Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Operacion Puerto: the never ending story.....

Gepost door JW 
JW 13 februari 2015 10:08
De internationale wielerunie UCI en het mondiale antidopingagentschap WADA trekken samen op om te voorkomen dat bewijsmateriaal in de dopingzaak Operación Puerto wordt vernietigd, zoals een rechter in 2013 besliste.

Dat bericht Cyclingnews. De Spaanse minister van sport heeft zich bij beide organisaties aangesloten, zo bevestigt de UCI. "We zijn met het WADA en het ministerie in beroep gegaan."

Sporters die betrokken waren in Operación Puerto kunnen nog juni 2016 worden bestraft, daarna is de zaak verjaard.

De spil van de dopingzaak was gynaecoloog Eufemiano Fuentes. Bij een inval in 2006 in zijn praktijk werden meer dan honderd bloedzakken in beslag genomen.

De Spanjaard paste illegale bloedtransfusie toe en mocht een groot aantal topsporters, voornamelijk wielrenners, tot zijn klanten rekenen. In april 2013 kreeg Fuentes een celstraf van één jaar opgelegd.

211 bloedzakken

In Barcelona worden momenteel 211 bloedzakken uit de zaak bewaard.

Vijf wielrenners zijn bestraft voor hun aandeel in Operación Puerto: Jan Ullrich, Ivan Basso, Alejandro Valverde, Michele Scarponi en Jörg Jaksche.
[nu/nl]
JW 13 februari 2015 19:51
Het lijkt me een volslagen zinloze actie van UCI en WADA.
Wat maakt het uit of die bloedzakken nog twee jaar langer in een kelder liggen confused smiley
En dan nog... Het lijkt me juridisch dubieus de opgerekte grens van verjaring met terugwerkende kracht te hanteren.

Dit boek kan m.i. echt wel dicht.
Leon 14 februari 2015 13:32
En stel dat die bloedzakken nog wel op tijd kunnen worden geheranalyseerd... gaat men dan Paco Mancebo alsnog een paar jaar schorsing opleggen, terwijl hij al bijna 10 jaar als uitgekotst element in de schaduwranden van de UCI-kalender zijn koersen moet rijden? Haalt men Oscar Sevilla op uit Colombia, het enige land ter wereld waar hij nog wel een held is? Worden Valverde, Basso en Scarponi opnieuw aan de schandpaal genageld, terwijl ze al een straf uitgezeten hebben? Duiken er nieuwe namen op, die dan Barbertjeboogerdsgewijs mogen boeten voor het gedrag van 90% van het profpeloton in die tijd? Spannend!!!
Bromertà 14 februari 2015 14:04
En toch moet dat boek niet dicht, al was het alleen maar omdat ik (en velen met mij, naar ik mag hopen) wil weten door wie, wanneer en waarmee, ik bedonderd ben. Bovendien helpt 't een stevig handje mee om de gemoedsrust van figuren, die denken aan het lot te ontsnappen, te blijven verstoren: denk vooral ook weer aan Erik Dekker.
Quarantanove 14 februari 2015 20:17
Bedonderd? Was je dan ook beroepsrenner in die periode?
Hangmat 16 februari 2015 15:25
Bromerta, wat betrek je dit op jezelf zeg. Wat heb jij er trouwens aan als bepaalde renners zich zorgen maken om het verleden, wraakzucht?
El Chaba 17 februari 2015 19:15
Bij de "velen met mij, naar ik mag hopen" hoor ik in ieder geval niet.
En wat jouw obsessie voor Erik Dekker is, is mij een raadsel.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen