Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Hanegraaf versus Zonneveld

Gepost door Frederik D. 
Frederik D. 05 januari 2017 19:01
Jacques Hanegraaf, de voormalig manager van Thomas Dekker, gaat om de tafel met Thijs Zonneveld, de auteur van de veelbesproken biografie over de oud-wielrenner.
Dat is de voorlopige uitkomst van een kort geding donderdag bij de rechtbank in Amsterdam. De partijen nemen twee weken de tijd om er samen uit te komen. Mocht dat niet lukken, dan doet de rechter alsnog uitspraak.

Hanegraaf had de zaak aangespannen omdat hij vindt dat hij vals wordt beschuldigd in het boek Mijn Gevecht. De voormalig manager meent dat Zonneveld niet voldoende hoor en wederhoor heeft toegepast op de biografie, waarin onder meer staat dat hij Dekker zou hebben aangezet tot het gebruik van doping.

Fuentes
Ook zou hij de wielrenner in contact hebben gebracht met de beruchte Spaanse dopingarts Eufemiano Fuentes. Hanegraaf ontkent dit in alle toonaarden en meent dat hij niet de kans heeft gekregen te reageren op de uitlatingen. Ook de bewering dat hij zelf tijdens zijn wielercarrière heeft geëxperimenteerd met doping is volgens hem volstrekt onjuist.

De voormalig manager wilde daarom een verbod op een nieuwe druk van het boek, waarvan inmiddels al zo'n 60.000 exemplaren zijn verkocht, en een schadevergoeding van 25.000 euro.

De rechter vroeg beide partijen donderdag alsnog met elkaar het gesprek aan te gaan. ''Het zou de lucht wellicht wat kunnen klaren als u wat nader met elkaar kunt spreken.'' De partijen gingen hiermee akkoord.

Epiloog
Hanegraaf zegt dat hij pas op het laatste moment door Zonneveld is benaderd om te reageren op de passages over hem en dat het toen alleen nog mogelijk was om de epiloog aan te passen. Zonneveld tijdens de zitting: ''Als Hanegraaf had kunnen aantonen dat bepaalde passages niet kloppen en dat met bewijs had ondersteund, had ik dat willen aanpassen. Ik ben nog steeds heel benieuwd naar zijn versie van het verhaal.''

Hij zegt dat hij voor het boek bijna driehonderd personen heeft gesproken, politiedossiers heeft doorgelezen en als enige niet-Spaanse journalist het proces tegen Fuentes heeft gevolgd. ''Ik wilde een zo correct mogelijk boek schrijven'', zei hij over een wereld die volgens hem wordt gedomineerd door een zwijgcultuur.

Bron: nu.nl
Frederik D. 05 januari 2017 19:06
Peter Errrrrrrr de Vries was aanwezig bij het proces. Hij merkte op: het verhaal van Zonneveld was sterker dan dat van Hanegraaf.

Waar haalde Abraham de mosterd? Waar haalde Thomas zijn mosterd en hoe kwam hij aan de adresjes? En door wie is hij gestimuleerd?

En ja, er is een zwijgcultuur. Toch mooi dat Zonneveld iets meer doet dan zwijgen.
Luijt 05 januari 2017 19:08
Als Hanegraaf dit wint dan eet ik mijn schoen op.

Groet, Luijt
Frederik D. 05 januari 2017 19:13
Afpersing van Hanegraaf door Dekker?

[www.wielerflits.nl]

Maar je kunt iemand ook afpersen met de waarheid.

Hanegraaf zou er goed aan doen om ook eens alles eerlijk op te biechten.
Frederik D. 05 januari 2017 19:15
Aan Luijt

Het recht in Nederland is niet altijd wat het zou moeten zijn. Dus zet je schoen alvast maar in de wekende marinade zodat die kauwbaar wordt.

smiling smiley
Eindhovuh 05 januari 2017 19:40
Ik beschuldig jou. Maar als jij nu bewijst dat je geen heks bent zet ik je niet op de brandstapel.

Ps: persoonlijk vind ik Hanegraaf een dubieus figuur maar de redenatie van Zonneveld vind ik vreemd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/01/2017 19:40 door Eindhovuh.
Carlos Danger 05 januari 2017 20:23
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als Hanegraaf dit wint dan eet ik mijn schoen op.
>
> Groet, Luijt


Met of zonder mosterd?
Eddy Veen 05 januari 2017 22:13
Jacco Banaan 05 januari 2017 22:14
Allemaal geldwolven die schreeuwen om aandacht. Zonneveld met zijn nep strava ritjes, strava-epo. Peter r de Vries neem ik al jaren niet meer serieus met zijn ik heb een open relatie verhaal. 30 jaar huwelijk scheiding en maar vreemd gaan met jan en alleman. Heeft weinig meer met een zwijgcultuur te maken. Thomas roept ook alleen maar de dingen die hem goed (geld) uitkomt. Vertel dan maar hoe je bij de junioren al epo gebruikte. Hoop dat Hanegraaf in het gelijk wordt gesteld, aanpakken die milf oma fucker Dekker
Frederik D. 05 januari 2017 23:04
Dekker en Zonneveld uiten beschuldigingen richting Hanegraaf. Kunnen ze die beschuldigingen aannemelijk maken? Beschikken ze over getuigen (buiten Dekker) om? Zou Zonneveld niet verder moeten spitten?
Koppi 05 januari 2017 23:06
Hihi, zodra je de vrouwtjes er met de haren bijsleept schiet je altijd in standje opgewonden standje. Als psych van de kouwe grond zou ik zeggen dat je iets tekort komt.
ton duk 06 januari 2017 09:19
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zou Zonneveld niet verder
> moeten spitten?

Ja,zijn eigen graf
gr
Enrico Sarto 06 januari 2017 11:42
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beschikken ze over getuigen
> (buiten Dekker) om? Zou Zonneveld niet verder
> moeten spitten?

Ik heb het boek (nog) niet gelezen, maar ik begreep uit de voorpublicatie en de optredens in praatprogramma's toch dat Hanegraaf bij de ouders van Thomas thuis was gekomen om hen te vertellen dat hun zoon aan de doping ging?

Als dit niet waar is, wat dan wel?
Walnoot 06 januari 2017 12:44
Als ik het me goed herinner, vond dat gesprek plaats in een restaurant. En zou Hanegraaf tijdens dat gesprek geen enkele keer expliciet over doping hebben gepraat. Dus in feite kan hij zonder liegen ontkennen dat hij aan Dekkers ouders heeft verteld dat Dekker aan de doping zou gaan.

Ben wel benieuwd naar wat de rechter gaat zeggen. Zonneveld heeft om wederhoor gevraagd, en verder tekent hij natuurlijk uitspraken van Dekker op. Het is Dekker die Hanegraaf beschuldigd, Zonneveld is enkel het medium. Verder is Hanegraaf zonder twijfel een dubieus figuur. Sympathie zal hij niet krijgen uit de wielerwereld, gok ik zo.
veluweracer 06 januari 2017 12:49
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Frederik D. Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Zou Zonneveld niet verder
> > moeten spitten?
>
> Ja,zijn eigen graf
> gr

He bent goes op dreef
Luijt 06 januari 2017 16:59
En mn toga hang ik in de wilgen zodra ik die schoen verzwolgen heb
Andere Peter 07 januari 2017 17:24
Goede rol van de rechter. Ga nu eerst eens effe praten. Dan is er vast een plek voor de 2e kans van dat wederhoor. Het lijkt mij ook dat Zonneveld een stuk sterker staat dan Hanegraaf. In het slechtste geval past Zonneveld in een volgende druk enkele passages aan. En dan pakt hij een paar keer gratis reclame mee. Hanegraaf heeft denk ik niet iemand die hem publicitair adviseert. Staat juridisch al niet zo sterk, maar publicitair prent hij op deze manier de negatieve beeldvorming over hem er alleen maar steviger in. Ook als hij een pyrrhus-overwinning pyrrusoverwinning (wtf, nieuwe spelling?) zou behalen.
Luijt 08 januari 2017 23:47
Beschuldigingen?
Aerts 10 januari 2017 09:36
Ik vind het maar moeilijk om een notoire wielrennende leugenaar en een aandachtsgeile alles-overdrijvende schrijver op hun woorden te geloven. Maar gelukkig bestaan deze figuren wel in de wielrennerij. Want waar moeten de 'Herbertjes en Wuytsen' het dan over hebben tijdens zo'n minderwaardige sprint-etappe op 120 km voor de finish.
cyclingfreakske 10 januari 2017 11:56
Zonneveld krijgt in elk geval hulp met het bouwen van zijn berg....... ellende grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen