Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Lang aangekondigde onthullingen over motortjes zondag op Amerikaanse tv

Gepost door El Chaba 
El Chaba 28 januari 2017 10:40
Lang aangekondigde onthullingen over motortjes zondag op Amerikaanse tv

De Amerikaanse zender CBS zendt zondagavond in het gerenommeerde programma 60 minutes een reportage uit over motortjes in fietsen. Istvan Varjas, de Hongaarse ingenieur die gezien wordt als het brein achter de mechanische doping, kondigde het onderzoek vorig jaar al aan. De uitzending zou een even grote impact gaan hebben als de Festina-affaire in de Tour van 1998.

CBS-verslaggever Bill Whitaker is naar Hongarije gereisd voor een gesprek met Varjas. De ingenieur gelooft dat zijn uitvinding sinds 1998 door verschillende profrenners is gebruikt. Een anonieme koper gaf hem er bijna twee miljoen dollar voor, waarna Varjas beloofde dat hij zich voor een periode van tien jaar niet met mechanische doping zou bemoeien.

In de uitzending laat Varjas zien hoe zijn product werkt. Hij vertelt onder meer dat bij geavanceerde modellen het motortje automatisch aangaat wanneer je hartslag een bepaalde waarde bereikt.

[www.wielerflits.nl]
JW 28 januari 2017 11:01
",,De ingenieur gelooft dat zijn uitvinding sinds 1998 door verschillende profrenners is gebruikt...."

Met veel aplomb aangekondigd, maar opnieuw dus niets nieuws.
Jacco Banaan 28 januari 2017 11:12
Eerst zien dan geloven, die Hongaar kan zoveel roepen.
Blueprint 28 januari 2017 12:51
Tegenwoordig is iets geloven meer dan voldoende basis om het als waarheid de wereld in te slingeren.
Massimo 28 januari 2017 12:56
Tegenwoordig? Is, letterlijk, al eeuwen de treurige praktijk. .
El Chaba 28 januari 2017 12:57
Correctie: alternatieve waarheid.. winking smiley
veluweracer 28 januari 2017 19:59
En hij is op een kinderlijk eenvoudige manier uit de weg geruimd door een slimmerik die na hem betaald te hebben het product op de markt gebracht heeft en nu binnen Is.
En hij voelt zich achteraf bekocht en verdiend nu weer wat centen met een spannend verhaal.
Nelis! 29 januari 2017 01:17
Ik geloof er gewoon geen hol van. Noem me maar naïef, maar het komt er bij mij niet in.
Carlos Danger 29 januari 2017 01:21
Precies! Geen motortje in mijn hol!
lodjan 30 januari 2017 06:46
60 Minutes report on motorized doping raises questions about Team Sky and UCI at 2015 Tour de France
by Neal Rogers

January 30, 2017
In a segment that aired Sunday evening in the United States, CBS News program 60 Minutes took on the subject of motorized doping in professional cycling, raising questions about Team Sky and the UCI at the 2015 Tour de France.

While no direct evidence was provided that Team Sky had cheated at the 2015 Tour, the segment, hosted by Bill Whitaker and focusing on Hungarian hidden-motor inventor Istvan “Stefano” Varjas, went to lengths to suggest that wrongdoing may have taken place.

Asked if he believes bikes with hidden motors are being used in professional cycling, Varjas answered, “Yes, I know this. They are used, yes.”

Along with three-time Tour winner Greg LeMond and his wife Kathy, Varjas has cooperated with French police investigating the matter at the Tour de France, first in 2014 and again in 2015.

According to 60 Minutes, Varjas told French investigators that before the 2015 Tour he sold bikes with hidden motors to an unknown client, allegedly through a middle man, and was directed to deliver bikes into a locked storage room in Beaulieu-Sur-Mer, a seaside village on the French Riviera located between Nice and Monaco.

In addition to motors that can fit in a frame, Varjas told the LeMonds he had also designed a motor that can be hidden inside the hub of rear wheel. The added weight, he told them, was about 800 grams (1.76 pounds).

“Stefano had said, ‘Weigh the wheels. You’ll find the wheels. The wheels are in the peloton,’” Kathy LeMond said.

According to 60 Minutes, at the 2015 Tour de France, all bikes were weighed before a time trial; French police told 60 Minutes that only one team had bikes that weighed more than the others — Team Sky. All the team’s bikes weighed about 800g more than the others.


The 2015 Tour featured two time trials: Stage 1, in Utrecht, and the Stage 9 team time trial from Vannes to Plumelec. 60 Minutes did not specify which stage Team Sky’s bikes weighed in heavier than the others. BMC Racing won the 28km (17mi) stage in a time of 32:15, averaging 52.09kph (32.36mph), one second ahead of Team Sky.

A spokesman for Team Sky told 60 Minutes that the team’s TT bikes might have been heavier to allow for better aerodynamics, that the team had never used any kind of mechanical assistance, and that the 2015 Tour bikes were checked and cleared by the UCI.

According to 60 Minutes, unnamed sources told them that the UCI would not allow investigators to remove Team Sky’s wheels and weigh them separately to determine if the wheels were enhanced.

LeMond said he believes the 800g weight difference “should have set off alarm bells.”
The UCI was not quoted in the story.

A story from French TV programme Stade 2 claimed that a senior UCI official frustrated French police manoeuvres against motors during the 2015 Tour de France, alleging that UCI technical manager Mark Barfield had alerted e-bike maker Typhoon about police plans to investigate suspected hidden motor use.

In October 2016, after Varjas claims he had attempted to convey how to catch cheaters to French officials at that year’s Tour, the UCI issued a statement strongly rejecting the claims.


“The Union Cycliste Internationale (UCI) condemns the accusations being made in some news reports concerning the UCI’s commitment to tackle technological fraud and the tests made at this year’s Tour de France,” read the UCI statement. “The UCI carried out extensive bike checks using various detection methods in close collaboration with race organiser, French authorities and French law enforcement.”

Kathy LeMond, who was with Varjas at the 2016 Tour, verified that Varjas had attempted to explain to French gendarmes at the Tour how hidden motors work, and how to catch cyclists using them.

“The gendarmes were not able to test the bikes themselves and were relying on the UCI to carry out the tests,” she said. “The UCI refused to test the bikes in the manner Stefano recommended to uncover motor usage. Stefano believes the manner in which the UCI carried out the tests is insufficient to detect motor usage.”

The 60 Minutes segment ended with Greg LeMond saying that not enough was being done by the UCI to combat hidden motors in pro cycling. “This is curable,” he said. “This is fixable. I won’t trust it until they figure out how to take the motor out. I won’t trust any victories of the Tour de France.”
lodjan 30 januari 2017 06:56
Blueprint 30 januari 2017 09:40
Quote

...no direct evidence... ...wrongdoing may have taken place...

Pure speculatie dus.
Horsie is back 30 januari 2017 12:46
Horsie begrijpt het. Daarom houdt Froommie natuurlijk altijd zijn hartslag zo laag. Het motortje zou eens te vroeg aanslaan.
Froommie is dus gewoon een fakir van een extraordinair niveau?

De raid op de Mont Ventoux 2013 is hiermee dus ook verklaard.

Kathy tegen Greg: 'Zit toch niet altijd die lepels zo te verbuigen, zo houd ik geen servies meer over!"



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/01/2017 13:01 door Horsie is back.
Frederik D. 30 januari 2017 13:43
Dan houdt ze kort bestek over. En ork, ork, ork, soep eten doe je met een vork.
Andere Peter 31 januari 2017 01:49
cyclingfreakske 31 januari 2017 02:21
wanneer tekent Trump hiervoor een executive ???
Bromertà 31 januari 2017 10:24
Ik zou 't bonnetje met die $2miljoen willen zien.
Horsie is back 31 januari 2017 14:06
Horsie zegt altijd tegen Fred: Wat weegt meer? Een kilo haver of een kilo BS?
Horsie is back 31 januari 2017 14:32
2 mmol/L 127bpm 383w onder normale omstandigheden
4 mmol/L 138bpm 419w onder normale omstandigheden
10mmol/L 155bpm

No peak heart rate during the test due to a signal drop. Peak HR op dat moment 154, dus ca. 3 min. voor einde van de test.

Evident dat Horsie hiervan het zijne denkt.
Het motortje oftewel in AlloAllo jargon le tickair mocht niet aanslaan. cool smiley grinning smiley smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen