Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Finish in sneeuwstorm verdeelt het peloton: is dit erover of niet?

Gepost door JW 
JW 16 maart 2015 10:16
Finish in sneeuwstorm verdeelt het peloton: is dit erover of niet?
Vandaag Om 8u38 -

De finish in de Tirreno-Adriatico van zondag verhit de gemoederen. Leuk voor de beelden, minder leuk voor de renners. Het Tirreno-peloton finishte zondagmiddag boven op de Terminillo in een heuse sneeuwstorm en dat zorgde voor gemengde reacties.

Terminillo heet een sneeuwzekere skibestemming te zijn. Sinds gisteren zijn ook een kleine tweehonderd profwielrenners daarvan overtuigd.

Vooral bij Etixx-Quick Step trokken ze hard van leer tegen de organisatie: 'Het is nu drie jaar na elkaar dat ze die blunder begaan', wees manager Patrick Lefevere op Twitter met een priemende vinger naar de Italiaanse organisaties, daarmee doelend op de Milaan-Sanremo van twee jaar geleden (toen Boonen verkleumd de remmen dicht kneep en Gerard Ciolek won) en de Giro van vorig jaar (toen Uran zijn roze leiderstrui definitief verloor aan Quintana na miscommunicatie in de sneeuw).

Toch werd er niet overal gemopperd. ‘Indien de renners nog een afdaling hadden moeten rijden, dan was het onverantwoord geweest’, vond Trek-ploegleider Dirk Demol. ‘Maar nu kon het nog net, al waren de laatste drie kilometer wel bijzonder lastig door de sneeuw.’

Hetzelfde verhaal bij Lotto-manager Marc Sergeant. ‘Het was op het randje. De renners die voor het klassement reden, zullen niet klagen. Het zijn vooral de jongens die in de bus naar boven reden die uiteindelijk het hardst hebben afgezien. Eén opmerking: wie half maart een aankomst plant op meer 1600 meter, vraagt gewoon om problemen.’

Eén argument sprak alvast voor de organisatoren. Tot een half uur voor de finish sneeuwde het niet of nauwelijks in Terminillo. Pas toen de eersten de laatste kilometers aansneden, begon het serieus te sneeuwen. Annuleren of aanpassen was toen onmogelijk.

Bekijk hieronder de mooie maar ongetwijfeld helse winterbeelden en de (vele) reacties van binnen het peloton:

[www.nieuwsblad.be] >>> video

[www.nieuwsblad.be]

[sportwereld.be]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/03/2015 10:20 door JW.
Eindhovuh 16 maart 2015 10:24
Half maart dit soort aankomsten doen is belachelijk.
Geeft mooie beelden maar je vraagt dingen van renners die je niet zou moeten willen. Vraag me ook af of de renners hier geen terugslag van gaan krijgen.
JW 16 maart 2015 10:27
Dat het voor de renners niet erg aangenaam was lijkt me duidelijk.

Dat het wellicht de gezondheid kan schaden ? Dat weet ik niet.
De renners begonnen droog aan de klim.

Van gevaar voor de veiligheid leek me niet echt sprake. Het was alleen op het laatste deel van de klim besneeuwd.
Als er nog had moeten worden afgedaald was het natuurlijk van andere orde geweest.
testa della corsa 16 maart 2015 10:28
Mee eens, bovendien: het is toch mooi dat de hogere cols bewaard worden voor later in het seizoen?

Safety first, maar tegelijk vind ik dat drie km door de vallende sneeuw rijden op een dag dat er verder nergens sneeuw was, nog net moet kunnen. Geen afdaling, max een kwartiertje, toch? En dan meteen met een paardendeken de wagen in. LAten we het dus niet vergelijken met die Giro etappe van vorig jaar.
Mooie foto's en publiciteit, ook wat waard.
ton duk 16 maart 2015 10:40
Eén opmerking: wie half maart een aankomst plant op meer 1600 meter, vraagt gewoon om problemen.’

Dus gewoon niet doen in P-N en T-A ...er zijn veel andere mogelijkheden voor Koers en Strijd bergop
gr Ton DUK
Walnoot 16 maart 2015 10:45
Slap gezever vooral van de tegenstanders, zo erg waren de omstandigheden niet. Wat niet wil zeggen dat de aankomst per se een goed plan was, het had zeker erger kunnen zijn in deze tijd van het jaar (zoals in aangehaalde Sanremo). Maar als de organisatie zich daar op had voorbereid, en er een scenario klaarlag om bij veel neerslag de aankomst een paar kilometer eerder te leggen, was er niet zoveel tegen deze aankomst in te brengen.
Arsimo 16 maart 2015 10:49
Geen afdaling, renners kunnen na finish meteen de bus in. Ik zie geen problemen.

Profwielrennen is een vak waar dit nu eenmaal bijhoort. Dit soort beelden en verhalen verkopen de sport - dat is een van onderscheidende ascpecten van de wielersport ten opzichte van anderen: klimmen in de hitte van juli, stenen in de modder en stof, zware regenbuien, waaiers en ook zo af en toe koersen in de sneeuw. Overdekt fietsen doen we op de baan. Zolang het niet gevaarlijk is gewoon doorgaan. Zoals gisteren dus. Het gaat om profsport, dan heb je ook wel eens minder leuke dagen op kantoor.
Sub Culture 16 maart 2015 11:08
Het is wachten tot er eens een wagen/renner slipt op een besneeuwd wegdek met verregaande gevolgen vooraleer organisatoren tot inkeer gaan komen.
Sub Culture 16 maart 2015 11:10
Tuurlijk is dat mooi om zo'n gebronsde Colombiaan in een feëeriek sneeuwlandschap te zien triomferen.
Maar de spektakelwaarde moet wel ten allen tijde ondergeschikt blijven aan de gezondheid en veiligheid van de renners.
Linkebal 16 maart 2015 11:58
Waarom een col uitzoeken van 500 naar 1675 meter half maart? Zoek er dan eentje van zeeniveau naar 1175 meter, die zijn er in overvloed in Italië. Dan heb je een net zo zware col, maar met veel minder kans op een sneeuwstorm.
El Chaba 16 maart 2015 12:13
De gezondheid en de veiligheid van de gladiatoren zijn - helaas - van geen belang want het walnotenvolk wil nu eenmaal koste wat het kost brood en spelen. Zo was het toen en zo is het nu.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/03/2015 17:20 door El Chaba.
Bromertà 16 maart 2015 12:16
Fietsen in de sneeuw zou verboden moeten worden. Sowieso zou wielrennen in het voorjaar alleen toegestaan moeten worden als de thermometer meer dan 15ºC aangeeft. De armzalige lijven van de uitgemergelde renners, sommigen hebben amper 4,5% vet, worden veel te veel op de proef gesteld. Dit kan echt niet.
JCD 16 maart 2015 12:31
Zoals eerder aangehaald: de problemen worden wel echt opgezocht. Het gebeurd wel erg vaak dat de races van de RCS het middelpunt van dergelijke discussies zijn.
JW 16 maart 2015 12:32
Moeilijk.
Voor heel veel meningen vind ik wat te zeggen.
Absoluut eens dat de spektakelwaarde niet ten koste mag gaan van gezondheid en veiligheid van de renners !

Maar was het ongezond ?
Deze etappe was absoluut niet vergelijkbaar met die beruchte MSR of die Giro-etappe over de Stelvio.
De renners begonnen droog aan de klim, door het klimwerk zal de kou toch nog enigszins zijn meegevallen, en de sneeuw was er pas op het laatste gedeelte. Allemaal bergop.

Was het gevaarlijk ?
M.i. niet. Er zijn heel veel voorbeelden te noemen waarbij een etappe veel gevaarlijker is.

Onaangenaam ? Ongerieflijk ?
Dat zeker. Vooral voor de renners ver achter de koplopers. Maar hitte, kou enz. horen bij de wielersport op de weg.

Was het mooi voor de toeschouwers ?
Zeker voor de tv, in een warme kamer. Beelden die aan Hinault en Merckx etc. deden denken. Heroïsch.
Zelf vond ik het in elk geval schitterende beelden. Prachtig om te zien. Anders dan bij de hiervoor genoemde ritten, toen ik het besluit om "gewoon" door te gaan absoluut fout vond.
Als besloten was de slotklim te annuleren (toen de renners naderden was de weg boven nog helemaal schoon) of de finish een km of vijf eerder te leggen was de teleurstelling bij velen volgens mij groot geweest.

Had de organisatie moeten kiezen voor een veel lager gelegen klim ?
Ik denk dat de organisatie bij deze keuze altijd een goed alternatief bij de hand moet hebben. Het risico dat de rit niet helemaal door kan gaan is groot, en in dat geval zou de koers (net als Oman overkwam) erg gedevalueerd worden door het uitvallen van de meest selectieve etappe.
Als de rit wèl door kan gaan (en gisteren was dat voor mijn gevoel nog net het geval) is hij toch van meerwaarde t.o.v. een veel lager gelegen klim. Selectiever, meer geschikt om het beste in de klimmers boven te brengen.

Ik neig toch nog steeds naar de mening dat dit niet erover was. .



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/03/2015 12:32 door JW.
Arsimo 16 maart 2015 12:39
Komt natuurlijk ook omdat de grootste koersen van RCS (TA, MSR, Giro) op minder ideale tijsstippen worden gereden waarop kans op sneeuw e.d. - juist als ze wat hoog komen - groter is dan de koersen die ASO e.a. organiseren. MSR was die ene keer een uitzondering, net als ooit die ene LBL met Hinault, maar de hoge bergen in Italie worden nu eenmaal t/m mei of net juni gereden.
Linkebal 16 maart 2015 12:49
Denk ook aan de Monte Crostis een paar Giro's geleden, waar men zou moeten afdalen over een soort onverhard fietspad. Gelukkig werd die alsnog geschrapt.
Velodroom 16 maart 2015 13:05
Uitgerekend de 4,5% vetter reed in korte mouwen alsof het een lieve lust was mit anscheinlicher Hochform tegen de berg op. Geen centje pijn.
Daar zit em nou de kneep. Je kunt niet op individueel niveau gaan kijken, want het gaat hier tenslotte om de veiligheid en gezondheid van alle renners.

En dan kun je je langzamerhand wel afvragen of vooral de italiaanse organisatoren zich wel voldoende bewust zijn van hun eindverantwoordelijkheid.
Aan de andere kant is het wegwielrennen een jaar rond spektakel geworden, wedstrijden van februari tot november.
Dan kun je niet van de grillige weergoden verlangen, dat die zich altijd maar in toom houden.

De grootste verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk toch bij de organisatoren want de dwangarbeiders van de weg volgen wel.
Wanneer stappen ze eens collectief af?
Prikdude 16 maart 2015 13:54
Velodroom 16 maart 2015 14:11
"Someday everything will be different, someday I paint my masterpiece", neuriët Prikdude de hele dag. smiling smiley
Linkebal 16 maart 2015 14:15
Overigens ben ik van plan eind mei Pikes Peak te beklimmen (4300 m). Daar verwacht ik soortgelijke taferelen (of erger).
Prikdude 16 maart 2015 14:30
zumsteg 16 maart 2015 14:31
Maak je geen zorgen!

Dit haal ik van Wikipedia: ''Tussen 1939 en 1984 was er op Pikes Peak een skigebied, maar vanwege het sneeuwtekort moest het gesloten worden. In verhouding met andere bergen in de omgeving valt er op Pikes Peak weinig natuurlijke sneeuw. Er zijn proeven met kunstsneeuw gedaan, maar dat werd door de heersende sterke winden steeds weggeblazen.''

Op die wind kan je in Nederland trainen!

grinning smiley

Veel plezier en succes!
Linkebal 16 maart 2015 14:48
Haha, goed dit te lezen. Ik had begrepen dat het op de top 25 graden kouder is dan beneden in Colorado Springs. Als het droog is moet het te doen zijn.
malheur 16 maart 2015 15:48
Nee, in het geheel niet erover. Sneeuw lag bergop en alleen de laatste paar KM. Prima doorgezet, mooie beelden en een gelukkig niet-onthoofde Tierreno ten gevolge. Totaal onvergelijkbaar met de giro afgelopen jaar en de MSR van die Duitser waarvan ik naam kwijt ben. Poolse naam ofzo.
JW 16 maart 2015 16:12
De etappe van vandaag, met 200 km in koud en kletsnat weer, lijkt me èn kouder èn gevaarlijker.

Ik zou de mening van de renners zèlf daar graag over horen.
Mollema gisteren zonder handschoenen, verklaarde dat hij helemaal geen last had gehad van de kou.
Eazster 16 maart 2015 16:48
Ik vind het onzin om een koers stil te leggen om dat het onaangenaam of zwaar is. De veiligheid leek niet in gedrang ,omdat er niet hoefde te worden afgedaald na de klim. Het zal ontzettend klote hebben aangevoeld ,maar ook van onderkoeling kan er geen sprake zijn geweest van die laatste 3 km die ze eigenlijk echt in de sneeuw hebben moeten afleggen.

Het blijkt sowieso moeilijk om hierover een consensus te krijgen. Waar meet je mee uiteindelijk ? Hoeveel mm sneeuw er ligt ,hoeveel mm regen is gevallen?.
Per wegdek verschilt dit ook met gladheid.

Verder vind ik ook dat de Tirreno gewoon moet doorgaan met het leggen van Cols in deze periode in de koers. Je ziet dat in Mei toch ook nog sneeuw kan vallen in de Giro. De seizoenen zijn nu eenmaal onvoorspelbaar en als je de koers gaat veranderen doe je er in mijn ogen afbreuk aan de zwaarte en naam van de koers.

Als de veiligheid in geding is met gevaarlijke afdalingen dan zeg ik inkorten of schrappen zoals toen laats een keer met Catalunya geloof ik waar Albasini toen uiteindelijk een zwaar ingekorte Ronde won ,maar voor het onbehagen in het peleton moeten de renners zelf kunnen beslissen wat ook kan.
Het is dan maar aan de ploegleiding om te beslissen of er word doorgereden als ze zo bezorgd zijn om hun renners tegen gevaar of ziekte. Maar jah...die dure WT punten he? Zo'n Lefevre met zijn gezanik daar word ik niet goed van.Altijd en alleen moet alles in zijn voordeel vallen.

Normaal zijn er ook renners zoals een Nibali of nu Mollema die het niet zomaar onprettig vinden ,die vinden hier kracht uit. Ik vraag me af of Roubaix word ingekort met regen wat natuurlijk ook gevaarlijk blijft,sowieso op die keien. Ook die koers voelt nog weken onprettig aan en is niet goed voor je gesteldheid en gezondheid geloof me ,maar de renners en ploegleiders die er willen gedijen gaan er daar ook vol voor.
Blueprint 16 maart 2015 17:33
Dit was best nog te doen, Lefevere is zich aan het aanstellen.
Massimo 16 maart 2015 17:38
Sneeuwstorm? Viel best wel mee, sneeuwbuitje zou ik het noemen. Ik zou eens de Ronde van Siberië gaan rijden wil je echte barbaarse omstandigheden. Oman was veel erger en gevaarlijker vergeleken met gisteren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/03/2015 17:44 door Massimo.
Arsimo 16 maart 2015 17:54
Massimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sneeuwstorm? Viel best wel mee, sneeuwbuitje zou
> ik het noemen. Ik zou eens de Ronde van Siberië
> gaan rijden wil je echte barbaarse omstandigheden.

Tegenwoordig is dat echt link. Daar vallen zomaar ineens gaten.

Krijgt de wielerterm een gat laten vallen ineens een heel andere invulling.

Zie bijvoorbeeld Uitleg of Verklaring.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/03/2015 17:56 door Arsimo.
Curzio 16 maart 2015 18:33
Mee eens. Ik sta vooraan om koers te neutraliseren of aan te passen als er sprake is van gevaar, maar dat was gisteren voor zover ik kon zien niet het geval. Heroïek dient niet uit de wielersport te verdwijnen.
El Chaba 16 maart 2015 18:42
Zo was het voor de eerste bus op zo'n twintig minuten na de winnaar.

Massimo 16 maart 2015 18:51
Valt wel mee dus, ligt zo'n 50mm sneeuw op de weg gezien de sporen en het zal wat koud zijn geweest. Renners doen trainingen in veel zwaardere omstandigheden over langere afstanden in pokkeweer.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/03/2015 18:53 door Massimo.
JW 16 maart 2015 19:03
50 mm is 5 cm.
Dat ligt er zelfs bij lange na niet.
Deze beelden zijn van vrij bovenin, en dus van vrij kort voor de streep.
Nog even doorzetten en dan kun je de warme bus in.
Dat is een enorm verschil met zulke omstandigheden, waarbij je nog een heel eind moet.
Ik wil het niet bagatelliseren, maar een beetje relativeren van die beelden lijkt me verdedigbaar winking smiley
Massimo 16 maart 2015 19:06
Ik bedoelde natuurlijk 5 winking smiley
El Chaba 16 maart 2015 19:33
Dat mag natuurlijk maar dan wel beter je best doen, JW. winking smiley
Kijk eens naar de sneeuw op de takken van de boom helemaal rechts (want daar goed zichtbaar en ook veel meer van opzij gezien), daar ligt echt minimaal vijf cm, hoor.

Overigens gaat mij het er niet zozeer om dat deze etappe per se afgelast had moeten worden. Het blijft lastig - voor mij net zo goed - om daar vanuit je luie en comfortabele TV-stoel over te oordelen, maar om dit meteen maar af te doen als 'onzin' of 'slap gezever' (jij niet overigens) vind ik ook weer veel te makkelijk. Dan kan ik me namelijk niet aan de indruk ontrekken dat dat (mede) gevoed wordt door eigenbelang (arme ik, mij wordt een leuke bergetappe door de neus geboord).
JW 16 maart 2015 20:49
Tsja, er zijn momenteel discussies gaande, ook bij de UCI, over de totstandkoming van objectieve normen m.b.t. stilleggen of annulering van koersen.
Het lijkt me bijna ondoenlijk om iedereen daarbij op één lijn te krijgen.

Vooral omdat de meningen over wat te gevaarlijk of niet verantwoord is enorm ver uiteen liggen.
Bovendien is er enorm verschil tussen de uiteenlopende belangen.
Voor een organisator zou het b.v. het einde van de koers kunnen zijn als volgens die "objectieve" normen zijn koers elke keer zou worden geannuleerd.

Warmte (Oman afgelopen jaar), kou (MSR), gladheid door sneeuw (Giro), noodweer (Polen vorig jaar), gevaarlijk wegdek (P-R na veel regen), er zijn zoveel voorbeelden te noemen waar wel een deel van de renners/ploegleiders soms de niet door zou willen rijden.
En waarbij meestal dan ook nog totaal verschillend over het reële gevaar etc. wordt gedacht.

De kans lijkt me toch groot dat die uniforme normering nooit tot stand komt, en dat het er per koers om zal gaan hoever renners/ploegleiders willen gaan.
El Chaba 16 maart 2015 21:17
Wel eens hoor, dat zal heel lastig worden, behalve met dit:

Voor een organisator zou het b.v. het einde van de koers kunnen zijn als volgens die "objectieve" normen zijn koers elke keer zou worden geannuleerd.

De organisator moet zich dan simpelweg aanpassen aan 'de normen' van de renners bij het samenstellen van het parcours en niet andersom. En zo hoort het natuurlijk ook.
Fcdh 16 maart 2015 21:18
Haantje de voorste (Lefevre) is ook weer op zijn afspraak zo te lezen?
Het heeft denk ik weinig zin om aan te halen wat als Uran deze etappe gewonnen had?
Zelden zo'n hypocriet en onsympathieke persoon gezien.

Verder mooie beelden maar werkelijk nergens voor nodig in deze tijd van het jaar met nog 9 maanden wedstrijden voor de boeg.
Walnoot 16 maart 2015 23:41
Of het komt van iemand die zelf ook wel eens een keer of wat met een koersfiets door de sneeuw heeft gereden. Degenen die 20 minuten na Quintana over de streep kwamen, hadden vast niet de dag van hun leven. Maar gevaarlijk is het totaal niet, mede vanwege de lage snelheden bergop. Om alleen een 20 minuten door de sneeuw rijden extreem te noemen, moet je ver heen zijn wat mij betreft.
Bromertà 17 maart 2015 00:13
Wat een kleinzerig geneuzel zeg. Hier een tekstje van Ten Dam op Strava:

"Crawling and hope to pick up some form. Actually nice to finish in the snow at least once in my carreer. But I think Cyclist are short of memory. I must have finished stages in the snow the 12 years before."
thja 17 maart 2015 09:26
Vond de reactie van Laurens ten Dam wel mooi; Actually nice to finish in the snow at least once in my carreer. But I think Cyclist are short of memory. I must have finished stages in the snow the 12 years before.

Voor mij zegt deze reactie alles, ook zelf vinden ze het wel heroisch en het is ook vlug weer vergeten, dus geloof niet dat ze er erg veel van lijden.
Las hierboven ook al ergens dat de renners op training wel vaker in slecht weer rijden en veel langer, ook dat al regelmatig gezien via Strava/Instagram en Twitter, dus wat mij betreft, zonder afdaling moet het kunnen.
sijbriskie 17 maart 2015 11:59
Veldrijders rijden geregeld met sneeuw en vorst. Marathonschaatsers idem dito. En dan vergeet ik bijna nog The Iceman Wim Hof die in zijn blote reet drie maal daags de Mount Everest beklimt. Is het dus niet voornamelijk een kwestie van gewenning en goed voorbereid en aangekleed zijn op wat kouder weer?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/03/2015 11:59 door sijbriskie.
Linkebal 17 maart 2015 12:24
Je noemt nu drie activiteiten die juist worden geschapen door de omstandigheden (om te schaatsen moet het nou eenmaal koud zijn, op de Mount Everest is het ook geen 30 graden). Veldrijden vindt plaats in de winter, dus moeten ze ook om kunnen gaan met de kou. Bovendien kent het veldrijden geen afdalingen of rustige koerssituaties waarbij je extra kou vat. Gewoon een uur vol knallen en dan snel de camper in. Wielrennen op de weg vind ik wel echt een zomersport. Regen en hitte horen daar bij, sneeuw en ijs niet. De Terminillo viel uiteindelijk nog best mee, maar dat neemt niet weg dat het een slecht idee is om half maart naar 1675 meter hoogte te fietsen, het had nog veel kouder kunnen zijn.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen