Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Grote renners knechten niet

Gepost door Prikdude 
Prikdude 11 juli 2016 11:31
De eerste lange Tourweek zit er op. Zonder al te veel verrassingen en met niet meer dan aardige koers. Beklijven zullen de tuimelpartijen van Contador, diens daarop volgende forfait gister, de wat wispelturig met zijn gele trui blije Sagan ("I already have a nice jersey" om die woorden op het podium nog eens te onderstrepen door zijn regenboogtrui uit de achterzak te vissen), de reeks knappe solo overwinningen van enigszins onverwachte namen in lastige etappes (Van Avermaet, Cummings, Dumoulin), de comeback van Cavendish, de plots als een door de duivel bezeten dalende -en daardoor winnende- Froome en wat minder prominent doch sterk aanwezig: de niet-knechtende (grote) renners.

Plaatsvervangende schaamte krabbelt op, kijkende naar Nibali die als een onwennige superknecht Aru flankeert in de rit naar Andorra Arcalis. Twee dagen eerder reed Nibali, reeds kansloos in het klassement, als een oud wijf mee om de ritzege. Bergop er af gereden door een Zuid-Afrikaanse sprinter wiens grootste wapenfeit nog altijd is zich door Theo Bos in Turkije in de hekken te laten rijden. Aru reed er minuten ver achter en dacht er het zijne van. Vincenzo kijkt maar weer eens naar rechts. Plichtmatige, als even vals gepretendeerde interesse in zijn 'kopman'. Beter maar een dagje knechtschap veinzen dan nogmaals een blauwtje te lopen om de ritzege.

Van die andere vedette voor een Rio ticket op de eerste knechtrang, Valverde, vraagt men zich af of hij het bestaan van zijn kopman (en grootste uitdager van de luchtmacht) überhaupt erkent. Valverde sprint om dagzeges zonder op of om te kijken, ziet gele truien gloren en springt als een blij kind mee met een vroege vlucht als het uit komt, zijn kopman tijdelijk moederziel alleen in de groep der favorieten zettende.
Vorig jaar ejaculeerde De Onverslaanbare gelukstranen omdat hij derde werd in de Tour. Dat deze, voor een dusdanig groot renner toch vrij beperkte droomverwezelijking de eindzege van ploeggenoot Quintana uiteindelijk in de weg stond deerde niet.

Muiterij ook bij Tinkoff. Contador viel en viel nog eens. Rond dobberend als een houten klaas in de endeldarm van het gelijk weerhoudt Kreuziger en Sagan er niet van in rit twee dusdanig gas te geven dat Contador naast kneuzingen middels wat tijdsverlies ook een morele optater krijgt. In dezelfde rit waande Van Avermaet zich groter dan het klassement van kopman Porte. Als deze direct een fiets gekregen had was er wellicht helemaal geen tijdsverlies geweest en had hij nog een serieuze kans op de eindzege gehad.

Contador zwoegt in de dagen er na verder. Vaak zit hij alleen en dé foto uit de eerste Tourweek is een schichtig even naar zijn lossende kopman om loerende Kreuziger. Contador draagt officieel het kopmanschap over maar vele wielerharten gaan gister sneller kloppen als Contador op de eerste klim van de dag aanvalt. Kiserlovski piloteert hem daarbij maar de reeds vooraan zittende Sagan en Majka peinzen er niet over zich te laten uitzakken. Dat lijkt niet veel later logisch als Contador weer even snel terug waait als hij weg sprong. Twee uur later is El Pistolero uit koers. Koorts zo heet het. Koorts zijn reet. Contador heeft een laatste wanhoopspoging gedaan (niet koorts indachtig) en gemerkt dat het 'm gewoon niet (meer) wordt dit jaar. Het was uitstappen of halfbakken in dienst rijden van Kreuziger. Maar grote renners knechten niet.
Columbus SLX 11 juli 2016 12:40
Ik kan er zo gauw maar 1 bedenken die het wel doet: Greipel.
Weliswaar off topic, want geen ronderenner, maar wel een groot renner (vind ik).
In de tour mss niet, maar in kleinere rondjes zie je hem zich uit laten zakken, bidons halen, en hup - service!
Naar voren.

(verder leuke beschouwing...)
Nibali en Aru daar noem je er ook 2.
Ik denk dat Nibali er meer uit leedvermaak bij blijft om te zien DAT Aru gelost is.
Andere Peter 11 juli 2016 12:49
Het hangt een beetje van de verhoudingen af. Hier hoeft Contador inderdaad niet voor Kreuziger te gaan knechten. Maar ik viond Zabel en Ullrich grote renners. Zabel deed in de bergen kopwerk voor Ullrich. Een paar dagen later had Ullrich wel eens een rol in de sprinttrein voor Zabel.
Luijt 11 juli 2016 13:20
Gesink draaide een paar jaar geleden nog eens zijn ballen er af....
ton duk 11 juli 2016 13:21
Columbus SLX Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik kan er zo gauw maar 1 bedenken die het wel
> doet: Greipel.
> Weliswaar off topic, want geen ronderenner, maar
> wel een groot renner (vind ik).

Overtreffende trap lijkt me hierin dan Cancellara
gr
pirke 11 juli 2016 13:55
Michael B* 11 juli 2016 14:02
Cavendish is toch wel wat afgevallen, kijkt hoe hij deze Tour eruit ziet
El Chaba 11 juli 2016 14:16
Dumoulin in de afgelopen Vuelta voor Degenkolb.
ton duk 11 juli 2016 14:45
Vorig jaar zag ik een mooi staaltje ikbenhierniettegrootvoor door Gilbert

Floris Gerts (stagiar) kreeg in die Londonride een gaatje naar de kopgroep niet dicht....Gilbert liet zich zakken en reed toen, met Gerts in zijn wiel , terug naar de kopgroep...

gr
Walnoot 11 juli 2016 16:11
Hup Prikwaus!

Ben ik verder het enige genie dat doorheeft dat het hier meer om een titel van een beschouwing gaat dan om een stelling? Anders wil ik nog wel even opmerken dat de grootste van allemaal, Lars Boom, ook weleens op kop rijdt voor een ander. En dat weet denne dude ook. QED.
MarcoV 11 juli 2016 17:17
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Columbus SLX Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ik kan er zo gauw maar 1 bedenken die het wel
> > doet: Greipel.
> > Weliswaar off topic, want geen ronderenner,
> maar
> > wel een groot renner (vind ik).
>
> Overtreffende trap lijkt me hierin dan Cancellara
>
> gr

die ene die een keer uit de Vuelta stapte toen z'n ploegmaat Chris Horner in een felle strijd om de eindzege verwikkeld was en al niet zo'n sterke ploeg had, maar Cancellara ging liever trainen?
Cancellara lijkt me juist ook een voorbeeld dat grote renners alleen knechten als het niet teveel conflicteert met hun eigen agenda.
Verder aardige beschouwing van Prikdude.
Ook nog terecht aangehaald hoe duur die lekke band van Porte mogelijk wel geweest kan zijn. Want met o.a. nog Mont Ventoux en klimtijdrit zie ik hem wel ver komen.
malheur 11 juli 2016 23:17
Cancellara heeft Andy meermaals flink geholpen.
Miquel1983 12 juli 2016 06:25
Ik denk niet dat Contador er de renner naar is om uit te stappen wanneer het niet echt nodig is. Ik geloof dat verhaal van koorts wel. Anders was hij in week 3 nog wel ergens voor ritwinst gegaan.

Ik vraag me af of ze Porte ook aan zijn lot hadden overgelaten wanneer hij alleen kopman was. 2 minuten tijdsverlies door een lekke band is in ieder geval erg triest; dat mag de ploeg als geheel zich aanrekenen.
ton duk 12 juli 2016 07:55
Je ziet/zag 'm ook vaak met een vPoppel en nu Theuns/Stuyven in zijn wiel .........

En renners die liever trainen dan voor de ploeg te rijden........laat ik daar bij andere klasbakken ook nog wat verhalen over hebben.....
gr
Miquel1983 12 juli 2016 09:16
Ik ben geen fan van Sky maar ik denk wel dat Froome zou knechten voor een teamgenoot, indien de situatie daar naar is. Datzelfde geldt voor Boonen bij Ettix. Dat lijken me toch ploegen waar de saamhorigheid in het algemeen groot is, in tegenstelling tot Astana, Movistar en Tinkoff.
Curzio 12 juli 2016 12:17
Dat tenenkrommende filmpje van Sky waarin ze met kleuters de renners gingen uitbeelden en dat er dan twee moesten remmen zodat mini-Froome zou winnen (gisteren in het Tourjournaal), man man man, als het zo moet dan heb ik liever dat een ploeg als los zand aan elkaar hangt en ieder voor zich rijdt. Hup Lutsenko!
Massimo 12 juli 2016 14:39
Vond dat best een grappig filmpje eigenlijk.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen