Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Vuelta a España 2016 (2.UWT), etappe 5

Gepost door El Chaba 
El Chaba 23 augustus 2016 20:39
Vuelta a España 2016 (2.UWT), etappe 5
El Chaba 23 augustus 2016 20:39



Vuelta a España 2016 (2.UWT), etappe 5: Viveiro - Lugo (171,3 km)

Sprinten, al is het nog lastig in de finale.

Kaartje:





Profiel:





Profiel laatste 5 km:








Vandaag was het de beurt aan Lilian Calméjane om te profiteren van de weigering van Movistar om etapezeges na te jagen.

Top 10 AK na etappe 4:

1 Darwin Atapuma Hurtado (Col) BMC Racing Team 13:23:10
2 Alejandro Valverde Belmonte (Esp) Movistar Team 0:00:29
3 Christopher Froome (GBr) Team Sky 0:00:33
4 Johan Esteban Chaves Rubio (Col) Orica - BikeExchange 0:00:39
5 Nairo Alexander Quintana Rojas (Col) Movistar Team 0:00:39
6 Samuel Sanchez Gonzalez (Esp) BMC Racing Team 0:01:08
7 Ruben Fernandez (Esp) Movistar Team 0:01:11
8 Leopold König (Cze) Team Sky 0:01:13
9 Peter Kennaugh (GBr) Team Sky 0:01:15
10 Gianluca Brambilla (Ita) Etixx - Quick Step 0:01:23

Start: 13.10 uur.
Finish: rond 17.40 uur.
Michael B. 24 augustus 2016 00:15
Gesink gisteren op 12:02 minuten van de winnaarthumbs downconfused smiley Hoe is dat toch mogelijk? Het zijn dolle weken bij jumbo! ze gaan voor de laagste prijs!!.Je gaat bijna denken dat zijn remblokken tegen zijn wielen zijn gemonteerd!? Of is er toch nog sprake van een hartruisje?
Cecchini 24 augustus 2016 01:11
Misschien ligt het wel aan zijn vrouw.
Carlos Danger 24 augustus 2016 01:32
Hersenschudding. Zoek het maar eens op.
TdJ 24 augustus 2016 07:59
Is dit dezelfde aankomst als in 2006, toen Vino in de laatste honderden meters wegsprong en het peloton wist voor te blijven?



Grote kans dat Meerman vandaag zijn tweede overwinning pakt, de aankomst is op zijn lijf geschreven. Of wellicht Magnus Cort Nielsen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/08/2016 07:59 door TdJ.
Vittal 24 augustus 2016 09:18
Nee. Niet dezelfde aankomst.
Linkebal 24 augustus 2016 09:43
MarcoV 24 augustus 2016 09:51
Linkebal Schreef:
-------------------------------------------------------
> Rojas


tuurlijk niet, Movistar doet er alles aan om geen etappes te winnen deze Vuelta.
Walnoot 24 augustus 2016 11:15
Gesink is een poes met auw. Niet echt nieuwswaardig meer. Nu we weer wat echte wielrenners hebben, hoeft daar de focus niet meer op gelukkig. Ik tip Arndt, btw. En Leukemans in Overijse.
Bromertà 24 augustus 2016 11:30
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hersenschudding. Zoek het maar eens op.


Knecht. Zoek dat maar eens op.
Bromertà 24 augustus 2016 11:31
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Misschien ligt het wel aan zijn vrouw.


De push van Maartje Paumen heeft inderdaad betere tijden gekend.
Bromertà 24 augustus 2016 11:32
Linkebal Schreef:
-------------------------------------------------------
> Rojas


Draad kwijt?
Shinzawai 24 augustus 2016 11:38
Die wordt vast niet geacht om lijf en leden te wagen in de sprint, terwijl zijn doel het bijstaan van de kopmannen is. Bovendien is Movistar zo duidelijk niet in ritzeges geïnteresseerd dat ze vermoedelijk nog liever een concurrent over de finishlijn duwen dan zelf te winnen.
Slimmerd 24 augustus 2016 11:56
Mas Bonet heeft de nacht in het ziekenhuis doorgebracht nadat hij gisteren, na de etappe, ten val kwam op weg naar de ploegbus. Heup zou ontwricht zijn, die zal dus wel DNS zijn vandaag.
Slimmerd 24 augustus 2016 13:49
Morice en Machado zijn weggereden vanuit de start, inmiddels al 2'12 en zij zullen dus kanonnenvoer zijn voor de sprintersploegen....over een uur of vier weer een update
Cecchini 24 augustus 2016 15:09
Sorry Slimmerd, ik kom er even tussendoor. Fisher, afgestapt, Zoidl betrokken bij een valpartij (suffers a crash) en de koplopers 5.25 voorsprong op het peloton, of wat daarvan is overgebleven.

Het mooie weer lijkt ook te zijn vertrokken

[racecenter.lavuelta.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/08/2016 15:11 door Cecchini.
JW 24 augustus 2016 15:30
Regen is in Galicië een veel voorkomend verschijnsel.
Daarom is het ook zo fris en groen.

Een prachtig gebied. Mooi dat de Vuelta er dit jaar zo veel dagen doorbrengt.
Ruim 40 graden in Andalusië lijkt me erger.
Jacco Banaan 24 augustus 2016 16:14
Toch wel een gemis dat Bauke Mollema niet meedoet met de Vuelta, met zijn vorm zat / zit het wel snor.
SS3000 24 augustus 2016 17:53
Kruiswijk helaas eruit sad smiley
Anony 24 augustus 2016 17:53
Ai Kruijswijk :/
Kuiperinho 24 augustus 2016 17:53
veel valpartjjen. Kruiswijk uit de vuelta in ieder geval
Anony 24 augustus 2016 17:54
Knappe sprint van Meersman, veel te danken aan een geweldige Stybar.
Prikdude 24 augustus 2016 17:54
Kruijswijk verspeelt hier wel al vroeg de eindzege.
Slimmerd 24 augustus 2016 17:57
Meersman enige sprinter die overleefd en dus wederom juichend en schuin sprintend over de lijn.

Veel chaos in wat leek een overzichtelijke finale, Kruijswijk in de aanloop naar de sprint als slachtoffer. Daarna Hurel die hard valt en sprinters, o.a. Arndt en Van der Sande, uitgeschakeld.
aartstyle 24 augustus 2016 17:58
Die Nederlanders weer! Weliswaar een keer niet in kansrijke positie, maar Kruiijswijk gaat er weer eens bij liggen. Het is te triest voor woorden, maar ik geloof niet dat dit toeval is. Wel aardig van Gesink om te stoppen als ervaringsdeskundige.

Op naar volgend seizoen voor deze 2 (kop)mannen. Je zal maar de ploegleiding hiervan zijn.... zucht.
Tinuz 24 augustus 2016 17:59
Was dat Kruijswijk wel die daar lag?!? Ik dacht Campenaerts te zien.
aartstyle 24 augustus 2016 18:12
de oorzaak van de crash van kruiswijk:

Bravo @lavuelta for not signalising this pole in full finale, think you got the crash you wanted. @s_kruijswijk

Aldus bakelants.
Carlos Danger 24 augustus 2016 18:14
aartstyle Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die Nederlanders weer! Weliswaar een keer niet in
> kansrijke positie, maar Kruiijswijk gaat er weer
> eens bij liggen. Het is te triest voor woorden,
> maar ik geloof niet dat dit toeval is. Wel aardig
> van Gesink om te stoppen als ervaringsdeskundige.
>
> Op naar volgend seizoen voor deze 2 (kop)mannen.
> Je zal maar de ploegleiding hiervan zijn....
> zucht.

Ben jij dan voor zielig ventje?
Anony 24 augustus 2016 18:17
Absoluut Kruijswijk.
aartstyle 24 augustus 2016 18:18
Prima Carlos. Het was niet zielig bedoeld. Wellicht kwam het verkeerd over. De groeten
Cecchini 24 augustus 2016 18:20
Wuijts zat wel enorm te zeiken over de secondes voorsprong die Valverde had op de concurrentie. Hij was ten onrechte van mening, dat er al een verschil zat tussen Valverde en zijn concurrenten op het moment dat die grote val plaatsvond. En dat Meersman van rechts naar links sprintte daar hoorde je hem ook niet over.
Carlos Danger 24 augustus 2016 18:22
Was best een Bouhannietje, wat Gianni maakte.
Cyclad 24 augustus 2016 18:25
Hij komt er terecht mee weg. Viel best mee.
Carlos Danger 24 augustus 2016 18:27
Was dus meer een Bouhawelletje.
Cyclad 24 augustus 2016 18:27
Wat ambivalent gevoel. Meersman doet het uitstekend, grote klasse. Het is niet zijn schuld dat de grotere sprinters hier niet zijn, maar jammer is het wel.
Slimmerd 24 augustus 2016 18:27
Na enige tijd overleggen lijkt toch besloten da Atapuma de leider blijft deze ronde, er zullen zo wel nieuwe klassementen verschijnen zonder de verschillen.
aartstyle 24 augustus 2016 18:29
Bromertà 24 augustus 2016 18:30
Ed@ 24 augustus 2016 18:30
Kruijswijk valt bijna nooit. Maar voor de rest bij LTJ hebben ze wel last van vallende ziekte.
Jammer want het seizoen gaat zo uit als een nachtkaars. Buiten de giro en de ontwikkeling van Groenewegen is het dit seizoen weer ver beneden peil
en totaal protour onwaardig.
Gelukkig ziet de leiding dit ook en zijn er al de nodige toppers voor volgend jaar vastgelegd.
Bromertà 24 augustus 2016 18:31
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kruijswijk verspeelt hier wel al vroeg de
> eindzege.

Wreed deze humor, maarukmoesturomlachûh.
Bromertà 24 augustus 2016 19:03
Carlos Danger 24 augustus 2016 19:19
Ik zie het, maar kan het niet geloven.
Inigo 24 augustus 2016 19:24
Wat waardeloos.. Kan Kruijswijk geen schadeclaim indienen bij de organisatie? Zo'n val verkloot je de laatste maanden van het seizoen, en zonder Vuelta in de benen ook mindere winter...
predator 24 augustus 2016 19:26
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Prikdude Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kruijswijk verspeelt hier wel al vroeg de
> > eindzege.
>
> Wreed deze humor, maarukmoesturomlachûh.


Dit humor noemen.....
Sub Culture 24 augustus 2016 19:39
Fraai hoor, Gianni.
Dikke pluim ook voor Stybar, perfecte loods.
Westfalen 24 augustus 2016 19:53
Ongelofelijk dat dit kan. 1 strobaal ervoor en je bent klaar.
Sub Culture 24 augustus 2016 20:03
cyclingfreakske 24 augustus 2016 20:21
neen.... dan hadden ze een paar jaar terug in de Classica San Sebastian dat ook kunnen doen.
JW 24 augustus 2016 20:35
cyclingfreakske 24 augustus 2016 20:46
niet veel aan en nog vrij netjes....
de andere was al geklopt...die kwam een stuk tekort om te protesteren.
Slimmerd 24 augustus 2016 21:33
Waarom moest LottoJumbo dat in CSS doen? Als andere teams het niet proberen, wil toch niet zeggen dat LottoNL eventueel kansloos is
Cecchini 24 augustus 2016 22:35
Volgens mij klopt de tijdswaarneming van geen kanten. Ik zag toch duidelijk renners in de laatste 2 km voorin het peloton zitten (bv. Battaglin) maar ook renners die vlak achter de 2e valpartij zaten (een aantal van Etix) maar uiteindelijk wel op meer dan 3 minuten zijn gezet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/08/2016 22:35 door Cecchini.
lodjan 24 augustus 2016 22:46
Excuses van de organisatie: [www.cyclingweekly.co.uk]
Cecchini 24 augustus 2016 22:46


'Heel de ploeg was om Steven heengebouwd'

Ronde van Spanje, Kruijswijk valt uit met sleutelbeenbreuk

Een ambulance baant zich gillend een weg door de Rúa Montevideo, een smalle straat in Lugo. 'Dat zal hem zijn', zegt Addy Engels, ploegleider van Lotto Jumbo. De ziekenwagen manoeuvreert zich langs de bussen en volgauto's van de wielerploegen en spoedt zich ook langs het geel-zwarte kampement. Sombere blikken. Daar gaat hun gevelde kopman.

Door: Bart Jungmann

De Ronde van Spanje is rond half zes woensdagmiddag tot een einde gekomen voor Steven Kruijswijk, een paar kilometer voor de eindstreep. Terwijl de Belg Gianni Meersman naar een tweede ritzege wordt geloodst, ligt Kruijswijk uitgeteld op het asfalt.

Toeschouwers gebaren hem te blijven liggen. Dat doet hij ook, rechterbeen opgetrokken en linkerarm in een hoek van 90 graden. 'Zal wel zijn sleutelbeen zijn', zal collega-ploegleider Jan Boven zeggen, een diagnose gebaseerd op decennialange ervaring.

Twintig minuten na het ongeval meldt Bram Tankink zich als eerste bij de bus in de Rúa Montevideo. Hij zag het voor zijn neus gebeuren. Het peloton zeilde op dat moment langs de ommuurde binnenstad over de Ronda da Muralla.

Sleutelbeen gebroken

'Steven stuurde naar links. Daar stond zo'n paaltje om te voorkomen dat auto's er zouden parkeren. Dat had hij echt met geen mogelijkheid kunnen zien.'

Tankink is er beduusd van en dat geldt voor alle wielrenners die langzaam binnendruppelen. Iedereen heeft het slechte nieuws al gehoord. Een verzorger arriveert op Kruijswijks rijwiel met het nummer 41, aanduiding van de kopman. Geen schrammetje op te zien, maar het uitslagenvel is onverbiddelijk. Achter nummer 41 staat DNF, het Engelstalige doodvonnis voor de wielrenner die de finishlijn niet is gepasseerd.

Om half negen levert Boven zijn gehavende kopman af bij hotel Augas Santas, een groot wellnesscomplex, net boven Lugo. Inderdaad, sleutelbeen gebroken. Inderdaad, op paaltje gebotst. Had hij niet zien aankomen. Balen.

Op Twitter stromen in de loop van de avond de steunbetuigingen binnen van collega's. 'Hoe is dit nu mogelijk. Ze leren het nooit', schrijft Bauke Mollema. De Belg Jan Bakelants, ook van de partij in Spanje, deelt een sneer uit aan de koersdirectie. 'Bravo om niet te waarschuwen voor deze hindernis. Dit is de crash die jullie kennelijk wilden.'

De tourorganisatie biedt woensdagavond zijn excuses aan voor het niet gemarkeerde paaltje.

Steven Kruijswijk is niet de eerste coureur wiens ambities sneuvelen op een wegafzetting en hij zal vermoedelijk ook niet de laatste zijn. Maar het is sneu dat deze tegenslag hem nu treft.

Ambitie ongebroken

De 29-jarige Kruijswijk was vorige week zaterdag met grote ambities van start gegaan in de Ronde van Spanje. Een nieuwe gooi naar het erepodium achtte hij mogelijk nadat een poging in de Giro ook al werd gedwarsboomd door een valpartij.

Zijn kansen daarop waren de afgelopen ritten overigens geslonken. Zowel maandag als dinsdag was hij op de slotklim gelost door de concurrentie. Als 31ste in het klassement ging Kruijswijk woensdagmorgen van start in Viveiro, op ruim drie minuten van klassementsleider Atapuma.

Toch was zijn ambitie ongebroken, zegt de ploegleiding aan het eind van de dag. Steven Kruijswijk heeft zich vaker uit een verloren positie teruggevochten. Op weg naar de grote toegangspoort van de oorspronkelijke vesting reed hij ook attent voorin om niet opnieuw kostbare tijd te verliezen. En toen ging het dus mis: DNF.

Boven en Engels hebben woensdagavond in het hotel de scherven bijeen geveegd. Wat resteert Lotto Jumbo in het verdere verloop van de Vuelta? Een ritzege allicht. Boven: 'Maar dat is geen kwestie van de knop omzetten. Heel de ploeg was om Steven heen gebouwd.'

Voor de liefhebber zal het eveneens een hele omschakeling worden. In een opeenvolging van drie grote ronden speelde een Nederlandse coureur een hoofdrol. Dat begon vorig jaar in de Vuelta met Tom Dumoulin. Daarna Steven Kruijswijk in de Giro en Bauke Mollema in de Tour.

Nu is het weer zoals het was.
cyclingfreakske 24 augustus 2016 22:57
...ik had het op de plaatjes in de CCS 2015, toen een deel van het peleton erdoor ten val kwam. En toen stond er nog een orange kegel op.

best grote kans dat ze dit de komende ritten nog gaan meemaken daar in Noord Spanje.
IN kleiner Spaans rondewerk maken ze het ook vaker mee, maar geen journalist die er dan aandacht aan besteed.
cyclingfreakske 24 augustus 2016 23:07
Meersman zal nu meer interesse krijgen van andere ploegen, want hij heeft nog steeds geen contract voor 2017
De Fransen beloofden wel eind juli, maar houden al weken de boot af....
Carlos Danger 24 augustus 2016 23:56
Sinds Hinault is er helaas nooit meer een 'Patron' opgestaan in het peloton. Dit nieuwe incident zou toch reden
moeten zijn voor de renners om 'paal en perk' te stellen aan de organisatie. Genoeg is genoeg. Zoek het uit. Ga
zelf maar fietsen. Nu is het 'slechts' een sleutelbeenbreuk, maar zo'n f#cking paaltje kan je ook het leven kosten.
Bromertà 25 augustus 2016 10:12
Miquel1983 25 augustus 2016 10:21
Wat mij betreft mogen de renners een dagje staken. Rijd maar gewoon in wandeltempo en bloc over de finish. Laat de UCI maar zien dat het genoeg is met onnodig gevaarlijke incidenten in wielerwedstrijden. Ze hadden die dranghekken ook om dat paaltje heen kunnen zetten.

Sowieso mogen ze wat mij betreft bij vlakke aankomsten de tijd meten op 5 a 10 km van de finish; laat de sprinters het dan maar uitvechten, maar dan kunnen de klassementsrenners zich laten uitzakken.

Deze vuelta toch wel een suffe koers zo. Zware valpartijen van Lopez en Kruiswijk. Onbegrijpelijk paaltje op de weg. Klassement dat wordt bepaald door Tour-renners (op Chaves na). Totale afwezigheid van internationale sprint-top. Vorig jaar was de Vuelta best leuk, maar dit jaar ben ik er wel klaar mee.
Bromertà 25 augustus 2016 10:32
Interview met De Paal:

Stond u daar al lang?
Wat is lang?

Waarom stond u daar?
Het is mijn vak om er te staan.

Wordt u vaker aangereden?
Ik heb geen klagen.

Staat u symbool voor alle palen?
Ik denk het wel.

Valt u weleens om van verbazing?
Nee, ik sta aan de grond genageld.

Wilt u nog wat kwijt aan de organisatie?
Ik moet me neerleggen bij een plaatsje achter #ASO #UCI en #LAVUELTA2016.

Zij staan vóór u?
U zegt het.
Prikdude 25 augustus 2016 10:44
In 2034 bij Andere Peter Tijden Sport een uitzending over Hoogerland en Kruijswijk die dan in de TBS kliniek terugblikken op de door organisaties veroorzaakte incidenten die de beste generatie Nederlandse wielrenners ooit de das om deed?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/08/2016 10:44 door Prikdude.
Inigo 25 augustus 2016 12:45
Ach, zij zijn er dan tenminste nog om erover te praten.. Broekcx..
Bromertà 25 augustus 2016 12:51
Kruijswijk: Ik schiet niks op met excuses en de wielersport ook niet

Na zijn crash op een over het hoofd gezien paaltje in de vijfde rit van de Ronde van Spanje, heeft Steven Kruijswijk excuses ontvangen van de wedstrijdorganisatie. ,,Ik ben blij dat ze de fout erkennen, maar met excuses schiet ik zelf niks op. En de wielersport ook niet,'' verzucht Kruijswijk, die later vandaag met een gebroken linkersleutelbeen en gekneusde ribben terug naar huis vliegt.

Arjan Schouten 25-08-16, 11:41 Laatste update: 11:42

De Brabantse kopman van Lotto-Jumbo roept op tot actie, nu hij zelf het zoveelste slachtoffer is van een onveilig wielerparkoers. ,,Ik ben de dupe van een obstakel, dat bijna niet te missen is. En toch is het over het hoofd gezien. Dat is niet voor het eerst. In de Ronde van het Baskenland was er vorig jaar een gelijksoortige val. Aan excuses hebben we niks, als de veiligheid van de renners almaar in gedrang blijft.

,,Als renner moét je opletten, maar je moét er ook vanuit kunnen gaan dat de omgeving waarin je koerst veilig is,'' vervolgt Kruijswijk. ,,Ik weet niet of het nu aan mij is om met een oplossing te komen voor dit steeds terugkerende probleem. Maar blijkbaar moeten inspecties nog strikter. Dan die laatste 10 kilometer maar dubbel checken, als ze dit soort dingen over het hoofd blijven zien. Dan trekken ze daar bij de UCI maar extra budget voor uit. Want nu mag ik nog blij zijn dat het 'maar' om mijn sleutelbeen gaat, dat heelt wel weer. Dit had veel erger af kunnen lopen.''

[www.ad.nl]
cyclingfreakske 25 augustus 2016 15:24
dat systeem is er al met de 3km.... of dat nu 5-10 of 100 word, zolang het geen val is blijft men achterstand doorrekenen.
en gelijk hebben ze, anders moeten ze maar stoppen en in hun luie zetel gaan hangen.
De organisatie maakt een fout door het paaltje niet te verwijderen - vaak zitten ze gewoon geschroefd bevestigt.
of zeer duidelijk aangeven door bv op 20m al met fluo spanzeil op afsluiting aangeven en afschermen, ...daar kan men onmogelijk naastkijken. en nooit tegen knallen.

met de komst vande oortjes heb je de zaak snel zien evalueren naar de toestand dat kopmannen/klassementrijders mee vooraan gaan knallen in volle finale.
en de oorzaak daarvan ligt bij de ploegleiders, die elke renner hoe dan ook naar voor schreeuwen. je ziet dat in elke etappekoers gebeuren.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen