Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Poels niet van start in tijdrit

Gepost door Ron Meijers 
Ron Meijers 09 augustus 2016 08:07
Poels niet van start in tijdrit


Wout Poels zit er verslagen bij na de deceptie in de wegwedstrijd | ANP

Wout Poels gaat woensdag niet van start in de olympische tijdrit. De Limburger kwam zaterdag ten val tijdens de wegrace in Rio de Janeiro en liep daarbij een armblessure op. Na overleg met de medische staf van Team NL en de wielerunie KNWU heeft hij besloten zich af te melden voor de tijdrit.

Door het wegvallen van Poels is Tom Dumoulin de enige Nederlandse coureur op de tijdrit. Bij de vrouwen rijden de kersverse olympisch kampioene Anna van der Breggen en Ellen van Dijk de race tegen de klok.

Bron: [nos.nl]
Jacco Banaan 09 augustus 2016 08:10
Ach ja, kan er ook wel weer bij dan kan hij zich mooi helemaal lamzuipen in het Holland Heineken huis (feestmodus).
Sjoerd102 09 augustus 2016 08:25
Jacco Banaan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ach ja, kan er ook wel weer bij dan kan hij zich
> mooi helemaal lamzuipen in het Holland Heineken
> huis (feestmodus).


Nederland Heineken Huis
Massimo 09 augustus 2016 08:33
Neem aan dat Jacco doelt op Van Gelder. Volgens mij is daar wel iets meer aan de hand aangezien er in het contract dat alle sporters moesten tekenen van NOC-NSF niets over alcoholgebruik staat, er wordt daarin slechts gesproken over dat sporters zich zowel binnen als buiten competitie zich als een waardige vertegenwoordiger dienen te gedragen. Heel breed te interpreteren dus. Vermoed dat Yuri dsu wel iets meer dan een paar biertjes op had en zich behoorlijk heeft misdragen. Gio Lippens vertelde net dat de waarheid waarschijnlijk vandaag wel boven tafel komt, want daar wordt natuurlijk wel over gelekt.
Eindhovuh 09 augustus 2016 09:09
Moet wel meer zijn ja. Opscheppen over het HollandHeinekenHouse en dan van Gelder naar huis sturen omdat hij een biertje drinkt... Dat kan haast niet.
Ron Meijers 09 augustus 2016 09:25
Netherlands Heineken House allitereert nu eenmaal niet zo lekker als HHH.
Ron Meijers 09 augustus 2016 09:25
Het zal er wel niet bij één gebleven zijn zeker?
Carlos Danger 09 augustus 2016 10:36
H.H.H. Holland Hypocrisie Huis.
Frederik D. 09 augustus 2016 10:44
Zit je in het Heineken House en word je weggestuurd vanwege alcoholgebruik. Of nam Van Gelder een Bavaria in plaats van een Heineken? Nou ja, misschien weet voormalig prins Pils er meer van.
Walnoot 09 augustus 2016 10:55
Mijn gokje: er zijn drugs en/of vrouwen in het spel geweest. Misschien een hoertje geprobeerd het dorp in te smokkelen? Kan me niet voorstellen dat ze hem naar huis gaan sturen omdat hij bezopen was. Tenzij hij ook nog echt rotzooi heeft lopen trappen ergens, maar ik denk dat we het al wel hadden geweten als hij in een vechtpartij of iets dergelijks terecht was gekomen.
Ron Meijers 09 augustus 2016 11:36
Tenzij je z'n eigen vriendin een hoer vindt, is er van zulks geen sprake:

[www.vn.nl]
cyclingfreakske 09 augustus 2016 11:52
die Van Gelder heeft dan wel wat wel van Golem, vandaar LOTR bijnaam.
Blijkbaar vloog zijn andere ik in het verleden al eens in de coke.....

De diciplinaire ban lijkt me een gepaste maatregel voor het negeren van de gedragscode, die overigens voor elke atleet geldt.
als men uitzonderingen gaat maken, dan is het hek van de dam.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2016 11:58 door cyclingfreakske.
Walnoot 09 augustus 2016 12:07
Dus volgens VN hebben ze hem op straat gezet omdat hij een avondje door is gezakt met zijn vriendin? Tenzij hij binnen een paar dagen weer aan de bak moest, lijkt me dat een beetje overdreven toch? Zou er meer aan de hand zijn of moeten ze Van Gelder gewoon niet daar in Rio?
Walnoot 09 augustus 2016 12:07
Oh, nu light het toch niet meer aan het IOC?
Arsimo 09 augustus 2016 12:18
Binnen Team NL is afgesproken terughoudend te zijn met ophouden in gezelschappen buiten het dorp - zeker niet (lang) in uitgaangsgelegenheden gaan hangen, ook niet in HHH. Dit ivm meenemen van verkoudheden en andere virusjes e.d. naar het dorp. Of het schenden van die afspraak Van Gelder de kop heeft gekost weet ik niet, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen, hoe hard dat ook is. Hij schond daarmee een belangrijke afspraak met zijn collega-sporters, dat vind ik wel zwaar wegen.

Het volledige verhaal zal a.s. dagen wel uitlekken.
cyclingfreakske 09 augustus 2016 12:40
light ?
cola light ?

zijn gedrag is in strijd met de regels van het Nederlands Olympisch comitee, als met de regels van de IOC.
als ik me niet vergis is hij niet de eerste die in de ban word gedaan...dacht dat het in Peking of Zuid Afrika ook gebeurd was met een atleet die had gaan feesten en dronken door het Olympisch dorp strompelde.

neen , als zo'n arrogante trol als van Gelder zich misdraagt, ligt dat niet aan het IOC.
Walnoot 09 augustus 2016 13:02
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> neen , als zo'n arrogante trol als van Gelder zich
> misdraagt, ligt dat niet aan het IOC.

Nou, maar goed dan dat je dat uit je vorige post hebt weggehaald, je bent vast nog niet vergeten dat je dat eerst wel had neergepend? Je dacht toch maar even wat informatie tot je te nemen nadat je eerst je gebruikelijke braaksel al over deze pagina had uitgesmeerd?
queceracera 09 augustus 2016 13:23
Lang leve de fatsoensrakkers. Ideale schoonzonen willen we! Al was hij stomdronken en kotste hij Daphne Schippers onder, dit is disproportioneel. Had hem vandaag lekker laten zwaaien aan die ringen en daarna met een boete en berisping naar huis gestuurd. Zo is de lol er af. Bah. Gelukkig begint de Vuelta spoedig.
Carlos Danger 09 augustus 2016 14:14
De Olympische Spelen zijn in strijd met de Olympische regels. Inpakken en wegwezen dus maar.
Leon 09 augustus 2016 14:18
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> light ?
> cola light ?

Leer jij nou eerst zelf eens foutloos typen...

>zo'n arrogante trol als van Gelder

Huh??? Als er iemand niet arrogant is, is het YvG.
Super Grover 09 augustus 2016 14:22
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2016 14:23 door Super Grover.
Super Grover 09 augustus 2016 14:24
Het is vaker voorgekomen, maar gedoogd aldus de NOS.
Cecchini 09 augustus 2016 14:26
Youri van Gelder heeft zich dankzij een teamprestatie (een team waarin hij niet zat, omdat hij eigenlijk alleen maar geschikt is voor de ringen) kunnen plaatsen voor de Spelen. Zonder plaatsing van het team was hij nooit in Rio gekomen. Aangezien van Gelder kansen had voor een finaleplaats mocht hij de plaats innemen van een 2-tal andere turners, die er wel voor zorg hebben gedragen dat van Gelder überhaupt kon deelnemen aan de Spelen. Iets meer verantwoordelijkheidsgevoel t.o.v. die 2 zijn afgevallen had van Gelder wel gesierd, zeker gezien zijn voorgeschiedenis.

[nos.nl]
Shinzawai 09 augustus 2016 15:17
Jammer, maar een medaillekandidaat was Poels toch niet.
Carlos Danger 09 augustus 2016 16:07
Niet in de tijdrit. Maar aan de ringen? Nu zullen we het nooit weten.
El Mik 09 augustus 2016 16:15
Als Thomas nu maar niet Dumoulin van een medaille gaat houden anders vermoed ik een Sky complot..
Slimmerd 09 augustus 2016 17:09
Want Nibali en Porte rijden bij Sky en hebben vrijwillig botbreuken opgelopen?
Carlos Danger 09 augustus 2016 17:40
Het NOC verdient geen enkele medaille meer.
Curzio 09 augustus 2016 19:09
Daar staat tegenover dat hij in het verleden als wereldtopper niet naar de Spelen kon omdat het team destijds te slecht was.
Andere Peter 09 augustus 2016 22:24
Het komt op mij ook allemaal veelte gereformeerd over. Eigen verantwoordelijkheid. Hij moet pas over een week weer 2 minuten sporten toch?

Maar een definitief oordeel vel ik toch niet. Omdat we uit onafhankelijke bron kunnen opmaken dat het zeer waarschijnlijk om méér hinder gaat dan alleen bier drinken. Lijkt erop dat hij nog steeds de boel op stelten zette toen hij om 6;00 uur thuiskwam. Daarbij wellicht slapende sporters storend. Dat zou een teamverstoring zijn die maakt dat ik deze sanctie beter kan begrijpen.

[nos.nl]

Hier overigens de overeenkomst die hij moet hebben overtreden.

[content1d.omroep.nl]

[nos.nl]
Cecchini 09 augustus 2016 23:10
Als TeamNL echt een team was, pakte iedereen zijn spullen


Door: James Worthy / Parool


Ik sta op Schiphol met een spandoek en wat ballonnen. Op het spandoek staat: I LOVE YURI en onderaan de Griekse ij heb ik een gouden medaille getekend. "Je moet recidivisten niet bewieroken," zegt een man naast mij.

Ik probeer de man te negeren, dus kijk ik in mijn telefoon. Op het internet lees ik een column van een oud-wielrenner die gehakt probeert te maken van de turner. Een wielrenner die een turner een standje geeft, dat is ongeveer hetzelfde als dat Jozef Fritzl tegen mij zegt dat ik mijn zoon beter moet opvoeden.

De 'misdragingen' van Van Gelder zouden niet hebben bijgedragen aan een optimaal prestatieklimaat. Een optimaal prestatieklimaat? Sinds wanneer zit de sportwereld zo vol met zaaddodend management­jargon?

De persverklaring van Maurits 'De Stadswacht' Hendriks zat er vol mee. Met zijn TeamNL. Als TeamNL echt een team was geweest, had iedere sporter gisteren zijn spullen gepakt. "Als Yuri gaat, ga ik ook." Dat is een team. Dat is eenheid. Dat is een optimaal prestatieklimaat.

Hendriks heeft het ook steeds over de welbekende voorbeeldrol. Een sporter moet een goed voorbeeld voor de kinderen zijn. Ik heb toevallig een kind, en het enige wat mijn zoon van deze Olympische Spelen heeft geleerd is dat hij gewoon door moet fietsen als hij iemand halfdood op een stoeprand ziet liggen.

En natuurlijk chargeer ik, maar ik ben boos. Ik heb ­namelijk een zwak voor onvolmaakte sporters. Ik heb niets met sporters die de negentig halen en gelukkig sterven. Ik wil pijn zien. Twijfel. Tranen. Afgunst. Ik wil menselijkheid zien. Paul Gascoigne wiebelend op een barkruk, George Best kotsend in de kerk en Maradona die een lijntje maakt met behulp van een haarspeld van zijn driejarige dochter.

Want ook dat is topsport. Topsport draait om talentvolle mensen die gevangen zitten in het feit dat ze in iets uitblinken, want ze mogen alleen van het leven genieten als ze bezig zijn of net klaar zijn met uitblinken. Topsport is jezelf een leuk leven misgunnen. Het is pure zelfhaat.

En dan win je een gouden medaille. Je bent een held. Voor een maand. Je hebt het nummer van Humberto Tan in je telefoon staan, maar hij belt nooit. En op de schoorsteen staat een foto. Op de foto krijg je een knuffel van de koning, maar ja, niets wordt sneller koud dan een knuffel van de koning. Je loopt naar de garage en kijkt naar de gouden medaille die je ooit won. De medaille heeft je nooit iets gebracht. Niets van waarde in ieder geval. Je haat die plak.

Was je die nacht maar meegegaan met Yuri. Had je maar gewoon geleefd toen je nog kon leven. Shotjes in een karaokebar. Tongen op het strand. Struikelen over het leven.

Ik sta nog steeds op Schiphol. Naast mij staat een andere man die speciaal voor Yuri is gekomen. Ook hij heeft een spandoek: 'Iemand die verdwaald is, moet je niet naar huis sturen.' Ja, iemand die verdwaald is, moet je niet naar huis sturen.
Pyama 09 augustus 2016 23:11
Gedrag dat niet te toleren valt in een professionele werk/sportomgeving. Prima besluit en ook nooit meer op laten dagen voor Nederland. Als hij de zestienjarige puber wilt uithangen doe je dat niet in deze setting. Afspraak is overigens afspraak.
Andere Peter 09 augustus 2016 23:40
Zie document. De afspraken lijken mij vrij vaag. Wat hij nog moest doen, over een week, is een individuele finale. Met dat zuipen beschadigt hij niet een team maar hooguit zichzelf. En ik kan mij ook nog wel iets voorstellen bij een positief effect van decompressie.

Slecht is dat het impulsief lijkt in plaats van besproken met coach of ploegchef. Slecht is lallend thuiskomen en daarbij irritatie wekken (dat weten we niet zeker maar daar lijkt het wel op).
cyclingfreakske 09 augustus 2016 23:52
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> cyclingfreakske Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > light ?
> > cola light ?
>
> Leer jij nou eerst zelf eens foutloos typen...
>


dit is uiterst grappig.
ik maak wel vaker typefouten, iemand maakt er is eentje en ik merk dat humoristisch op.... en het kot brand al af bij iemand...lange tenen ??
Bromertà 09 augustus 2016 23:57
Ja, heerlijke column, met vet uitgesmeerd sentiment om aan te geven dat perfecte mensen niet bestaan; zelfs niet in de (top)sportwereld.

Net naar het dames turnen zitten kijken met het geweldige commentaar van Hans van Zetten. Nee, hij had (nog) geen mening over Yuri van Gelder. Wel had hij drie vragen. Stuk voor stuk, scherp als een zojuist geslepen stiletto:
1. Is de strafmaatregel proportioneel?
2. Is het wegsturen reglementair?
3. Is er sprake van het gelijkheidsbeginsel?

Het dames team werd overigens zevende. Ongekend ! Dat zeker. Het Nederlandse team blonk uit in elegance; maar dat was mijn zeer subjectieve mening.
cyclingfreakske 10 augustus 2016 00:05
als je naar zo'n belangrijk tornooi gaat met een team, weet je dat je vanaf dag 1 moet schikken naar de regels van dat team.
Tegelijk is de regel van het IOC duidelijk : geen alcohol of dronken toestanden in het Olymisch dorp tijdens het tornooi.
decompressie ? ja... als het hele zaakje achter de rug is. Niet tijdens...
In dit geval zet hij NL os team mooi te kijk als onprofessionelen. Leuk als jij echt alles ervoor doet en er loopt dan zo'n idioot mee....

wat de afspraak betreft...overduidelijk !:
de regels stonden zwart op wit op paier en hij had ervoor getekent. zoals elke atleet die meeging. het is dat of thuisblijven.
VG is gewoon geen professioneel sporter maar een zuip en cokesnuivende meeloper die zijn collega's beschaamt.

oja..hij riskeert een boete tot 25000 euro.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/08/2016 00:09 door cyclingfreakske.
Andere Peter 10 augustus 2016 00:16
Waar staat dan dat je geen alcohol mag drinken? Of voor tijdstip X in bed moet liggen? De regels zijn helemaal niet zo duidelijk. Juist extreem vaag en daardoor op alles toepasbaar. Iemand een had geven of niet handen wassen na het plassen, dat zijn bij deze vage regels ook al overtredingen voor wie het zo wil interpreteren.

3. De Topsporter spant zich zoveel als mogelijk in om maximale sportieve prestaties te leveren zowel ter voorbereiding op als tijdens de Olympische Spelen en geeft daartoe volledig en toegewijd en met een optimale sportieve inzet uitvoering aan het Programma.

4. De Topsporter gedraagt zich op een zodanige wijze als van een goed lid van TeamNL (Rio 2016) verwacht mag worden, zowel tijdens de sportbeoefening als daarbuiten en neemt daarbij onder meer maar niet uitsluitend het gestelde in de IOC Code of Ethics in acht.
Andere Peter 10 augustus 2016 00:16
thumbs up

Voor jou en Hans, die inderdaad heel goed is.
cyclingfreakske 10 augustus 2016 00:43
hij mag dan een goed atleet zijn geweest, de mentaliteit die hij nu meedraagt zit er ver vanaf....

in de 1e plaats de schriftelijke regels waar zowieso een aantal dont do's instaan. alcohol is er daar 1 van.

daarnaast is het klaarduidelijk wat de regels van het Olympisch dorp zijn :
.NO-SMOKING AND ALCOHOL POLICY
Smoking is strictly forbidden in all buildings in the Olympic Village. A limited number of clearly marked outdoor smoking areas will be available. Alcohol will not be sold to individuals in the Olympic Village and the consumption of personal alcohol is restricted to private spaces.

private places bedoelen ze : alles behalve in het dorp.


een illustratie van een paar regels die hij moest volgen, dat NL teammanager heeft gecommuniceerd aangaande het indicent. :
The Dutch team has imposed strict living conditions on its athletes. According to media reports, they are forbidden from entering Rio for safety reasons, while athletes who have completed their events must return home to avoid distracting team mates. (reuters)
Carlos Danger 10 augustus 2016 01:02
Wat betreft de alcohol-regels, heeft hij (Van Gelder) zich daar dus keurig aan gehouden.

'Forbidden from entering Rio', is natuurlijk volstrekt uit de duim gezogen. Het grootste deel van de ploeg zou naar huis kunnen,ze zouden
hun stadion(s) in Rio niet kunnen bereiken.

Prangende vraag:
Gaat Froome Dumoulin inhalen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/08/2016 01:03 door Carlos Danger.
Andere Peter 10 augustus 2016 01:36
Uit niets blijkt dat hij dronk of rookte in de vertrekken in het Olympisch Dorp.

Je kunt wel een regel tegen de stad in gaan, dat wil nog niet zeggen dat uitsluiting de enige denkbare automatische (proportionele) sanctie is. Er is ook een regel dat je een fietsbel moet hebben, maar dat wil niet zeggen dat je voor het missen daarvan levenslang kunt krijgen.
Slimmerd 10 augustus 2016 08:49
Inderdaad slechts 1'30 tussen de startende renners, wat mij betreft onbegrijpelijk op een dergelijk parcours.
sijbriskie 10 augustus 2016 12:17
sijbriskie 10 augustus 2016 12:18
Sowieso onbegrijpelijk in een tijdrit met zo'n lange afstand.
Slimmerd 10 augustus 2016 12:28
Dat bedoelde ik ook te zeggen met een dergelijk parcours. Ruim een uur koersen en dan starten op 1'30 van elkaar, we gaan meer dan één duo zien in koers denk
Cecchini 10 augustus 2016 12:51
Ik vrees dat ze de openbare weg in Rio zo kort mogelijk willen vrijhouden. Zie eens naar de starttijd van de ITT dames. De zon is nauwelijks op, en ze moeten al aan de bak. De laatste starter bij de mannen (Froome) start al voor 12.00 plaatselijke tijd. En ik maar hopen, dat we lekker in de avonduren naar koers konden gaan kijken.
Eazster 10 augustus 2016 12:58
Wat zou ik er wat voor over hebben dat ze Bolt met een Marlboro'tje zouden betrappen. Eens kijken hoe een olympische gedachte in een doofpot affaire zal veranderen. Maar goed hoe miereneukerig het ook kan zijn ,die Turn Snatser heeft gewoon een verklaring getekend en heeft zich daar willens en wetens niet aan gehouden. Pech voor hem.
Eazster 10 augustus 2016 13:00
Poels die niet mee doet? Hoge klassering zat er toch niet echt in. Wat gaat die nog rijden verder dit seizoen?
Andere Peter 10 augustus 2016 16:25
We weten natuurlijk ook niet zeker dat hij zich aan de alcoholregels heeft gehouden. We weten dat niet specifiek is duidelijk gemaakt hoe hij de regel zou hebben overtreden.

Juridisch kan het best interessant worden. Ik verwacht dat de Chef d'Équipe zich wel gedekt weet door een of andere basisregel. Maar het lijkt mij niet specifiek geformuleerd.
Walnoot 10 augustus 2016 16:48
Aangezien er al eerder sporters voor gelijkaardige vergrijpen zijn weggestuurd, kan me nog een Belgische baanrenner in London herinneren, denk ik dat de kans vrij groot is dat je jouw juridische natte droom voorlopig even kan opbergen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/08/2016 16:48 door Walnoot.
cyclingfreakske 10 augustus 2016 17:09
OLYMPIC VILLAGE RULES :
NO-SMOKING AND ALCOHOL POLICY
Smoking is strictly forbidden in all buildings in the Olympic Village. A limited number of clearly marked outdoor smoking areas will be available. Alcohol will not be sold to individuals in the Olympic Village and the consumption of personal alcohol is restricted to private spaces.

Ook heeft de ploeg zelf een verbod uitgevaardigd op het verlaten van het dorp en alcohol, tevens opgenomen in hun regels die ze moesten tekenen voor afreis.

Het gaat erom dat hij perfect wist wat hem te wachten stond, zolang hij in competitie zat voor het tornooi.
in feite zei hij gewoon : fuck the rules, fuck the coach and fuck the team.

artikel met een reactie van het NL kamp...

DE MORGEN - NL COACH spreekt over de verwijdering van Van Gelder

REUTERS : Dutch gymnast expelled from team


maar..vrees niet
jij kan nog altijd de BEER OLYMPICS gaan doen grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/08/2016 17:13 door cyclingfreakske.
cyclingfreakske 10 augustus 2016 17:23
juridisch kan hij de boot in, omdat al hij het ook heeft toegegeven, en tevens het reglement waarvoor hij tekende voor afreis kompleet negeerde.

Walnoot :
dat klopt idd.... het schenden van een regel in het teamregelemtn en een punt waar de BIOC zeer zwaar op hamert : geen alcohol op een OS tornooi., zeker niet als de atleet nog in competitie moet treden. zowat idem sitatie als hier.

de australiers hebben ook al iemand huiswaarts gestuuird in het verleden.
overigens hebben zij zowat dezelfde regel in gebruik als Nederland : geen alcohol, en niet buiten het dorp begeven.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/08/2016 17:38 door cyclingfreakske.
cyclingfreakske 10 augustus 2016 17:25
Eazster Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat zou ik er wat voor over hebben dat ze Bolt met
> een Marlboro'tje zouden betrappen. Eens kijken hoe
> .
in zijn jonge jaren in Jamaica rookte hij weleens, maar zegt daar op een bepaald moment alle contact met die vrienden verbroken te hebben, en ook geen rokers meer in zijn buurt te tolereren. (diverse interviews van terug te vinden)
Als hij dat nu moest doen, koste hem dat torenhoge sponsorcontracten.....
cyclingfreakske 10 augustus 2016 17:31
Andere Peter 10 augustus 2016 17:32
Als hij een Marlborootje rookt dan heeft hij er ook een sponsorcontract bij
Andere Peter 10 augustus 2016 17:34
Als je zou lezen wat ik schrijf in plaats van te projecteren wat je denkt dat ik vind, dan zou je zien dat ik helemaal geen juridisch succes verwacht. De organisatie (in casu Hendriks) kan waarschijnlijk heel ver gaan in het bepalen wie er op hun feestje welkom is.

Die Belg was meen ik klaar met zijn onderdeel (misschien kwam er nog een ander onderdeel, maar dat is een andere wedstrijd). Ik ken geen precedent voor Van Gelder: midden in zijn wedstrijd (na de kwalificatie, voor de individuele finale) naar huis vanwege gedrag buiten de wedstrijd.

Het mag best getoetst worden. Zo glibberig. Geen beroepsmogelijkheid. En op gedrag waar geen (sport)wet tegen is. In elk land andere gedragsregels. Wat als een moslimland een sporter terugtrekt wegens niet 5x per dag bidden? En is die finaleplek na zijn individuele kwalificatie echt niet van hem? Laat Hendriks hem uit het Olympisch Dorp zetten, maar uit de wedstrijd? En dan komt er iemand voor in de plaats die gewoon 9e was?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/08/2016 17:46 door Andere Peter.
cyclingfreakske 10 augustus 2016 17:50
mka... met regel 3 kan hij al op de schop.... is niet conform het zo maximaal mogelijk te presteren en optimale inzet binnen het programma.
tussen de compettiedagen in volle tornooi op de boemel gaan lijkt me er haaks op te staan. bye bye yuri...
Andere Peter 10 augustus 2016 23:51
Zoals gezegd: ik denk ook dat Van Gelder dit juridisch niet kan winnen. Omdat bonden & IOC & NOCNSF de zeggenschap wel zullen hebben

Niet om de reden die jij geeft. Die reden is boterzacht. Niet voor iedereen is hetzelfde goed. Een avondje zuipen kan voor een enkeling een beter mentaal effect hebben dan de beperkte lichamelijke aanslag (vochttekort is er, maar duurt slechts kort).
Carlos Danger 11 augustus 2016 00:28
't Zal al niet meer gaan om deelname zeker (die trein is wel vertrokken), maar om schadevergoeding.
Andere Peter 11 augustus 2016 17:48
cyclingfreakske 11 augustus 2016 20:13
ok dat kan hij vergeten... blijkt dat het niet de eerste maal was, ook niet in Rio zelf....
als je het artikel leest, dan vreest men vooral dat hij aan de coke is gegaan (misschien is dat intern bekend?) en stuurt men hem de laan uit voor hij aan een controle onderworpen word en het NL team helemaal torpedeert.
Dan mag Vander breggen en co mooi gepresteerd hebben ,je zal maar in de schaduw staan van zo'n eikel die zijn gangetje gaat en de boel bezoeldeld..

Van Gelder echte reden van uitsluiting
Andere Peter 11 augustus 2016 20:32
Dit artikel verduidelijkt natuurlijk helemaal niets. Voegt wat namen toe met wie hij sprak. Verder een hoop stemmingmakerij. Over de kans voor een schadevergoeding kun je uiit dit artikel geheel niet op maken. Het is niet zo dat de kans op schadevergoeding kleiner wordt als Van Gelder door meerdere mensen gewaarschuwd is. Ik acht overigens de kans op schadevergoeding klein, maar niet denkbeeldig.
cyclingfreakske 11 augustus 2016 21:15
of je had dit gemist ....

artikel met enige uitleg van het NL kamp

op 10 augustsus heeft het FIG een definiteve uitsluiting bevestigd.
Sporza : FIG bevestigd uisluiting en spreekt duidelijke taal

verder is er vandaag - 11 aug 2016 - een bredere verklarling geweest waaruit bleek dat ze in het verleden en ook in Rio , diverse inbreuken met de zachte hand der liefde hebben bedekt. Zeg maar een lange reeks kansen gekregen.
tot die laatste inbreuk, waarna de maat echt vol was en kon vetrekken.

ook al zou de coach erop terugkomen, dan botst het fel met de FIG, en dat zou een smet gooien op alle knappe prestaties van de ernstige NL atleten.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/08/2016 12:20 door cyclingfreakske.
Bromertà 11 augustus 2016 23:37
Het punt van de bloemen over de gedempte put gooien is hier ver overtreden. Neemt niet weg dat als de maatbeker genomen wordt er grondvesten vol raken. Of dat goed is, kan de vraag niet achter de wagen botsen. Afijn, de expressie zal de filter niet aan de rand grammen.

Nu op de baan: Sir Bradley Wiggins.
Andere Peter 15 augustus 2016 17:34
In de toelichting op zijn vonnis in het kort geding van Yuri van Gelder tegen NOC*NSF heeft de rechter ook kritiek op de sportkoepel. Die moet werken aan duidelijker gedragsregels voor de sporters, zodat die bij evenementen als de Olympische Spelen precies weten waar ze aan toe zijn en welke sancties er staan op het niet nakomen van afspraken.

"Niet vastgesteld heeft kunnen worden dat er, afgezien van de algemene en abstract geformuleerde normen (...), nauwkeurig en welomschreven gedragsregels zijn en dat, en zo ja op welke wijze, NOC*NSF die met de teamleden heeft gecommuniceerd", schrijft de rechter.​

Rechter legt schuld bij Yuri van Gelder zelf

"In aanmerking genomen dat wegens niet nakoming van de verplichtingen NOC*NSF de bevoegdheid heeft vergaande maatregelen te nemen jegens de topsporter, zou op dit punt zeker meer zorgvuldigheid verwacht mogen worden."

Vooraf duidelijk

Dat Van Gelder zonder toestemming buiten het olympisch dorp was en alcohol heeft gedronken was op zich niet voldoende grond om hem naar huis te sturen, vindt de rechter. "Dat enkele feit kan niet als schending van de overeenkomst worden beschouwd."

Dat was volgens de rechter wel het geval bij het niet verschijnen op een training en het negeren van aanwijzingen en waarschuwingen van de coach.

Optimale inzet

Met het tekenen van een contract met NOC*NSF heeft Van Gelder zich ertoe verplicht dat hij zich zal inspannen om maximale sportieve prestaties te leveren. En dat hij "daartoe volledig en toegewijd en met optimale sportieve inzet uitvoering zal geven aan het trainings- en wedstrijdprogramma".

De rechter vindt dat te algemeen en zegt dat vooraf ook duidelijk had moeten zijn welk gedrag wordt verwacht en welk gedrag niet wordt geaccepteerd.
Andere Peter 15 augustus 2016 17:37
Het alcohol drinken en Olympisch Dorp verlaten vindt de rechter dus op zich niet voldoende voor uitsluiting. Dat waren de overtredingen die bij mij bekend waren. Het missen van de training wordt hem veel zwaarder aangerekend. Dat vind ik terecht. Dat is te zien als werkweigering in de verhouding werknemer/werkgever. Daar kun je voor ontslagen worden. Dat missen van die trainign na een waarschuwingen hierover door de trainer, meewegend, vind ik de straf proportioneel en het oordeel van de rechter terecht.
Bromertà 15 augustus 2016 17:54
In Noord Korea zijn ze het helemaal met je eens. Niet opkomen draven bij een training is een ernstig tekort aan respect, en verdient bijna de doodstraf, of zoals in dit geval uitsluiting van een Olympische finale op een individueel nummer.

tjeesus
Andere Peter 15 augustus 2016 18:30
Pfff...Zo makkelijk en slordig.

Ik heb het juist voortdurend opgenomen voor Van Gelder. Ik zou hem zeker niet hebben uitgesloten. Maar ik beoordeel nu hoezeer het juridisch een goed fundament heeft. Daar zette ik eerder vraagtekens bij, toen we het hadden over alcoholgebruik en Olympisch Dorp verlaten. Lees hierboven maar na. De rechter doet precies hetzelfde.

Maar wat ik eerder niet wist:

1) Hij is door zijn coach (te zien als leidinggevende, vertegenwoordiger van werkgever) aantoonbaar expliciet gewaarschuwd om wel op die training (te zien als werk) te komen
2) Hij is niet op die training verschenen

In het licht van het arbeidsrecht maakt dat de straf in mijn ogen proportioneel. Als je werkgever jou een laatste waarschuwing geeft waarin expliciet staat dat je morgen op je werk moet komen en je blijft afwezig zonder geldige reden, dan kan de werkgever jou ontslaan. Ik vind dat proportioneel. Ik zou het echter als (vertegenwoordiger van) werkgever niet doen (en ja, ik heb wel eens voor die keus gestaan).
Bromertà 15 augustus 2016 18:37
Fijn voor je dat je die stropdas weleens hebt aangetrokken, neemt niet weg dat de vergelijking sportman coach totaal anders is dan werknemer werkgever waar een arbeidscontract (CAO) bindend is en bij de rechter de speelruimte bepaalt.

Iemand een finaleplaats bij de OS ontnemen is voor het verzaken bij een training disproportioneel. Je bent zeker niet bekend met het Ids Postma Ard Schenk (chef de mission) verhaal? Dat hebben "ze" toen keurig stil gehouden en perfect opgelost.

Trouwens, ook een rechter moet in de geest van de letter optreden.
Andere Peter 15 augustus 2016 18:57
Stropdas? Alleen voor bruiloften en begrafenissen.

Nogmaals; het akkoord van de rechter voor deze straf wil niet zeggen dat de rechter vindt dat een chef de mission in alle vergelijkbare gevallen er goed aan zou doen om dezelfde straf uit te spreken. Die vraag ligt helemaal niet ter beoordeling voor aan de rechter.
Bromertà 15 augustus 2016 19:00
Dat beweer ik ook helemaal niet.
Andere Peter 15 augustus 2016 20:06
Je suggereert het door het eerst over disproportionaliteit te hebben en direct daarna te spreken van rechter en geest van de wet. Zojuist Hans van Zetten live, volkomen terecht: ''de rechter heeft geen uitspraak gedaan over de proportionaliteit''. De rechter zegt niet of de straf juist of verstandig was. Hier komt helemaal geen geest van de wet aan te pas. de rechter oordeelt of de straf binnen de wet mag worden gegeven. Niks geest.
cyclingfreakske 15 augustus 2016 20:40
Wanneer trouw je met Van Gelder ? laat de datum ff weten....
zeg hem geen lijntje te snuiven en alcohol te zuipen voor het huwelijk, anders zit hij weer op een ander en sta je daar... ...
smileys with beer



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2016 20:41 door cyclingfreakske.
Bromertà 15 augustus 2016 20:51
Nee, dat suggereer ik niet. Je verwart twee begrijpen:
1. proportionaliteit
2. gelijkheidsbeginsel.

Dat de rechter niet kijkt naar proportionaliteit is een grove nalatigheid. En zo kan je Van Zettens woorden dan ook interpreteren. Rechtvaardigheid staat niet letterlijk verwoord in de wet of in de regels; daar heb je "die geest" voor nodig.

Verder ben ik er wel weer klaar mee. Dus


.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen