Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wielrennen op de European Games

Gepost door Massimo 
Massimo 04 maart 2015 05:47
Half juni beginnen de eerste Europese Spelen in Baku. Gisteren was in het Sportjournaal te zien dat NOC-NSF dit heel serieus neemt en met een sterke afvaardiging wil aantreden. De vraag is dan hoe ze dit met het wielrennen denken te doen. Er is voor de mannen een tijdrit en een wegrit gepland en Nederland heeft zeven startplekken (5 voor de wegrit en 2 voor de tijdrit). Prachtig natuurlijk, de vraag is echter: wie gaan ze opstellen (en dat geldt ook voor andere landen)? In Zwitserland is op dat moment de nationale ronde bezig, in andere landen, waaronder Nederland, staan de nk's op de rol en de Tour is ook niet ver weg.

We zijn dus op zoek naar zeven renners die niet in Zwitserland rijden en zich in die belangrijke wielerperiode willen vrijmaken. Of dan toch een B-selectie sturen met half-Roompot er in?

Suggesties?
lodjan 04 maart 2015 07:27
Ik wil je helpen Massimo, maar wat voor parkoers is het?
Dennis van Winden weet er de weg. Wouter Wippert weet wat winnen is. Voor Clement een mooie generale ITT voor het NK.
Arsimo 04 maart 2015 09:24
Nieuw solo-projectje voor Thomas Dekker?

Hij moet toch wat. winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/03/2015 09:24 door Arsimo.
Meneer 60% 04 maart 2015 09:33
[www.baku2015.com]

Als ik dit zo zie zijn de tijdritten waarschijnlijk op de 18e, de dameswegwedstrijd op de 20e en de mannen op de 21e. Tijdens de ronde van Zwitserland, maar een week voor de Nationale Kampioenschappen. Dus kan voor een grote groep renners best interessant zijn.
JW 04 maart 2015 11:12
Voor de wielersport lijkt me dit een overbodig surrogaat-ek.
Los van de TdS zullen ook renners die de Tour gaan rijden er weinig voor voelen om naar Baku af te reizen.
Waarschijnlijk blijven er in elk land wel renners over die in die periode weinig te doen hebben en door hun ploeg gemist kunnen worden.
Maar van een representatief ek zal geen sprake zijn.
El Chaba 04 maart 2015 12:26
Het is geen EK en dat pretendeert het ook helemaal niet te zijn. Het is de (eerste) Europese variant van de OS, dus maar eens in de vier jaar, net zoals je ook andere (regionale) Spelen hebt zoals de Panamerikaanse Spelen, de Aziatische Spelen en de Gemenebest Spelen. Wielrennen op de weg is daar gewoon één van de vele sporten.

Of je daar veel waarde aan moet hechten is een tweede, zoiets moet ook groeien. In de landen die aan de bovengenoemde regionale Spelen deel nemen is het in ieder geval bij het wielrennen inmiddels best wel een belangrijk en prestigieus evenement.

Er zijn heel veel renners, ook goede, die in die periode niet aan de RvZ of de Tour mee doen, dus ik vermoed dat er best wel een aardig startveld bij elkaar geharkt kan worden, al zal e.e.a. wellicht ook van het parcours afhangen.

NOC-NSF overweegt overigens zich kandidaat te stellen voor de tweede editie in 2019.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/03/2015 12:27 door El Chaba.
Luijt 04 maart 2015 15:29
Roompot en Dekker worden wederom genoemd, nu Prof. Dr. Ir. Akkermans nog.
Arsimo 04 maart 2015 15:41
tetten de la course 04 maart 2015 16:54
Ik wil op zich wel meedoen. Even aan mijn baas vragen of ze mij een dagje kunnen missen op de werkplaats.
Quarantanove 04 maart 2015 19:13
Dit toont weer eens aan dat sporten waarbij het behalen van een Olympische titel niet het hoogst haalbare is beter niet in het programma worden opgenomen.
En zeker niet bij zo'n nieuw gedrocht als Europese spelen
Bijvoorbeeld wielrennen op de weg ; voetbal , tennis hebben evenementen die hoger aanzien staan dan de OS.
JW 04 maart 2015 22:34
Eens .Inderdaad een nieuw gedrocht.
Ik vraag me af welke sporten hier wèl blij mee zijn.
Atletiek ? Zwemmen ?
Meneer 60% 05 maart 2015 14:42
Juist bij atletiek en zwemmen hebben ze het niet voor elkaar gekregen om een normaal 'olympisch' programma te organiseren. Bij atletiek is het een landenwedstrijd, plaatsvervanger van het EK landenteams. Bij zwemmen is het een jeugdtoernooi. Op die manier is het zeker een gedrocht. Ik denk dat de kleinere olympische sporten er het meest blij mee zijn. Schermen, schieten, worstelen etc.

Van mij hoeft het ook niet. EK's vind ik in de sport anno 2015 ook al overbodig. Dat was zinnig in de tijd dat je nog met de boot een oceaan moest oversteken en het niet mogelijk was om altijd monidaal actief te zijn. Wat voegt een EK wielrennen, vanaf 2016 ook voor profs, toe. Gewoon een wedstrijd in landenteams waaraan een handvol toprenners niet mag meedoen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen