Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Parcours Qatar aangepast

Gepost door Prikdude 
Prikdude 22 augustus 2016 13:47
WK-parcours in Qatar aangepast na kritiek renners


De internationale wielerunie UCI heeft het parcours voor de WK op de weg in Qatar aangepast nadat renners flinke kritiek hadden geuit over de route in het oliestaatje.
"Er is nu een mooi parcours getekend naar Noord-Qatar", zegt koersdirecteur John Lelangue van de WK maandag tegen Sporza.

"Er zijn heel wat open wegen en dat biedt zeker meer mogelijkheden aan de nationale teams om de koers open te breken. Als er die dag wind is, kunnen de landen het op waaiers trekken. De beslissing over de wijziging kwam overigens van de UCI."

Oorspronkelijk zouden de renners tachtig kilometer door de woestijn rijden voordat er elf lokale rondes van 15,2 kilometer zouden volgen op het artificiële schiereiland 'The Pearl' bij Doha.

Door de nieuwe route is de aanloop door de woestijn 151 kilometer en worden er nog maar zeven rondjes op 'The Pearl' verreden. De hoop is dat de wind daardoor een grotere rol kan spelen op het vlakke parcours.

Kermiskoers
Veel renners uitten in februari harde kritiek op het oorspronkelijke WK-parcours nadat het getest was tijdens de Ronde van Qatar. Zo voorspelde sprinter Alexander Kristoff dat de wegwedstrijd "een beetje zoals een kermiskoers" zou zijn.

Eerder dit jaar werd al bekend dat de renners door wegwerkzaamheden op het lokale circuit niet over een kasseistrook kunnen rijden.

De WK wielrennen vinden plaats van 9 tot en met 16 oktober. De wegwedstrijd voor de mannen is traditioneel op de laatste dag. De WK zijn normaal in september, maar dan is het te warm in Qatar. Vorig jaar was het half oktober alsnog rond de 40 graden Celsius in Doha.
Arsimo 22 augustus 2016 14:11
Nog steeds zo'n 100km rondjes rijden aan het einde dus. Aangenomen dat daar waaiers niet gaan gebeuren (steeds anders in de wind rijden tenslotte), heeft het dan zoveel zin om waaiers in die eerste 150km te forceren?

Klimmertypes starten sowieso niet neem ik aan, dus die op achterstand rijden is dus niet nodig en eventueel op achterstand gekomen sterke vlakke-weg-renners komen vermoedelijk in die laatste 100km wel weer terug om hun sprintkopman terug in de spits te rijden.
Shinzawai 22 augustus 2016 14:20
Het kan in de eerste uren iets leukere TV opleveren, verder zie ik het nut er ook niet zo van in.

PS: lees jij je privéberichten hier?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/08/2016 14:21 door Shinzawai.
Arsimo 22 augustus 2016 14:23
Oeps, sorry, had die priveberichten even gemist. Druk en zo. Ik zie ze nu. Dank, ik zal er (positief) op reageren a.s.a.p.
Ron Meijers 22 augustus 2016 14:26
De topictitel zette me op het verkeerde been. Qatar kennende, dacht ik dat ze effe de Galibier en Ventoux kunstmatig hadden opgespoten, en er een bergetappe van hadden gemaakt. #diebergkomterniet
Carlos Danger 22 augustus 2016 14:29
Dit WK is slechts een schaamteloze geldkwestie.
Een bond met ballen stuurt zijn B (of beter C-)ploeg.
Hoentie 22 augustus 2016 14:30
Dit hele WK is bewijs dat het niet goed gaat met de wielersport. Het wordt een massasprint. Cavendish? Kittel? Griepel? Ik ga in elk geval niet kijken.
Wanny 22 augustus 2016 14:35
Laatste 20 km de tv aanzetten en je mist niks. Kan me ook niet voorstellen dat de NOS dit helemaal gaat uitzenden. Dat is slaapverwekkend.
Goozzer 22 augustus 2016 14:37
Ik zie niet echt in wat dat met elkaar te maken heeft. Desalniettemin, van een huiskat moet je geen leeuw willen maken. Het is een kermiskoers, dus kun je dat beter omarmen als organisatie. Rondjes van anderhalve km en bier, dus...
Arsimo 22 augustus 2016 14:39
Ach, om de zoveel tijd een sprinters-WK is niet zo erg, alleen 2011 (Cavendish) is nog niet lang genoeg geleden, een keer in de 8 a 10 jaar is voldoende, dan krijgt bijna elke sprintersgeneratie die ene kans.

En dat fietsen in de woestijn, tja, als het kwa gezondheidsrisico's verantwoord kan [hitte] dan is dat ook niet zo erg. Het zal alleen erg stil langs de kant zijn ben ik bang - da's niet zo leuk, ook niet voor het imago.

Overigens vond ik het in Rio geregeld ook erg verlaten en stil bij diverse sporten - niet sfeerbevorderend bij het (op papier) belangrijkste internationale sportevenement dat we kennen. Had dat niet voorkomen kunnen worden? Superkortingen op kaartjes voor last minute bezoekers of zo?
Goozzer 22 augustus 2016 14:47
Iets doen voor de plaatselijke bevolking? Wat een bespottelijke gedachte, Arsimo. Daar kan het IOC echt niet aan beginnen, dan is het eind zoek...
Sub Culture 22 augustus 2016 14:56
Waaiers, joepie.
Rest er enkel de vraag, welke van de 9 Belgen wint straks.
Shinzawai 22 augustus 2016 14:59
Bier in Qatar? smileys with beer
Goozzer 22 augustus 2016 15:16
Koers is religie en gaat boven de wet, moeten ze daar begrijpen...
Cyclad 22 augustus 2016 15:25
Dat is niet zo lastig. Als er één Belg kan winnen is het Van Avermaet. Zelfs in Qatar
Shinzawai 22 augustus 2016 15:27
Boonen is vaak ook wel goed in Qatar. Ploeg zal rond die twee mannen worden gebouwd.
Weserbergland 22 augustus 2016 16:40
Als een organisatie een beetje smeergeld nodig heeft dan houd je je WK gewoon in Qatar of omstreken. zo simpel is dat.
Andere Peter 22 augustus 2016 16:45
Is het hitte-effect te beperken door zo laat mogelijk te starten? Misschien helpt het al als de finish zal zijn kort voor de duisternis invalt. En misschien kun je die plaatselijke ronden zelfs rijden met kunstverlichting in het donker.

Qua tv-tijden moet het te doen zijn: heel gunstig.
cyclingfreakske 22 augustus 2016 16:56
Boonen gaf al aan geen kopmanschap op te eisen.... maar die zal zeker in de wachtkamer gezet worden voor de eindsprint als 3e man.
JW 22 augustus 2016 17:03
Qatar is een supersportland.
Afgelopen weken keek ik bewonderend naar hun heren handbalploeg, die op het hoogste niveau acteerde..
Als je geld hebt kun je alles kopen.
Ook een wk wielrennen.

Dit is al bij voorbaat een mislukt wk.
Ik lees de uitslag wel een keer.
Als PCS daarvoor t.z.t. de moeite neemt.
En zo niet, vind ik het ook prima.
Arsimo 22 augustus 2016 17:13
Gel*l JW, jij kijkt gewoon straks. Net als iedereen hier. Al is het een suffige, saaie, stoffige zand-WK, het blijft een WK.

winking smiley
Kuiperberg 22 augustus 2016 20:03
Een WK van niks...
Brieske 22 augustus 2016 21:20
En wie hier op voorhand gezegd had dat van Avermaet het loodzware klimparkoers in Rio zou winnen zou ook uitgelachen zijn hier.
Bijna dom te noemen, al die op voorhand inhoudsloze uitspraken.
Misschien is het wel waaieren van km 1 en krijgen we het mooiste WK ooit, grotere afvallingskoers dan DIE G-W.
Misschien wordt het idd een 'Zoldertje'.

Ik ga iig met hetzelfde fanatisme kijken.

Groet
JW 22 augustus 2016 21:41
Dacht het niet.
Anony 22 augustus 2016 21:44
Bromertà 23 augustus 2016 11:18
Jeewee kennende, gaat ie z'n oude NS-spoorboekjes doorbladeren, en ik geef 'm geen ongelijk.
Sjorsoll 23 augustus 2016 14:33
Schande zo'n parcours. Echt tergend, naar een WK moet je kunnen uitkijken. Dat doet nu niemand.

Maar goed, hopelijk rijdt Tom voor de sprinters uit naar het goud. Dan zou het echt het mooiste parcours ooit zijn.
cyclingfreakske 23 augustus 2016 15:04
als je een tsunami kon bestellen om het zaakje te annuleren, zou men de vraag niet kunnen bijhouden. grinning smiley
Prikdude 23 augustus 2016 16:54
Elk jaar veel discussie over de kampioensschapsparcoursen. Elk parcours is Boonen (volgens zichzelf) favorietje.

Nu is iedereen het eens (hier wordt het niks) en Boonen dicht zichzelf weinig toe.

Waarom zie ik Tommeke (als Cancellara echt niet mee doet (war rijdt die eigenlijk nog wél?)) dan kampioen worden na een weergaloze koers?
cyclingfreakske 23 augustus 2016 19:25
in een waaierkoers zou dat idd kunnen.
Walnoot 23 augustus 2016 20:40
In Gent: [www.golazo.com]. En volgens mij wilde hij daarvoor ook nog efkes een keertje in Il Lombardia komen kijken.
Shinzawai 24 augustus 2016 09:49
Ik blijf er niet voor thuis.
Arsimo 24 augustus 2016 10:13
Streaming op smartphone, DVB-T stick, etc. (ik kijk vele koersen, misschien wel de meeste zelfs, niet thuis)

Serieus, "we" zitten hier nu wel stoer te roepen "wat een k*t-parkoes, dit hele WK interesseert me niet, ik lees de uitslag wel een keer, blablabla" en ook voor mij kan dat hele Qatar-parkoers me gestolen worden, maar straks op 16 oktober wil iedereen het hier toch zien, al is het maar het laatste half uur. We zijn daarvoor simpelweg te gek van dit spelletje en het is en blijft een WK en die bepaalt weer voor een jaar tegen wie we met een regenboogtrui moeten gaan aankijken.
malheur 24 augustus 2016 16:23
Rio was om te huilen, smerige zooi daar
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen