Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Giro in Gelderland: Oude Holleweg populairste beklimming

Gepost door veluweracer 
veluweracer 12 februari 2015 18:52
[www.gelderlander.nl]


Dit is m.i. een ongeschikt klimmetje vanwege te kort en geen ruimte voor publiek langs de kant. Laat ze a.u.b. voor de Posbank kiezen.
JW 12 februari 2015 19:23
De vraag van de Gelderlander lijkt me weinig zinvol.
Voor het klimwerk is de Giro natuurlijk niet naar Gelderland uitgeweken.

En bij "Die berg die komt er" wordt de telefoon niet meer opgenomen.
Te druk allemaal, denk ik...
Leon 12 februari 2015 20:06
De poll diskwalificeert zichzelf al door de "Zevenheuvelenweg" een klim te noemen.
Qua omhooglopende wegen is waarschijnlijk alleen de Oude Kleefsebaan (de Holdeurn, vanuit Wyler) geschikt om een Giropeloton overheen te sturen. Is ook meteen de langste klim in Nederland ten noorden van Sittard, maar met een procent of 4-5 gemiddeld natuurlijk niks bijzonders. Dat laatste geldt ook voor die Posbank. Je kunt wel bochten in een weg leggen en er veel bomen omheen zetten, maar meer dan anderhalve kilometer vals plat is het niet.
De Van Randwijckweg is trouwens ook nog wel een optie die de 5% overstijgt en vrij breed is, maar aangezien de top ervan op dezelfde plek ligt als die van de Holdeurn, zal er maar een van de 2 beklommen worden. If any...
veluweracer 12 februari 2015 20:11
Met de Posbank wordt de klim bedoeld vanaf het Pannenkoekenhuis in Rheden, de andere klim is Zijpenberg- zuid.
Linkebal 12 februari 2015 20:27
Toen de Vuelta in Drenthe startte hadden ze gewoon op een biljartvlakke weg een streep voor de bergprijs gelegd. Dat kunnen ze bij de Giro net zo goed doen. De genoemde beklimmingen stellen niks voor voor een prof. Ik weet nog dat de Eneco Tour aankwam op de lastige kant van de Grebbeberg, dat werd "een licht hellende aankomststrook" genoemd. McEwen won, dat zegt genoeg. In Nederland maken we van iedere molshoop een berg.
El Mik 12 februari 2015 20:31
De Oude Holleweg is echt wel een pittig klimmetje hoor, als je daar een aankomst op legt dan wint een type Rodriguez/Slagter.

Maarja, dat gaat toch nooit gebeuren en als zo'n klim op 5km van de streep ligt (wat ook al niet gebeurd) komt alles weer bij elkaar ja.
Velodroom 12 februari 2015 22:02
De ZHW is natuurlijk een prehistorisch monster met 7 koppen. Feitelijk een hanekam.
Met klimmen in de normale betekenis van het klimmen in Ronde's heeft het allemaal niet zo veel te maken uiteraard.
Niet dat je je op de eigenlijke ZHW klim van 305m niet kapot kunt rijden hoor.
Als je hard genoeg rijdt in de afdaling (na het Canadees kerkhof) dan haal je bij wijze van spreken freewheelend de volgende top. Enough said.
In Berg en Dal zijn nog wel trajecten te bedenken, waar ik niet graag een peloton over zou willen sturen. Dierenbeul!

Oude Kleefsebaan? Daar kan 80x14 nog wel rijden.
De klim naar Berg en Dal (de van Randwijckweg) is vanuit Beek toch wel een lastig klimmetje, een kleine 3km met een draaiend lastig lopend slot van 200m à 10%.
Zou men daar de binnenweg kiezen, dan kwamen er niet veel fietsend boven.
De andere klim vanuit Beek naar Berg en Dal is nog veel lastiger, maar vooral omdat het wegdek zo slecht is.
Leon 12 februari 2015 22:09
Linkebal Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toen de Vuelta in Drenthe startte hadden ze gewoon
> op een biljartvlakke weg een streep voor de
> bergprijs gelegd. Dat kunnen ze bij de Giro net zo
> goed doen. De genoemde beklimmingen stellen niks
> voor voor een prof.

Dat was natuurlijk omdat er in Noord-Nederland geen weg is te vinden die je voor een klimmetje kunt laten doorgaan.
De Posbank vanuit Rheden komt ook nergens boven de 5% uit, maar als je toch in de eerste of tweede rit een klimmetje nodig hebt voor het bergklassement, dan kun je daar net zo goed even langs rijden, ook al pakt er dan een sprinter die trui.
De heuvels bij Berg en Dal, dat is toch wel ander bier. Ook de Van Randwijckweg heeft een paar stukken van tegen de 10%, daar komt echt geen sprinter als eerste boven. Rondom Tivoli (bovenaan die klim) zou zelfs voldoende plek zijn voor een etappefinish, maar daar zal Nijmegen z'n drie-en-een-halve ton wel niet voor betaald hebben...

Overigens denkt men er in Arnhem serieus over om te finishen OP de John Frostbrug-te-ver. Logisch, want in en rond de binnenstad is geen enkele weg te vinden waar een fatsoenlijke laatste 500 meter verreden kan worden.
Leon 12 februari 2015 22:22
Velodroom Schreef:
-------------------------------------------------------
> De ZHW is natuurlijk een prehistorisch monster met
> 7 koppen. Feitelijk een hanekam.
> Met klimmen in de normale betekenis van het
> klimmen in Ronde's heeft het allemaal niet zo veel
> te maken uiteraard.
> Niet dat je je op de eigenlijke ZHW klim van 305m
> niet kapot kunt rijden hoor.
> Als je hard genoeg rijdt in de afdaling (na het
> Canadees kerkhof) dan haal je bij wijze van
> spreken freewheelend de volgende top. Enough
> said.

De ZHW telt geen 7, maar 4 klimmetjes, waarvan (vanuit Groesbeek) de laatste twee inderdaad vanuit de voorgaande afdaling freewheelend te nemen zijn. Maar de klim naar het Canadese kerkhof is nog best wel een leuke, dat was ook de historische locatie waar Nederland kennis maakte met Remmert Wielinga die op de enige logische plek op het NK-parcours het verschil probeerde te maken.

>
> Oude Kleefsebaan? Daar kan 80x14 nog wel rijden.

:-) Hij is vooral relatief lang, inderdaad. Waarschijnlijk iets psychisch aangezien ik 'm vele malen op een fiets zonder versnellingen heb moeten beklimmen.

> De klim naar Berg en Dal (de van Randwijckweg) is
> vanuit Beek toch wel een lastig klimmetje, een
> kleine 3km met een draaiend lastig lopend slot van
> 200m à 10%.
> Zou men daar de binnenweg kiezen, dan kwamen er
> niet veel fietsend boven.
> De andere klim vanuit Beek naar Berg en Dal is nog
> veel lastiger, maar vooral omdat het wegdek zo
> slecht is.

Geen 3 km, maar ongeveer 1,2 km. Maar qua hoogteverschil wel van 15 naar 95, da's zelfs meer dan de Oude Holleweg.
Vanuit Ubbergen zijn er nog 2 weggetjes van een meter of 500 omhoog. 't Zou toch mooi zijn als ze a la Parijs-Tours 3 van die klimmetjes achter elkaar in de laatste 15 km zouden kunnen stoppen.
Bob 12 februari 2015 22:32
Italiaanseweg in Oosterbeek, auto's omleidenthumbs up
Velodroom 12 februari 2015 22:41
Die 3km, Leon, was inderdaad wat je noemt een zetduiveltje. Ik had uiteraard 3 minuten voor de klim in gedachten.
Nu ik de klimmetjes visueel voorstel, kom ik ook maar tot 4. Misschien 5 tot in Berg en Dal.
Waar komt die zeven dan vandaan? Of heeft men oorspronkelijk vanuit Groesbeek zelf gedacht? Als je wilt kom je wel tot zeven.
Leon 12 februari 2015 23:06
Velodroom Schreef:
-------------------------------------------------------

> Nu ik de klimmetjes visueel voorstel, kom ik ook
> maar tot 4. Misschien 5 tot in Berg en Dal.
> Waar komt die zeven dan vandaan? Of heeft men
> oorspronkelijk vanuit Groesbeek zelf gedacht? Als
> je wilt kom je wel tot zeven.

Ik heb daar laatst iets etymologisch over gehoord, maar kan het online nergens terug vinden. Strekking: Zeven komt niet van het getal Zeven, maar van Siepen, dat iets als natte bron betekent.
Velodroom 12 februari 2015 23:23
Inderdaad, Leon. Bedankt.
El Mik 13 februari 2015 00:44
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------

> Vanuit Ubbergen zijn er nog 2 weggetjes van een
> meter of 500 omhoog. 't Zou toch mooi zijn als ze
> a la Parijs-Tours 3 van die klimmetjes achter
> elkaar in de laatste 15 km zouden kunnen stoppen.

Dit is mijn "favoriete" klim in de streek.
[heuvelsfietsen.nl]
Loopt ook nog een stukje vals plat door.

Deze neem ik ook regelmatig
[heuvelsfietsen.nl]

Wel heel slecht wegdek en kunnen geen auto's omhoog.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2015 00:45 door El Mik.
Brieske 13 februari 2015 09:08
Vanuit Groesbeek 7heuvelebweg op, halverwege afdalen naar rechts richting oude Kleefsebaan maar eerst nog ff die 2 pukkeltjes in Duitsland meenemen.
Halverwege Oude Kleefsebaan er weer op, heel dat stuk richting Tivoli omhoog, doorrijden tot bijna centrum Nijmegen en dan paar keer rechts Nijmegen uit. Dan dat oersteile ding rechts bij het bezinestation, meteen door naar de Ubbergse Holleweg en vanuit daar de Oude Holleweg op, finish bovenaan.

Zou supergaaf zijn, maar logistiek en met zo'n peloton niet te doen. Tenzij...
Tenzij je al een hele grote schifting daarvoor maakt, dat zou kunnen op al die dijken en bij het opdraaien van de dijken het peloton al uit elkaar scheurt.
Dream on dreamer.

Groet
Ben 13 februari 2015 10:12
Op naar de Holterberg!
Massimo 13 februari 2015 19:13
Ik zie het wel weer: de Bennie Jolinkjes van Nederland kunnen het niet eens worden over welke verkeersdrempel de "zwaarste" is. Ik zeg: gelast dat gehele evenement af en geef, bij wijze van een plezier doen aan de rest van het land, die hele provincie gratis aan Duitsland. Nijmegen, Lent, Arnheim, Beuningen, opgezouten! Idem overigens voor Limburg, Brabant en Friesland.
Velodroom 13 februari 2015 19:38
Massimo, je bent erg bold maar niet beautiful.
Walnoot 13 februari 2015 19:46
Juist. Grebbelinie en Waal, mooie, verdedigbare grenzen. De Kop van Noord-Holland mogen ze van mij trouwens ook weer teruggeven aan het water, komen alleen maar idioten vandaan!
JW 13 februari 2015 22:06
Dit riekt naar haatzaaien.....
In elk geval naar botte jaloezie.

Gelukkig zijn wij, Gelderlanders, veel te verstandig om daaraan mee te doen.
Leon 14 februari 2015 13:40
El Mik Schreef:
-------------------------------------------------------
> Leon Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Vanuit Ubbergen zijn er nog 2 weggetjes van een
> > meter of 500 omhoog. 't Zou toch mooi zijn als
> ze
> > a la Parijs-Tours 3 van die klimmetjes achter
> > elkaar in de laatste 15 km zouden kunnen
> stoppen.
>
> Dit is mijn "favoriete" klim in de streek.
> [heuvelsfietsen.nl]
> veldtweg.php
> Loopt ook nog een stukje vals plat door.
>
> Deze neem ik ook regelmatig
> [heuvelsfietsen.nl]
> e_Holleweg.php
>
> Wel heel slecht wegdek en kunnen geen auto's
> omhoog.

Die Dommer v Poldersveldtweg is best leuk inderdaad, en lekker lang. Maar door z'n handige ligging wordt-ie vaak als afdaling gebruikt na de Oude Holleweg. Op zich lijkt me dat nu ook wel een goed idee, want onderaan zit je middenin Ubbergen op anderhalve km van Nijmegen.
Ik vraag me trouwens ook mbt Nijmegen af waar men een geschikte weg heeft om de finish te situeren. De dan net afgeronde Verlengde Waalbrug in Lent zou ik wel een geschikte plaats vinden... :-)
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen