Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

WK selectie NL

Gepost door lodjan 
lodjan 22 september 2016 20:22
WF:
Volgens De Telegraaf zijn acht Nederlanders zeker van het WK. Kopmannen zijn Niki Terpstra en Dylan Groenewegen, maar ook Dylan van Baarle, Tom Dumoulin, Jos van Emden, Koen de Kort, Sebastian Langeveld en Danny van Poppel krijgen een uitnodiging voor Qatar.

Wind is beslissende factor
Terpstra kijkt uit naar het komende WK, omdat hij in 2014 en 2015 de Tour of Qatar op zijn naam schreef. “Ik heb daar goede herinneringen, ken de omstandigheden, dus ik hoop daar zeker mee te spelen om de zege. De schifting moeten we maken in de eerste lus. Als er wind staat, is er daar zeker iets mogelijk. We moeten meteen de koers hard maken, hopelijk zijn er meer ploegen die er net zo over denken”, hoopt de renner van Etixx-Quick-Step, die ook een ander scenario niet uitsluit. Als er geen wind staat en Dylan (Groenewegen, red.) zit er nog bij als het op een sprint aankomt, zullen we voor hem gaan. Hij heeft zich goed ontwikkeld, maar we moeten natuurlijk zien hoe hij zich houdt over deze afstand (257,5 km, red.). Het gaat sowieso zwaar worden met temperaturen tegen de veertig graden. In Qatar hangt alles er van af of er wind staat.”
lodjan 22 september 2016 20:23
Boom heeft zich afgemeld.
Cecchini 22 september 2016 20:31
Videootje kijken ?
Slimmerd 22 september 2016 20:32
Wil ook weer veldrijden en daarom na de Eneco tijd voor vakantie
Cecchini 22 september 2016 21:43
Was die ook hard aan toe, na een voor hem lang en slopend seizoen.
Tinuz 22 september 2016 22:17
Zekers te weten. Moe.
predator 23 september 2016 00:05
Zeker niet kansloos, maar dat geldt helaas voor veel renners.
Prikdude 23 september 2016 03:42
Uitstekende opmerking.
Miquel1983 23 september 2016 06:32
Goede selectie, behalve Langeveld; dat had van mij niet gehoeven. Dan zie ik liever Sinkeldam.
Sub Culture 23 september 2016 08:25
Zo'n Langeveld, dat kan toch niet.
Jongen moet een prima pijpmond hebben.
Snorfietser 23 september 2016 08:53
Helemaal mee eens!
Jacco Banaan 23 september 2016 09:19
Beoordeling van de selectie:

Niki Terpstra: Koersen van 250km + altijd meenemen
Dylan Groenewegen: Windstil en een matte koers kan hij voor de winst sprinten
Dylan van Baarle: Reed in de Tour of Britain goed van voren, meenemen als knecht.
Tom Dumoulin: Voor de tijdrit, sowieso meenemen
Jos van Emden: Is geen drempel in het parkoers, goed voor deze antiklimmer. Meenemen als knecht.
Koen de Kort: Compleet raadsel waarom hij mee mag. Rijdt al het hele jaar anoniem in de rondte. Laatste maanden ontzichtbaar
Sebastian Langeveld: Compleet raadsel. Tour of Britain afgestapt, Eneco Tour totaal onzichtbaar
Danny van Poppel: Sprint aantrekken voor Groenewegen.

Inplaats van Koen de Kort en Sebastiaan Langeveld had ik wat extra mannen van Lotto Jumbo meegenomen. Valt wel op dat er zo weinig zijn geselecteerd.
Timo Roosen om de sprint aan te trekken, doet hij al het hele jaar voor Dylan.
Gesink omdat hij koersen van 250km+ aan kan.
Idem met Wilco Kelderman, kan koersen van 250km+ aan.
Bert-Jan Lindeman, mee voor de vroege vlucht, kan ook goed waaierrijden.
Bram Tankink, knecht met inhoudt, goed in waaierrijden
Moreno Hofland, aantrekken van de sprint voor Groeneveld

Verder jammer dat een Pim Ligthard, Pieter Weening ook de boot missen. Roompot wordt sowieso overgeslagen.
Laten we hopen dat er een hoop wind staat anders wordt het de grootste wandel WK uit de geschiedenis.
Miquel1983 23 september 2016 09:32
Koen de Kort kan prima koersen van 250 km aan (als knecht weliswaar) en is de beste sprint-aantrekker van Nederland. Op dat laatste vlak heeft hij veel meer ervaring dan Roossen en Hofland, dus wat mij betreft logisch dat De Kort wordt geselecteerd. Ik heb Koen trouwens meermaals de sprint aan zien trekken in de Vuelta; alleen kon Arndt het daar niet afmaken.

Ik kan me niet herinneren wanneer Kelderman een koers van 250 km aan kon (behalve dan misschien AGR 2015 toen hij zichzelf vloerde door de berm in te rijden). Gesink en Weening wel, maar nauwelijks meerwaarde op dit parcours. Lindeman heeft nog nooit iets laten zien in klassiekers. Tankink wel goede renner voor dit parcours, maar niet heel bijzonder. Ligthart dan misschien nog de beste optie die je noemt, maar dan zou ik eerder Sinkeldam kiezen, aangezien die laatste prima een sprint kan aantrekken en goed is in zware 250 km-koersen (zie bijv Parijs Roubaix 2016).
Arsimo 23 september 2016 09:38
Jacco Banaan Schreef:
> Koen de Kort: Compleet raadsel waarom hij mee mag.
> Rijdt al het hele jaar anoniem in de rondte.
> Laatste maanden ontzichtbaar

Again, afgelopen EK gezien? Koen de Kort reed sterk tot in de finale in dienst van de ploeg. In vorm en dus prima knecht voor het WK.

> Sebastian Langeveld: Compleet raadsel. Tour of
> Britain afgestapt, Eneco Tour totaal onzichtbaar

Die keus snap ik ook niet. Volkomen onlogisch, ook omdat er voldoende alternatief voor dit parkoers is.

> Laten we hopen dat er een hoop wind staat anders
> wordt het de grootste wandel WK uit de
> geschiedenis.

Bijvoorbeeld WK Zolder 2002 (Cipollini ) en WK Kopenhagen 2011 (Cavendish) al vergeten? Deze in Qatar is eigenlijk niet anders. Alleen minder publiek, wel hitte en nog een kansje op waaiers.
Von Kármán 23 september 2016 09:41
Miquel1983 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Koen de Kort kan prima koersen van 250 km aan (als
> knecht weliswaar) en is de beste sprint-aantrekker
> van Nederland. Op dat laatste vlak heeft hij veel
> meer ervaring dan Roossen en Hofland, dus wat mij
> betreft logisch dat De Kort wordt geselecteerd. Ik
> heb Koen trouwens meermaals de sprint aan zien
> trekken in de Vuelta; alleen kon Arndt het daar
> niet afmaken.

Had mijns inziens wel te maken met het feit dat de Kort steeds op 500 meter op kop kwam, dan wordt of de sprint van Arndt te lang ofwel hij wacht langer om aan te gaan, maar dan ontwikkelt de Kort niet meer zoveel snelheid. Hoe dan ook kon Arndt dat dus niet afmaken, ik vraag me af of de Kort dus echt de ideale apripista was.
Luijt 23 september 2016 09:42
Na Lombardije is het seizoen klaar.
Arsimo 23 september 2016 09:43
Gesink en Weening kunnen hun klimkwaliteiten in Qatar niet benutten maar het zijn ook renners - mits in vorm - die na 200+ km nog flink kunnen doortrekken op een parkoers als Qatar. Als er dus nog een gat moet worden dicht gereden dan kunnen ze wel handig zijn. Ik zou ze dus wel meenemen ipv een Langeveld. Lindeman reed een goed EK dus die is zeker te overwegen. Meer sprinters en aantrekkers dan al geselecteerd zou ik niet meenemen, temporijders voor mogelijke waaiers en hard rijden in de finale wel.
Carlos Danger 23 september 2016 09:50
Amai, Oranje boven natuurlijk, maar kansloos ploegske zeker.
Arsimo 23 september 2016 09:57
Hoezo kansloos? Niet de topfavoriet maar in feite heeft Nederland nu meer kans op de zege dan bij normale heuvel WK's waar renners als Gesink, Mollema, Dumoulin e.a. een goeie kans op de top 10 maken maar niet winnen.

Met Groenewegen en van Poppel heeft Nederland niet de absolute favorieten maar wel een echte kans om te winnen.

Kansloos is dus heel betrekkelijk. Het WK in Qatar had van mij ook niet gehoeven, maar het heeft door deze situatie ook wel iets aantrekkelijks. Voor 1 keer dan, een volgende sprinters-WK mag van mij wel weer flink langer uitblijven dan 5 jaar - in 2030 of zo.
bakfiets 23 september 2016 12:41
de kort reed sterk in de vuelta zondermeer.
Langeveld vind ik ook vreemd, had sinkeldam meegenomen of timmer.
MarcoV 23 september 2016 13:51
Jacco Banaan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beoordeling van de selectie:
>
...

Best nog wel een goede analyse van Banaan deze keer. Dat Roompot er niet bij zit is geen 'jammer' maar gewoon een gevolg van de samenstelling van die ploeg, en er kan wel enige L-J aanvulling bij.

verder neem ik aan dat de firma Berkhout deze ploeg samenstelt, aangezien SEG/Cannondale nooit ontbreekt?
predator 23 september 2016 17:26
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Amai, Oranje boven natuurlijk, maar kansloos
> ploegske zeker.

Complete onzin
predator 23 september 2016 17:27
Gesink natuurlijk in plaats van Langeveld.
Lucho Herrera 23 september 2016 21:13
Langeveld is het verlengstuk van Lammerts. De ploegkapitein. Wordt door iedereen gerespecteerd. Heeft nooit ruzie met renners, kan koersen over 250km beter dan de gemiddelde Nederlandse renner aan. Na de Tour juist weer beter in vorm totdat ziekte in GB roet in het eten gooide. Volstrekt logische keuze om hem mee te nemen. Zette vorig jaar in Richmond Terpstra ook perfect af aan laatste klim.
lodjan 23 september 2016 22:36
Eens! Een fitte Langeveld staat als eerste op het wedstrijdblad van de bondscoach. Wie niet begrijpt dat Langeveld wordt geselecteerd, kent zijn kwaliteiten niet en heeft geen verstand van de koers. Hij is een sterke renner die zich heeft bewezen in de koersen over dik 250 km en het is een uitstekende wegkapitein. De laatste jaren heeft ie veel pech gehad met valpartijen, blessures en ziekte op cruciale momenten, maar wie het wil zien heeft ook deze jaren zijn sterke staaltjes kunnen zien. Hij kan zich ook heel goed wegcijferen voor een kopman of voor een optimaal teamresultaat.

Laatste jaren:
3x achtereen de beste Nederlander in Milaan-San Remo in de laatste vier jaar (dit jaar gestopt door een val).
2013 en 2014 altijd top 10 in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix.
2013 en 2014 3e en 1e op het NK.
Slimmerd 23 september 2016 22:39
2015 en 2016 steken dus wel een beetje schraal af en we leven nu wel in 2016 natuurlijk. De afstand kunnen er genoeg aan, feit is volgens mij gewoon dat hij inderdaad het lievelingetje/verlengstuk is van de bondscoach.
Prikdude 23 september 2016 22:52
Werkelijk waar onbegrijpelijk die verkiezing van Langeveld met die schier onuitputtelijke ton met kleppers die we voor dit werk hebben. Bewezen kampioenschapsrenner met blijkbaar een neus voor daarvoor vereiste goede vorm. Het DNF-je in Groot Brittanië wordt uitgelicht maar de top 15 klasseringen in eendagskoersen Bretagne en London Classic even vergeten, laat staan de kloeke tweede plek in de Czech Cycling Tour net een maand terug. Langeveld inderdaad ook die renner die na Terpstra het vaakst top 10 reed in koersen (rond de 250 km.) van gelijkaardig allooi (MSR, RVV, PR). Eigenlijk dus na Terpstra en Groenewegen de meest logische keus.

Gesink moet altijd mee. Die zie ik na een krankzinnig zware koers nog podium rijden maargoed ik zie dan weer dingen met betrekking tot Gesink die waarschijnlijk ver van de realiteit af liggen.
lodjan 23 september 2016 23:18
Poggio 23 september 2016 23:42
Je moet er toch niet aan denken dat van Poppel of Groenewegen wereldkampioen wordt?
Prikdude 23 september 2016 23:45
Als in; een nat broekje of juist schaamte?
Poggio 24 september 2016 00:12
Niet echt schaamte, maar zulke namen kunnen toch niet een jaar lang in de regenboogtrui rijden? Dat past gewoon niet, daar vind ik de trui te mooi en te waardevol voor.
tvm 24 september 2016 08:05
Kan Kreder niet mee voor in de aanval? Aardige sprint en bovendien in vorm.
MarcoV 24 september 2016 12:17
tvm Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kan Kreder niet mee voor in de aanval? Aardige
> sprint en bovendien in vorm.

dat is nog halfbakken geen keuzes maken, als je Kreder niet als sprinter voor de 17e plaats (heeft 'ie überhaupt weleens een koers van die lengte gedaan?), kun je beter iemand hebben die écht iets kan in een (tegen)aanval. Gesink ofzo ...
El Chaba 24 september 2016 17:48
Snap wat je bedoelt maar beiden zijn nog (heel) jong en kunnen wellicht nog toppers worden. Remember Oscar Freire, die op het moment van eerste keer wereldkampioen worden nog minder status had dan Groenewegen en Van Poppel nu. Of Lance Armstrong destijds. M.a.w. als zij wereldkampioen worden is het pas over een jaar of tien om wat dat betreft te (ver)oordelen.
El Chaba 24 september 2016 17:49
Helemaal mee eens.
zumsteg 25 september 2016 17:45
MarcoV Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jacco Banaan Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Beoordeling van de selectie:
> >
> ...
>
> Best nog wel een goede analyse van Banaan deze
> keer. Dat Roompot er niet bij zit is geen 'jammer'
> maar gewoon een gevolg van de samenstelling van
> die ploeg, en er kan wel enige L-J aanvulling
> bij.
>
> verder neem ik aan dat de firma Berkhout deze
> ploeg samenstelt, aangezien SEG/Cannondale nooit
> ontbreekt?

Hoe is de relatie van de Berkhouts met Veneberg? Ooit in dezelfde ploeg gereden/ex-trainingsmakkers?
zumsteg 25 september 2016 17:48
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eens! Een fitte Langeveld staat als eerste op het
> wedstrijdblad van de bondscoach. Wie niet begrijpt
> dat Langeveld wordt geselecteerd, kent zijn
> kwaliteiten niet en heeft geen verstand van de
> koers.
Hij is een sterke renner die zich heeft
> bewezen in de koersen over dik 250 km en het is
> een uitstekende wegkapitein. De laatste jaren
> heeft ie veel pech gehad met valpartijen,
> blessures en ziekte op cruciale momenten, maar wie
> het wil zien heeft ook deze jaren zijn sterke
> staaltjes kunnen zien. Hij kan zich ook heel goed
> wegcijferen voor een kopman of voor een optimaal
> teamresultaat.
>
> Laatste jaren:
> 3x achtereen de beste Nederlander in Milaan-San
> Remo in de laatste vier jaar (dit jaar gestopt
> door een val).
> 2013 en 2014 altijd top 10 in de Ronde van
> Vlaanderen en Parijs-Roubaix.
> 2013 en 2014 3e en 1e op het NK.

Sterk argument. Nu moet iedereen het wel met je eens zijn want iedereen die hier komt denkt iets van de koers te snappen.
lodjan 25 september 2016 17:59
winking smiley De argumenten volgden later in mijn betoog, maar er zijn inderdaad geen negatieve reacties meer gekomen op de selectie van Langeveld. Op wielerflits was het nog erger dan hier.
Andere Peter 25 september 2016 21:12
Eens met Prikdude. Groenewegen en Van Poppel zijn de beste kandidaten voor kort eindigen maar ik zie ze op geen enkele manier winnen. Ik heb graag ongelijk. Om zo'n wedstrijd te winnen moet je geheel je eigen plan trekken. Er is 90% kans dat het een sprint wordt. Zet maar in op chaos en probeer wat van die 10% te maken. Alles op Terpstra en welke-vrijbuiters-er-maar-in-vorm-zijn.
Andere Peter 25 september 2016 21:16
Terecht punt. Maar je wint zo'n discussie sowieso als je je protagonisten op het niveau van Freire-1998 inschaalt. De vraag is hoe terecht dat is. Tevens: Freire won toen als beste sprinter niet in de sprint, maar met een verrassende uitval. Op timing en koersinzicht. Niet op zijn Groenewegens dus, maar op zijn Terpstra's. Ondanks de andere status die Terpstra nu heeft, denk ik daarom dat Terpstra eerder het voorbeeld van Freire-1998 mag claimen als argument.
avhhsc 25 september 2016 21:23
ik denk als alles mee zit (goede dag plaatsing) dat groenewegen of van poppel wel kan winnen.
Arsimo 26 september 2016 09:56
Groenewegen heeft dus een paar dagen geleden voor het eerst aangetoond dat hij de sprintwereldtop kan kloppen. Dat wordt daarmee niet een vanzelfsprekendheid - verre van - maar hij maakt dus aanwijsbaar een kans en is daarmee een outsider.

Terpstra wint geregeld een overwegend vlakke koers als die pittig is - slopende koers en finale met stenen en/of korte hellinkjes. Dat is hem ook een enkele keer gelukt met de wereldtop in dat soort koersen al was het wel met dank van zijn sterke ploeg. In een vlakke wedstrijd als het WK met de sprintwereldtop en vele helpers aanwezig heeft hij dat naar mijn weten nog nooit gedaan. Dat het hem op het WK lukt is daarom op zijn best een longshot.

Terpstra moet uiteraard de kans krijgen op het WK, maar de kans op winst is - hoe klein ook - voor Groenewegen een stuk groter.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2016 09:57 door Arsimo.
Walnoot 26 september 2016 11:15
Eens, alleen zou ik het zo formuleren: Terpstra moet zijn muil houden en zorgen dat Groenewegen (en Van Poppel) bij de eerste twintig zit op 1,5km. En liever nog wat verder van voren. Uitermate goed coureur, maar de kans op winst voor Terpstra is nihil. Zelfs als hij gaat aanvallen gaan er altijd betere renners mee zijn. Groenewegen staat bij verschillende wedkantoren in de top tien van odds, dat is niet zonder reden. Maakt een reële kans op een podiumplek in de sprint, en zelfs winst is niet uit te sluiten. Volgens mij mag je daar als Nederland zijnde best voor rijden.
avhhsc 26 september 2016 12:22
ik zou met een zo breed mogelijke waaier starten om dat we toch niet een top favoriet hebben.
zowel meegaan met aanvallers van klasse ( Terpstra, boom, van baarle en Dumoulin) in grote kopgroepen.
en de sprinters een vrije rol geven met een man in steun.
Luijt 26 september 2016 14:05
Lijkt me wel wat voor Stoetinga daar, of Wouter Wippert of zo.
Halve Belg 26 september 2016 14:13
Ik kan me niet voorstellen dat het op deze omloop geen sprint wordt. Het enige wat dit zou kunnen veranderen is wind, maar ik heb begrepen dat op die plaatselijke omloop de wind geen rol kan spelen? Dan kun je dus door de wind de titel missen maar niet winnen.

Ik denk ook niet dat Van Poppel en/of Groenewegen in staat is om Cavendish (start die eigenlijk?), Sagan, Greipel/Kittel, Demare, Bouhanni, Kristoff + nog 10 mannen van hetzelfde kaliber als hen te kloppen. Wat dat betreft komt dit WK voor hen nog een jaartje of 3 te vroeg denk ik.

En een waardige wereldkampioen? Griepel, Kittel of Sagan zeker. Bouhanni, Demare of Kristoff misschien maar de rest...
Arsimo 26 september 2016 14:32
Halve Belg Schreef:
> Ik denk ook niet dat Van Poppel en/of Groenewegen
> in staat is om Cavendish (start die eigenlijk?),
> Sagan, Greipel/Kittel, Demare, Bouhanni, Kristoff
> + nog 10 mannen van hetzelfde kaliber als hen te
> kloppen. Wat dat betreft komt dit WK voor hen nog
> een jaartje of 3 te vroeg denk ik.

Zoals meerdere malen gememoreerd hier, Groenewegen heeft precies een week geleden op Cavendish na (die was er niet) bovenstaanden allemaal in 1 enkele massasprint geklopt. Zie [www.procyclingstats.com].

Dat maakt Groenewegen absoluut nog lang geen favoriet om dat op het WK weer te doen, maar de stelling dat hij er niet toe in staat is is niet langer houdbaar. Hij heeft het werkelijk gedaan tenslotte.




.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2016 14:35 door Arsimo.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen