Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Ronde van Drenthe 1.1

Gepost door lodjan 
lodjan 11 maart 2017 07:32
Vandaag wordt de Ronde van Drenthe verreden voor dames en heren. Een uitdagend parcours over keien en een aantal keer de VAM-berg. De beide Lotto-ploegen en meerdere pct's waaronder Roompot staan aan de start.

Alle info hier: [www.rondevandrenthe.nl]

Erelijst: laatste tien winnaars
2007: Martijn Maaskant
2008: Coen Vermeltfoort
2009: Kenny van Hummel
2010: Alberto Ongarato
2011: Kenny van Hummel
2012: Bert-Jan Lindeman
2013: Alexander Wetterhall
2014: Kenny Dehaes
2015: Edward Theuns
2016: Jesper Asselman



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2017 07:37 door lodjan.
ton duk 11 maart 2017 07:49
En vanmiddag live op Omroep Drenthe verwacht ik weer ??

2013 Wetterhall...is dat nog wat geworden ??
2015 Theuns tegen Lindeman....die Dijkstra zag wel kansen voor BJ winking smiley
2016 Asselman...zeer goede koers van Roompot

gr
Clavan 11 maart 2017 08:16
Vanaf 14:00 op RTV Drenthe en Oost eerst de XX chromosomen. Daarna de XY chromosomen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2017 08:21 door Clavan.
Brieske 11 maart 2017 08:20
Hup Maikin!

Groet
Zorro 11 maart 2017 09:25
De Ronde van Drenthe.

Dan moet ik altijd aan dat verhaal van Thijs Zonneveld denken.
Over de grote Fabio Cancellara.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hij rijdt op een brommer. Hij prutst met de tijd. Hij snijdt af. En vooral: hij is een dief. Fabian Cancellara heeft mijn mooiste verhaal gestolen.

Vorige week keek ik in een Vlaams café – nog geen tien meter van de finish van de Ronde van Vlaanderen – naar twee wielrenners die tegen een Muur opfietsten. De ene droeg een Zwitserse kampioenstrui, de andere een Belgische. Het hele café prevelde schietgebedjes voor de Belgische kampioen. Tom Boonen is nu eenmaal heilig in Vlaanderen. En zeker op de zondag van de Vlaamse Hoogmis.

Maar hoe hard ze ook prevelden: toen Cancellara de gashendel opendraaide, was hij weg. De camera zoomde in op Boonen, zoomde daarna uit om Cancellara te vangen – maar hij was nergens te bekennen. Er werd nog verder uitgezoomd. Nog verder. Daar was hij – in honderd meter had hij tweehonderd meter voorsprong genomen. En in de volgende twintig seconden won hij er vijfentwintig op Boonen.

Een man naast me sloeg op de tafel. Hij stond op, wees naar de tv en riep met overslaande stem: ‘Dat kan niet! Dat kan niet! Hij heeft afgesneden! Hij heeft met de tijd geprutst! Hij speelt vals!’ Zijn vrouw sloeg een arm om hem heen. De man schudde zijn hoofd en stamelde: ‘Cancellara is een smeerlap.’ Het hele café was het met hem eens. Behalve ik.

Fabian Cancellara kan van mij niet vaak genoeg winnen. Dat is niet omdat ik een Cancellara-hooligan ben, maar omdat elke overwinning me de kans geeft een anekdote uit een oude doos op te diepen. Eentje waarin ik zelf de hoofdrol speel. Zo ijdel ben ik wel.

2002. Koers: De Ronde van Drenthe – de Nederlandse versie van Parijs-Roubaix. Tweehonderd kilometer hotseklotsen over kasseien, klinkers en verkeersheuvels. Ik reed in een vaal oranje shirt en een broek vol gekleurde tegeltjes, Fabian Cancellara in een nog veel lelijker tenue: dat van Mapei. We waren allebei 21.

Na een kilometer of honderd belandden we allebei in de mongolenwaaier. Ik geloofde erin dat we terug konden komen, Fabian niet. Ik sleurde op kop in een uiterste poging 29e te worden, de jonge Zwitserse brommer hing achterin en dagdroomde van Parijs-Roubaix, de Ronde van Vlaanderen en geel in de Tour.

Nadat we de VAM-berg (ja, de Ronde van Drenthe heeft bergen) waren gepasseerd, was Cancellara nergens meer te bekennen. Gelost. Ik werd 41e, Cancellara eindigde als zoveelenvijftigste. Later hebben we nooit meer tegen elkaar gereden. Conclusie: Zonneveld – Cancellara: 1-0.

Het verhaal wordt met elke overwinning van Cancellara mooier. Ik heb het de afgelopen week minimaal twintig keer verteld. Zondag, toen Cancellara bezig was met een brommershow op weg naar Roubaix, besloot ik de uitslag van De Ronde van Drenthe 2002 op te zoeken om ‘m uit te printen en in te lijsten. Fluitend scrollde ik door de archieven van wielersites. Af en toe keek ik met een schuin oog naar het beeldscherm waarop Cancellara zijn concurrenten belachelijk maakte.

Na een kwartiertje zoeken had ik de uitslag gevonden. Mijn ogen gleden over de namen. Bij de 40e plek stond mijn naam. Daarna zocht ik naar de naam van de brommer. Zoveelenveertig, zoveelenvijftig, zoveelenzestig, zoveelenzeventig: nergens te bekennen. Ik fronste mijn wenkbrauwen. Spitte de lijst nog een keer door. Ook bij het rijtje opgevers stond hij niet. Voor de zekerheid checkte ik de namen die van de renners die vóór me waren geëindigd.

Op plek 29 stokte mijn adem. Fabian Cancellara. Hij was meer dan zeveneneenhalve minuut voor me gefinisht. Ik stond op van mijn stoel. Wees naar mijn computer. Riep: ‘Dat kan niet! Dat kan niet! Hij heeft afgesneden! Hij heeft met de tijd geprutst! Hij speelt vals!’ Mijn vriendin sloeg een arm om mij heen. En ik schudde mijn hoofd en stamelde: ‘Cancellara is een smeerlap.’
El Chaba 11 maart 2017 09:53



Ronde van Drenthe 2017 (1.1): Hoogeveen - Hoogeveen (206,2 km / 198,2 km + 8,0 km)

Bijna altijd een leuke koers, zeker de laatste jaren!

Kaartje:





Profiel:





Startlijst: [www.cyclingfever.com]

Top 10 AK vorig jaar:
(volledige uitslag: [cqranking.com])

1. NED ASSELMAN Jesper ROP 4h43'27" 80
2. GBR MCNALLY Mark WGG 01" 48
3. NED GROENEWEGEN Dylan TLJ 01" 40
4. NED KREDER Raymond ROP 01" 36
5. BEL DRUYTS Gerry CRV 01" 32
6. BEL CAPIOT Amaury TSV 01" 28
7. BEL DEHAES Kenny WGG 01" 24
8. NED REINDERS Elmar CJP 01" 20
9. EST NOMMELA Aksel LPC 01" 16
10. BEL DE BONDT Dries VWT 01" 12



Jesper Asselman gaf zichzelf vorig jaar een mooi verjaarskado door het peloton net voor te blijven..

Start: 12.30 uur.
Finish: rond 17.30 uur.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2017 09:54 door El Chaba.
jonglins 11 maart 2017 10:19
Briljant verhaal van Zonneveld
Frederik D. 11 maart 2017 10:32
Gelet op dat trieste stinkkonijn is de ronde van Drenthe een mooie sneue en dus mooie ronde.
veluweracer 11 maart 2017 11:11
Zonnekonijn hoop ik zo min mogelijk te zien,horen of lezen.Mislukte wielrenner en mislukte commentator. Plusplusongoed.
Massimo 11 maart 2017 13:07
Gokje: jij werkt iedere dag van 9 tot 5 bij de Blokker in het magazijn en droomt stikjaloers van de baan van Thijs óf Zonneveld heeft jou er een keer snoeihard van afgereden in een juniorenkoersje. Beiden kan ook heel goed. Desalniettemin erg sneu voor je. Sterkte!
Cyclad 11 maart 2017 13:30
lodjan 11 maart 2017 13:59
Kopgroep:
Twan Castelijns
Julius vd Berg
JW van Schip



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2017 14:01 door lodjan.
El Chaba 11 maart 2017 13:59
El Chaba 11 maart 2017 14:00
Die winnen dus niet..
veluweracer 11 maart 2017 14:58
Ik heb nooit voor een baas gewerkt.
Prikdude 11 maart 2017 15:05
Doe je de groetjes aan Maxima?

(Overigens eens met je wat betreft Zonneveld, maar ik werk dan ook in het magazijn van Blokker)
Clavan 11 maart 2017 15:35
Net werd Thijs 3e op nk beachrace. Na winnaar Ronan van Zandbeek en Richard Jansen
Westfalen 11 maart 2017 16:58
Julius van den Berg krijgt het lastig in de kopgroep.
lodjan 11 maart 2017 17:38
1. JW van Schip

Heerlijk interview na afloop.

2. Castelijns
Cyclad 11 maart 2017 18:35
Donnerwetter, wat een waanzinnig mooie zege van Van Schip. IJzersterk. Profcontract ligt vast wel ergens klaar voor hem.
Die vent is zo sterk als een beer. Een beetje polijsten, wat fijnslijpen en Nederland heeft er op redelijke termijn een (Vlaams) klassiek renner bij.
Oh ja, geef die jongen vooral geen mediatraining. Nooit. Prachtinterview, recht voor zijn raap. Zo hoor en zie ik het graag.
Cyclad 11 maart 2017 18:37
Onuitgegeven hoor. Nog 10 kilometer, 17 seconden bonus, Van den Berg die er afwappert en Castelijns als een blok aan je been in je wiel. 3 Belgische ploegen die achtervolgen en slechts 6 seconden prijsgeven in die 10 kilometer na al een hele dag aan kop te hebben gesleurd. Dan kun je wat.
merijntje mortirolo 11 maart 2017 20:30
Brieske 11 maart 2017 23:30
Link interview?

Groet
Anony 12 maart 2017 03:01
WielerFlits interview (Youtube)

Ik weet niet of het dit interview is dat Cyclad en anderen bedoelen, maar het dekt ook wel dezelfde lading.
lodjan 12 maart 2017 06:21
Het interview direct na de finish op (en door) RTV Drenthe was beter.
ton duk 12 maart 2017 08:02
Cyclad Schreef:
-------------------------------------------------------
> Onuitgegeven hoor. Nog 10 kilometer, 17 seconden
> bonus, Van den Berg die er afwappert en Castelijns
> als een blok aan je been in je wiel. 3 Belgische
> ploegen die achtervolgen en slechts 6 seconden
> prijsgeven in die 10 kilometer na al een hele dag
> aan kop te hebben gesleurd. Dan kun je wat.

Dag Cyclad

Heb zelf de finale niet gezien...
3 achtervolgende Belgische ploegen...waar was Roompot ?
gr
lodjan 12 maart 2017 09:22
Cornelisse windt er geen doekjes om en trekt het boetekleed aan:

Ereplaats Reinders, toch teleurstelling na Ronde van Drenthe

11 MAR 2017
De teleurstelling was van de gezichten van de renners van Roompot – Nederlandse Loterij af te lezen na afloop van de Ronde van Drenthe. Een ereplaats voor Elmar Reinders deed weinig af aan het overheersende gevoel dat er meer in had gezeten. Jan Willem van Schip (Delta Cycling Rotterdam) verraste vriend en vijand in Drenthe door, na een extreem lange vlucht, als winnaar over de streep te gaan in Hoogeveen.

“Een hele knappe prestatie van die jongen natuurlijk, maar ook mede het resultaat van een slecht gereden finale van onze kant” stelde Michel Cornelisse vast bij de teambus. “Naar mijn idee hebben wij ons te weinig met het wedstrijdverloop bemoeit in de slotfase. Wij keken in de achtervolging op de drie koplopers te veel naar andere teams. En die kregen het gat niet dicht”.

Winnaar Van Schip bouwde samen met Twan Castelijns (Lotto.nl-Jumbo) en Julius van den Berg (SEG) al vroeg in de U.C.I. 1.1 koers een voorsprong op van meer dan acht minuten. “In het middenstuk van de wedstrijd, met tien passages over de keien, hebben wij hard op kop van het peloton gereden om dat verschil te overbruggen” analyseerde de ploegleider verder. “Op een bepaald moment leek een groepje met Berden de Vries en Pim Ligthart (foto) de overstap te maken, maar die werden toch weer gegrepen. Daarna hebben wij het initiatief uit handen gegeven en slaagden Van Schip en Castelijns er zelfs in het peloton voor te blijven”.

In de sprint van de grote groep finishte Elmar Reinders als vijfde. De derde top tien notering van de Drent in zijn debuutjaar bij de profs. De winnaar van vorig jaar; Jesper Asselman eindigde als twaalfde.
veluweracer 12 maart 2017 11:12
Meest bizarre eindinterview met winnaar ooit gehoord. Lul, kut, kloten en neuken. Ook even bizarre koers gezien. Bijna onwerkelijk.
Zo mooi.
De hele uitzending was mooi. Top commentators ook. Wat een verademing.
lodjan 12 maart 2017 11:32
Je hebt wat gevonden zag ik, maar dit was maar een klein stukje: [nos.nl]
ton duk 12 maart 2017 13:49
Dank je,Lodjan
Raar dat ze dan niet de kaarten Kreder en Vermeltfoort trekken....
gr
Ziender Ogen 12 maart 2017 18:05
Geweldig interview. Fantastische overwinning. Ben al bijna fan van JW van Schipsmiling smiley
bakfiets 13 maart 2017 13:33
en een dag later gewoon uitrijden dat is grote klasse.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen