Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wellens stopt met veldrijden

Gepost door Ron Meijers 
Ron Meijers 03 maart 2015 19:39
De Belgische veldrijder Bart Wellens heeft zijn loopbaan beëindigd. De wereldkampioen van 2003 en 2004 kon de afgelopen seizoenen al geen aansprekende resultaten meer boeken.

"Het veldrijden eist een zware tol op het lichaam en hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt om daarmee om te gaan en te blijven presteren op het hoogste niveau", aldus de 36-jarige Wellens. "Mijn leeftijd en mijn lichaam zeggen me dat het tijd is om te stoppen."

In de 2003 en 2004 beleefde de renner van Telenet-Fidea zijn topjaren. Naast twee wereldtitels behaalde hij toen ook de eindzege in de wereldbeker, de Superprestige en de Gazet van Antwerpen Trofee. In 2004 en 2007 veroverde hij de Belgische titel.
Opspraak

Wellens kwam onlangs in opspraak in een dopingzaak rond de omstreden sportarts Chris Mertens. Hij moet op 13 maart samen met Tom Meeusen en Greg Van Avermaet voor de disciplinaire commissie van de wielerbond verschijnen.

[nos.nl]
Quarantanove 03 maart 2015 19:47
Veldrijder Bart Wellens (Telenet Fidea) zet een punt achter zijn carrière. Dat maakte de ex-wereldkampioen op een persconferentie in Lichtaart bekend.

Op de erelijst van de 36-jarige Wellens staan onder meer twee wereldtitels (2003 en 2004) en twee Belgische titels (2004 en 2007). Hij won ook de Wereldbeker (2003), de Superprestige (2004) en de GvA Trofee (2004).

De beslissing van Wellens komt onverwacht. Vorige week vrijdag zat hij nog samen met de andere renners en zijn team om de planning voor het komende seizoen te maken, maar na een weekend aan zee in De Haan met zijn kinderen, broer en vader, heeft hij de knoop doorgehakt en beslist om zijn wielercarrière stop te zetten, ook al had hij nog een contract van één jaar.

"Dat weekend heeft me zo veel deugd gedaan en me laten inzien dat er nog andere dingen zijn in het leven dan mijn sport", aldus Wellens. "Ik heb veel nagedacht de voorbije maanden en om dan effectief te beslissen dat je stopt is niet evident, maar ik heb het nu toch gedaan. Twee maanden geleden (toen manager Hans Van Kasteren liet optekenen dat hij beter zou stoppen) was ik er nog niet klaar voor, maar nu wel."

'WAKKER WORDEN ALS EEN OUDE MAN VAN 70'

"Het is een samenloop van omstandigheden. Elke maandagochtend na een wedstrijd word ik wakker als een oude man van 70. Ik ben versleten, fysiek en mentaal is het op. Ik kon me niet langer opladen om nog voort te doen, dat heb ik het voorbije weekend aan zee meer dan ooit beseft. Mijn rug is kapot, mijn resultaten zijn al lang niet meer wat ze moeten zijn, privé ben ik door een moeilijke periode gegaan de voorbije maanden. Dat is allemaal niet gemakkelijk en al die dingen samen zorgen er voor dat het beter is dat ik stop en ik sta 100 procent achter mijn beslissing om er ook mee te stoppen."

Wat de toekomst brengt voor Wellens is nog niet duidelijk. "Daar ben ik nog niet mee bezig. Ik wil eerst genieten, een paar maanden 'op mijn effen komen' en ik laat de dingen wel op me afkomen. Ik ben nog maar 36 jaar, het leven heeft me nog veel te bieden. Ik blik met veel trots terug op mijn carrière en heb er naar mijn mening het maximale uitgehaald."

'OZONZAAK WAS SLECHTS DRUPPEL'

Bart Wellens moet volgende week voor de Disciplinaire Commissie van de KBWB verschijnen in verband met de ozonzaak rond dokter Mertens. "Dat heeft amper invloed gehad op mijn beslissing om te stoppen", zegt Wellens. "Ik heb mezelf niets te verwijten en ga daar vol vertrouwen naar toe."

"Neen, dat is niet de reden waarom ik stop. Akkoord, het is één van de vele druppels in een emmer die al een tijdje vol aan het lopen was, maar zeker niet de hoofdreden. Ik ben fysiek en mentaal gewoon op. Het beste is er al een tijdje af, mijn resultaten zijn niet goed. Het was beter om er mee op te houden."

Wellens is van mening dat hem in de ozonzaak niets te verwijten valt. "Ik heb niets verkeerd gedaan en heb vertrouwen in een goede afloop. Ik heb in mijn carrière al zo veel meegemaakt en er is al zoveel over mijn gezegd, ook over mijn piekperiode in 2003 en 2004. Net als nu kon er mij ook toen niets verweten worden. Ik won toen veel omdat ik sterk was en op het toppunt van mijn kunnen. Daarna ging het minder omdat ik in die periode gewoon te veel van mijn lichaam heb gevraagd."

"Ook in de zaak rond dokter Mertens ben ik onschuldig en heb ik niets te vrezen. Ik ga daar gewoon volgende week mijn verhaal doen."

Steekkaart Bart Wellens

Naam: Wellens
Voornaam: Bart
Geboortedatum: 10 augustus 1978 (36 jaar)
Geboorteplaats: Herentals
Woonplaats: Vorselaar

Profrenner van 2000 tot 2015:
Teams: VKS-Empella (1999-2000), Spaarselect (2000-2004), Fidea (2004-2008), Telenet-Fidea (2008-2015)

Erelijst:
Wereldkampioen beloften in 1999 en 2000
Wereldkampioen profs 2003 en 2004
Belgisch kampioen 2004 en 2007
Eindwinnaar Wereldbeker 2003
Eindwinnaar Superprestige 2004
Eindwinnaar Gazet van Antwerpen Trofee 2004

87 zeges in het veld, 1 op de weg:

1997-1998:
2 zege:
Eeklo, Koppenbergcross

1998-1999:
3 zeges:
Kalmthout (GvA Trofee), Hoogstraten (Superprestige), Krawatencross (GvA Trofee)

1999-2000:
3 zeges:
Kalmthout (Wcool smiley, Essen (Ned/GvA Trofee), Otegem

2000-2001:
10 zeges:
Tabor (Tsj/Wcool smiley, Harnes (Fra/Superprestige), Oostmalle (GvA Trofee), brons op BK veldrijden, Vorselaar, Wetzikon, Veldrittrofee, Eeklo, Veldegem, Bellem, Vossem

2001-2002:
7 zeges:
Ruddervoorde (Superprestige), Ardooie, Woerden, Kalmthout, Vossem, Contern, Lille

2002-2003:
10 zeges:
Frankfürt (Dui/Wcool smiley en Wetzikon (Zwi/Wcool smiley, Asper-Gavere en Vorselaar (Superprestige), Niel (GvA trofee), Overijse, Otegem, Tabor en Eeklo, Wereldkampioen veldrijden, brons op BK, eindklassement Wereldbeker

2003-2004:
21 zeges:
Nommay (Fra/Wcool smiley, Ruddervoorde, Asper-Gavere, Gieten en Diegem (Superprestige), Oudenaarde, Niel, Loenhout, Kalmthout en Essen (GvA Trofee), Overijse, Vossem, Zolder, Hooglede, Woerden, Harderwijk, Surhuisterveen, Dottenijs, Milaan (Ita), Belgisch kampioen veldrijden, Wereldkampioen veldrijden, eindklassement Superprestige, eindklassement GvA Trofee

2004-2005:
1 zege:
Essen (Ned/GvA Trofee)

2005-2006:
9 zeges:
Igorre (Spa/Wcool smiley, Ruddervoorde en Sint-Michielsgestel (Superprestige), Essen (GvA Trofee), Erpe-Mere, Neerpelt, Dottenijs, Ardooie, Niel, brons op BK veldrijden, zilver op WK veldrijden

2006-2007:
7 zeges:
Milaan (Ita/Wcool smiley, Niel en Lebbeke (GvA Trofee), Veghel-Eerde, Otegem en Middelkerke, Belgisch kampioen veldrijden

2007-2008:
4 zeges:
Niel (GvA Trofee), Zonhoven en Zonnebeke, zilver op BK veldrijden - Rit Volta a Lleida (2.2)

2008-2009:
3 zeges:
Hasselt (GvA Trofee), Asteasu (Spa), Sint-Niklaas

2009-2010:
2 zeges:
Oostmalle (GvA Trofee) en Eeklo

2010-2011:
1 zege:
Valkenburg (Ned), zilver op BK veldrijden

2011-2012:
4 zeges:
Redmond (VSt), Issaquah (VSt), Sun Prairie (VSt), Essen (Ned/GvA Trofee)

2012-2013:
1 zege:
Parkcross Maldegem

2013-2014:
Brons op BK veldrijden
[www.sport.be]

in dit kader ook interessant:
[sporza.be]
[sporza.be]
[sporza.be]
Ben 03 maart 2015 20:06
Het beste was er wel af.
Sub Culture 03 maart 2015 20:33
Was eerder al eens in opspraak gekomen.
Is ook niet helemaal normaal als je op een bepaald moment alles kapot domineert en net, als je beste jaren er aan zitten te komen, je ineens geen poot meer vooruit komt.

Zijn laatste jaren als veldrijder waren een ware aanfluiting.
Chekie 03 maart 2015 20:58
Hou nu eens op, in België en zeker bij Fidea wordt niet gebruikt. Alles berust op een misverstand.
Tinuz 04 maart 2015 01:04
Moeilijk om voor te stellen dat er ooit schwung zat in Bart Wellens als je hem de afgelopen jaren hebt rond zien rijden.
rustdag 04 maart 2015 08:31
Mooie vent die bart, en echt een liefhebber.thumbs up
JW 04 maart 2015 09:22
Wonderbaarlijk... Die kanttekeningen zijn meer dan terecht.
Maar lijken alleen maar meer waarderende woorden voor Bart op te leveren.
Luijt 04 maart 2015 15:32
Hoe aandoenlijk het ook was om Wellens de afgelopen jaren steeds op de tiende stek te zien acteren, ik snap niet dat hij niet veel eerder zijn conclusies heeft getrokken.

Groet, Luijt
El Mik 04 maart 2015 15:34
Iets met geld.
Arsimo 04 maart 2015 15:46
En een rasoptimistisch geloof dat zijn top weer terug zou komen. Was een beetje triest en bewonderenswaardig tegelijkertijd.
Walnoot 04 maart 2015 17:09
Hij zei aan het begin van dit seizoen nog dat hij nu meer verdiende dat toen hij wereldkampioen werd. En financieel onafhankelijk zal hij wel niet zijn, dus denk inderdaad dat geld een grote rol heeft gespeeld. Denk dat het babyvoedsel-schandaal zijn team nog een aardig bedrag op de afkoopsom heeft gescheeld.
veluweracer 04 maart 2015 19:38
Wellens en Wee was erg leuk.
Quarantanove 05 maart 2015 20:12
Komend seizoen geen "Bartmannen" meer.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen