Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Petacchi: “Gaviria is de nieuwe Sagan”

Gepost door El Chaba 
El Chaba 09 februari 2017 15:24
Alessandro Petacchi is vol lof over Fernando Gaviria. “Ik denk dat hij de nieuwe Sagan is. Het is een fenomeen,” vertelt de voormalig topspurter aan La Gazzetta dello Sport. “Ik hou van zijn natuurlijke talent en de manier waarop hij zich beweegt in het peloton.”

Petacchi ziet de Colombiaan als een van de favorieten voor Milaan-San Remo. Vorig jaar zag Gaviria na een val in de slotfase zijn winstkansen in rook opgaan. “Ik ben er zeker van dat hij dit jaar een hoofdrol kan spelen. Hij is een jaar ouder, heeft meer vertrouwen in zijn kwaliteiten en wordt ondersteund door een erg sterk team. Vorig jaar was hij al mijn favoriet door de manier waarop hij reed in Tirreno-Adriatico. De aankomst op Via Roma met de oplopende weg paste perfect bij hem.”

Gaviria verhuist binnenkort naar de Toscaanse badplaats Lido di Camaiore, waar hij een appartement van Petacchi gaat huren. Deze geeft hem graag tips voor de voorjaarsklassieker die hij in 2005 won. “Hij heeft het mij niet gevraagd, maar ik geef hem graag wat advies. Ik ken Milaan-San Remo van binnen en van buiten. Ik weet waar je op welk moment in het peloton moet zitten om energie te bewaren die je in de finale kunt gebruiken. Maar hij doet het zo goed dat ik ervan overtuigd ben dat hij mijn advies niet eens nodig heeft.”

[www.wielerflits.nl]
Sub Culture 09 februari 2017 15:39
Gaviria zou er volgens mij vorig jaar idd al wel eens dichtbij kunnen zijn geweest voor Milaan San Remo.
Lijkt mij meer pure sprinter dan Sagan. Komt wel erg makkelijk de heuvels over.
Vraag me af of hij met zijn kleine compacte lichaam op termijn ook het Vlaamse werk zou aankunnen.
El Chaba 09 februari 2017 15:46
Erg boude uitspraak natuurlijk maar dat het een bijzonder menneke is, dat geloof ik wel..
veluweracer 09 februari 2017 17:14
In Italië kunnen ze van de dorpsbakker nog een 'nieuwe Sagan' maken.
En wie vertrouwt Petacchi nou? Dat was zelf een grote astma lijder.
Nou, dan weet je het wel weer.
Walnoot 09 februari 2017 17:45
Deze nomineer ik alvast voor meest oninteressante bijdrage van het jaar. En dan tel ik al het gebrabbel van Fred Paard en het gezanik van Petertje mee.
Brieske 09 februari 2017 20:18
Dus Gaviria wint voor zijn 29ste 4x de groene trui, 2x WK, Vlaanderen, 10tallen andere grote koersen en meer dan 1/3de van zijn finishes op het podium.
Daarnaast maakt hij altijd koers, is de beste in koers en kijkt het hele peloton na hem?

Ik wordt een beetje moe van 'de nieuwe dit of dat'.
Lekkere last op schouders van de nieuwe x renner, torenhoge verwachtingen van de liefhebbers.
Je hoort het ieder jaar een paar keer, dit is de nieuwe Merckx en bla bla bla.
Zeker de vergelijking maken met echte kampioenen is debiel, voorspellen dat iemand de nieuwe Eltink of de Groot gaat worden kan wel, maar dat hoor je niemand doen.

De laatste keer, en m.i een van de weinige van de laatste 100 vergelijkingen, dat een renner X de nieuwe Y was was met Boonen die de nieuwe Museeuw zou worden.

Groet



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/02/2017 20:21 door Brieske.
merijntje mortirolo 09 februari 2017 21:00
Je meest zinnige bijdrage OOIT.

Inhoudelijk dan.
Brieske 09 februari 2017 21:06
Dank u wel meneer!

Groet
El Chaba 09 februari 2017 21:42
Museeuw was beter en vooral veelzijdiger dan Boonen.
Brieske 09 februari 2017 22:25
Klopt, geen enkele kampioen is te vergelijken met de ander.
Museeuw kon beter klimmen, Boonen beter sprinten. Maar qua erelijst en koerswijze toch redelijk te vergelijken.

Groet
Bummetje 10 februari 2017 07:42
Gaviria is geen Sagan inderdaad. Vraag me dan vooral af of hij in de toekomst beter gaat worden op kasseien. Ik denk zeker dat hij nu al rijp is om MSR te winnen. De komende jaren zie ik hem eerder als winnaar van de AGR of wie weet op Gerrans-wijze LBL dan hoge ogen te gooien in de kasseienklassiekers.
Blueprint 10 februari 2017 07:53
Gaviria is een supertalent, maar tot nu toe doet hij me meer denken aan Freire en Zabel dan aan het fenomeen Sagan.
Aerts 10 februari 2017 09:40
Boonen had geen zin om te klimmen. In zijn 1e jaren was er zeker sprake over kopmanschap in Parijs-Nice en het Ardennen-werk. Na het winnen van de kant-klos klassiekers en het daarbij behaalde salaris en bonussen, had het voor Tommeke niet veel nut om op de kilo's te letten. En gelijk heeft hij natuurlijk. Ik was allang gestopt en een hele rustige B&B in Zuid-Frankrijk begonnen.
Museeuw had waarschijnlijk niet zo'n goede zaakwaarnemer en kon waarschijnlijk alle premies goed gebruiken.

Vergelijken heeft inderdaad nooit nu. Heeft waarschijnlijk met nostalgie te maken. Mijn moeder begint nog steeds over 'Ard en Keessie'. Terwijl levende legendes als Wust en Kramer amper herkend.
Brieske 10 februari 2017 10:09
Schaatsen heeft geen legendes.

Groet
Goozzer 10 februari 2017 15:05
Als Sagan niet de verkeerde kant op zou zijn gestuurd, had hij natuurlijk ook al lang de AGR en LBL gewonnen. Liggen hem beter dan Vlaanderen en Roubaix...
Sub Culture 10 februari 2017 17:49
Idd en als hij 10 kg minder woog had hij al 3 keer de Tour gewonnen.
Snorfietser 11 februari 2017 08:36
Ja, want als je naar de erelijst van Sagan kijkt, dan zie je direct dat er helemaal niets van terecht is gekomenconfused smiley
merijntje mortirolo 11 februari 2017 09:01
Je overtreft jezelf binnen veertien uur!

Hebben we dus 13-14 jaar moeten wachten op zinnige Brieskebijdragen....

HUP Bries!
Eddy Veen 11 februari 2017 09:06
Sam Oomen is de nieuwe Daan Olivier;smiling smiley
El Chaba 11 februari 2017 10:13
Heel misschien fietsen sommige renners ook wel omdat ze het (ook) heel erg leuk vinden?
Brieske 11 februari 2017 10:29
Deze twee zijn trouwens wel redelijk te vergelijken, Sam en Theo.




Groet
El Chaba 11 februari 2017 12:44
Jouw bijdragen daarentegen bewandelen de omgekeerde weg..
merijntje mortirolo 11 februari 2017 16:19
Over twee weken, zeven uur en veertig minuten ben ik weer in vorm.
merijntje mortirolo 11 februari 2017 16:19
Nú veertig.
(Edit: nu misschien? Prikbord loopt achter...)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/02/2017 16:20 door merijntje mortirolo.
El Chaba 11 februari 2017 19:19
Ik denk zomaar dat je gelijk hebt..
cyclingfreakske 12 februari 2017 02:15
Petacchi vergeet dat Sagan pakken beter in bergop rijden is, en algemeen de beste allrounder van het hele seizoen......... Gavria is een specifieker renner ipv allround.
er is al zoveel gezegd van diverse renners...de nieuwe dit, nieuwe dat..........vaak is het vrij mager.....

Gaviria is een kanjer in wording, alhoewel hij afgelopen seizoen duidelijk toch wat terugviel...
De terugval kan ook deels herleid worden tot het vele koerssen in 2015..2016 was Lefevre ook erg veeleisend, en dat kan mentaal doorgewogen hebben.

een jong renner krijgt wel vaker wat terugslag de vraag blijft altijd hioe ze daar mentaal mee omgaan. en kunnen herstellen.
Walnoot 12 februari 2017 10:58
Gaviria reed vorig jaar zijn eerste seizoen bij de profs. In 2015 reed hij 15 koersdagen voor 'Lefevre', zoals jij hem wenst te noemen.

En Gaviria had geen terugval. Zijn beste prestatie van het seizoen was helemaal op het eind, Paris-Tours.
El Chaba 12 februari 2017 11:40
Jij bent duidelijk niet op de hoogte van de kwaliteiten van Gaviria bergop.
sijbriskie 13 februari 2017 12:02
Hij heeft vorig seizoen twee keer een blessure gehad en heeft twee keer de weg tijdelijk verlaten voor de baan. En zonder die valpartij in de laatste rechte lijn van Milaan-San Remo had hij grote kans gehad die koers te winnen. Zó bezien valt het dus erg mee met die vermeende terugval.
El Chaba 13 februari 2017 17:37
Die vermeende terugval bestaat ook niet, waarschijnlijk alleen in het hoofd van Cyclingfreakske..
cyclingfreakske 13 februari 2017 21:51
na maart 2016 gaat zijn deelname nogal onregelmatig... wat rust in en wat blessureleed waren ook wat spelbreker, toch zag je op een moment dat het lastiger ging... laat ons wel zeggen dat het volgens mensen rond het team om een vooral mentale kwestie ging. Het is niet altijd makkelijk om als jongere met de druk om te gaan.
april en mei 2016 : niks.
half juni tour de suise moest zijn eerste bevestiging worden van Lefevere zijn planning / eisen... ging de mist in. (enkel 1x 2, verder peletonvulling en ontgoochelt)
Polen was de bevestiging in Juli maar dan gaat het weer fout... augustis nul, moraal ook erg laag. september en oktober eindelijk echt voor de teambaas.
algemeen goed maar niet wat verwacht werd door de big chief...

als je kijkt vanaf wanneer hij begon (januari), is dat ook begrijpenlijk dat hij met momenten het mentaal wat moeilijk had....
De baas heeft de gewoonte zijn jongeren een lange kalender te presenteren, en kent zelden daarin genade (mits blessures)
Stybar ging ook de voornaamste tegenstander van Sagan worden , zo werd hij toch bestempeld toen hij tekende voor Lefevere.
tot nu toe is daar maar weinig van gekomen. (teveel keorsen en dan komt het ook niet tot de verhoopte resultaten)
Walnoot 13 februari 2017 21:53
Ja, misschien. Of je hebt wat gemist. Dit bijvoorbeeld:

[www.hln.be]
cyclingfreakske 13 februari 2017 22:36
die heb ik nog niet gelezen, idd... maar dat bevestigd ook niks aan Petacchi's uitspraak en een 2016 dat eigenlijk onder de verwachting was
- al heeft hij het voor mij goed gedaan en is de druk voor zulke talenten vaak niet te onderschatten in een team als dat van Lefevre.
daarom hoop ik dat er toch wat anders mee word omgesprongen...
Bovendien moet Petacchi zulke onzin niet uitkramen in de media want Sagan 1.0 is lang niet versleten en de 2.0 versie zoals hij word omschreven, heeft al een ruime achterstand goed te maken op de 1.0 en 2x WK Sagan.

spijtig dat italiaanse teams als destijds waar Sagan bij koerste, niet beer bestaan qua jongerenbegeleiding tot het detail.
Gaviria zou daar 1)niet uitgemolken worden en 2) de kans krijgen zich helemaal te ontwikkelen zonder roofbouw.
Ook al heeft Gavria nogal wat fysieke raakpunten, hij zal nooit Sagan 2.0 worden in prestaties voor zijn 27e.

kort overzicht Sagan :

SAGAN start op zijn 20e als Prof, Bovendien voordien een goed mtb renner en bij de jeugd als uitstekend op de weg.

Sagan reed de eerste 2 jaar bij Liquigas zonder enige vorm van moeten presteren en vooral groei door te maken.... en hij maakte zelf een punt van wat hij wilde (oa Vuelta)
in jaar 3 ging de lat hoger door de baas, maar Sagan zelf wilde tonen dat hij klaar was en verbaasde alles en iedereen... Oa de Tour of California werd Tour of Sagan omgedoopt en dat was nog maar het begin. Door de dominantie eiste hij definitef kopmanschap op.
Vanaf zijn debuut heeft hij een flink palmares opgebouwd entalloze ereplaatsen, Van start af staat hij het hele jaar door er en lijkt mentaal een goed evenwicht te hebben gevonden (mede dankzij zijn opleiding en zijn rustig karakter)
Vanaf 2013 was hij absolute kopman voor alles waar hij starte en dacht een kans te hebben.... de rest kennen we.

Gaviria heeft voorlopig geen mentaal evenwicht en dat maakt hem kwetsbaar, en ook qua prestaties aan de knieen van Sagan - op dezelfde leeftijd.
Walnoot 14 februari 2017 09:14
We doen gewoon alsof dit een grap is van je, lijkt me de beste optie.

smileys with beer smileys with beer X (hot smiley
Prikdude 14 februari 2017 11:00
Gaviria is, hoewel zeker niet volledig vergelijkbaar, beter dan Sagan (destijds was).

Volledig koffiedik bezien denk ik dat Sagan uiteindelijk een erelijst krijgt die het midden houdt tussen die van Freire en Zabel, daar waar Gaviria zal koersen tussen Freire en Boonen.
cyclingfreakske 15 februari 2017 00:49
... bekijk beide palmares vanaf hun probdebuut...........; dit zegt alles.
je kan er niet naastkijken en je weet meteen op welke hoogte waar Gaviria zit... als ze toch zo graag vergelijken met Sagan.
cyclingfreakske 15 februari 2017 01:02
vergelijk toch maar eens de erelijsten... je moet vaststellen dat dat idee toch niet overeenkomt met de reeele resultaat. Sagan was gewoon beter.
Gavria is op eenzelfde leeftijd wel een sneller spurter, maar qua kwalliteit aan zeges is het wel dunner, en minder. idem de ereplaatsen.
Walnoot 15 februari 2017 13:03
Je praat pure poep. Ik zeg hier helemaal niet dat Gaviria beter is dan Sagan. Ik zeg dat het onwaar is dat Gaviria vorig jaar een terugval had ten opzichte van 2015. En ik ga nu zeggen dat, als jij dat tegen alle bewijzen in blijft beweren dat Gaviria wel zo'n terugval had, je liegt als een Iraakse minister van oorlog. Het beste bewijs dat jij liegt, is dat Gavria in 2015 geen prof was. Het een-na-beste bewijs dat jij liegt, is dat Gaviria vorig jaar helemaal geen terugval had. Conclusie: jij verkoopt leugens.
cyclingfreakske 15 februari 2017 21:57
Gaviria was de laatste maanden pas prof-stagiar !! in 2015 (vergeten??.. je statuut is dan profrenner, geen el. z/c)
en hij deed mooie dingen, leek mentaal erg sterk te staan. maar laat 2015 dan buiten beschouwing - of tel het zelfs mee en vergelijk het debuutjaar.

de terugval waarover ik het in 2016 heb is de mentale kwestie die hem en Lefevere niet alle verwachtingen deed inlossen.. sterker... Gaviria had het er moeilijk mee vn verdween ook even - zonder blessures - van het toneel. de druk...... dit had ik duidelijk aangehaald.
als je nu goed had gelezen en niet enkel wat jij wil zien, had je het wellicht beter begrepen.

Gaviria is trouwens geen klimmer - en minder klimmer dan Sagan, maar veeleer een sprinter met erg snelle benen die ook ietwat bergop kan.
wat hem in een MSR zowieso voordeel zal opleveren in de toekomst, en misschien ook Vlaams en Ardens werk.
2017 zal meer duidelijkheid geven, maar ik zie niet de mogelijkheden die een Sagan heeft. Niet die polyvalentie.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/02/2017 22:20 door cyclingfreakske.
Sub Culture 16 februari 2017 09:22
Er is helemaal geen mentale kwestie geweest in 2016.
En dat 'verdwijnen van het toneel' kaderde louter in het WK op de baan en de Olympische Spelen waarvoor hij alle tijd kreeg van zijn ploeg.

Merk ook op hoe hij in 2016 zowel in kwantiteit alsook kwaliteit progressie heeft gemaakt.

Ben het een beetje beu om hier pertinent klinkklare bullshit van jou te moeten lezen.
Walnoot 16 februari 2017 09:30
Nee, je lult poep, leugenaar.

De enige serieuze profwedstrijd die Gaviria in 2015 reed was de Tour of Britain, en die reed hij niet uit. Dus na 1 koers in 2016 deed hij al beter dan in zijn stage. En Gaviria stelde niet teleur vorig jaar.
cyclingfreakske 17 februari 2017 15:00
de mentale kwestie.... dan zullen enkele mensen ivm de verzorging en dispatch in het team wel gelogen hebben.
de 1e maal na juni waar hij in de RV Zwitserland de mist inging - en zowel hijzelf als de leiding hadden een stuk beter verwacht.
De RV Polen lijkt hij er weer helemaal te staan, maar in augustus kwakkelt het weer en komt niet uit in wedstrijden.
Oorzaken zijn de vele valpartijen die hem alle kansen afnamen, en vooral MSR lag nog erg zwaar in de maag... 1e deelname en al bijna zeker winnaar zonder val.(ging vlot mee maar erg lullig tegen het asfalt op ca 400m van de finish)


de val in januari 2016 (S. Luis tour) was met gevolg (spaakbeen breuk) maar start toch vrij snel in februari.
eind april breekt hij een vinger en in mei dus geen koers... toch is er meer waardoor hij later dan geplant in wedstrijd uitkomt en dat had weinig met die vinger te maken. daarna even rust, maar augustus word er vanalles uitgesteld en weer langer uit competitie dan voorzien. ..... (het zat niet echt goed in het kopje, en het was publiek geheim intussen)
zijn najaar werd bekroont met P-Tours. 2016 was een emotioneel jaar met hoogten en laagten, wat in de prestaties soms te merken was (uitstel / anulatie deelnames)
niet vergeten dat Gaviria een onbevreesd spurter is maar ook veel te vaak tegen het asfalt ging. dat weegt door.

Gaviria heeft een erg emotioneel 2016 achter de rug, leerde winnen maar ook intgoocheling op momenten dat hij het bijna niet kon verliezen en had het daar erg moeilijk mee anno 2017 zal hij mentaal ook nog persoonlijker begeleid worden, want Gaviria is wel het echte winnaarstype met een ongekende zegedrang... maar maakt hem net daardoor kwetsbaar als het tegenzit.
cyclingfreakske 17 februari 2017 15:39
ik zet ook niet dat hij teleurstelt in 2016... integendeel, voor een debuutjaar is het een erg sterke start. Zelfs veel profs halen het niet na 7-10j.


debuutjaren :
Gaviria 2015, Tour of Britain deed hij het in zijn stage net beter dan te SLT als je de kwaliteit bekijkt : hij won er een etappe tegen een sterk deelnemersveld in vorm met een WK in het achterhoofd..
2016 : pakt snel winst in januari, de echte kwaliteit scoort in maart (Tirreno A.), Na een 2e plaats in een rit in de RV Zw. is het wachte tot Polen. september- mooie ereplaatsen en een P-Tours winst.
2010 : Sagan scoort 2x winst en knappe ereplaatsen in P-Nice in maart, idem RV Romandie, RV California, rond met mooie ereplaatsen af in enkele semi klassieker
sorry, de kwaliteit in de debuutjaren ligt duidelijk in het voordeel van Sagan.
er zijn raakvlakken, maar ze beschikken niet dezelfde kwaliteiten over de gehele breedte.
het polyvalentieverschil is meteen erg duidlijk.

Petacchi doet dan een boute uitspraak in de media maar dat is veel te vroeg.
Bovendien werd bij het wegdebuut van Stybar, ook verwezen naar de nieuwe Sagan.. maar dat zijn we al lang vergeten omdat er ook niks in die lijn werd gepresteerd ondanks zijn mogelijkheden.
Het team waar men terechtkomt om te ontwikkelen, kan soms een zeer bepalende factor voor de toekomst. Er zijn duidelijke verschillen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/02/2017 15:56 door cyclingfreakske.
El Chaba 18 februari 2017 11:04
Ongelofelijk dit, heb jij een hersentumor of zo?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen