijd ruim boven.
TomDJ 08 februari 2015 14:53
Hij begint wat te zwabberen, maar zo te zien wordt het een geweldige tijd.
Euh, afstand.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/02/2015 14:53 door TomDJ.
Leon 08 februari 2015 14:54
Hij levert nu per rondje 3 a 4 meter per uur in. Tegen en in het 4e kwartier begon Brändle ook iets te verzwakken, in tegenstelling tot Voigt. Maar het middenstuk - 2e en 3e kwartier van Dennis was magistraal genoeg om dit niet meer uit handen te geven.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/02/2015 14:55 door Leon.
Lucho Herrera 08 februari 2015 14:55
Hij heeft het zwaar nu. 52,5 - 52,6. Zoiets zal het worden. Een mooie verbetering, maar zeker niet buitenaards.
Arsimo 08 februari 2015 14:56
Kwartier voor tijd bleef hij hangen op 52.80 en daarna heel langzaam achteruit. Nu (55min) 52.62. Fantastisch natuurlijk.
Hoentie 08 februari 2015 14:56
Dennis is aan het sterven. Zijn rug is meer en meer in beweging en zijn snelheid neemt nu af tot 52.622. Nog vijf minuten afzien en het WUR zal voor hem zijn als hij 11 rondjes vindt.
Leon 08 februari 2015 14:59
Lucho Herrera Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hij heeft het zwaar nu. 52,5 - 52,6. Zoiets zal
> het worden. Een mooie verbetering, maar zeker niet
> buitenaards.

Ja, hij moet niet te veel stilvallen om boven de 52,500 te blijven. Nog 3 minuten, 52,577 nu.
Hoentie 08 februari 2015 15:00
Rohan Dennis evenaart het WUR en heeft nog ruim 46 seconden over!
Leon 08 februari 2015 15:01
Maar per rondje levert hij wel meer dan 10 meter in op z'n gemiddelde, en zo komt hij dus onder de 52-half uit.
Hoentie 08 februari 2015 15:01
Nieuw WUR: 52.491
Lucho Herrera 08 februari 2015 15:02
52.491 km per uur. Laatste 10 minuten heeft hij het zeer zwaar gehad. Hij zat op een bepaald moment op 52,8.
Hoentie 08 februari 2015 15:02
Had je goed gezien, hij komt 9 meter te kort. Hij is helemaal kapot gegaan in de laatste 15 minuten, waar hij 300 meter verliest.
Leon 08 februari 2015 15:09
Hij ziet er nog wel vrij fris uit, kan na 5 minuten alweer in volzinnen praten.

Ben heel benieuwd hoe zijn rondengemiddelden zich afsteken tegen de grafiek hierboven. Volgens mij een heel mooie boog met 52's in het begin, daarna een hele serie 53's en tot slot weer veel 52's (en 51's). Dan zie je dus dat hij vooral tijd op de germanen pakt in het 2e en 3e kwart, en dat er geen sprake meer was van een opleving op het eind.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/02/2015 15:11 door Leon.
Hoentie 08 februari 2015 15:21
Vermoed ik ook. Eerste drie kwartjes tijd pakken, laatste kwart consolideren denk ik. Consolideren werd licht verliezen.
Ben benieuwd wat Wiggins, Cancellara en Martin kunnen - ik vermoed dat het verschil met Dennis nog best eens groot kan zijn. Bij eenzelfde opbouw zie ik alle drie meer tijd nemen, en minder verliezen.
Velodroom 08 februari 2015 15:31
Van consolideren was geen sprake. "He ran gradually out of gas and lost up to 25W", zouden de Aussies zeggen.
Maar aan de andere kant is dit ook de beste methode om zo ver te komen. Degene, die in de laatste kilometers nog steeds progressie boekt heeft vooraf veel te weinig gedaan. Het gegeven, dat dit onder gecontroleerde omstandigheden afspeelt geeft de renner nog enig soelaas.
Leon 08 februari 2015 15:33
Als hij dan zo volledig zonder benzine zat op het eind, was het toch opvallend dat hij niet volledig kapot zat na de finish. Ik heb toch het idee dat hij de laatste 5 minuten niet over een bepaalde grens is gegaan, met het oog op de rest van het seizoen.
Velodroom 08 februari 2015 15:56
Ik zeg ook niet zonder maar geleidelijk zonder.

Zijn hoogste uurgemiddelde was 52,823km rond 44 minuten.
Hij verloor dus in het laatste kwartier 0,332km/h=0,092m/s x 4 = 0,368m/s=1,32km/h actueel aan snelheidsverlies.

In het wielrennen is alles erop gericht om druk op de pedalen te houden. Bij het minste of geringste verlies is er al sprake van vermogensverlies = snelheidsverlies.
Het idee, dat Dennis in het laatste kwartier zijn tempo quasi op een km/h of 0,37m/s kan regelen na 3 kwartier bijna maximale duurinspanning, zou ook moeten kunnen betekenen, dat hij quasi 54km/h gaat rijden. Dus vergeet dat idee,

Natuurlijk gaat Dennis kapot, maar je moet wel een fatsoenlijke definitie geven van wat kapot gaan is.
Velodroom 08 februari 2015 15:59
Dekselse Graeme Obree blijft met 52,713km/h Dennis toch nog voor.
Arsimo 08 februari 2015 16:21
In feite begon zijn verlies al eerder. Omdat de snelheid die in beeld stond de gemiddelde snelheid sinds Dennis' start was betekent het zodra die gemiddelde snelheid niet meer opliep dat Dennis lichtjes begon te vertragen.

Dit komt door de stilstaande start. De renner is eigenlijk het hele uur bezig om die stilstaande start te compenseren als je naar de gemiddelde snelheid tot op dat moment kijkt. Stel dat na de twee eerste rondjes de renner 100% identieke rondes rijdt tot het einde dan blijft de gemiddelde snelheid tot het einde oplopen. Afnemend oplopen uiteraard, maar oplopend. Toen Dennis na circa drie kwartier bleef hangen op 52.8xx km/uur wist je dat het verval intrad en dat op een gegeven moment het gemiddelde moest gaan zakken. Hetgeen gebeurde. Al bleef uiteraard het verval heel beperkt.

.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/02/2015 16:23 door Arsimo.
Velodroom 08 februari 2015 17:18
Fraai, zoals Arsimo dit verwoordt. Het effect van de stilstaande start geldt alleen voor de eerste ronde. Stel ca 100m over het uur, dus ruim 0,5m per ronde.

Ik vind zelf, dat er nog wel gesleuteld mag worden aan de wijze hoe een WUR poging cijfermatig in beeld wordt gebracht.

Fraai blijft, dat Eddy Merckx bij mijn weten nog steeds wereldrecordhouder is voor de allereerste kilometer tijdens een WUR.
Misschien moeten Thomas Dekker en/of Maas van Beek op de wonderbaan van Aguascalientes nu daarop maar hun pijlen richten.

Vooral de tweede van de drie ronden tijdens de eerste kilometer was een sportief wonder. Zat de duivel Eddy op de hielen? 333,333m met 57,28km/h.
Gelukkig kon Eddy (huh paardje) spoedig daarna gekalmeerd worden, zodat hij zijn moeilijkste wieler uur vol kon maken.
Walnoot 08 februari 2015 17:27
Uiteindelijk boeit het niet, want was er maar één antwoord goed. Wellicht heeft Leon paranormale gaven en wist hij dat al.
Prikdude 08 februari 2015 18:28
Toch merkwaardig dat deze schaatsachtige discipline zoveel aandacht krijgt. Wel jammer voor Dennis dat hij inmiddels waarschijnlijk wel weet dat het niet langer dan een maand houdbaar zal blijken aangezien ene T. Dekker gisteren bij een tweede test van drie kwartier tot 40.605 kilometer kwam.
Velodroom 08 februari 2015 18:51
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toch merkwaardig dat deze schaatsachtige
> discipline zoveel aandacht krijgt. Wel jammer voor
> Dennis dat hij inmiddels waarschijnlijk wel weet
> dat het niet langer dan een maand houdbaar zal
> blijken aangezien ene T. Dekker gisteren bij een
> tweede test van drie kwartier tot 40.605 kilometer
> kwam.

4/3* 40,605km=54,14km/h; dus in Aguascalientes richting 55?

En waar? Op Rosetta? In prikdudistan?
sijbriskie 09 februari 2015 12:26
Wellicht weet jij of een ander (Goozzer, Bromerta?) dit, Velo: er zal ongetwijfeld wel eens onderzocht zijn hoe groot het verschil in aerodynamica is tussen de nu toegestane fietsen van Dennis en co en die van Merckx. Ben erg benieuwd hoeveel Merck ongeveer op een 'Dennisfiets' gereden zou hebben...
sijbriskie 09 februari 2015 12:28
Vond het fascinerend om te zien: het steeds langzamer oplopen van het gemiddelde en daarna de stagnatie en terugloop. Bijna verslavend, het volgen van die snelheden en rondetijden...smiling smiley
Velodroom 09 februari 2015 13:05
sijbriskie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wellicht weet jij of een ander (Goozzer,
> Bromerta?) dit, Velo: er zal ongetwijfeld wel eens
> onderzocht zijn hoe groot het verschil in
> aerodynamica is tussen de nu toegestane fietsen
> van Dennis en co en die van Merckx. Ben erg
> benieuwd hoeveel Merck ongeveer op een
> 'Dennisfiets' gereden zou hebben...

Chris Boardman reed destijds (1993) op zijn Lotus een slordige 80W "zuiniger" dan Eddy Merckx op zijn baanfiets zou hebben gedaan.
Een verhoging van de luchtweerstand van 18%. Referentiesnelheid was 52,27km/h. Ongeveer 390W versus 473W.
Destijds proefondervindelijk vastgesteld, uiteraard niet een heel uur lang.

De Super Man Position in de versie van Boardman 1996 was nog zuiniger, maar was in 1993-1994 kennelijk nog niet in beeld. De Obree positie was toen nog "in handen van " Graeme Obree zelf. Referentie is hier laagland en Grenchen ligt op ruim 400m.

Merckx heeft in 1975 (3 jaar na het WUR) een slordige 455W gepresteerd over een vol uur op de ergometer.
Merckx is natuurlijk allesbehalve het prototype van de flyer, zoals Dennis gisteren, op een indoorwielerbaan. Merckx was bruut geweld, kannibalisme dus.

Overigens was het WUR 2000 van Chris Boardman, pas in de allerlaatste meters eruit gesleept, een virtuele vergelijking met Merckx.
Verschillen: Merckx in een holle-bolle-gijs race op een buitenbaan in Mexico op 2240m hoogte en Boardman indoors op zeeniveau (60m) in Manchester.
Arsimo 09 februari 2015 15:24
Het leuke van die "gemiddelde snelheid tot dat moment" is dat het een exacte voorspelling is van de eindafstand als de renner zo door blijft gaan - hoe goed zit hij op schema dus. Aan het einde was daardoor die gemiddelde snelheid (in km/uur) precies gelijk aan de afstand (in km in dat ene uur).

In het begin keek ik nog primair naar het verschil met Brandle, maar omdat na 20 minuten wel bleek dat het record an sich er aan zou gaan was het vooral interessant om te kijken hoeveel het zou worden en hoe zijn opbouw zou uitpakken. En als persoonlijk noot was ik ook wel een kleine beetje nieuwsgierig of mijn voorspelling in de pol (wel sneller dan Brandle maar niet over de 52.5) zou uitkomen. Op de valreep had ik het goed smiling smiley

(het leek wel een beetje op het volgen van de 10km bij het schaatsen)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/02/2015 15:25 door Arsimo.
Velodroom 09 februari 2015 17:34
De gemiddelde snelheid tot dat moment (aan het eind van een ronde) is natuurlijk maar op bepaalde momenten interessant.
Zo reed Dennis toch nog vrij lang achter Bobridge aan.

Het gaat echter om de tendens in de rondetijden. En het is waar, dat je uit de tendens van ontwikkeling gemiddelde snelheid tot dat moment wel degelijk iets kunt afleiden. Zo was ook bij Dennis aan het einde mooi te zien, dat hij weliswaar relatief rap in moest leveren op zijn uur, aanvankelijk nog net harder reed dan Brändle, dan ongeveer even hard en tenslotte veel langzamer. Al die tijd was er geen rondetijd in beeld geweest.

Vandaar toch mijn opmerking, welke creatieveling ontwerpt het ideale scorebord?

Het WUR van oktober 2000 van Chris Boardman bracht in dit opzicht natuurlijk de ware Hitchkock suspens.
De ontknoping kwam zo ongeveer op het laatste rechte eind, want toen passeerde Boardman pas Merckx.
sijbriskie 09 februari 2015 23:55
Dank voor je reactie en interessante info.smiling smiley Helaas (maar wellicht is dat ook te veel gevraagd hoorwinking smiley) (nog) geen extrapolatie van extra weerstand naar concrete afstand. Hoeveel zou Merckx destijds in Mexico gereden hebben op het materiaal van Dennis en/of Boardman? Hoeveel kilometer per uur scheelt die verbeterde aerodynamica nou eigenlijk? Dit om de prestatie van Merckx beter in een vergelijkend perspectief te kunnen plaatsen.
Velodroom 10 februari 2015 00:54
De virtuele ranglijst van beste uurrecords ziet er als volgt uit:

1. Toni Rominger tweede WUR in 1994
2. Chris Boardman in 1996
3. Eddy Merckx in 1972
4. Miguel Indurain in 1994

Er wordt nogal eens schimmig gedaan over wat aerodynamica indoors nu uiteindelijk oplevert in vergelijking tot de kale fietsen van de begin zeventiger jaren.
We hebben kunnen zien wat er 4 jaar na een UCI verbod op de futuristische renfiets gebeurde.
Chris Boardman liet een adembenemend verschil van ca. 7km/h optekenen tussen het absolute en het nieuwe klassieke record.
Dit was om verschillende redenen uiteraard niet het reële verschil, maar ook met aftrek voor topsportbegrippen wel degelijk een gigantisch verschil.
Boardman op een klassieke renfiets kon ineens door een tienermeisje kilometers worden bijgehouden, mits zij maar het state-of-the-art materiaal had.
Ik chargeer graag, maar het is in mijn ogen wel de waarheid. En bij dit alles laten we de grensverleggende Super Man Position nog steeds buiten beschouwing.

Het probleem met de vergelijking met Merckx is a. dat hij zijn WUR in de open lucht deed, waardoor zijn vermogen uiteraard danig werd beperkt, maar ook enigszins gecompenseerd werd door de verminderde luchtweerstand. Bovendien was zijn gekozen strategie, alhoewel dat wel enigszins gepland was, onderweg moest hij immers ook nog wat records ophalen, voor het uiteindelijke eindresultaat ongunstig. Merckx was ook mentaal kannibalistisch.

Hoewel de auteurs de progressie tussen 1967 en 1999 voor 60% op technologie en 40% op fysieke kracht taxeren, taxeerden zij de prestatie van Merckx op het vijandelijke hoogland van Mexico als extreem goed.

Hetgeen Bobridge overkwam, is Merckx niet overkomen.

Rominger en Boardman bleven buiten schot. Daar is al vaak heel wat over gezegd.
We kunnen er gerust van uitgaan, dat achtereenvolgens Voigt, Brändle, Bobridge en ook Dennis door Merckx overtroffen zouden zijn.
Zeker als je de vergelijking naar Mexico buiten trekt.

Aerodynamische aanpassingen maken ook betere aerodynamische fietshoudingen mogelijk. De door Boardman in 1996 geperfectioneerde houding was het summum.
Een aspect, dat vaak vergeten wordt is dat onder extreme inspanningen de aerodynamische fiets met mogelijke fietshoudingen toch wel wat comfortabeler is dan de kale baanfiets van weleer.

En 100% is hetzelfde bij windstilte als met orkaankracht 10, maar het niveau waarop het gebeurt is verschillend.

Dus Merckx staat nog steeds op het podium.
In één adem, maar ik zit ook op zeeniveau.
Bromertà 11 februari 2015 15:04
Het internet staat vol met info over de aërodynamica van de tijdritfiets. Hier enkele voorbeelden:

Alles bij elkaar is met aanpassingen ongeveer 75 watt te winnen, dat is natuurlijk enorm veel. Dit komt neer op ongeveer 22-24% minder luchtweerstand en houdt in dat wanneer je met een gewone racefiets 40 km/h kan rijden je met een tijdritfiets tot de 43-44 km/h kan komen.
[www.tijdrijden.nl]


This chart clearly indicates the advantages that an aerodynamic cyclist has in time trial competitions. The aerodynamic rider goes 18% faster than non-aerodynamic rider at the same force of 40 Newtons. Rolling resistance is constant while aero drag increases geometrically with higher speed. In fact, a 5% reduction in frontal surface area exposure results in the functional equivalent of 17 watts of power.
[cyclingcommentary.typepad.com]

Op de volgende webstek zie je een fraai overzicht van een test bij een snelheid rond de 40 km/u, waarbij de conclusie gerechtvaardigd lijkt dat de CdA waarde voor Merckx rond 0,3019 moet zijn geweest, tegen een 0,2323 voor de tegenwoordige tijdritfiets met toebehoren. Nu rest de vraag wie deze CdA waarde even omrekent naar meters winst bij een snelheid van bijna 50 km/u op 2000m hoogte.
[www.bikeradar.com]

SCL=CdA waarden

Merckx werd geschat op 0,2618.
[www.cyclingpowerlab.com]


Op [www.fietsica.be] staan allerlei natuurkundige wetenswaardigheden, handige formules, waarmee uitgerekend kan worden dat op 1,888 km hoogte de dichtheid van de lucht 79,7% bedraagt ten opzicht van zeeniveau.

Kortom, Thomas krijgt zomaar 20% minder luchtweerstand te verstouwen, maar moet dat wel met minder zuurstof druk doen, waardoor z’n vermogen zo’n 8,5% (mits goed geacclimatiseerd, Merckx was dat overigens niet helemaal naar ’t schijnt) zal afnemen.
Bij RTL Late Night wist z’n technisch begeleider te vertellen dat de luchtweerstand bij Thomas zo’n 83% van z’n totale vermogen vergt.

Onderstaande formule toont dat het vermogen nodig om de luchtweerstand te overwinnen:
evenredig is met de luchtdichtheid, met de CdA (S CL), en met de derde macht van de snelheid (inclusief wind).



Laten we nu eens wat schattingen maken op basis van deze gegevens.
Thomas Dekker:
m=75 kg
P= 420 W
P(lucht) = 0,83*420 = 348,6 W
Dichtheid van lucht op zeeniveau = 1,225 kg/m3
V = 14 m/s
P(overig*) = 0,17*420 = 71 W
==> CdA = 348/(0,5*1,225*14^3) = 0,2074

In Mexico:
P(91,5%) = 384 W
P(lucht) = 384 - 71 = 313 W

==> V = (313/(0,5*0,2074*0,797*1,225))^1/3 = 14,57 m/s = 52,443 km/u


Eddy Merckx reed1972 rond volgens deze gegevens:
V = 49,432 km/u
CdA = 0,2618
==> P(lucht) = 0,5*0,2618*0,797*1,225*(49,432/3,6)^3 = 331 W

Zou ie net zo gestroomlijnd hebben gereden als Thomas Dekker dan:
V = (331/(0,5*0,2074*0,797*1,225))^1/3 = 14,84 m/s = 53,430 km/u

Het gerucht gaat dat Merckx niet optimaal geacclimatiseerd was.
Als we uitgaan van zijn P = 455 W op zeeniveau, en dezelfde stroomlijn, dan:
P(91,5%) = 416 W
P(lucht) = 416 - 71 = 345 W

V = (345/(0,5*0,2074*0,797*1,225))^1/3 = 15,05 m/s = 54,173 km/u

Uiteraard was Merckx een wat bonkige renner, die nooit aan een CdA van 0,2074 zou komen, maar een gemiddelde voor tijdrijders ligt rond de 0,2323. Als we deze toepassen op Merckx’ optimale vermogen dan zou in 1972 hebben kunnen rijden:
V = (345(0,5*0,2323*0.797*1,225))^1/3 = 14,49 m/s = 52,164 km/u

* P(overig) is het vermogensverlies door ketting, lagers, rolweerstand banden etc.
sijbriskie 12 februari 2015 00:01
Zowel jij als Velodroom zeer bedankt voor alle info. Zal het allemaal eens op mijn gemak bestuderen.
Velodroom 12 februari 2015 12:46
Ik zag vanmorgen pas n.a.v. Sijbriskie's bedankje, dat Bromertà zo'n zeer waardevolle bijdrage heeft geleverd. Hij geeft mijn eerdere bijdrage als ik dat zo mag zeggen in zekere zin handen en voeten door de concrete cijfers "toe te voegen". Bedankt in beide richtingen. Formules zijn nu eenmaal mijn achilleshiel.

Pikant is natuurlijk, dat Bromertà Thomas Dekker pal achter het huidige WUR "plaatst", nl. 52,443km/h.
Nu weet ik niet wat Mexico hier betekent. Merckx reed in Mexico City op ruim 2200m hoogte (2240m volgens mij, andere bron vermeldt 2338m).
Dekker gaat echter in Aguascalientes op 1890m rijden, alwaar in elk geval 4% nominaal meer zuurstof beschikbaar is (81% t.o.v. zeeniveau) en de luchtdruk een slordige 40 hPa (gebaseerd op hoogte) hoger is dan in Mexico City.
Het kan natuurlijk zijn, dat Bromertà vergelijkenderwijs Dekker ook op 2240m heeft laten rijden.

Berekeningen voor uurprestaties op grote hoogte zijn uiteraard veel lastiger dan op zeeniveau, vanwege de berekening van de hoogte van het verlies aan vermogen, dat ook nog eens afhankelijk is van de mate van acclimatisatie.
Het feit, dat Merckx in de open lucht reed, vertroebelt ook nog eens het zicht op reële prestaties.

Of Merckx in Mexico City inderdaad 384W leverde weet ik niet. Een andere bron geeft 366W aan en voor Ole Ritter, die in 1968 het WUR op dezelfde plaats bracht op 48,653km (ruim 3/4 kilometer minder) 336W.

Een punt blijft volgens mij de onorthodoxe strategie van Merckx, die nog het beste vergeleken kan worden met die van Jack Bobridge, die faalde en van Merckx wordt dat natuurlijk nooit gezegd. Eddy moest ook nog eens effe onderweg wat wereldrecords oppikken. Zijn start was dan ook ongeëvenaard. Met aftrek van de start reed hij de eerste 5km met een uurgemiddelde van 51,341km/h, ja inderdaad boven dat van het eindresultaat van Bobridge.

We kunnen er gerust van uit gaan (het is maar een berekening), dat Merckx, zou.... hij bijvoorbeeld de strategie van Brändle of Dennis aangehouden hebben en ook nog wat beter geakklimatiseerd zijn geweest, hij de eerste 50km/h rijder in de geschiedenis zou zijn geworden en niet Moser.

Maar de grootsheid van Eddy Merckx hoeven we ook niet af te leiden aan zijn WUR, maar aan de exploits in andere wegwedstrijden.
Eerst Moser, maar later de excentrieke Schot Obree lieten zien, dat niet alleen pure kracht en uithoudingsvermogen tot hoge uurgemiddelden kunnen leiden.
Bromertà 13 februari 2015 12:28
Bedankt voor de reacties en de “milde terechtwijzing” over de hoogte. Ik was er inderdaad vanuit gegaan dat Merckx op dezelfde hoogte van 1888 meter zou hebben gereden als Dekker gaat doen. Laat ik een poging doen om met de “juiste hoogte” er nog wat indicatief cijfermateriaal bij op te hoesten.

1) Situatie zoals het was in 1972 in Mexico om de luchtweerstand op deze hoogte te bepalen:
CdA = 0,2618
Alt = 2240 m
Luchtdrukverhouding op hoogte staat tot zeeniveau = 0,764
Dichtheid lucht (zeeniveau) = 1,225 kg/m3
P (lucht) = 0,5 * 0,2618 * 0,764 * 1,225 * (49,432/3,6)^3 = 317 W

2) Op een gemiddelde tijdritfiets zou Merckx’ CdA = 0,2323 zijn en dan had ie gereden:
V = ((317/(0,5 * 0,2323 * 0,764 * 1,225))^1/3 = 14,29 m/s = 51,442 km/u

3) Als Merckx’ CdA = 0,2074, net zo vlijmscherp als T Dekker dan:
V = ((317/(0,5 * 0,2074 * 0,764 * 1,225))^1/3 = 14,84 m/s = 53,414 km/u

4) Als Merckx’ CdA = 0,2618 en volledig geacclimatiseerd zou zijn op basis van z’n 455 Watts lab test dan:
P(lucht) = P(optimaal) - P(overig) = 0,915 * 455 - 71 = 345 W
V = ((345/(0,5 * 0,2618 * 0,764 * 1,225))^1/3 = 14,12 m/s = 50,838 km/u

5) Als Merckx’ CdA = 0,2323 die hoort bij een gemiddelde tijdrijder en volledig geacclimatiseerd dan:
V = ((345/(0,5 * 0,2323 * 0,764 * 1,225))^1/3 = 14,70 m/s = 52,905 km/u

6) Als Merckx’ CdA = 0,2074, zoals geschat bij T Dekker, dan
V = ((345/(0,5 * 0,2074 * 0,764 * 1,225))^1/3 = 15,26 m/s = 54,942 km/u


Als we de grafieken over vermogensverlies op hoogte erbij pakken dan is het vermogensverlies voor T Dekker op 1888 m geen 8,5%, maar “slechts” 6,5%, al zijn ook deze cijfers niet in steen gebeiteld.


7) P(Thomas Dekker) = 420 W (ruwe inschatting op basis van 5,6 W/kg en 75kg)
Alt = 1888 m
P(93,5%) = 0,935 * 420 = 393 W
Luchtdrukverhouding = 0,797
Dichtheid lucht (zeeniveau) = 1,225 kg/m3
P(lucht) = 393 - 71 = 322 W
CdA = 0,2074 (op basis van die 83% berekening)
V = ((322/(0,5 * 0,2074 * 0,797 * 1,225))^1/3 = 14,70 m/s = 52,925 km/u

Afijn, wellicht kan Thomas Dekker dankzij z’n aërodynamische zit de kannibaal virtueel een voorzichtig poepje (20 m ervoor) laten ruiken, en daarmee de nieuw recordhouder worden. Doet ie er nog een klein schepje bovenop dan kan Wiggo vervolgens z’n tanden gaan stukbijten op > 53.000 m in een vol uur.
Velodroom 13 februari 2015 13:17
Om in te lijsten en na 25 februari te bekijken hoe theorie en praktijk zich ditmaal tot elkaar verhouden.

Tot nu toe hebben de wedstrijden (2 World Cups) in Aguascalientes op sprint, de 1km tijdrit en de individuele achtervolging laten zien, dat indoor rijden op grote hoogte
resultaten oplevert, die in geen enkele verhouding staan met resultaten op zeeniveau. Het verschil tussen een vurig renpaard en een goedmoedige knol.

Thomas Dekker heeft de eer proberen te laten zien, dat dit zij het in mindere mate ook voor duurprestaties van een uur geldt.
Moser ging hem weliswaar voor, maar dit was op de buitenbaan.

En dan te bedenken, dat de optimale hoogte, voor wie echt tot het gaatje wil gaan, nog beduidend hoger moet liggen.
Uit de staat van Alex Simmons blijkt, dat boven de 3000m (dus La Paz zeker met 3417m) het aerobisch vermogen gereduceerd wordt tot 80%.

Het is een interessante maand aan het worden: Dekker en Storey.
Der dritte im Bunde heeft echter storey achtige verwachtingen van zichzelf en gaat Icarus achterna.
Stümpert 13 februari 2015 13:56
Bromerta, heb je bij die 420 W al rekening gehouden dat je bij een diepere zit en dus een lagere CdA, je ook wat in gaat leveren op je vermogen?
Ik heb trouwens gezocht naar info over het vermogen van T. Dekker, ik kon weinig vinden, behalve een twitter bericht van Gesink:

[twitpic.com]

Maar goed dat is het maximale vermogen en ik heb ook geen idee welk protocol er is gebruikt.(en welke snoepjes in die tijd).

PS: Is het toegestaan om in de overdekte baan per ongeluk een zuurstofflesje open te laten staan?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2015 13:59 door Stümpert.
Velodroom 13 februari 2015 14:36
Zeg het maar niet verder, maar ene Marianne Vos deed met 6,63w/kg nog beter dan Thomas Dekker. cool smiley
Maar Marianne Vos heeft onlangs een bod afgeslagen het WUR aan te vallen. Als het er ooit van komt, dan pas in 2017.
Voor die tijd zullen Sarah Storey en Ellen van Dijk wel een heel serieuze poging gedaan hebben Leontien van haar record af te helpen.

Volgens mij is dit een heel apart protocol, dat weinig te maken heeft met de standaardprotocollen, die Ullrich en Indurain vroeger deden.
Bijvoorbeeld 3 min. en stappen van 20W of 4 min. en stappen van 40W.
Beginwaarde 2x gewicht; stappen van 25W met 2,5x gewicht; idem met 3x gewicht. Zoiets is het.

Data dateren uit begin 2012.
Interessant de waarde van de huidige dubbele wereldkampioene Pauline Ferrand-Prevot: nl. 5,50w/kg.
Maar die is intussen ook groter gegroeid.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2015 14:40 door Velodroom.
Bromertà 14 februari 2015 11:20
Stümpert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bromerta, heb je bij die 420 W al rekening
> gehouden dat je bij een diepere zit en dus een
> lagere CdA, je ook wat in gaat leveren op je
> vermogen?
> Ik heb trouwens gezocht naar info over het
> vermogen van T. Dekker, ik kon weinig vinden,
> behalve een twitter bericht van Gesink:
>
> [twitpic.com]

Helaas kon ik ook niet veel "harde" cijfers vinden over het vermogen van Dekker. Maar vooral die "83%" die opgaat aan het overwinnen van de luchtweerstand heeft me op het spoor gezet. Daarbij heb ik zomaar 4 kg meer spiermassa toegeschreven dan volgens wiki bekend staat. Een vermogen van 5,6 w/kg gedurende een uur leek me heel realistisch en daardoor moet Dekker wel een uiterst gestroomlijnde zit hebben anders zou ie veel meer vermogen nodig hebben om meer dan 50 km te halen.
Over die VO2max-test (Con-test) van Rabo/Blanco: Op het twitter account van Louis Delahaije @CoachLuicito doen ze het op de volgende manier: we werken met een start van 2 watt kg en dan elke 3 min een halve watt kg erbij tot uitputting.
Een "echte VO2max test" meet gedurende 6 minuten de totale hoeveelheid opgenomen zuurstof, waarbij onder wielrenners Greg Lemond de hoogste waarde ooit liet optekenen: 92 ml/min/kg omgerekend naar vermogen per lichaamsgewicht zou dat ongeveer uitkomen op 7,4 w/kg.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen