Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Thailand wil Tour start

Gepost door Eindhovuh 
Eindhovuh 02 oktober 2014 15:04
Bron Sporza.


Opvallend nieuwtje uit de koers: de Thaise Toeristische Dienst (TAT) en Tour-organisator ASO hebben vorige maand samengezeten in Parijs. "We willen één, twee of alle ritten huisvesten", klinkt het vanuit Thailand. ASO valt uit de lucht en vermoedt een foutje in de vertaling.

TAT-topman Thawatchai Arunyik is overtuigd van zijn zaak. Daarvan getuigt een lang persbericht op de website van zijn organisatie: "Thailand kan de perfecte gastheer zijn. Het is de perfecte combinatie: de beroemdste rittenwedstrijd in de beroemdste vakantiebestemming."
Het is de perfecte combinatie: de beroemdste wielerwedstrijd in de beroemdste vakantiebestemming
Arunyik heeft een hoger doel: "Het fietstoerisme in Thailand, dat al tientallen jaren actief is, promoten als een ecologisch en gezond alternatief van reizen. De wielersport is hier momenteel ook enorm populair."

Er was eerst sprake van 2015. "We zijn nog aan het praten, maar we kijken nu naar 2016", zegt Arunyik.
ASO hoorde het echter in Keulen donderen, toen hen het persbericht ter ore kwam, en ontkrachtte meteen de Thaise droom: "We praten inderdaad met TAT, maar niet om de Tour naar Thailand te brengen", luidt het vanuit Frankrijk. "We onderhandelen over een criterium in Thailand, zoals we in Japan hebben gedaan met het "Saitama Criterium by Le Tour de France"."

De Ronde van Frankrijk maakt af en toe wel een uitstapje naar het buitenland. Zo organiseerden Duitsland, Nederland, Ierland, Zwitserland, Spanje en Luxemburg al eens de start om na een paar ritten weer in Frankrijk te belanden. De Tour was wel nog nooit buiten Europa.
---

Het zal er ooit wel van komen. Maar waar ligt de grens? Dit is een extra aanslag op de gezondheid van de renners lijkt mij?
Slimmerd 02 oktober 2014 15:41
Starten op een ander continent zie ik de Tour niet zo snel doen, dat is voor mij het vermoorden van je eigen wedstrijd en deelnemers. Even heen en weer vliegen voor een ritje dat prime time in Europa (de grootste afzetmerkt) niet te zien is....
JW 02 oktober 2014 15:43
Idioot idee van een idiote Thai die denkt dat alles te koop is. Ook een Tour de France in Thailand, tssssj.....

De ASO-reactie lijkt me duidelijk.

En nee, ik denk niet dat het er oooooit van komt, ook niet die Tourstart in Thailand
Niemand zit hierop te wachten.
Sub Culture 02 oktober 2014 15:43
Doe maar een proloogje in Pattaya.
Heb ik ook nog eens een reden om wat she-dick te nuttigen.
Linkebal 02 oktober 2014 15:49
Dubai of Qatar zie ik (helaas) nog wel eens gebeuren
Arsimo 02 oktober 2014 16:02
Een Tour openingsweekend buiten Europa kan ik me eigenlijk alleen in Afrika (Zuid Afrika of heel misschien aan de kust van Marokko of Tunesie) voorstellen en in theorie in Dubai of Qatar maar dat zal in juli vanwege de hitte in de praktijk in onmogelijk zijn. Zuid Afrika is op zich te doen vanwege nauwelijks tijdverschil en in juli doenbare temperaturen. De vlucht is ook nog te overzien als daar een rustdag voor genomen wordt. Blijft wel het materiaal overbrengen erg kostbaar en ingewikkeld - alles dubbel nodig in de praktijk. Buiten de financieen het grote probleem. (en uiteraard dat Zuid Afrika waarschijnlijk helemaal niet geinteresseerd is)
Rudy t. 02 oktober 2014 16:19
Alsof je daar een reden voor nodig hebt...
avhhsc 02 oktober 2014 17:43
noord afrika is niet zo ver van frankrijk italie spanje.
als het daar ooit politiek rustig word kan de tour giro vuelta daar starten.
Leon 02 oktober 2014 19:14
Waren er geen plannen voor een Vuelta-start in Ceuta (of Melilla) ?
JW 02 oktober 2014 21:52
Er zijn ook al veel plannen geweest voor een start op de Canarische eilanden. Dat lijkt me schitterend.
Maar de grote vraag lijkt, net als in Noord-Afrika, "wie betaalt het ?"
malheur 02 oktober 2014 23:02
Zelfs een start verder weg dan Europa zou ik niet erg vinden zolang er maar een idee achterzit > 3 giro etappes door de little Italy's in Amerika of een TdF start in quebec ofzo, waarom niet?
Andere Peter 03 oktober 2014 01:15
Tijdreizen zullen sneller mogelijk worden dan politieke rust in Noord-Afrika die het mogelijk maakt dat een Frans (ex-kolonialist) nationaal symbool als de Tour daar zal starten.
Andere Peter 03 oktober 2014 01:17
Niemand zit hierop te wachten? Hmmm, ik weet niet.

Mijn hang naar absurdisme in combinatie met de aardigheid die ik erin zie om een (bijna) onmogelijke logistieke puzzel uit te werken maakt dat ik hier graag even over nadenk.
Andere Peter 03 oktober 2014 01:37
Exact. Een thema. Dan kan het. Ik vind voor Frankrijk Martinique, Guadeloupe of Sint-Maarten niet ondenkbaar. Jammer dat de Concorde niet meer vliegt. Die deed New York - Parijs in 3 uur. Dat is vergelijkbaar met Lyon - Parijs per TGV.

Out of the box denken. In theorie kunnen er natuurlijke meerdere verplaatsingsdagen zijn.

Ik denk dat een start in het westelijk halfrond maakbaar is. Ook qua televisietijden. Het is te doen als je in hetzelfde slaapritme blijft. Dus de etappes, die wat korter zijn, moeten finishen op Europese tijd rond 18:00 uur, misschien 19:00 uur. Dan rijd je daar in de vroege ochtend. De renners hoeven niet te acclimatiseren, blijven in hun Europese slaapritme. Dat maakt de aanslag op de renners al een stuk beheersbaarder. Ook de eerste 1 à 2 etappes in Europa maak je zeer kort, met juist een late start (dus langer rust). Dan is een start op het Westelijk halfrond, met één verplaatsingsdag, best te doen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2014 01:39 door Andere Peter.
arki 03 oktober 2014 09:31
In Noord Afrika is Marokko het enige land dat momenteel in staat zou zijn om de tourstart (veilig) te organiseren. Langs de kust is het klimaat in de zomer ook prima. Dit jaar (en vorig jaar) is ook de wereldbeker voetbal voor clubs in Marokko, ook geen klein evenement. Of ze in Marokko warm lopen voor het wielrennen is een ander verhaal. In het journaal zijn er tijdens de Tour in elk geval altijd wel korte beelden van de etappes te zien.
D. Marrage 03 oktober 2014 11:15
Dan mag LadyBoy van Poppel niet ontbreken.
JW 03 oktober 2014 13:08
Ik denk dat "het Tourpubliek" een enorme massa is, waarvan het aantal individuen met hang naar absurdisme kleiner dan miniem is.
Onder de renners en sponsoren zal dat weinig anders zijn.
Koppi 03 oktober 2014 23:19
'Ik denk dat een start in het westelijk halfrond maakbaar is.' Ik dacht dat het dit jaar ook het geval was. En in 1952 zelfs al, in Brest. winking smiley
Andere Peter 04 oktober 2014 00:59
Andere Peter 04 oktober 2014 01:06
Renners en sponsoren gaan waar het geld gaat. Als zo'n type Tinkoff zich erachter zet dan start zo'n Tour in het Caribisch gebied hoor.
Blueprint 04 oktober 2014 01:09
Wil de IS al een Tourstart?
JW 04 oktober 2014 09:39
Renners en sponsoren gaan misschien waar de Tour gaat, en tot op zekere hoogte gaat de Tour waar het geld gaat. Maar dat heeft duidelijk zijn grens.

Is Tinkoff groter dan de ASO ? Of groter dan de Tour ? Nee.
Andere Peter 05 oktober 2014 01:06
Het gaat niet om wie er groter is. Met de juiste zak geld start die Tour doodleuk in een ander werelddeel. De vraag is of er eentje gek genoeg is om zo'n zak te bieden. Zo ja, dan vervallen alle morele argumenten en voor de logistieke argumenten wordt wel iets gevonden.
JW 05 oktober 2014 11:05
Eénmalig cashen, en daarmee een groot stuk van de enorme opgebouwde good will verliezen. ?

Zoals de FIFA die gok nam met het wk voetbal in Qatar ?

Alles heeft zijn grens, ook de Tour/ASO.
Andere Peter 05 oktober 2014 13:51
Qatar-WK is corruptie, alsmede een klimaatprobleem. Dat speelt hier niet.

De wereld wordt steeds kleiner. Wen er maar aan. Er wordt op de lange termijn totaal geen goodwill verspeeld door een Tourstart in pakweg Guadeloupe of Sint-Maarten en wat andere eilanden. Je redeneert nu veel teveel vanuit jezelf. Kan een heel aardig evenement zijn. Magnifieke beelden. geaccidenteerd terrein misschien wel. Zaterdag (tijdritje met een klimmetje), zondag en maandag 3 korte (spectaculaire) etappes in de ochtend. Dus qua tv op dezelfde tijd als een normale Touretappe, wij kijken 's middags tussen 15 en 18 uur. Dinsdag verplaatsingsdag. Woensdag weer een korte etappe in Frankrijk (beetje laat starten). Dan heb je 48 uur voor de verplaatsing, verzorging, trainingsritje en rust. Vanaf donderdag is het een gewone Tour. Qua ritme niet zo'n heel groot verschil met pakweg de Vueltastart in Drenthe.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen