Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Parcours Tour de France 2017

Gepost door Anony 
Anony 18 oktober 2016 04:11
Wordt vandaag om 11u30 officieel bekendgemaakt. Het Nieuwsblad blijkt echter al meer te weten.



Vandaag wordt om 11u30 in het Palais des Congrès in Parijs – met als enige aanwezige sterren Chris Froome en Romain bardet – het traject van de 104de editie van de Tour de France officieel voorgesteld. In tegenstelling tot andere jaren lekten nog maar weinig details uit van een Tour die na het forfait van Londen in Düsseldorf begint.

Zekerheden zijn dat de Tour na Duitsland (Düsseldorf), België (Luik) en Luxemburg (Mondorf-les-Bains) Oost-Frankrijk induikt, om al op dag vijf een eerste harde confrontatie te krijgen op La Planche des Belles Filles. Het skistation in de Vogezen is de nieuwe chouchou van organisator Amaury Sport Organisation (ASO). Voor de derde keer in amper zes jaar is die col met de top op 1.100 meter erbij.

Een andere zekerheid is het veelvuldige gebruik van het middelgebergte. Via de Jura belandt de Tour in Chambéry, om dan dezelfde avond per vliegtuig naar Périgeux te trekken voor de eerste rustdag. Zo kan ASO opnieuw de Pyreneeën vóór de Alpen leggen. Met aankomsten op de Izoard en Serre-Chevalier (na de Galibier) vallen de Alpen in een op het eerste gezicht minder zware slotweek, maar de moeilijkheidsgraad ligt meer evenwichtig verdeeld over de drie weken.

Na de miskleun op l'Alpe d’'Huez (2015) en Morzine (Joux-Plane) zijn de parcoursbouwers even afgestapt van het idee om de Tour de laatste zaterdag bergop te laten eindigen. De laatste clash is dit keer een tijdrit tussen La Ciotat en Marseille.

Voor Greg Van Aver­maet is deze Tour ook een beetje thuiskomen, want op zaterdag 15 juli gaat het naar Rodez, waar hij in 2015 zijn allereerste Tourritzege behaalde. Ook nu weer is er geen ploegentijdrit. Tony Martin & co. kunnen zich uitleven in de proloog en moeten dan wachten tot de voorlaatste dag op de Calanques de Marseilles.

En de sprinters? Die krijgen met Luik, Longwy, Vittel, Troyes, Nuits-Saint-Georges, Bergerac, Rodez, Romans-sur-Isère, Salon-de-Provence en de Champs-Elysées voldoende kansen.

Sub Culture 18 oktober 2016 04:53
Jammer, ben dol op ploegentijdritten.
Denk met veel heimwee aan de ONCE jongens begin deze eeuw, Manolo Saiz die de jongens eventjes uit de wind gaat zetten, ook toen al motorische doping.

En waarom ze om de zoveel jaar met de Tourcaravaan door het 3de wereldgebied waaltjesland willen passeren is mij ook een raadsel.
Leon 18 oktober 2016 07:50
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wordt vandaag om 11u30 officieel bekendgemaakt.
> Het Nieuwsblad blijkt echter al meer te
> weten.
>

Zo sympathiek ook dat ze niet melden zoals gewoonlijk dat Velowire hun bron is... :-(
lodjan 18 oktober 2016 09:26
Wildcard voor Wanty?
Dit klinkt aannemelijk: [m.sporza.be]
JW 18 oktober 2016 09:30
Hardnekkig misverstand, ook al in vorige Tour-topic, dat dit gedachte parcours eerst de Alpen en daarna de Pyreneeën aandoet.
De (zware) etappe naar Chambéry is wel degelijk Alpen.

Daarmee zou deze Tour de (als ik het goed heb) primeur krijgen van Alpen > Pyreneeën > Alpen.
Leon 18 oktober 2016 10:00
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hardnekkig misverstand, ook al in vorige
> Tour-topic, dat dit gedachte parcours eerst de
> Alpen en daarna de Pyreneeën aandoet.
> De (zware) etappe naar Chambéry is wel degelijk
> Alpen.
>
> Daarmee zou deze Tour de (als ik het goed heb)
> primeur krijgen van Alpen > Pyreneeën > Alpen.

Op zich heb je een punt hoor, maar volgens mij vallen die beklimmingen op weg naar Chambery formeel nog onder het kopje Jura.
Leon 18 oktober 2016 10:02


Die verplaatsingen ogen wel erg heftig, vind ik. Zeker de slotrit, Marseille-Parijs lijkt me geen pretje voor de volgers-per-auto/bus/truck...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/10/2016 10:04 door Leon.
Shinzawai 18 oktober 2016 10:15
Dat lijkt me dan ook geen waarschijnlijk scenario.
Leon 18 oktober 2016 10:18
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------

> Zo sympathiek ook dat ze niet melden zoals
> gewoonlijk dat Velowire hun bron is... :-(

En dan mis je dus ook nog aanpassingen die gedaan worden nadat de jattende journalist zijn stukje al af heeft.

UPDATE 17 oktober om 19u43: uiteindelijk lijkt het er op dat de start van deze etappe niet in La Ciotat zal zijn, maar ook in Marseille.
Linkebal 18 oktober 2016 11:52
Lucho Herrera 18 oktober 2016 12:08
Presentatie nu live op Eurosport met commentaar van Jose Been
Lucho Herrera 18 oktober 2016 12:13
Jawel hoor! Tijdrit Marseille - Marseille op de voorlaatste dag van de Tour.

Volgens mij maar 3 aankomsten bergop deze Tour!
Slimmerd 18 oktober 2016 12:19
Tom Dumoulin kan de Tour vast schrappen
aartstyle 18 oktober 2016 12:30
Weinig aankomsten bergop. Vele aankomsten na een afdaling. Niet ideaal dus voor ons Nederlanders. Jammer hoor!!
Horsie is back 18 oktober 2016 12:31
Historische beelden van klimmers in slow-mo.
Lucho Herrera 18 oktober 2016 12:36
De rit naar Serre Chevalier eindigt niet bergop maar wel 4700 hoogtemeters met Croix de Fer - Telegraphe - Galibier. Voer voor de klimmers hoor.
Slimmerd 18 oktober 2016 12:38
14 juli mooi ritje over slechts 100km met klimwerk.
Totaal slechts 36 km tegen de klok, 13,2 in proloog en 23 in Marseille.
JW 18 oktober 2016 13:55
Ik snap de etappenummering niet.
13 km is een tijdrit en geen proloog. Dat is dan toch etappe 1 ?

Het aantal vlakke etappes lijkt wel erg groot.
Maar gezien het terrein waar deze zich afspelen is er heel veel mogelijk om hier boeiende heuveletappes van te maken.
Op basis van wat nu bekend is is het nog moeilijk een oordeel over de zwaarte van deze Tour te geven.
Von Kármán 18 oktober 2016 14:02
Dat zijn ook geen officiele Tourfiguurtjes natuurlijk.
Overigens vindt La Course niet plaats in Parijs, maar in de Alpen.
Slimmerd 18 oktober 2016 14:09
67km met de finish op de Col d'Izoard.
JW 18 oktober 2016 16:05
Het onvolprezen Velowire schrijft in zijn laatste versie:

Volgens de Dauphiné zou deze etappe in de richting van de col de Bérentin gaan en vervolgens afdalen naar de stuwdam van Génissiat via Cuvéry, Ochiaz en Billiat om vervolgens een kort uitstapje te maken naar de Haute-Savoie om vervolgens de col de la Biche te beklimmen en daarna de Grand Colombier, via Virieu-le-Petit! De zwaarste van de vier beklimmingen met een stukje van 22%! Na de moeilijke beklimming van de Mont du Chat zouden de renners dan meteen afdalen naar de finish in Chambéry.

Na Billiat lijkt me ook een puntje Alp.
Maar je hebt gelijk, het is inderdaad vooral Jura wat de klok slaat.
Carlos Danger 18 oktober 2016 16:13
Tour onwaardig parcours. Jaartje overslaan. Zal Jose (de Cauwer) wel missen.
JW 18 oktober 2016 16:24
Hier de profielen van de belangrijkste berg- (heuvel-)etappes:

[www.procyclingstats.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/10/2016 16:25 door JW.
Eindhovuh 18 oktober 2016 16:28
Op het oog niet een heel bijzonder parcours.
Maar de praktijk kan vaak anders uitwijzen.
JW 18 oktober 2016 16:55
Het parcours doet voor mij in elk geval vreemd aan.
Alle berggebieden worden bezocht, maar qua klimwerk lijkt het me beslist niet tot de zwaarste Tours van de laatste jaren te behoren. Bijna nergens boven de 2000 m, niet een aantal zware bergetappes achtereen, vrij weinig echte bergetappes....
De zwaarte zit zeker niet in de ritten tegen de klok.
Erg veel etappes die geschikt lijken voor sprinters.....
Al op donderdag de laatste zware bergrit.
Was het de bedoeling de Tour tot die laatste tijdrit zo spannend te maken dat er dan nog een heel stel renners voor het podium kan rijden ?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/10/2016 16:28 door JW.
Sjorsoll 18 oktober 2016 17:00
Ik lees hier en daar dat Dumoulin kans heeft op het geel in de eerste week, maar hij wil voor een klassement gaan. Dat gaat niet in de Tour gebeuren neem ik aan, want dit rittenprofiel is niets voor hem. Dumoulin heeft zelf gezegd dat hij wil gaan meedoen in de ronde met de meeste tijdritkilometers.
Het zou dus heel raar zijn als hij op de eerste dag van de Tour in topvorm is (gezien de tijd tussen Giro en Tour en de Tour en de Vuelta). Helaas.
JW 18 oktober 2016 17:58
Van WF:

Tom Dumoulin vindt het jammer dat de Tour de France volgend jaar weinig tijdritten kent. Hij heeft daarom nog niet besloten of hij de Tour zal rijden. “Ik zou veel meer tijdritkilometers willen. En dat valt een beetje tegen”, vertelt hij aan de NOS. “Aan de andere kant is de Tour niet superlastig qua hoeveelheid beklimmingen.”

De Limburger weet nog niet zeker of hij op 1 juli in Dusseldorf aan de start zal staan. “Ik maak pas een keuze als alle parcoursen bekend zijn.” Een combinatie van twee grote rondes behoort volgens Dumoulin tot de mogelijkheden. “Sowieso rijd ik er eentje voor het klassement. Ik sta er open in. De Tour heeft mij niet overtuigd.”
Lucho Herrera 18 oktober 2016 18:30
Hoezo Tour onwaardig? Vanweg te weinig tijdritkilometers? Of vanwege te weinig bergen of aankomsten bergop? In de jaren 90 was het heel gewoon dat er max 4 of 5 bergetappes waren. Laatste jaren is de Tour weer zwaarder geworden. Nu misschien minder zwaar maar nog altijd behoorlijk gevarieerd met volop mogelijkheden. Aardig parcours.
JW 18 oktober 2016 19:04
Velowire maakt ook melding va een krantenartikel waarin wordt gezinspeeld op een mogelijke reglementswijziging voor het slot in vlakke etappes. ASO zou serieus overwegen de tijd op 5 km voor de streep op te nemen. Zodat daarna alleen nog gereden wordt voor de etappezege.
Eazster 18 oktober 2016 20:32
Uitgebalanceerd lijkt het toverwoord voor deze Tour de France. Op zich niets mis mee om klimmers ,puncheurs en sprinters aardig wat kansen te bieden. Jura middengebergte ook altijd wel leuk en vol verrassingen.
Alleen weer zo weinig tijdritkilometers . Ik vind de tijdrit op de voorlaatste dag mooier (man tegen man) dan een bergetappe en dat is dus prima , maar maak er dan ook wat meer van dan een luttele 23 km.

Prachtig dat ze een aankomst doen op de Izoard een van de mooiste klimmen in de Alpen. Planches des Belles Files begin ik nu al keuk (plat dialect woord voor kotsmoe) van te worden en jammer dat de Pyreneen geen reuzen meer met zich mogen meenemen.
JW 19 oktober 2016 10:04
Volgens Jungmann in de Vk vandaag zit het parkoers vol onverwachte hindernissen.
De Vuelta van afgelopen jaar heeft daarbij volgens hem duidelijk als proeftuin gefunctioneerd.
Hij noemt één specifiek voorbeeld: de ultrakorte rit op de dag na de koninginnerit naar de Aubisque "...waar Quintana op zo'n onverwacht moment zijn slag sloeg...".
Voor de korte Tourrit naar Foix zou dit scenario ook kunnen opgaan....

Tsja...daar valt wel wat op af te dingen...
Als Contador niet aan die Vuelta had meegedaan zou de "coup van Quintana" m.i. nooit hebben plaats gevonden. Alberto komt alle eer toe.
Waar nog bij komt dat Sky zich nogal liet verrassen. De kans dat dat weer zal gebeuren lijkt me niet zo groot...
Het lijkt me eerder een al dagen van tevoren zichtbare hindernis....

Misschien dat die overdaad aan vlakke etappes nog wat meer valkuilen bevat confused smiley
Ik mag het toch hopen, want het enthousiasme dat opklinkt bij sprintersploegen als Soudal kan me niet vrolijk maken.
Acht of negen vlakke etappes is gewoon veel te veel.

Vrij onbegrijpelijk vind ik ook de manier waarop deze Tour beëindigd wordt.
Als uitsmijter een superzware bergrit op de voorlaatste dag heeft afgelopen jaren niet echt gewerkt.
Maar nu eindigt de Tour al zo,n beetje op donderdag op de Izoard.
Daarna nog twee ritten voor de sprinters, onderbroken door een korte tijdrit in Marseille. Als de verschillen na de Izoard voldoende groot zijn kan het Tourboek al op donderdag dicht.

Deze Tour had heel goed in twee weken kunnen worden afgewerkt !



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/10/2016 12:04 door JW.
Miquel1983 19 oktober 2016 10:18
Jammer van de weinige aankomsten bergop. Afgelopen jaar werd duidelijk dat de klimmers vaak niet aanvallen wanneer er nog een afdaling volgt; af en toe eentje die als een dwaas naar beneden vliegt maar geen serieuze aanvallen bergop tenzij de finish op de top ligt. Coups zoals in de Giro en de Vuelta - waarbij al eerder dan de laatste beklimming door favorieten wordt aangevallen - is in de Tour ook onwaarschijnlijk vanwege de overmacht van Sky. Zal dus wel saai worden helaas. Ik ben meer benieuwd naar de Giro.
Bromertà 19 oktober 2016 11:02
Ik zie kansen voor Mollema.



#TDF2017
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen