Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De huidige leer van sprinten

Gepost door Brieske 
Brieske 06 maart 2015 22:06
Batavus, Bankgiro, Skil, Giant, Shimano, Argos, Alpecin of noem het voor mijn part Team Tom Veelers.
Sommige mensen weten dat ik wielrennen de meest conservatieve sport vind van de hele wereld, sommige mensen weten ook andere dingen van mij die niet iedereen hoeft te weten en dus totaal niet relevant is om hier neer te pennen dus waarom ik daar dan over begin?!?

Is Alpecin nou echt de enige die het heeft begrepen op het gebied van spurten? Is de rest daadwerkelijk nog zo conservatief bezig met hun sport?
Ik probeer op te sommen and correct me if I'm a kei lekker ventje.

- Treintje (hoef hier niemand uit te leggen dat een goede trein doorslaggevend is voor succes):
Waar andere ploegen (bv Etixx) de beste uitgerangeerde spurters halen om in een treintje te frotten doen zij het met minder klinkende namen.
Zeg maar gerust nobody's voor de gemiddelde studio sport kijker.
Circuit afhuren, dagenlang trainen op een treintje die geen zwakke schakels kent, en schakels die in een vaste volgorde rijden.
Waardige stand-ins heeft mocht er een wagonnetje een ander programma rijden.
Renners die winnen als hun kopman wint, hun enige ambitie is om een succesvolle domestique te zijn, een voor allen, allen voor een.
En niet zo achterlijk hun renners op hebben gesoupeerd op het moment dat het er echt toe doet.
- Sprinttrainingen
Professioneel kijken wat renners in hun mars hebben, niet maar vast houden aan de renner die ze als belofte waren, of bij hun vorige team.
Nee, behandelen als een snickers (heel veel mensen vergeten de 's' te schrijven omdat die vaak niet wordt uitgesproken. Wel de eerste 's' natuurlijk want anders zou je nickers krijgen, maar ik doel op de laatste 's'. Snickers dus) en eruit halen wat erin zit.
Kittel die van tijdrijder/sprintaantrekker van Degenkolb bij de belofte omgeschoold wordt tot spurter. Waarom? Omdat ze er door simpele trainingen zijn achtergekomen dat Kittel een enorme snelheid in de benen heeft.
Sinkeldam van wie men er in trainingen achter komt dat ze die ook maar eens moeten gaan uitspelen in de sprint.

Daarnaast ook een geweldige radar voor opkomend sprinttalent.
MTBer Mezgec die werd gehaald na Qinghai Lake (© Lucas), Ahlstrand die werd opgepikt na, geloof ik, Noorwegen.
Arndt en R. Janse van Rensburg.

Of hebben jullie voorbeelden waaruit blijkt dat andere ploegen ook progressief zijn op het gebied van sprinten?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind sprinters geen coureurs. Profiteurs zijn het, draaiorgel apen van de samenleving.
Maar kennelijk wel van belang in deze prachtige sport.

groet
Walnoot 07 maart 2015 01:08
Er zijn toch nog wel wat teams die het een beetje kunnen? Die gasten van Lotto bijvoorbeeld, die hebben met Greipel toch ook al een paar jaar een leuk treintje? En nog wel eens een ander sprintertje erbij, type Van Genechten. En in het verleden kon High-Road er ook wel wat van. Petacchi had in zijn Fassa-Bortolo tijd ook wel een aardige lead-out. Volgens mij is het vooral ook een kwestie van een sprinter hebben bij wie het de moeite is om zijn trein te bouwen. Je kan het wel voor Bos doen, maar als hij er zelf niet aan te pas komt als de koers op TV is, hou je er als team ook snel mee op.
testa della corsa 07 maart 2015 09:41
Ik vond de oertrein van Cipo altijd erg indrukwekkend. Het zebrateam van Domina, dat kon werkelijk niets anders dan rammen voor de Leeuwenkoning. Maar dat konden ze dan ook weer heel erg goed. Ik herinner me een wagonindeling met oa Mario 'de giraffe' Scirea en Giovanni Lombardi.
Enige dwarsligger was die eigenwijze Simeoni, maar die knikkerden ze er later dan ook uit, op voorspraak van Cipo.
Velodroom 07 maart 2015 11:34
.. als de koers op TV is .. en dat zeg je, Walnoot, van één van de meest gelouterde hedendaagse wielrenners van Nederland en ook al bedoel je Bos als wegwielrenner...
TomDJ 07 maart 2015 12:14
Ik ben het wel met je eens wat betreft sprinters die doorgaans treintjes gebruiken.

Maar je hebt ook de sprinters die het zelf uitzoeken, zichzelf positioneren, van wiel naar wiel springen.
Dus zeg maar type Freire.

Hoewel Kittel ook fraaie staaltjes heeft laten zien op het moment dat zijn treintje in de soep gelopen was.
Giro 2014 etappe 3
Lucho Herrera 07 maart 2015 13:38
Meesterlijk stuk Brieske! Giant lijkt inderdaad meer werk te maken van het perfectioneren van de sprinttrein dan andere ploegen.
El Chaba 07 maart 2015 14:02
Mooi topic, heb overigens het vage idee hier onlangs met een paar wielernerds over gebrainstormd te hebben, maar kan me niet meer precies herinneren met wie en wanneer. Misschien gedroomd of zo.

Wielrennen is een zeer conservatieve sport, dus het zal nog wel even duren vooraleer het Giant-model navolging krijgt, maar uiteindelijk zal dat vast wel gaan gebeuren.
Cofidis is trouwens de nieuwste ploeg die, letterlijk, een trein heeft gekocht voor haar (ook al gekochte) topsprinter Nacer Bouhanni.
Tot dusverre nog met heel weinig succes, waarschijnlijk ook omdat ze alleen wedstrijden gebruiken om te oefenen en niet (ook) speciale trainingen daarvoor ingelast hebben.
Hup Giant!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/03/2015 14:03 door El Chaba.
Goozzer 07 maart 2015 14:17
Nee. Op al uw vragen, suggesties en andere deelopmerkingen...
Goozzer 07 maart 2015 14:20
Ik zie dat "wielrennen is zeer conservatief" steeds maar weer gebezigd worden. Is dat ooit al eens deugdelijk onderbouwd, vraag ik me af. Ik zie dat namelijk niet echt. Ik heb geen enkele reden om te veronderstellen dat wielrennen conservatiever zou zijn dan om het even welke andere sport, de advocatuur, de wetenschap of het slagersvak.
El Chaba 07 maart 2015 14:28
De op de wetenschap gebaseerde 'nieuwigheden' die Sky introduceerde op het gebied van trainingsleer e.d. waren in andere sporten al zo'n twintig jaar eerder geïntroduceerd.
Reden is wellicht dat vrijwel alle belangrijke posities bij wielerploegen worden bezet door oud-wielrenners en er maar sporadisch mensen worden aangesteld die specialist zijn in voedingsleer, trainingsleer, e.d.
Tot voor kort in ieder geval.
Linkebal 07 maart 2015 14:37
Zou de volgende stap het verkennen van sprintaankomsten zijn? Dus met de hele trein ergens in het voorjaar de vlakke Tour-aankomsten verkennen?
Brieske 07 maart 2015 14:41
Doet Alpecin al, maar dan nu nog met Google street view.

Groet
Linkebal 07 maart 2015 14:51
Weet ik, doet Bouhanni ook. Maar het is toch beter als je zelf ter plaatse bent.
Pyama 07 maart 2015 15:04
Oneens. Genoeg filmpjes beschikbaar van een op sprinten trainend Cofidis.
Goozzer 07 maart 2015 16:27
In de wielersport zelf waren die nieuwigheden ook al ruim twintig jaar aanwezig, voor zover ze er zelfs niet mede-'uitgevonden' waren. Als ze bij Sky een ding hebben gedaan is het teruggaan naar de basis, en dat vervolgens goed verkopen. Verder is het ook onzin dat er in de wielersport weinig mensen van buitenaf rondlopen. De wielersport staat historisch bol van invloeden van de meest creatieve randfiguren - van vooroorlogse massagemachines tot dierenartsen en van kwakzalvers tot hightech wetenschappers. Vergelijk het bovendien eens met andere sporten, en je zult zien dat het daar zeker niet beter is. Dat is natuurlijk ook te verklaren, uiteindelijk zit de echte progressie hem vooral in de autonome mens zelf, gaat de rest met golfbewegingen, en is het in de tussentijd vooral handig om met ervaringsdeskundigen kort te sluiten...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/03/2015 16:28 door Goozzer.
El Chaba 07 maart 2015 16:31
Ja, in het (Britse) baanwielrennen maar het is toch 'raar' dat daar in het wegwielrennen lange tijd niets mee is gedaan totdat Sky dat kopieerde?
El Chaba 07 maart 2015 16:37
Tussen Giant en bijvoorbeeld Cofidis blijft toch het door Brieske terecht aangehaalde verschil dat bij de laatste reeds erkende sprinters van buiten worden aangetrokken om de trein te formeren, terwijl Giant ze zelf heeft 'opgeleid'. Alleen van Rollin en Soupe kun je onvoorwaardelijke loyaliteit verwachten maar van Ahlstrand, Van Staeyen en Vanbilsen lijkt me dat niet zo vanzelfsprekend omdat zij allen ook al individueel hebben bewezen goede resultaten te kunnen behalen en zelfs te winnen.
Goozzer 07 maart 2015 16:41
Het Britse baanwielrennen? Dat heeft natuurlijk niet bijster veel met de rondesuccessen van Sky an sich te maken. Wat weer niet wegneemt dat er geen parallellen zijn te trekken en Sky natuurlijk vooral ook voortkomt uit dezelfde strakke organisatie en management structuur. Als je echter Froome neemt, geeft deze ook zelf ruiterlijk toe nooit iets van dat deel van de ploeg te hebben opgestoken (Kerrisson incluis) en gaan alle credits voor zijn progressie richting Bobby Julich, die het meeste weer heeft opgestoken van Riis en co in hun betere dagen. Uiteindelijk zijn alle wegen naar Rome in zekere zin dan vooral ook heel oud...
Goozzer 07 maart 2015 16:47
Zeker, maar uiteindelijk hangt alles natuurlijk af van dat succesvolle individu. Dat rijdt nu toevallig bij Giant-Alpecin. Als je die daar weghaalt, blijft er van die trein niets meer over. En het is nooit anders geweest. Er werd hierboven al verwezen naar de onvolprezen Mario Scirea. Een naam als een klok, deel uitmakend van een evenzo fenomenale sprinttrein. Maar als opzichzelfstaand individu in feite echt niet meer dan Roy Curvers.
Massimo 07 maart 2015 16:52
Klets natuurlijk om te zeggen dat Giant Kittel heeft "opgeleid". Hij kwam van één van de meest gerenommeerde opleidingsploegen van Duitsland, wellicht wel van Europa, en was gewoon al heel erg goed. Ik herinner me dat een voormalig prikker, Catena, al heel vroeg melding van hem maakte toen hij een baantraining van Kittel had gezien. En dat was een jaar of vijf geleden, toen 'ie net een contract had bij het toenmalige Skil. Ze hebben hem hooguit goed ingepast in een concept dat er lag.
El Chaba 07 maart 2015 17:08
Eens, maar ik doelde op de renners die de trein formeren en niet op de afmaker. Het voorbeeld Scirea dat je aanhaalt is inderdaad perfect. Giant heeft er zo ook een paar, zoals Curvers en De Kort en in mindere mate lead out Sinkeldam. Geen échte sprinters maar wel steengoede hardrijders.
Walnoot 07 maart 2015 17:10
Nu ik je geheimtaal ontcijferd heb, lijkt het erop alsof jij denkt dat ik een causaal verband trek tussen het feit dat een koers op TV is en het niet presteren van Bos. Dat doe ik niet, en ik denk ook niet dat zo'n effect er is in het geval Bos; dat is zo bij Gesink, das iemand anders. Maar ik denk wel dat er een causaal verband is tussen het niet presteren van de wegrenner Bos in wedstrijden die op TV zijn aan de ene kant, en het feit dat zijn werkgever de trein liever zag verdwijnen aan de andere kant.
El Chaba 07 maart 2015 17:19
Addendum: daar heb je dus in mijn ogen in een trein meer aan dan aan renners die zelf vooral ook goed kunnen sprinten.
Velodroom 07 maart 2015 19:19
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nu ik je geheimtaal ontcijferd heb..
Dat is te veel eer. Ik dacht dit dus echt, maar ik zie nu in dat je dit helemaal niet zo bedoeld hoeft te hebben. Dus excuses.
Vervolgens laat jij je causaal verband los op Gesink. Ai.
El Chaba 07 maart 2015 19:37
Tja, wellicht waar, maar vice versa worden de credits van Contadors wederopstanding vorig jaar weer toegeschreven aan de komst van Steven de Jongh die zijn kennis weer heeft opgedaan bij Team Sky.
Brieske 07 maart 2015 20:59
Een training op de baan waarin er gelet werd op sprint intensiviteit, idd bij toen nog Skil geloof ik.
Maar Catena had het vooral opgepikt tijdens de gewone trainingen van Skil, waar ze op de weg trainde op sprinten.
Skil heeft hem niet opgeleid, maar omgeschoold van tijdrijder tot sprinter.
Dat is mijn essentie van het starten van dit topic, de wijze waarop Skil bezig is sprinters te creëren. Begrijp je hele betoog dan ook niet.

Groet
Massimo 07 maart 2015 23:47
En ik snap jou nu even niet: ik zeg toch zo ongeveer wat jij nu zegt?
Brieske 08 maart 2015 00:42
foutje, dubbelpost



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/03/2015 01:00 door Brieske.
Brieske 08 maart 2015 00:59
Idd, daar draait de essentie in jouw eerste post over.
Daarom is het mij compleet onduidelijk waarom je de zo sterk spreekt alsof je het compleet oneens bent met de topicstarter, ondergetekende in deze.
Als je je antwoord op de topicstarter met de woorden 'klets natuurlijk' begint en vervolgens de essentie van dit topic beaamt en onderstreept en nog nuttige toevoegingen doet in de lijn van datgeen waar ik op doel. Tja, als je zo krom te werk gaat, dan reageer ik natuurlijk omdat je post begint alsof de topicstarter het niet begrepen heeft.

Of dacht je gewoon een punt te maken op het feit dat hij 'opgeleid' zou zijn? Want ik heb alleen gesproken over 'omgeschoold', iets compleets anders.

Groet
Massimo 08 maart 2015 01:04
Eh, ik reageer op El Chaba en niet op jou. Foruminstellingen wijzigen lijkt me handig voor je, want dit is al de tweede keer dat je me van zulks verdenkt.
Brieske 08 maart 2015 01:32
Als dat betekent dat als ik de pagina open ik niet in een klap alle berichten kan doorlezen dan pas ik daarvoor.
Ontzettend vermoeiend, tijdrovend en irritant
Dan maar soms iemand foutief toespreken, sorry. Op de manier waarop ik het forum lees (meerdere berichten per pagina in een discussielijn) leek het alsof je op de topicstarter reageerde omdat je bericht helemaal links leek te staan (scheelde dus een halve centimeter itt het gros van de berichten).

Eigenlijk bizar want hierdoor staan wel onhandige toespelingen puur vanwege een niet complete vorm van lay-out.
Dingen die ik eigenlijk mis op dit mooie prikbord, lieve spaak.
1. 'nieuw' in het balkje bovenaan in iemand zijn post, bij een nieuwe posting.
2. Dat je, hoever je ook naar onder gescrold bent in het topic, je altijd het onderwerp van discussie in beeld ziet
2. een lay-out waarin, zonder meer te klikken, duidelijk zichtbaar is wie op wie reageert en wel alle berichten op de pagina zichtbaar zijn.

Gret
Leon 08 maart 2015 11:09
Hier nog een voorbeeld dat er bij Sky een eindbaas rondlopen die constant bezig is met het zoeken naar bruikbare methoden & technieken.

[www.theguardian.com]

Zoiets zie ik weinig andere WorldTour team-managers doen, en Iwan Spekenbrink of die LottoJumbo-journalist wiens naam me even is ontschoten al helemaal niet.

edit: dat heeft natuurlijk ook met budget te maken, dat besef ik. De meeste wielerploegen zijn vaak blij dat ze iedere paar jaar een nieuwe sponsor kunnen vinden, en zijn daarom meer bezig met handhaven en continueren dan met ontwikkelen. Maar iets meer een open blik naar buiten de wielrennerij zou goed zijn...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/03/2015 11:13 door Leon.
Goozzer 08 maart 2015 13:06
Precies, en De Jongh de eerste zijn om toe te geven dat het allemaal relatief is.
Goozzer 08 maart 2015 13:16
Uiteraard heeft veel met budget te maken, maar ook dat is niets nieuws. Net als de zoektocht naar verbetering, al dan niet op waarheid gebaseerd. Dat bestond voor Sky, tijdens Sky en zal ook na Sky blijven bestaan. Brailsford weet het wel goed te verkopen, dat zal ik niet ontkennen...

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat verreweg het meeste, zo niet alles, wat hij op zijn nieuwsgierige pad is tegengekomen en als zoete koek aan de wereld heeft verkocht, al lang bestond en werd toegepast door anderen in het peloton.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/03/2015 13:24 door Goozzer.
Andere Peter 11 maart 2015 00:10
Ik vind naar binnen gekeerd de lading meer dekken dan conservatief. Zwarte gaten. Het trekt van alles aan maar er treedt maar weinig naar buiten.

Progressief in het wielrennen zou je in ieder geval de anti-dopingstrijd kunnen noemen.
Catena 10 februari 2016 13:45
Brieske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een training op de baan waarin er gelet werd op
> sprint intensiviteit, idd bij toen nog Skil geloof
> ik.
> Maar Catena had het vooral opgepikt tijdens de
> gewone trainingen van Skil, waar ze op de weg
> trainde op sprinten.
> Skil heeft hem niet opgeleid, maar omgeschoold van
> tijdrijder tot sprinter.
> Dat is mijn essentie van het starten van dit
> topic, de wijze waarop Skil bezig is sprinters te
> creëren. Begrijp je hele betoog dan ook niet.
>
> Groet

Dat is niet helemaal waar Brieske. Dukkie had het goed. Ik heb hem destijds gedraft aan de hand van dat wat ik zag op de baan en dat was erg indrukwekkend.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen