Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nederlandse klassementsrenners niet in de Tour

Gepost door Cecchini 
Cecchini 03 januari 2017 09:14
Van de Telegraafsite

Liefst vier Nederlandse wielrenners doen in mei een gooi naar een podiumplaats in de Giro d’Italia. Nadat Steven Kruijswijk en Bauke Mollema eerder aangaven dat de honderdste editie van de Ronde van Italië hun hoofddoel van het seizoen wordt, hebben ook Tom Dumoulin en Wilco Kelderman voor de Italiaanse ronde gekozen. Beiden zullen komende zomer zelfs niet van start gaan in de Tour de France.
Het succes van Tom Dumoulin in de Vuelta a España 2015 en Steven Kruijswijk in de Giro van 2016 heeft de Nederlandse klassementsrenners ervan overtuigd dat er niet alleen in La Grande Boucle eer is te behalen. Alweer zeventien jaar nadat Erik Breukink de laatste Nederlandse coureur was die op het Tour-podium eindigde (derde), opent een oranje afvaardiging nu de aanval op de drie beste plekken in het eindklassement van de Giro.
Eddy Veen 03 januari 2017 09:21
Dat kan niet anders dan een clean sweep wordenwinking smiley Ik had Dumoulin liever in de Tour gezien, maar misschien is dit wel een statement naar de 'parcoursbouwers'. Ik schrijf dit overigens vanuit een vakantiehuisje aan de Sven Nys Allee op de Cauberg.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2017 09:24 door Eddy Veen.
bakfiets 03 januari 2017 09:45
barquil weer voor de tour dan
Inigo 03 januari 2017 09:53
Prachtig. Kijk nu al uit naar de Giro. Die Tour kan me gestolen worden.
Arsimo 03 januari 2017 10:11
Goed nieuws voor Gesink, die hoeft steeds minder mensen te verslaan om zijn Tour-rit te winnen.
Jacco Banaan 03 januari 2017 10:34
Hoop dat ze alle 4 op hun bakkes gaan in de eerste week van de Giro zodat ze alsnog de Tour rijden. Giro is maar een slap aftreksel. De Tour is de wedstrijd met de meeste aandacht, publiciteit. De Tour en niks anders.
ton duk 03 januari 2017 10:41
Jacco Banaan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoop dat ze alle 4 op hun bakkes gaan in de eerste
> week van de Giro zodat ze alsnog de Tour rijden.
> Giro is maar een slap aftreksel. De Tour is de
> wedstrijd met de meeste aandacht, publiciteit. De
> Tour en niks anders.

Die hoop zou ik anders verwoorden...kwartier tijdsverlies zonder lichamelijke schade, verder geheel eens
Wat een zwaktebod !
gr
Walnoot 03 januari 2017 10:44
Pyama 03 januari 2017 10:50
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> misschien is dit wel een statement naar de
> 'parcoursbouwers'.


Bedoel je dat ASO hier wakker van ligt?
MarcoV 03 januari 2017 10:54
sowieso een wat misleidende kop, Mollema zal de Tour doen en als het puntje bij het paaltje komt vast minstens één van de twee genoemde Sunwebbers ook wel ...
veluweracer 03 januari 2017 11:11
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat kan niet anders dan een clean sweep wordenwinking smiley
> Ik had Dumoulin liever in de Tour gezien, maar
> misschien is dit wel een statement naar de
> 'parcoursbouwers'. Ik schrijf dit overigens vanuit
> een vakantiehuisje aan de Sven Nys Allee op de
> Cauberg.

Bruut. Ligt de allee er modderig bij?
veluweracer 03 januari 2017 11:16
Onverkwikkelijke situatie. Onbegrijpelijk ook.
Willen ze dan niet schitteren voor de hele wereld?
Een beetje daar gaan koersen waar je denkt een kansje te hebben.
De rest angstvallig mijden want allemaal grote jongens.
Eindhovuh 03 januari 2017 11:22
Hoe mooi de Giro ook is, de echte toppers strijden in de Tour.
Ze voelen zich dus nog geen echte topper.
Vortax 03 januari 2017 11:30
Oneens met bovenstaande reacties. De Giro is de mooiste wielerwedstrijd die er is. Als je letterlijk wegvalt uit de Giro - of ziek wordt - zijn er alsnog de Tour en Vuelta om te kunnen schitteren. Biedt overall gewoon meer mogelijkheden op een mooi seizoen.
Arsimo 03 januari 2017 11:42
Ik vind het wel mooi, al die pijlen op de Giro. De 100ste editie, prachtig decors en als de traditie aanhoudt mooie koers.

Na de start van Giro vorig jaar in Nederland en de opvallende rol van Dumoulin en Kruijswijk krijgen we hopelijk dit jaar een vervolg in de Giro's verovering van de aandacht van het Nederlandse publiek. Hopelijk ook iets meer rechtstreeks Nederlandse tv i.v.m. de aandacht voor de Ronde van Belgie bij Sporza.

De belangbalans mag best wat van de Tour naar de Giro omslaan. De Tour zal de grootste blijven door hun gelukkige positie op de kalender, maar iets gezondere verhoudingen zijn welkom.
JW 03 januari 2017 14:12
Leuk. Kunnen we weer gewoon relaxed naar de Tour kijken zoals we na 1990 jaren lang hebben gedaan: zonder landgenoten die een rol spelen voor het klassement, maar allemaal rittenkapers. Toch een prachtig cadeau aan het toenemende aantal fans op dit prikbord van deze activiteit (nou ja, activiteit, op een paar dagen dan... cool smiley )

Misschien een beetje jammer voor Kruijswijk, vele varkens maken de spoeling dun.... Hij zal de publiciteit moeten delen.
Maar anderzijds lijkt me de kans inderdaad groot dat de Nederlandse media dan de Giro de aandacht gaan geven die hij verdient ! Dat hoop ik althans.
Ook heel benieuwd wat Dumoulin kan, in zijn allereerste serieuze poging een goed klassement in een grote ronde te rijden.
Slimmerd 03 januari 2017 14:31
Kan al niet wachten op al je zure bijdragen gedurende de Tour...

Wat betreft Kruijswijk, als hij gewoon beter is dan die andere Nederlanders en pak hem beet bjj de top-5 van de ronde hoort, hoeft hij denk weinig van de aandacht te verdelen.
Arsimo 03 januari 2017 14:50
Als Mollema 100% scherp aan de start komt - of 95% en dan 100% is als de echte bergen beginnen - dan geef ik hem ook best kans een eind te komen - wie weet zelfs verder dan Kruijswijk.

De Giro geeft toch minder stress en Mollema heeft in de Tirreno bewezen goed in de sneeuw omhoog te komen. Als hij ook goed mocht zijn in het vermijden van sneeuwmuren dan weet ik het nog niet wie de eerste Nederlander in het eindklassement wordt.
Shinzawai 03 januari 2017 15:10
Barguil dan als vrijbuiter naar de Tour of mag hij het als klassementsrenner zonder enige steun bergop proberen?
Slimmerd 03 januari 2017 15:12
Barguil vast met een klassementsambitie die hij na een rit of 7 kan opbergen, daarna lekker vrijbuiten in een ploeg die toch vooral gebouwd zal zijn om Matthews.
cyclingfreakske 03 januari 2017 15:36
de Tour mag wel de bekendste en door de media aandacht de grootste zijn.... de Giro is wel een pak mooier en aantrekkelijk voor de kijker
En helaas voor de renners, ook een stuk zwaarder.
De Vuelta en Giro zijn op dat vlak van begin tot einde oorlog voor het klassement, omdat vanaf week 1 de lastigheidsgraad al behoorlijk hoog ligt.
de formule van hun parcours is gewoonweg een pak aantrekkelijker. Ook zijn de klimmen minder voor machtsklimmers dan in de Tour.
de echte klimmer komen veel beter uit de verf.
Eddy Veen 03 januari 2017 17:22
Zou zomaar kunnen.
Eddy Veen 03 januari 2017 17:23
Veel mooier, besneeuwd!
JW 03 januari 2017 17:32
Precies.
De krachtsverhoudingen Kruijswijk-Mollema-Dumoulin kunnen pas ingeschat worden als ze allemaal onder dezelfde omstandigheden een grote ronde rijden.
Dat lijkt dit keer het geval.
Dat alleen al maakt komende Giro extra interessant.

Beetje storende bijkomstigheid voor het onderlinge Nederlandse duel is dat er ook nog wat sterke buitenlandse renners meedoen.
Dat maakt een clean sweep wat moeilijker winking smiley
Frederik D. 03 januari 2017 18:48
Kortom, de Giro zal tegenvallen. Kruijswijk net op plaatsje tien en Mollema met veel mazzel op plaatsje twaalf. Maar de strijd tussen de buitenlanders wordt fenomenaal. Dat wel. Dus, ik kijk uit naar de Vuelta.
Tinuz 03 januari 2017 21:00
Begrijpelijke keuze van all genoemde renners. Mikken op de Giro en waarschijnlijk later de Vuelta.
Vanaf volgend jaar verwacht ik wel wat meer toespitsing op de Tour.
Ik verwacht ook monsieur Ten Dam in de Giro.
JW 03 januari 2017 21:25
Garanties zijn er nooit, maar dit vind ik toch - wat Nederlandse kansen betreft - een vrij sombere inschatting. Onder het mom van "dan valt het altijd mee"?

Stel dat deze Nederlandse delegatie, en dan ook in de rol van kopman, in de Tour van start zou gaan, zou je dan ook vooraf een tiende plaats als het maximaal haalbare inschatten ? Het lijkt me stug.
Ik heb goede hoop dat minstens twee van de Nederlanders zich serieus gaan mengen in de strijd om het podium.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/01/2017 08:56 door JW.
Hoentie 03 januari 2017 23:15
Iedereen die hierover klaagt mag straks niet juichen als we in de Giro tachtigerjaars uitpakken hè.
Wanny 04 januari 2017 08:12
Kruijswijk en Mollema hebben toch wel bewezen dat ze in zo'n ronde top 5 kunnen rijden. Dus daar mogen we best wat van verwachten.
Clavan 04 januari 2017 10:25
Zolang de NPO niet besluit om een presentatie team te sturen wanneer er Nederlands succes dreigt komt alles goed. De voorgaande jaren is gebleken dat dat garantie is voor onheil.

Ps,
allemaal nog de beste wensen voor 2017 voor jullie en familie. En dat het maar een mooi tweewieler jaar mag worden.
El Mik 04 januari 2017 13:55
Er zal er vast wel minstens eentje met pech uit vallen en alsnog voor de Tour gaan.
Blueprint 04 januari 2017 14:27
Ik denk dat Ten Dam dan actief is in Californië.
Tinuz 04 januari 2017 15:02
Dat zou inderdaad heel goed kunnen. Misschien een keer karakter tonen en California inruilen voor de Giro?
JW 04 januari 2017 19:41
Mollema rijdt in elk geval de Tour.
Als Dumoulin of Kelderman in de Giro zouden afhaken lijkt de Tour me geen onlogische vervanger.
Bij Kruijswijk lijkt me dat onzeker. De Tourploeg is al min of meer bepaald, zijn ondersteuning daar zou dus een stuk minder zijn. Dan toch alles op de Vuelta ?
Het Vueltaparkoers zal daarbij ook een rol spelen, denk ik.
Luijt 05 januari 2017 12:24
Op hun bakkes gaan; ja, dan snel een mooie foto ervan hier op het forum!
Luijt 05 januari 2017 12:26
"Vrijbuiter". Dat wordt niks dan.
Luijt 05 januari 2017 12:32
Het parcours van de tour 2017 lijkt me, ondanks de weinige tijdritkilometers, meer geschikt voor Dumoulin dan het Giro-parcours.

Hoe het ook zij, de Giro, sowieso al de mooiste koers van het jaar, wordt nog interessanter.

Naar de Tour, de belangrijkste koers van het jaar, zie ik minder uit. Maar heren, het jaar is nog lang!
MarcoV 05 januari 2017 13:08
Dumoulin sluit in de ploegenpresentatie vandaag ook niet uit dat hij ook naar de Tour gaat.
(en zeker met de start in Düsseldorf zal het er wel van komen)
Slimmerd 05 januari 2017 13:22
Ten Dam dus inderdaad mee naar de Giro voor de klassementsambities van Dumoulin. Hetzelfde geldt voor Kelderman.
Eddy Veen 05 januari 2017 14:53
Gaat Kelderman mee voor de klassementsambities van Dumoulin?
Blueprint 05 januari 2017 15:07
Maar niet voor het klassement natuurlijk.
JW 05 januari 2017 19:43
ton duk 06 januari 2017 10:27
Sam, die graag de Vuelta2017 zou willen rijden
gr
Snorfietser 07 januari 2017 19:23
Valt me op dat veel mensen het hier als een zwaktebod zien dat sommige renners kiezen voor de koers waar ze de beste kans op een mooie uitslag hebben, in plaats voor de kiezen voor de koers met het meeste aanzien. Dit is toch niet zo'n vreemde keuze? Als je 7de wordt in de Giro, lijkt me dat mooier voor je palmares dan een 15de plaats in de Tour. Een wielercarrière is kort, en je moet slimme keuzes maken om het maximale eruit te halen. Daarnaast lijkt het me ook een logische keuze voor de meeste renners: Kruijswijk wil revanche na vorig jaar. Mollema moet in de Tour knechten voor Contador, dus gaat in de Giro zijn eigen kans. Dumoulin gaat voor het eerst echt rijden voor een klassement. Het is niet zo gek om dat niet direct in de Tour te doen. Om een mooi resultaat te boeken heeft hij voldoende ondersteuning nodig, dus is het niet zo gek dat Kelderman met hem meegaat. Het enige dat ik jammer vind is dat Poels niet ook de kans heeft gekregen om eens voor eigen kans te gaan in de Giro.
ton duk 08 januari 2017 08:51
Yesterday's inspection of the Gran Fondo Felici Gimondi! Great honor to meet him! 3 times winner of @giroditalia....aldus S Kruijswijk op verkenning
gr
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen