Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Na 2016

Gepost door NielsJ 
NielsJ 24 december 2016 00:19
Komt 2017.
Een nieuw jaar.
Waarin dezelfde koersen worden gereden.
Hoewel hetzelfde...
De wt is uitgebreid.
Meer koersen in een wereld die steeds kleiner wordt.
Een nieuw puntensysteem.
Andere renners bij andere ploegen.
Een verdacht pakketje in Frankrijk.
Een kopman die geen kopman meer is.
De winnaar van een monument die geen kopman mag zijn.
De cyclocrosser terug van Kazachstaans avontuur.
De vader die net zoveel prodent smiletime wil als de Hagenees die daar het bloed van zijn broer voor nodig had.
Mannen die terugkomen van het idee om een maatschappelijke carrière te starten en zich vol geven voor ons amusement.
Bankiers die gokkers en kruideniers werden en daar een extra directeur voor nodig hadden.
Mensen met verstand van elektrotechniek en marketing en van de nood een deugd maakte.

En hier:

Er was een tijd dat de wielervolger hier een extra dimensie aan zijn wielerbeleving kon toevoegen.

Een vrolijk 2017!
NielsJ 24 december 2016 00:27
En wat ik eigenlijk ook nog toe wilde toevoegen is de vraag:

Waarom na (met Oranje bril gezien) een van de beste wielerjaren voor mensen geboren na 1984, zoveel gezeik?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/12/2016 00:40 door NielsJ.
veluweracer 24 december 2016 11:40
Omdat veren in de reet steken soms kan maar vaker niet.
ton duk 24 december 2016 12:20
NielsJ Schreef:
-------------------------------------------------------
> En wat ik eigenlijk ook nog toe wilde toevoegen is
> de vraag:
>
> Waarom na (met Oranje bril gezien) een van de
> beste wielerjaren voor mensen geboren na 1984,
> zoveel gezeik?

omdat HUP HOL hier maar matig gewaardeerd wordt
Ach,het went
gr

HUP LARS en MAURITS voor 2017
Andere Peter 24 december 2016 18:53
Gaaf.

Als je dit gedicht centreert dan heb je een kerstboom:




Komt 2017.
Een nieuw jaar.
Waarin dezelfde koersen worden gereden.
Hoewel hetzelfde...
De wt is uitgebreid.
Meer koersen in een wereld die steeds kleiner wordt.
Een nieuw puntensysteem.
Andere renners bij andere ploegen.
Een verdacht pakketje in Frankrijk.
Een kopman die geen kopman meer is.
De winnaar van een monument die geen kopman mag zijn.
De cyclocrosser terug van Kazachstaans avontuur.
De vader die net zoveel prodent smiletime wil als de Hagenees die daar het bloed van zijn broer voor nodig had.
Mannen die terugkomen van het idee om een maatschappelijke carrière te starten en zich vol geven voor ons amusement.
Bankiers die gokkers en kruideniers werden en daar een extra directeur voor nodig hadden.
Mensen met verstand van elektrotechniek en marketing en van de nood een deugd maakte.

En hier:

Er was een tijd dat de wielervolger hier een extra dimensie aan zijn wielerbeleving kon toevoegen.

Een vrolijk 2017!
JW 24 december 2016 19:26
Inderdaad bizar dat zo veel negativisme overheerst.
2016 lijkt inderdaad het jaar waarin mensen boos zijn, vaak zonder reden en vaak ook op alles.
En onbegrijpelijke keuzes maken: Brexit, Trump, Verstappen.....

Niet al te serieus nemen, al die booswichten
Op naar een zonniger 2017 !
Tinuz 24 december 2016 22:01
Stevie Kruijswijk, de Rooie van Nuenen, had potverdriedubbeltjes de Giro moeten winnen, daarom zijn mensen zo boos, JW.
Prettige Feestdagen ! !
JW 24 december 2016 23:06
Als mensen alleen om die reden boos zijn heb ik daar begrip voor smiling smiley

[edit: Zelf ben ik vooral nog steeds laaiend enthousiast over het optreden van Kruijswijk in de laatste Giro. De afloop, met die sneeuwrand etc., was voor mij all in the game, zijn pogingen om na die val de schade zo veel mogelijk te beperken hebben nog steeds mijn bewondering.]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/12/2016 12:44 door JW.
Eindhovuh 25 december 2016 09:58
Er zijn net zo veel positieve als negatieve mensen op het prikbord. De meesten reageren niet steeds hetzelfde. Is ook wat je wilt lezen.
Jij post zelf allemaal positieve dingen om dan negatief te eindigen. Zonde.
Sub Culture 25 december 2016 10:22
niet meer negativisme dan in het verleden hier.
wel te veel mensen die zich laten vangen door mensen die hier voornamelijk komen provoceren.

weiger eigenlijk nog altijd te geloven dat zo'n cyclingfreakske echt is.
Luijt 26 december 2016 00:17
Af en toe kankeren is niet erg.

Hup Kruijswijk
Hup Bauke
Hup Mathieu
Hup Dylan




Blub Gesink
Frederik D. 26 december 2016 04:42
Voordat men de voorstanders van de Brexit en van Trump voor de zoveelste maal zit te schofferen, kan men zich beter eerst uitgebreid in hun motieven verdiepen. Vaar niet blind op de eigen o zo progressieve en vooral o zo politiek hypercorrecte onderbuik maar gebruik eens de hersentjes in het hoofd en probeer eens anderen te begrijpen.

En Zwarte Piet moet gewoon blijven. Voor mij was het absolute dieptepunt van 2016 het infantiele, domdrammerige verzet van een sneue en qua rede minder bedeelde minderheid tegen Zwarte Piet en de al te lijdzame tolerantie van de meerderheid jegens die wat het brein betreft eencellige psychoterroristen.

Zo, altijd aangenaam om eens anderen de les te lezen. smiling smiley Moet af en toe kunnen. Maar niet te vaak.

En moge alle door mij desalniettemin zeer beminde onderbuikerige en kortbochtige wielerprikbordvriendjes volgend jaar weer volop genieten van en zich lekker en behaaglijk ergeren aan het wielrennen.

smiling smiley
Luijt 26 december 2016 09:03
Trump, Brexit, Zwarte Piet

Misschien prettiger om deze onderwerpen buiten de deur van dit forum te houden.
El Chaba 26 december 2016 11:09
Andere Peter 26 december 2016 12:06
Ik plaatste de anti-Zwarte-Pietstroom eerst ook in die infantiele hoek. En dat doe ik eigenlijk nog steeds, want de wijze waarop dat debat wordt gevoerd is tenenkrommend. Ik ben wars van politieke correctheid en ik ben voor een verdergaander vorm van vrijheid van meningsuiting dan we in Nederland hebben. Verbieden is bijna nooit goed, hier ook niet.

Zwarte Piet heeft nooit een racistische bedoeling gehad. Maar Zwarte Piet is wel een anachronisme dat beter zichzelf kan aanpassen aan de 21e eeuw. Het toont het stereotype beeld dat mensen 150 jaar geleden hadden van het zwarte ras. Sindsdien is de maatschappij veranderd, maar dat beeld niet. Dat is het anachronisme. Het beeld van 1880 in 2016. Inboorlingen die aapjeskunsten doen en die altijd in een volgzame rol (nooit leidinggevend over witten) zitten die dichtbij het slavernijbeeld zit. Dat is wat je ziet als je de beelden loskoppelt van je kennis van het Sinterklaasfeest. Google eens Blackface, een door en door racistische uiting, bedoeld om zwarte muziek te laten spelen zonder dat zwarte mensen deze hoefden te spelen, want dat mocht niet wegens rassenscheiding. Blackface heeft veel overeenkomsten in verschijningsvorm met Zwarte Piet. Dan moet je, in een wereld waarin de afstanden heel snel korter worden, niet vreemd opkijken als daar internationaal weerstand tegen is, die in Nederland wordt geïmporteerd. En die zal maken dat (ook zonder verboden) Zwarte Piet geleidelijk zal worden aangepast.

En dat is goed. Rituelen en feesten passen zich altijd traag aan, maar het gebeurt wel. Kerstmis overleeft nu al heel veel verschillende culturen en overtuigingen, dankzij steeds nieuwe interpretaties. Het feest wordt er niet minder van, maar juist sterker door. Piet is zwart vanwege de roet, dus gewoon roetstrepen in plaats van een karikaturale pikzwarte slaaf, aap of inboorling met oorringen. Dat is een prima aanpassing die het feest voor een kind van 7 geen enkel kwaad doet.

De meest infantiele zijde van het debat is in mijn ogen toch wel het idee van volwassenen dat als er een kleine aanpassing aan het beeld van Zwarte Piet wordt gedaan, het kinderfeest zou worden aangetast. Alsof we die kinderen ermee tekort zouden doen. Als er nu één bevolkingsgroep zich snel aanpast en gemakkelijk loskomt van historische denkfouten, dan zijn het wel de peuters/kleuters. Een stuk gemakkelijker dan de ouders in elk geval, Die ook al zo krampachtig irrationeel vasthouden aan het beeld van bijvoorbeeld de gulden (pond) als toonbeeld van nationale zelfbeschikking. In die zin zijn die doorgaans feitenvrije boze-mensendebatten (Brexit, Trump, Zwarte Piet) inderdaad verstrengeld.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2016 12:09 door Andere Peter.
Andere Peter 26 december 2016 12:13
[www.google.nl]



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2016 12:15 door Andere Peter.
Nelis! 26 december 2016 12:43
Bijzonder mooi betoog, AP. Helemaal eens.
Frederik D. 26 december 2016 13:37
Aan AP

Je bent dus toch politiek zeer correct. smiling smiley Maar dat moeten we maar eens elders uitknokken als we tenminste hierin zin hebben. Bovendien, het is erger dat we worden opgezadeld met de kerstman, een stom aftreksel van Sinterklaas. smiling smiley Maar ja, de dierenpartij zal weldra protesteren tegen de rendierenbeul kerstman. Geef ik je op een stembriefje. Maar uh, toch blijf ik met plezier je berichten over het wielrennen lezen. Trouwens, ook die van Cyclingfreakske en SubCulture. Kortom, vrede op aarde en in alle prikkers een welbehagen, ere zij het wielrennen.
Andere Peter 26 december 2016 14:11
Ik snap je. Ik ben (hier) zeker niet politiek correct. Ik haal bv argumenten over gekwetst voelen niet aan. Ik voel mij gekwetst door stupide standpunten van SGP, Denk, PVV, PvdA, FNV, DNB en ANWB. Maar dat vind ik geen argument om hen in vrijheid en handelen te beperken. Dat je na rijp beraad aan dezelfde zijde uitkomt als de mensen die politiek correct zijn, wil niet per se zeggen dat je het zelf bent.

Tevens vraag ik mij af aan welke zijde hier nu (de meeste) politieke correctheid plaats vindt. Dat gehang aan nationale symbolen, dat inspelen op onderbuiken en vooroordelen, dat is net zozeer een (nieuwe) vorm van politieke (in)correctheid, die net zozeer een deken over reële debatten legt als de oude politieke correctheid. ik zou liever spreken van links-politiek correct versus rechts-politiek correct. Of beter nog progressief/conservatief. Pakweg SP zie ik als links-conservatief.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2016 14:15 door Andere Peter.
Goozzer 26 december 2016 14:53
Aan vrede heb ik dan weer een enorme teringhekel. Een voorbode voor een hoop ellende...
Frederik D. 26 december 2016 15:35
Het mooie van het sinterklaasfeest zijn de pepernoten. Er zijn namelijk hondenbrokken die zeer veel lijken op pepernoten. En dan die lieve kindergezichtjes als ze kauwen op die vieze hondenbrokjes. Dat zal ze leren.
nachtwacht 27 december 2016 00:31
Blackface met Zwarte Piet vergelijken is bijna net zo onzinnig als iemand van de Ku Klux Clan vergelijken met de dorps-pastoor. Beide dragen een witte jurk. Blackface is een symbool van racisme, bedoeld om zwarten belachelijk te maken en ze neer te zetten als inferieur. Zwarte Piet is een kinderheld, sympathiek, vrijgevend, grappig en cool. Kijk hoeveel kinderen zich verkleden als Zwarte Piet bij de intocht, ze willen allemaal op Zwarte Piet lijken, Het blackface-argument is een non-argument dat niet getuigt van enig historisch en cultureel besef. Het klinkt daarentegen wel lekker intellectueel en moreel verantwoord.

Verder laat ik me niet uit over de Zwarte Pieten discussie. Behalve dat ik het totale waanzin vind dat volwassen een kinderfeest zo hebben weten te verzieken dat de intocht van Sinterklaas veiligheidspoorten, politiehelicopters en tientallen arrestaties in is gaan houden.
Andere Peter 27 december 2016 00:46
De intentie van Blackface en Zwarte Piet zijn heel anders natuurlijk. Ik betwist dan ook de intentie van Zwarte Piet helemaal niet. Sterker nog: ik gaf expliciet aan dat Zwarte Piet nooit racistische bedoeld is. Maar het beeld, de stereotypen, tonen wel degelijk flinke overeenkomsten. Dat de intntie anders is maar het beeld hetzelfde, is juist de tegenstelling die dwingt tot nadenken over aanpassing van dat beeld.

Overigens vind ik dat een dorpspastoor en de Ku Klux Klan helemaal niet zo ver van elkaar af staan als jij doet geloven, maar goed, dat is weer iets anders. Beiden zijn irrationeel, appelleren aan gevoel, hulden zich in die witte jurk om persoonlijke verantwoordelijkheid voor hun persoonlijk handelen niet te aanvaarden, hebben op momenten in de geschiedenis geen enkel weerwoord geduld, de beide organisaties staan bekend om anti-democratische verhoudingen met een paternalistische en autoritaire inslag.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/12/2016 00:51 door Andere Peter.
nachtwacht 27 december 2016 01:14
Besloot de dorps-pastoor nu om pastoor te worden zodat hij mensen van een ander geloof levend kon verbranden op het kruis in zijn achtertuin of besloot dat Ku Klux Clan lid nu om bij de clan te gaan zodat hij zieken en ouderen kon helpen in moeilijke tijden? Verwarrend allemaal.
Horsie is back 27 december 2016 01:23
NielsJ Schreef:
-------------------------------------------------------
> En wat ik eigenlijk ook nog toe wilde toevoegen is
> de vraag:
>
> Waarom na (met Oranje bril gezien) een van de
> beste wielerjaren voor mensen geboren na 1984,
> zoveel gezeik?

Dat mensen geboren na 1984 beter kunnen zeiken dan mensen geboren voor 1984 is algemeen gesproken een bekend urologisch fenomeen.
Maar wat datgene jij schrijft nu dan met de waardering van het wielerjaar 2016 als één der beste wielerjaren te maken heeft is me niet geheel duidelijk.
Bromertà 27 december 2016 11:05
Er vallen loze woorden, maar niemand wordt geraakt.

Trouwens, wel weer een heel goede Boom gezien, gisteren.
Eindhovuh 27 december 2016 16:14
Als ik oprecht zou geloven dat er mensen zijn die zich gediscrimineerd voelden door zwarte Piet zou ik voor aanpassen zijn.
Dat is echter niet zo. Allemaal mensen die Zwarte Piet voor hun eigen agenda gebruiken. Misselijkmakende types als Quincy G, SunnyB etc. Een industrie van marginalen die in stand wordt gehouden door moreel betere mensen in Hilversum.
Clavan 27 december 2016 18:25
Ik kan iedereen hier een glaasje Laphroaig aanbevelen. In deze tijden vast wel ergens in de aanbieding.
Andere Peter 27 december 2016 22:44
Heeft er dan iemand gezegd dat hij/zij zich gediscrimineerd voelt door Zwarte Piet? Er wordt heel veel onzin beweerd in dit debat. Ik sluit niet uit dat ergens iemand zoiets doms riep. Maar dat is natuurlijk de kern helemaal niet.

- Het gaat er niet om dat Zwarte Piet zou discrimineren
- Het gaat er niet om dat mensen zich gediscrimineerd zouden voelen door Zwarte Piet (dat hoor je zelden of nooit)
- Er is (denk ik) niemand die beweert dat het bestaan van Zwarte Piet maakt dat donkere mensen minder kansen hebben op de arbeidsmarkt etc

Er zijn wel mensen die zich gekwetst voelen doordat Zwarte Piet een bepaald stereotype oproept. Van dommige volgzame onopgeleide zwarte man die een soort midden is tussen een circusaap (klimmend in touwladders op een stoomboot), een inboorling die je met kralen en blingbling kunt paaien en een slaaf. Die mensen voelen dat. Ik vind het voor het debat niet zo belangrijk of mensen zich gekwetst voelen, maar ik zou niet graag betwisten dat mensen voelen wat ze zeggen te voelen.

Er zijn wel mensen die zeggen (en dit vind ik in het debat wèl van belang) dat je je kunt afvragen of je kleine kinderen een evenwichtig beeld voorschotelt door een oude witte man altijd aan het hoofd te stellen van een peloton kinderlijk enthousiaste medewerkers die in ontwikkeling niet ver zijn gekomen en die veel uiterlijke aspecten van hoe men in 1880 tegen zwarte mensen aankeek, in hun verschijning uitvergroten alsof het een karikatuur betreft. Van het pikzwarte tot de dikke lippen. Van een Surinaams accent (let op dat hoor je bij veel Pieten en dat slaat nergens op) tot grote oorbellen.

Als je daarop reageert dat je twijfelt of mensen zich wel echt gediscrimineerd voelen, dan heb je je nog niet in de nuances verdiept.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/12/2016 22:46 door Andere Peter.
Koppi 28 december 2016 01:19
Politiek incorrect vindt die soort zich die zodra het de woorden 'Zwarte Piet' hoort in de 'Traditie! Hunnie pakken ons feest af'-stand schiet. Elk debat daarmee is zin- en kansloos wegens gebrek aan empathisch vermogende hersencellen.
Hup Ria Beckers!
Hup 2017!
Tinuz 28 december 2016 03:12
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/12/2016 03:25 door Tinuz.
Frederik D. 28 december 2016 10:11
Je kunt je wel door alles en iedereen gediscrimineerd voelen. Mensen moeten niet zo zeiken. We hebben te maken met zeikerds die zeiken om te zeiken. En met zwakke broeders en zusters die die zeikers knuffelen.

"Achies, ben jij een moslim en wordt er mohammedaan tegen je gezegd? Zullen we saampjes aangifte doen?"
Andere Peter 28 december 2016 23:11
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen