Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De exodus bij Topsport Vlaanderen-Baloise

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 02 oktober 2014 12:35
2014 was hét jaar van Topsport Vlaanderen-Baloise, dat zes talenten ziet wegspringen uit zijn kweekvijver. "Vroeger zou ik het er moeilijk mee gehad hebben", vertelt ploegleider Walter Planckaert aan Sporza.
Achttien overwinningen, de eerste plaats in de Europe Tour als ploeg en individueel (met Van Asbroeck): voor Topsport Vlaanderen-Baloise is 2014 een echt boerenjaar. "De lichting van dit jaar is er eentje met uitzonderlijke renners", zegt ploegleider Walter Planckaert aan Sporza.

"Van Asbroeck, Lampaert, Vanbilsen en De Buyst zijn stuk voor stuk toppers. In het verleden hadden we natuurlijk ook al grote talenten in onze gelederen met o.a. Vanmarcke, Bakelants, Jelle Vanendert, Hermans en De Gendt. Maar deze generatie, met zes, is bijzonder."

De knappe prestaties van het jonge geweld is een rist (top)ploegen niet ontgaan. Liefst zes renners verlaten volgend seizoen de kweekvijver van Walter Planckaert, die al tien jaar voor de ploeg werkt.

"Vroeger zou ik het hier heel moeilijk mee gehad hebben, maar nu ben ik trots dat ze kunnen promoveren naar een grotere ploeg. Ze hebben er, met de rest van de ploeg, alles voor gedaan om dat doel te bereiken."

"Minister van Sport Muyters zal zeker tevreden zijn. Dit is goeie reclame. We moeten nu wel aan een nieuwe ploeg bouwen, maar dat zie ik helemaal zitten. Geen enkel probleem."

Ploegleider Walter Planckaert over:
Kenneth Vanbilsen (trekt naar Cofidis): "Een toprenner die in de Vlaamse klassiekers kan meestrijden. Ook goed voor ritzeges in kleinere rondes."
Tom Van Asbroeck (naar TEAMLottoNL): "De regelmatigste Belgische renner dit seizoen. Verzamelde zelfs meer podiumplekken en top-10-plaatsen dan Van Avermaet."
Jasper De Buyst (naar Lotto-Soudal): "Talent zat. Een jongen met een heel grote toekomst."
Yves Lampaert (naar Etixx-Quick Step): "De grootste kanjer van deze ploeg. Zie ik héél ver geraken."
Zico Waeytens (naar Giant-Alpecin): "Een man die op alle terreinen uit de voeten kan."
Michael Van Staeyen (naar Cofidis): "Is altijd op de afspraak als er gesprint moet worden. Blij dat hij eindelijk een stap voorwaarts kan zetten."



Wat een team.
ton duk 02 oktober 2014 13:03
Mooi rapport !
gr Ton DUK
Eindhovuh 02 oktober 2014 13:24
Als er van die 6 over een jaar of 5 een stuk of 2 a 3 echte toppers zijn geworden bewijst Topsport Vlaanderen haar waarde.
Mooi model.
GillesEmanuel 02 oktober 2014 14:18
Hoop dat Roompot een dergelijke rol kan vervullen voor de Nederlandse jongens!
JW 02 oktober 2014 15:33
Mooie illustratie hoe belangrijk zo'n PCT-team voor de doorstroming van talent in een land kan zijn. Waarbij dit jaar wel uitzonderlijk was.
Slimmerd 02 oktober 2014 15:43
Knap werk, nu zien hoe de doorstroming zich gaat doorontwikkelen. Al geloof ik wel in de kansen van Van Asbroeck en Waeytens.

En zoals al eerder gezegd hier in dit topic, zou mooi zijn als Riompot deze Nederlandse rol gaat vervullen
Cyclad 02 oktober 2014 18:30
Prachtige rapportcijfers, wel voortbordurend op het meest gunstige progressiescenario.

De ploeg heeft zijn waarde allang bewezen overigens. Als Roompot maar een beetje in de buurt komt qua opleidingsresultaat is het al goed.
Massimo 02 oktober 2014 18:55
Best leuk allemaal hoor, het grote manco van het toekomstig Belgisch wielrennen komt echter wel weer naar boven: geen ronderenners. Uitermate geschikt voor het Vlaamse werk en/of sprinten, er zit helaas geen echte klimmer bij. Zico Waeytens kan redelijk heuvelop, net als Kenneth Van Bilsen, daar houdt het ook wel mee op. Ik ben wat dat betreft meer benieuwd naar de ontwikkeling van Louis Vervaeke en Tiesj Benoot.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/10/2014 19:06 door Massimo.
Blueprint 02 oktober 2014 20:41
Teuns kan toch ook wel aardig berg/heuvelop rijden? En dan hebben ze Wellens ook nog.
Massimo 03 oktober 2014 01:27
Ik refereer aan de genoemde renners in de openingspost.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen