Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Sky houdt vertrouwen in Knaven ondanks TVM-rapport

Gepost door Cecchini 
Cecchini 08 maart 2015 10:40
Servais Knaven blijft actief als ploegleider van Team Sky. De Britse wielerploeg houdt vertrouwen in de Nederlandse oud-wielrenner, nadat Mail on Sunday Sky de TVM-rapporten uit 1998 heeft voorgelegd. Daarin wordt melding gemaakt dat Knaven de verboden middelen EPO, cortisonen en Naftidrofuryl zou hebben gebruikt.


Ondanks het zero tolerance-beleid van de wielerformatie houdt Sky vertrouwen in Knaven. ,,Hij blijft een gewaardeerd teamlid'', zegt de leiding van Sky vandaag in een verklaring.

Knaven heeft altijd gezegd nooit uit het dopingpotje te hebben gesnoept. Dat doet hij ook vandaag in de Mail on Sunday. ,,Tal van beschuldigingen zijn tegen mij gedaan over mijn tijd als prof. Veel gaan vijftien jaar terug en werden in die tijd betwist. Ik wil het duidelijk maken: ik heb nooit prestatiebevorderende middelen gebruikt tijdens mijn carrière. Dit heb ik altijd gezegd en ik herhaal het vandaag.''

Mail on Sunday meldt vanmorgen het tegenovergestelde. De Britse tabloid heeft naar eigen zeggen inzage gekregen in de TVM-rapporten van 1998. Hieruit zou blijken dat EPO in het bloed van Knaven is gevonden. Ook waren cortisonen en Naftidrofuryl in zijn urine aanwezig. Knaven: ,,Naftidrofuryl was niet illegaal. Het stond ook niet op de verboden middelen-lijst. Ik gebruikte dit af en toe om over krampen heen te komen in lange ritten.'' Sky: ,,Wat ons is voorgelegd, laat geen bewijs van doping zien.''

In 2012 'sneuvelde' de Nederlandse ploegleider Steven de Jongh, ook een oud-renner van TVM, bij Sky als gevolg van een dopingbekentenis
Robert Koopman 08 maart 2015 10:48
Ben toch bang dat zijn dagen bij Sky zijn geteld....
Hele oude koeien uit de sloot halen zeg, de wielersport moet koste wat kost in de vernieling worden geholpen?
Leon 08 maart 2015 10:56
Sky heeft dit een jaar geleden gewoon verkeerd aangepakt. Men had voor de Nederlandse-variant (de Kemna-aanpak zeg maar) moeten kiezen: als je bekent wordt je een aantal maanden intern geschorst, maar je verliest niet je baan. Nu heeft alleen De Jongh een bekentenis afgelegd, de rest - waaronder Knaven - is blijven ontkennen. Zo blijf je dus al dit soort oude oprispingen houden, met alle gevolgen van dien.
Ik wens Knaven nu veel succes met het verklaren waarom vrijwel iedereen in z'n ploeg epo gebruikte, maar hij niet. Misschien deed de teamarts het stiekem...
Rudy t. 08 maart 2015 11:34
Triest hypocriet beleid. Jokken loont.
Brieske 08 maart 2015 13:35
Jokken loont overal, in alle lagenen sectoren en al jaren...

Groet
Quarantanove 08 maart 2015 20:06
En dat is maar goed ook. List en bedrog is de belangrijkste reden dat deze op zich bijzonder saaie sport toch in de belangstelling blijft.
JW 08 maart 2015 20:52
Alle schuldigen eruit: Sky-manager wil geen dopingzondaars

Brailsford was na het openbaar worden van het Usada-rapport over Armstrong diep geschokt. Een van de Sky-renners, Michael Barry, verklaarde daarin bovendien dat ook hij doping gebruikte toen hij samen met Armstrong voor US Postal reed. Barry had Brailsford drie jaar geleden, toen hij naar Sky kwam, juist op het hart gedrukt dat hij nooit stimulerende middelen had genomen.

Daarop besloot Brailsford dat hij met iedereen zou praten en dat alle Sky-mensen met een dopingverleden, hoe lang geleden het ook was, de ploeg moet verlaten. Het vertrek van Yates en De Jongh is daar een rechtstreeks gevolg van. Gisteren werd bekend dat Bobby Julich, coach bij Sky, om dezelfde reden vertrekt.

(uit de NRC van die tijd)
El Chaba 08 maart 2015 20:58
Hij is toch (nog) niet schuldig bevonden?
JW 08 maart 2015 21:19
Nee. En de vraag is ook of dat ooit gebeurt.
Maar ik denk wel dat verschijning van dit nieuws vrij kort na die mooie SKY-verklaring tot een wat andere reactie van Brailsford had geleid.

Dat vrome zero tolerance-beleid krijgt dan toch een zweem van schijnheiligheid.
Prikdude 08 maart 2015 23:43
Ondanks = dankzij.
malheur 09 maart 2015 07:11
Lachwekkend. Inderdaad wat Leon zegt is het probleem. Lotto Jumbo heeft dat eigenlijk ook toch?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen