Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Werkweigering

Gepost door Luijt 
Luijt 20 oktober 2016 13:33
Gesink gaat maar drie ritjes z'n best doen volgend jaar in de tour. Ziehier het bericht het bericht waarmee Wielerupdate gisteren kwam:

"Gesink: geen klassement, maar rittenkaper in de tour"

Het is nog ver weg, maar Robert Gesink heeft voorlopig niet de ambitie om voor een goed klassement te gaan in de Tour de France van 2017. De Nederlander acteerde dit jaar in de Vuelta voor het eerst als 'rittenkaper' en die rol beviel hem goed. Hij won de bergetappe met finish bovenop de Col d'Aubisque.

"Dat is me heel goed bevallen, dus zoals ik het nu bekijk, ga ik niet voor een klassement", blikt Gesink in De Telegraaf terug op de Vuelta en vooruit naar de komende Tour de France. In de Vuelta deed Gesink meerdere keren mee om de ritzege. "Het zou mooi zijn als me dat ook zou lukken in de Tour de France."

Het parcours van de Tour de France van 2017 werd dinsdag gepresenteerd. Heel enthousiast daarover is de 30-jarige Varssevelder vooralsnog niet. "Slechts drie aankomsten bergop, vind ik wel jammer."
Linkebal 20 oktober 2016 13:36
Luijt 20 oktober 2016 13:37
Een uitermate teleurstellend bericht.

Zeker nadat Dumoulin al heeft laten weten dat het parcours van de tour voor hem niet ideaal is, Kelderman langzaam gebracht gaat worden en Mollema met Contador te maken krijgt bij Trek.
Onze rossige vriend zal wel weer mikken op de Giro. En Poels zal ook wel niet mogen/willen.

Kortom: als 't ff tegenzit geen Nederlanders die rijden voor een eigen klassement.

Van Gesink valt mij dit tegen. Het parcours is juist wel geschikt voor hem. Hij wil gewoon niet meer.
Klote.

Hup Oomen!
Luijt 20 oktober 2016 13:38
Pas op Linkebal of ik stem op je (meest irritante prikker)!
Linkebal 20 oktober 2016 13:41
Wéér een zevende plaats in het klassement, daar wordt toch niemand warm of koud van. Een etappezege op de Izoard wel.
Shinzawai 20 oktober 2016 13:43
Gesink zal daar wel moeten gaan afrekenen met mannen als Costa, Gallopin, Majka, Alaphilippe etc... in plaats van Elissonde en Silin. Ben benieuwd of hij het dan ook nog kan.
Luijt 20 oktober 2016 14:02
Die 7e stek (of hoger) in het AK betekent iedere dag Gesink in beeld in de kopgroep of net daar achter. Die eenmalige uithaal op de Izoard betekent dat Gesink verder vooral in de bus te bewonderen zal zijn. En bovendien, Gesink zal niet de enige zijn die graag wint op de Izoard. De Tour is wat anders dan de Vuelta, ook voor de - ik krijg het woord bijna m'n strot niet uit - "rittenkapers".
Arsimo 20 oktober 2016 14:11
Eerst maar eens zien of Gesink (fit) mee kan doen aan die Tour.

Serieus, ik vind dit een teleurstellend bericht. Op een rittenkaaptaktiek overstappen als (snel) blijkt in die Tour dat er niet meer voor hem inzit, okay, maar dat nu al meer dan een half jaar van te voren bepalen als men nu al feitelijk weet dat hij de enige (potentiele) klimmer van nivo in de ploeg zal zijn vind ik een zwaktebod. Nog los van het probleem dat bergrit kapen in de Tour nog wat anders is dan in de Vuelta.
Linkebal 20 oktober 2016 14:18
Tsja, dit zal altijd een eeuwige discussie blijven...

Ik zie Gesink liever twee keer écht meestrijden voor een etappe-overwinning dan dat ie steeds zo lang mogelijk aanklampt, lost, en zevende wordt in het klassement. Natuurlijk is een zevende plaats een veel grotere prestatie dan een etappezege, maar zo'n zege schept wel een herinnering die ik over twintig jaar nog steeds heb. Een top-10 plaats doet dat niet (voor mij, maakt dat is natuurlijk heel persoonlijk).
PVW 20 oktober 2016 14:22
Ik neem aan dat de ploeg daar hetzelfde over denkt en ook nog wel wat inspraak heeft.
De vuelta kon niet echt anders. Hij begon daar met enige achterstand qua vormpeil.
Cecchini 20 oktober 2016 14:26
Als hij als knecht voor Kruijswijk meegaat naar de Giro kan ik er mee leven.
bakfiets 20 oktober 2016 15:01
jurgen van den broeck voor het klassement?
bakfiets 20 oktober 2016 15:03
Niet zo denigrerend over Elissonde die gaat volgend jaar met SKY vlammensmiling smiley de nieuwe poels 2.0
JW 20 oktober 2016 15:22
De kop "werkweigering" lijkt me een beetje prematuur. Ik lees wel "zoals ik het nu bekijk ga ik niet voor een klassement". Dat is toch een graadje anders....

Zoals ik het nu bekijk had de Vuelta 2016 heel wat meer dan drie aankomsten bergop, en was het aantal echte "rittenkapers" een stukje kleiner. Wat betekent dat de concurrentie toch een stuk groter is in komende Tour.
Bovendien maakt Gesink de meeste kans op een etappezege als de etappe lang en loodzwaar is. Geldt dat voor de ritten naar Peyraguedes en Izoard ? Zeker niet voor de rit naar de Planche, want dan zullen de verschillen nog niet zodanig zijn dat een sterke kopgroep echt ver genoeg weg mag lopen.
De ritten naar Chambéry en Serre Chevalier lijken me dan meer geschikt voor Gesink, maar ja, dan is er nog die lange afdaling.. Dat maakt de winstkans ook niet groter...
Dit Tourparkoers is goed voor sprinters, maar niet voor de specifieke "rittenkapers". Die krijgen maar weinig kansen.

Zoals ik het nu bekijk zal Gesink als kopman van zijn ploeg in de Tour van start gaan. Tenzij het bij Kruijswijk om wat voor reden dan ook fout gaat in de Giro.
Als hij goed in vorm is zal hij zich m.i. niet opzettelijk op ruime achterstand laten rijden. En zo lang hij nog goed staat in het klassement is hij vrij kansloos als vluchter. De kans dat hij lang meedoet voor een mooie positie in de toptien lijkt me dan ook best groot.
Pas als hij, door wat voor oorzaak ook, op ruime achterstand komt blijft het noodscenario "ritwinst" over.

Kortom: naarmate hij langer hoog in het klassement blijft zal hij langer voor het AK rijden.
cyclingfreakske 20 oktober 2016 15:51
de kop "werkweigering" is dan ook misplaatst.
Gesink heeft door de ritzege een duidelijk verschil in erkenning opgemerkt....
met de zoveelste ereplaats en geen zege mag je dan wel mooi staan in het klassement...uiteindelijk brengt het aan je erelijst weinig meer glans bij, zeker als er contractbesprekingen zijn.
met een of meerdere ritzeges op zak, kan je aantonen dat je ook kan winnen ipv schaduw nr 7 in het klassement te zijn... internationaal betekent dat HELAAS niet al te veel... een ritzege daartegen... is internationaal in beeld.

daarnaast zal hij wel gemerkt hebben dat de kritiek van jan modaal verminderd is... die vergeten nogal snel dat hij al vaker mooi zeges behaalde en gaan zich verkijken op een top 10 plaats met verder lege handen - en daardoor naar hun gevoel de verwachtingen niet inlost.
maarja..jan modaal denkt algemeen ook dat koersen zo makkelijk is eye rolling smiley
Shinzawai 20 oktober 2016 16:08
Wie is dan de oude Poels 2.0?
Eindhovuh 20 oktober 2016 16:24
Er is niets mis mee om over te schakelen op rittenkaper als een klassement er niet in zit.
Maar gezien de status en het salaris van Gesink zou ik als ploegleiding hier niet meteen heel blij van worden....
cyclingfreakske 20 oktober 2016 16:32
aan de andere kant wil de ploeg ook dat hij vaker wint voor dat salaris... dus daar komt hij zeker in tegemoet in zijn keuze.
kwestie van Plugge de plakker op de mond te kleven.
veluweracer 20 oktober 2016 17:21
Dat een Dumoulin aangeeft dat dit parcours hem niet ligt zie ik als een zwakte. Froome of Contador hebben dat volgens mij nooit gezegd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/10/2016 17:27 door veluweracer.
Luijt 20 oktober 2016 17:46
Dat is dus onder andere wat er mis mee is.
Luijt 20 oktober 2016 17:57
Vind ik ook.

Overigens wordt de zwaarte van het parcours onderschat. De etappe naar Chambery over de Col de Biche, (de vorig jaar niet beklommen zwaarste zijde van) de Grand Colombier en dan de Col du Chat heeft dan weliswaar geen finish bergop, maar is wel loodzwaar. Het parcours maakt daar de koers, niet de renners.
Dumoulin kan daar maar beter z'n tripeltje weer steken.
JW 20 oktober 2016 18:16
Natuurlijk hebben jeugdige prikkertjes als cyclingfreakske jaren Nederlandse wielergeschiedenis gemist. Het kan ook dat ze zich te veel laten beïnvloeden door de soms ook hier heersende waan van de dag dat elke etappezege in een grote ronde een heroïsch kunststukje is, en een eindklassering in de top tien van een grote ronde een saai en voor elke modale renner haalbaar doel is.

Zo simpel is het nu ook weer niet...

Wat die vaderlandse geschiedenis betreft: Sinds 1990 (Breukink) was een top tien-klassering van een landgenoot een zeer zeldzaam verschijnsel. Boogerd schijnt het een keer gelukt te zijn, in een Tour waar de helft was afgestapt of zoiets. Pas een tiental jaren geleden lukte het landgenoten weer om dat te herhalen, en sindsdien zijn we meer dan verwend.
Wie die magere jaren heeft meegemaakt, waarbij het elke etappe turen was of er na de eerste bergtop nog een landgenoot bij de eerste dertig reed, weet het wat meer te waarderen als onze huidige lichting zelfs in de slotklim nog meedoet....

Wat mij betreft prima als volgers elke etappezege even hard bejubelen. Zelf heb ik een iets andere smaak.
Een renner die de meeste ritten aan zich voorbij laat gaan om krachten te sparen voor de twee of drie "door hem aangestreepte" dagen, en die zich in de dagen daarvoor opzettelijk op dikke achterstand laat rijden om vooral als ongevaarlijk te worden beschouwd (tegenwoordig wordt dat eufemistisch "tijd pakken" genoemd) maakt natuurlijk veel meer kans op een etappezege dan een klassementsrenner die van de eerste tot de laatste dag voortdurend alert moet zijn, en geen enkel moment krijgt om te rusten.
Maar het heroïsche is dan wel een beetje van zo'n zege af....
Je kunt je ook afvragen of zo iemand wel echt meedoet aan de ronde.
In elk geval niet me dezelfde middelen.

Er zijn landen waar ze minder gezegend zijn met klassementsrenners, en waar het nog als een eer wordt gezien om als beste Eskimo (of vul maar in) te eindigen.
Er zijn ook renners die al dagen voor het einde van een renner ronde heel veel krachten versmijten omdat hun mooie achtste of tiende positie in het AK in gevaar dreigt te komen. Niet voor iedereen zo onbelangrijk, die top tien-plaats....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/10/2016 20:54 door JW.
Luijt 20 oktober 2016 18:38
Er zijn helaas ouwe lullen genoeg die het met CF (die ik overigens zeer waardeer) eens zijn. Maar zoals de heren K & B al zongen: Ouwe lullen moeten weg!
Andere Peter 20 oktober 2016 18:57
Ah, ironie dus. Die topicnaam. Dat moet wel. Toch zeker?
Mazter 20 oktober 2016 21:42
>>LottoNL-Jumbo-ploegleider Nico Verhoeven durfde nog niet te zeggen of Gesink start als Tour-kopman. “Het is een mogelijkheid”, zei
>>Verhoeven, die ook wacht op het Giro-parcours, voor de camera van WielerFlits.

Werkweigering is een groot woord, maar de ploegleiding is het er niet gelijk helemaal mee eens. Gesink tekende een nieuw contract als kopman om aansluiting met de wereldtop te behouden. Voor een ritzege gaan is (in mijn ogen althans) niet "wereldtop". Het is even wachten hoe hard Gesink dit gaat spelen en of de ploegleiding gaat tegenstribbelen. Maar dat een duurbetaalde klassementsrenner/kopman 6 maanden nadat de inkt is opgedroogd iets anders wil zal de ploegleiding niet vrolijk stemmen.
Eindhovuh 20 oktober 2016 22:21
Horsie is back 20 oktober 2016 23:58
Zoals Horsie het nu bekijkt, Luijt, heeft hij ook wel eens aan werkweigering gedaan. Bijvoorbeeld niet over een sloot gesprongen.
Laat Horsie hiermee voldoende doorschemeren, wat hij van dit topic vindt?
Leon 21 oktober 2016 07:54
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> De etappe naar Chambery over de Col de
> Biche, (de vorig jaar niet beklommen zwaarste
> zijde van) de Grand Colombier en dan de Col du
> Chat heeft dan weliswaar geen finish bergop, maar
> is wel loodzwaar.

Helaas wordt de Grand Colombier opnieuw niet van de zwaarste kant beklommen, het gaat in 2017 opnieuw om de westelijke aanloop, net als dit jaar.
't Is wel een ideale vluchtersrit, iets voor Gesink dus.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/10/2016 07:55 door Leon.
Luijt 21 oktober 2016 11:21
Ze gaan komend jaar de westzijde doen via Virieux le Petit, dat is echt de zwaarste kant, ook zwaarder dan de oostzijde.
Is een andere westzijde dan die van vorig jaar.
Ik was er (niet geheel toevallig) toevallig op vakantie vorig jaar en heb deze prachtige col toen van alle kanten beklommen.
Luijt 21 oktober 2016 11:23
Shinzawai 21 oktober 2016 11:41
Dumoulin is dan ook geen ronderenner van het kaliber Froome/Contador.
Jacco Banaan 21 oktober 2016 11:42
Je laat je eerst op een uur rijden in het klassement om dan door de klassementsrenners gegund worden om een paar minuten voorsprong te krijgen en dan zo te winnen. Zelfde met Dumoulin in de TdF. Wij Nederlanders noemen het dan legendarisch terwijl dit gewoon renners zijn die om het klassement mee zouden moeten doen, klaarblijkelijk kunnen deze renners het niet opbrengen om er elke dag vol in te gaan..

Tsja, kan nog steeds niet van de indruk onttrekken dat het mooi is de prestatie van Gesink in de Vuelta. In de etappes dat Gesink het laat lopen kan Gesink beter zo'n klassieke toeter op zijn racefiets monteren. Zo'n blikken hoorn met een grote zware blaasbal aan het eind. A) Enorm anti-aerodynamisch, dus verlies hij nog meer tijd, cool smiley Goed te horen, C) Duidelijk herkenbaar en D) Gesink moet er dan wel bij blijven zingen"toeter toeter toeter toeter". Zodat iedereen vanzelf opzij gaat, scheelt weer valpartijen!
punt 21 oktober 2016 12:42
Jammer dat ze het probleem bij Gesink nog steeds niet hebben weten op te lossen. Hij heeft blijkbaar nog altijd moeite met het omgaan met druk. Altijd weer probeert hij er onderuit te komen. Beter drie ritten goed moeten zijn met volop mogelijkheden tot excuses dan drie weken voorin mee moeten strijden (ik zat 12 keer mee, de dertiende keer was de vlucht van de dag, de klassementsrenners lieten ons niet gaan, enz).
Wuser 21 oktober 2016 13:00
Waarom mag iemand wel halverwege een Tour van strijdplan veranderen, maar niet halverwege zijn carrière?

Gesink heeft de eerste helft van zijn carrière geprobeerd aan te klampen en een goed klassement te rijden. Hij komt nu tot de conclusie dat hij in zijn carrière de Tour niet zal gaan winnen en hoogstwaarschijnlijk ook niet op het podium zal gaan rijden. Hij verandert nu zijn strijdplan en gaat proberen een etappe te winnen. Zijn beste kans daarop is wel in een ontsnapping, want mannen als Froome, Quintana, maar ook Contador, Valverde, Nibali, Bardet, etc. zal hij er niet zomaar afrijden.

Bovendien heeft hij al een paar top-10 klasseringen op zijn palmares staan. Vergelijk het met schoenen kopen. Na vijf linkerschoenen, wil je ook wel eens een rechterschoen hebben.
Lucho Herrera 21 oktober 2016 13:09
El Chaba 21 oktober 2016 13:53
Andere Peter 21 oktober 2016 13:59
Op zijn best is dat een verschil van inzicht tussen werkgever en werknemer over hoe in de toekomst de werknemer het beste tot succes komt. Het behelst in de verste verte geen werkweigering. Dat is een juridische term.

Ik ben nieuwsgierig overigens, hoe dat verplichte kopmanschap dan zou zijn verwoord in Gesinks contract. Het lijkt mij twijfelachtig of daar staat dat hij kopman moet zijn. Men bedoelt vermoedelijk dat zijn salaris zou impliceren dat dit passender is bij een kopman. Maar daarmee heb je het nog niet juridisch doortimmerd dat hij zich alleen als kopman mag opstellen in een wedstrijd.

Werkweigering zou het bv zijn als werkgever een renner opstelt voor een wedstrijd (of trainingskamp), waarbij deze opzettelijk (zonder opgaaf van reden) niet verschijnt. Áls een meningsverschil tussen Gesink en werkgever over kopmanschap al op het scherpst van de snede zou worden uitgevochten dan is die conclusie niet aan de volgers maar aan de gedupeerde werkgever. En dan treedt dit op ná het feit, niet 8 maanden ervoor. Tenslotte lijkt het mij zelfs achteraf verdomd lastig om er als werkgever mee naar de rechter te gaan als je vindt dat een renner zich niet aan de gewenste strategie heeft gehouden.
Eindhovuh 21 oktober 2016 14:16
Vanuit Gesink geredeneerd begrijp ik dat wel. Kopmantechnisch is er wel een verschil tussen een (onzekere) rittenkaper en een klassementsman.
Gesink is het boegbeeld van LottoJumbo en verdient navenant, zijn marktwaarde is als rittenkaper wel wat lager verwacht ik.
Waarbij een klassement top 10 voorlopig meer zekerheid is dan een rit winnen in de tour.

Als een voetbalclub een spits koopt waarvan ze verwachten dat die 20 doelpunten maakt en die spits besluit eenzijdig dat hij liever linkshalf wil spelen dan kan ik me voorstellen dat de club daar niet zo blij mee is, ook omdat de spits het hoogste salaris heeft.
Shinzawai 21 oktober 2016 14:20
Ik vrees er alleen een beetje voor dat men nu gaat verwachten dat Gesink wel even een Touretappe zal winnen, terwijl hij toch veel betere vorm zal moeten etaleren dan in de Vuelta om dat voor elkaar te krijgen. Het niveauverschil achter de klassementstoppers in de twee rondes is gigantisch.
Wanny 21 oktober 2016 18:25
Dat zei Gesink dit jaar ook en uiteindelijk zou hij toch voor een klassement gaan. Ware het niet dat ie op zijn kokosnoot ging in Zwitserland.
El Mik 21 oktober 2016 18:51
Ten eerste leven we in 2016 en niet in 2000, ten tweede gaat het niet om alle Nederlanders maar in dit geval om Robert Gesink.
Gesink is al 4e in de Tour (na wegstrepen) en 6e geworden en 2x 6e in de Vuelta. Nóg een 6e plek daar aan toevoegen voegt quasi niks toe aan zijn erelijst als totaal, of je nu 5x of 6e top 6 in een grote ronde hebt gereden, who cares.
Een anoniem beeld van Gesink die ergens als 9e over de finish komt achter wat vluchters en gelost door de toppers is ook niet iets dat je over 30 jaar nog in herhalingen zult terug zien.
Een ritzege in de Tour daarentegen is dat wel, dat is iets dat hij zijn hele leven bij zich kan dragen en dat hij trots aan zijn kleinkinderen kan laten zien.

Of er dan wel of niet meer Nederlanders zijn die top 10 kunnen rijden en dat er 15/20 jaar geleden niemand top 30 kan rijden is totaal niet relevant. Die periode was wel mooi door de ritzeges van renners als Voskamp, Van Bon en Erik Dekker die we voor altijd zullen onthouden in Nederland Wielerland.


Een jonge renner als pakweg Wilco Kelderman die nog nooit top 10 in de Tour heeft gereden en zijn plafond als ronderenner nog moet ontdekken, daar kan ik mij dan weer wel van voorstellen dat een top 10 plaats van meer waarde is dan een "toevallige" ritzege ergens.
El Mik 21 oktober 2016 18:55
Overigens lever je zelf onbedoeld een argument tegen jouw eigen verhaal met dit stukje:

"Wat die vaderlandse geschiedenis betreft: Sinds 1990 (Breukink) was een top tien-klassering van een landgenoot een zeer zeldzaam verschijnsel. Boogerd schijnt het een keer gelukt te zijn, in een Tour waar de helft was afgestapt of zoiets. Pas een tiental jaren geleden lukte het landgenoten weer om dat te herhalen, en sindsdien zijn we meer dan verwend. "


Jij bent blijkbaar ook alweer vergeten dat Boogerd ook nog een tweede keer top 10 heeft gereden in de Tour. In 2001 werd hij namelijk ook nog 10e!
Die ritzege naar La Plagne wist je vast nog wel.
Snorfietser 21 oktober 2016 19:16
Lijkt mij juist dat er met maar 3 aankomsten bergop weinig ritten te kapen zijn voor hem. Hij blinkt nou niet echt uit in afdalen of sprinten op het vlakke. Had het logischer gevonden in de Tour voor het klassement te gaan en in de Vuelta voor ritzeges.
Andere Peter 21 oktober 2016 20:33
Een dwaalspoor om steeds Gesinks salaris erbij te halen. Om deze redenen:

- Een geslaagde rittenkaper/klassiekerrenner zorgt voor meer return on investment dan een mislukte ronderenner
- Het gaat hier om nadenken over de beste manier om een reeds gedane investering (Gesinks salaris) te gelde te maken
- Het salaris van een wielrenner is slechts ten dele gebaseerd op verwachte toekomstige prestaties. Exposure speelt een grote rol, alsmede prestaties in het verleden. In het contract wat de renner nu afsluit wordt de waarde van prestaties van de afgelopen 1-2-3 jaar verwerkt.
JW 21 oktober 2016 22:32
10e plaats, zeker. En nog een paar mooie klasseringen net buiten de top tien.
Boogerd was jaren achtereen de enige Nederlander die in de bergen soms nog lang kon aanhaken. Het was in die tijd turen naar het scherm of hij er nog bij zat.
Die rit naar La Plagne zit ook nog vrij vers in mijn geheugen; voor een landgenoot in die tijd een uitzonderlijke prestatie in de bergen. Ook al valt er achteraf nog best wat aan te relativeren.
Van de overwinningen van Voskamp en Van Bon herinner ik me niets meer. van die van Dekker alleen dat het een serie was.
Niet elke wielervolger lijst alle etappezeges in winking smiley
JW 21 oktober 2016 22:38
Eerst ook maar wachten op de rittenschema's van Giro en Vuelta. Je mag toch hopen dat die wat opwindender zijn dan deze laffe Tour.
Vooral een Tour voor sprinters, dus misschien rekent TLJ zich wel een beetje rijk met Groenewegen ? Dat kan van belang zijn bij het vaststellen van de prioriteiten in 2017.
Andere Peter 21 oktober 2016 22:38
Als ik het mij goed herinner dan dankte Boogerd die 10e plek aan vrijbuiteren en niet klassementsmannetje spelen.
Luijt 22 oktober 2016 01:14
Boogerd haalde die 10e plek omdat ie veel te ergeizig was om het vrijbuiteren zo in te vullen dat ie de helft van de tijd in de bus zat. Een knokker en een boegbeeld, wat er ook zijn moge van de hulp van z'n broertje bij zijn winst over de Madeleine.
cyclingfreakske 22 oktober 2016 17:20
was hij zowieso al niet, en zal dat ook nooit worden.
cyclingfreakske 22 oktober 2016 17:51
de vergelijking met de voetballer slaat nergens op.... is niet te vergelijken met die van de profrenner.

al bijna 2/3e van zijn carriere probeert Gesing zich als ronderenner te profileren... het zal vaak ook niet mee maar intussen weet met wel zeer zeker dat hij altijd naast dat podium zal tuimelen, en dus minder opzichtig in beeld zal zijn.
Voor de sponsor is plaats x na het podium van minder belang omdat dat plaatje nu wel helemaal grijs gedraaid is en de exposure zoals AP het noemt, ook erg belangrijk is voor de geldschieters. En winnen geeft hen dat.

Vanuit Gesink zijn standpunt is het zo : progressie maken = game over.
deel 3 van de carriere begint, reken 4-5j dat hij een belangrijk renner kan blijven en het is dan ook slim om in de komende tijd trachten veel dagwinsten binnen te halen. Daarnaast kan zo'n grote dagwinst rust geven en kan een mooi een mooi klassement nog steeds, ook al is dat in een andere wedstrijd.
Enkel dat zal hem in de toekomst een zekere plaats geven naast een kopman en ten dienste van die kopman in de laatste 2-4j (na zijn 34-35e),

als profrenner heb je een tijd om voor de eer te rijden, maar ook eentje waar je moet gaan nadenken en zoveel mogelijk probeert te verzilveren....
die tijd is nu wel aangebroken.
El Mik 22 oktober 2016 18:51
Gesink is geen slechte sprinter op het vlakke of vals platte hoor. Zeker niet ten opzichte van de gemiddelde klimvluchter a la Majka, Navarro, Pantano en Pauwels ofzo, die kan hij wel hebben (als hij aan sprinten toe komt tenminste).
Tuurlijk, er moet geen Alaphilippe bij zitten, dan is hij geklopt.
valse trage 23 oktober 2016 13:39
Waarom maken ze van de Tour geen 21 1.HC wedstrijden als renners zoals Gesink ook al Piet Piraat willen worden?
Andere Peter 24 oktober 2016 10:16
Aardig bedacht. Maar duidelijk is nu juist dat veel hele goede renners die extra aansporing niet nodig hebben.
Jacco Banaan 24 oktober 2016 11:05
El Mik Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gesink is geen slechte sprinter op het vlakke of
> vals platte hoor. Zeker niet ten opzichte van de
> gemiddelde klimvluchter a la Majka, Navarro,
> Pantano en Pauwels ofzo, die kan hij wel hebben
> (als hij aan sprinten toe komt tenminste).
> Tuurlijk, er moet geen Alaphilippe bij zitten, dan
> is hij geklopt.

Je hebt er echt werkelijk weinig kaas van gegeten. Omdat Gesink ooit een sprintje heeft gewonnen in Québec kan ie goed sprinten. Die koers in Québec was bepaald geen standaard massasprint. Was heuvelachtig, slopend parkoers. Heeft Gesink ooit een in een vlakke etappe in een grote ronde bij de eerste 5 gesprint?
JW 24 oktober 2016 11:10
cyclingfreakske 24 oktober 2016 18:24
kan weleens zijn dat ik koerste toen jij nog in de luiers lag... grinning smiley
El Mik 24 oktober 2016 19:08
Moet je top 5 in een vlakke etappe in een grote ronde kunnen sprinten om te kunnen van Pantano, Majka en dat soort renners in een sprintje van een kleine groep na een lastige etappe? Want dáár gaat het om.


Ik zeg toch niet dat Gesink zich op massasprints moet concentreren.
Zo'n groepje als waarmee hij ooit in de Giro in de finale zat, maar door materiaalpech werd teruggeslagen, in dat soort groepjes kan Gesink best wel sprinten tegen Intxausti, Kangert en Niemiec. Sterker nog, ik denk dat hij eerder van die renners of de Majkas wint op het vlakke dan bergop.
En in de afgelopen Vuelta had hij bij een sprintje en vlakke aankomst waarschijnlijk ook wel gewonnen van Mathias Frank en Leopold König.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/10/2016 19:11 door El Mik.
Eindhovuh 24 oktober 2016 22:52
Over dwaalsporen gesproken.

- Een geslaagde rittenkaper/klassiekerrenner zorgt voor meer return on investment dan een mislukte ronderenner

Hij is géén mislukte ronderenner en juist nog geen bewezen rittenkaper. Zinloze stelling dus.


- Het gaat hier om nadenken over de beste manier om een reeds gedane investering (Gesinks salaris) te gelde te maken

Het gaat om de investering in komend seizoen.

- Het salaris van een wielrenner is slechts ten dele gebaseerd op verwachte toekomstige prestaties. Exposure speelt een grote rol, alsmede prestaties in het verleden. In het contract wat de renner nu afsluit wordt de waarde van prestaties van de afgelopen 1-2-3 jaar.

Dit pleit juist tegen een switch naar rittenkaper. Ze hebben het salaris vastgesteld op badis van zijn status als ronderenner en niet als onbewezen rittenkaper in de tour.
Andere Peter 25 oktober 2016 02:59
Sjonge. Indrukwekkend. Jij hebt echt geen van de argumenten tot je laten doordringen. En de stelling ook niet. Prima hoor.

- Natuurlijk is hij niet mislukt als ronderenner. Dat zeg ik ook niet. Lees de stelling gewoon eens voordat je hem wegwuift. De stelling deugt. Of Gesink nog eens top-5 in een Ronde zal rijden weten we helemaal niet. Ik sluit dat zeker niet uit. Kort geleden nog 6e. De stelling is om NIET Gesinks salaris erbij te halen als het gaat om de vraag wat hij het beste kan doen.
- De investering voor komend seizoen is echt allang gedaan. Het gaat er nu om wat Gesink het beste kan doen en de zinloosheid om daarbij de hoogte van diens salaris als leidraad te nemen.
- Lees nu de stelling eens. Ik zeg helemaal niet dat hij wel of niet als ronderenner/rittenkaper zou moeten rijden. Ik zeg (nu een keertje of acht) dat het salaris geen plek heeft in de discussie over wat nu verstandig is om te doen...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2016 03:01 door Andere Peter.
Eindhovuh 25 oktober 2016 06:53
Ik lees je stelling wel maar vind het gewoon onzin. Jouw punten zijn absoluut geen reden om het salaris niet mee te wegen.
Andere Peter 28 oktober 2016 01:24
Maar je gaf tegenargumenten tegen iets heel anders dan mijn stellling.
Snorfietser 30 oktober 2016 10:09
Ik dat Pantano juist degene is die rapper is. De andere renners die je noemt zou hij inderdaad moeten kunnen hebben in een een sprint. Hetgeen ik vooral de bedreiging zie is de afdaling. In zo'n groepje zit er altijd wel een die als een raket naar beneden gaat. Pantano is daar overigens ook een goed voorbeeld van.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen