Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

'Hopelijk dit jaar een nóg beter wielerseizoen'

Gepost door Sehnsucht 
Sehnsucht 18 maart 2015 14:06
Quote

'Hopelijk dit jaar een nóg beter wielerseizoen'

Na een uitstekend 2014 zijn de Nederlandse wielrenners ook dit jaar goed begonnen. Is het een voorbode voor de rest van het seizoen?

Bauke Mollema en Wout Poels hebben vroeg in het seizoen al hun visitekaartje afgegeven. Poels won de vierde etappe van Tirreno-Adriatico en Mollema eindigde als tweede in het klassement. De Nederlandse wielrenners zetten daarmee de goede vorm van 2014 voort.

Er waren vorig jaar opvallend veel Nederlandse zeges in grote koersen. Niki Terpstra schreef op indrukwekkende wijze Parijs-Roubaix op zijn naam, Pieter Weening won een etappe in de Giro d’Italia en Lars Boom zorgde voor de eerste etappezege in de Tour de France sinds negen jaar. „Het was een geweldig jaar voor het Nederlandse wielrennen”, stelt zevenmalig Tour de France-deelnemer Theo De Rooij. „En het lijkt erop dat 2015 nog beter wordt.”

NIEUW TALENT
Er is een nieuwe generatie Nederlandse wielrenners die zich steeds nadrukkelijker laat gelden in het peloton. „Wilco Kelderman, Tom Dumoulin en Danny van Poppel kunnen op termijn allemaal wereldtop worden op hun discipline”, denkt Roompot-ploegleider Michael Boogerd. „Dumoulin is dat eigenlijk al.” De 23-jarige Kelderman gaat inmiddels al even mee in het wielrennen en werd vorig jaar knap zevende in de Giro d’Italia. In Parijs-Nice viel hij vorige week met een vijftiende plaats in het klassement enigszins tegen. Ook de jongelingen Moreno Hofland, Dylan van Baarle en Tom Jelte Slagter laten zich zien.

GESINK
„Het is mooi dat we zoveel talent op verschillende disciplines hebben”, vindt Boogerd. Voor het klassement in de grote rondes tipt hij naast Kelderman ook Wout Poels, Bauke Mollema en Robert Gesink. De Rooij hoopt dat Gesink na een aantal ongelukkige jaren de draad weer kan oppakken. „Hij heeft een hoop tegenslagen gehad de afgelopen tijd, ik gun het hem het meest.” Voormalig wielrenner en verslaggever Maarten Ducrot ziet kansen voor de 28-jarige klimmer: „Dit wordt het jaar van de waarheid voor Gesink. Hij is nog steeds erg sterk, maar voelt nu een stuk minder druk. Hij zou wel eens kunnen gaan verrassen dit jaar.”

TERPSTRA
Voor de voorjaarsklassiekers geldt volgens Ducrot Niki Terpstra als belangrijkste Nederlandse troef. „Het uitvallen van Tom Boonen in Parijs-Nice is voor hem heel gunstig. Dat een grote ploeg als Etixx-Quick Step voor hem gaat rijden is een unieke situatie die niet veel Nederlanders overkomt. Ik verwacht veel van hem.” Boogerd is het daar niet helemaal mee eens: „Terpstra is zeker een kanshebber, maar hij krijgt door het wegvallen van Boonen wel meer druk op zijn schouders.”

Ook oud-Raborenner Koos Moerenhout ziet Terpstra als favoriet voor de komende weken: „Vooral voor de Vlaamse klassiekers, Mollema moet het doen in de Waalse koersen.” Hij tipt bovendien Moreno Hofland als outsider voor de sprintetappes. Wat betreft Kelderman wil Moerenhout de verwachtingen enigszins temperen. „Mensen verwachten dat hij meteen top drie in de Tour gaat rijden, maar dat doe je echt niet zomaar.” De Rooij beaamt dat: „Om te presteren in de grote rondes is ervaring heel belangrijk. Rustig blijven op de belangrijke momenten is lastig, je moet een bepaalde slimmigheid ontwikkelen. Dat kunnen we nu nog niet van Kelderman vragen.”

PRIJZEN
Duidelijk is dat de Nederlandse bijdrage aan het peloton dit jaar zeer gevarieerd is. Sprinters, tijdrijders en klassementrijders gaan in 2015 het peloton aanvallen en proberen om de prestaties van het vorige jaar te overtreffen. „Dat zal lastig worden”, denkt Ducrot, „maar laten we het hopen.” Boogerd heeft er in ieder geval zin in: „We gaan voor de prijzen rijden.”

Bron: [www.metronieuws.nl]

Zelf hoop ik dat een Nederlander na lange tijd weer eens gaat scoren in MSR. De laatste Nederlander die er top 10 wist te rijden is Max van Heeswijk en dat was alweer in 2004. Moreno Hofland heeft in verschillende interviews laten optekenen voor een top 10 plek te gaan. Op voorhand lijkt mij dat een onrealistisch doel. De kans dat hij op de Cipressa de groep al moet lossen schat ik een stuk hoger in. Wellicht dat Tom Dumoulin met een aanval in de laatste kilometers naar een mooie ereplaats in MSR kan rijden. Maar hij zal wel moeten knechten voor Degenkolb. Langeveld rijdt regelmatig ook sterk in MSR. Vorig jaar was hij de enige Nederlander in de eerste groep. Maar een afmaker is hij niet. Ook dit jaar schat ik de kansen niet hoog in helaas.
ton duk 18 maart 2015 14:30
Ik zie Boom als onze grootste kanshebber in MSR...(ja,ik ben ,denk ik,de enige)
gr Ton DUK
Arsimo 18 maart 2015 14:45
Nee, je bent niet de enige. Niet dat ik Boom als een echt grote kanshebber zie voor MSR zondag, maar wel de grootste onder de Nederlanders.
JW 18 maart 2015 14:51
Voor MSR heeft Nederland inderdaad ook n.m.m. geen enkele (grote) kanshebber.
Eindhovuh 18 maart 2015 15:36
De massasprint is de enige discipline waar Nederland niemand heeft die structureel bij de beste 5 á 10 kan rijden.
In de andere disciplines hebben we dat soort renners wel (zonder echte supertopper). Maar kasseien(Terpstra o.a.), klimmen (Mollema o.a.), heuvels (Slagter o.a.), tijdrijden(Dumoulin o.a.) kunnen met de beste mee.
Bij de sprinters hebben we niemand van dat niveau.
Cavendish, Kittel, Kristoff, Sagan, Lobato,Greipel, Degenkolb, Bouhanni, Demare en Matthews zijn bijvoorbeeld echt (nog?) een klasse beter dan onze "toppers" Bos, van Poppel en Hofland.
Sub Culture 18 maart 2015 15:38
Zouden jullie dat jarenlange nergens top, maar wel overal goed niet willen inruilen voor af en toe eens een wereldtopper?
JW 18 maart 2015 15:51
Als het alternatief zou zijn één echte wereldtopper maar op alle andere fronten geen enkele rol spelen zou die keuze voor mij simpel zijn: nee.
Zelfs als die wereldtopper een grote ronde zou winnen.

Nu kunnen Nederlanders, afgezien van de sprint, in elke discipline meedoen voor de prijzen, ook al is dat (in b.v. grote rondes) lang niet overal voor het podium.
Het vergroot mijn (chauvinistische) kijkgenot als ik in een bergetappe of kasseienkoers Nederlandse renners in het voorste gelid zie. Dat is toch anders dan de kortstondige euforie van één renner. Waarbij bovendien bij blessure of ziekte de Nederlandse inbreng helemaal nul zou worden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/03/2015 15:52 door JW.
Sehnsucht 18 maart 2015 15:59
Lotto-Jumbo voor MSR:

Quote

Team Line-up:
Rick Flens, Moreno Hofland, Tom Leezer, Bert-Jan Lindeman, Paul Martens, Bram Tankink, Maarten Tjallingii en Robert Wagner.

Ploegleider:
Erik Dekker.

Martens zie ik nog het verst komen.
Walnoot 18 maart 2015 16:01
Maak je niet druk, Terpstra pakt Vlaanderen wel dit jaar, daarna mogen we toch voorzichtig beginnen hem in die categorie te steken.
Walnoot 18 maart 2015 16:02
Pelotonvulling, niet meer dan dat.
Prikdude 18 maart 2015 16:10
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het vergroot mijn (chauvinistische) kijkgenot als
> ik in een bergetappe of kasseienkoers Nederlandse
> renners in het voorste gelid zie.

Je moet wel heel erg dol op Terpstra zijn dan.
Prikdude 18 maart 2015 16:14
Wereldtoppers zijn saai maar je kunt je natuurlijk wel hardop afvragen waarom de Nederlanders al 20 jaar geen winnende wereldtopper meer hebben (gehad) terwijl er uit alle uithoeken van de wereld toppers opduiken én het Nederlandse sportklimaat in andere sporten de ene na de andere winnaar af levert. Sponsoren schijnen toch best dol te zijn op winnaars.
Eindhovuh 18 maart 2015 16:28
Hard maar wel waar. Met afstand het meest matige team qua potentiële kanshebbers. Wellicht met AG2R al is die ploeg nog niet bekend.

AGR2R wellicht net zo matig.
ASTANA: LL Sanchez, Nibali en Boom o.a.
BMC RACING TEAM: Gilbert, van Avermaet.
COFIDIS, SOLUTIONS CRÉDITS: Bouhanni
ETIXX - QUICK STEP: Cavendish, Kwiatkowski, Stybar
FDJ: Demare
IAM CYCLING: Haussler i.i.g. Pelluchi niet fit.
LAMPRE - MERIDA: Cimolai, Pozzato, Modolo
LOTTO - SOUDAL: Gallopin, Wellens, Greipel
MOVISTAR TEAM: Lobato, Rojas Gil, Valverde
MTN - QHUBEKA: Boasson Hagen, Ciolek, Goss, Farrar
ORICA GREENEDGE: Matthews
TEAM CANNONDALE - GARMIN: Slagter, Moser
TEAM GIANT-ALPECIN: Degenkolb, Dumoulin
TEAM KATUSHA: Kristoff
TEAM SKY: Viviani, Swift
TINKOFF - SAXO: Sagan, Bennati
TREK FACTORY RACING: Cancellara, Nizzolo
Slimmerd 18 maart 2015 16:28
Tjallingii weer een dagje vooruit en idd Martens als 'beste' pion.

Wel benieuwd hoever Hofland en Lindeman kunnen komen.
Eindhovuh 18 maart 2015 16:29
Nou minimaal 2 wereldtoppers op verschillend terrein dan.
JW 18 maart 2015 17:08
Is Terpstra dan een Nederlander confused smiley
JW 18 maart 2015 17:14
Ik tel hier maar liefst 36 "kanshebbers" !
Rijkelijk veel.

Dan kun je ook het hele peloton nemen.
In principe is iedereen die start "kanshebbers".
Eindhovuh 18 maart 2015 17:16
En Lotto-Jumbo brengt niemand aan de start van het niveau van die 36 kanshebbers.
Prikdude 18 maart 2015 17:17
Wellicht niet helemaal passend in jouw voortdurende, bad oranje trip doch toch echt de enige die eigenlijk in aanmerking komt als het echt gaat over Nederlanders die in het voorste gelid rijden. Mollema reed deze week voor het eerst tussen de wereldtop IN BEELD omhoog en mag bewijzen dat het geen incident is maar het is nog verre van structureel. Tijdritten in beeld rijden als tijdrijder doe je alleen tijdens het WK, daar zul je wel geen stijve van krijgen en Slagter heeft op wat verlaten WT-koersjes na nog nooit in beeld gereden in heuvelklassiekers.
JW 18 maart 2015 18:22
JW 18 maart 2015 18:25
Op één of andere manier word ik niet enthousiast van Terpstra.

Eerder van Weening, Langeveld, Boom, Mollema, Clement, Slagter en natuurlijk renners uit de Oranje brigades. Mag dat ?
JW 18 maart 2015 19:53
Renners als Hofland en Martens vind ik zelf géén pelotonvulling, om dat woord nog maar eens te gebruiken, Maar ook duidelijk géén favoriet.

Of renners als b.v. Nibali, Wellens of Slagter wèl tot de favorieten moeten worden gerekend betwijfel ik.
Prikdude 18 maart 2015 20:41
Walnoot 18 maart 2015 22:10
In de finale er nog bij zitten zou bijzonder knap en onverwacht zijn van Hofland of Martens. Van Wellens en Slagter zou dat een bevestiging zijn van wat we de afgelopen anderhalf jaar hebben gezien.
Eindhovuh 18 maart 2015 22:51
Denk je dat wanneer je aan een niet-Nederlandse wielervolger vraagt welke renners in de finale mee gaan doen in Milaan San Remo: Nibali, Wellen en Slagter of Hofland en Martens, die wielerfan je niet wat vreemd aankijkt?
De 36 namen die ik noem zijn kanshebber en een heleboel andere renners niet.
Tinuz 19 maart 2015 00:22
Wie weet valt er een grote klapper uit de bus in één van de komende grote wedstrijden.... vooralsnog zie ik echter geen tekenen die hierop zouden kunnen wijzen.
Terpstra lijkt me wederom de voornaamste kandidaat. Boom lijkt me nu echt passé, Mollema komt steeds wat tekort, voor de rest hebben we niet bijster veel renners die echt vooraan mee kunnen doen. Dumoulin heeft zijn seizoen gehypothekeerd door in Down Under te rijden, dus daar verwacht ik ook niet veel meer van.
Andere Peter 19 maart 2015 02:36
Eén wereldtopper gaat ook snel vervelen.

Er is overigens wel ontwikkeling ten goede. jarenlang won Nederland weinig, met dat goed-zijn-in-de-breedte. In 2014 was er niets mis met de kwantiteit aan zeges. De gewenste volgende stap is: klein grut aan zeges inwisselen voor wat grote zeges (al telden die van Terpstra en Boom in 2014 echt wel natuurlijk). Maar dan zie ik liever Terpstra, Boom, Mollema en Kelderman ieder één grote zege pakken dan dat er een wereldtopper is de à la Gilbert een reeks wint.
Eindhovuh 19 maart 2015 09:35
Mee eens! Ieder jaar 1 klassieker en minimaal 1 Tour-etappe en mijn chauvinistische seizoen is al geslaagd. Er valt altijd nog wel wat klein grut bij.
Arsimo 19 maart 2015 10:27
Wat chauvinisme in mijn wielerfanbestaan betreft wacht ik vooral op een ding: een Nederlander op het podium van een eindklassement van een grote ronde, bij voorkeur de Tour uiteraard.

Dat is nu 25 jaar geleden en als dat vanaf nu nog een keer 25 jaar zou gaan duren dan maak ik dat mogelijk niet eens meer mee.

Gesink en Mollema waren er in de Vuelta dichtbij, het wordt tijd dat een van die twee of Kelderman of Dumoulin (wie weet) of iemand anders er in de a.s. jaren werk van gaat maken.

Gelukkig bestaat mijn wielerfanbestaan maar voor een heel klein deel uit chauvinisme.


---



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/03/2015 10:28 door Arsimo.
Eindhovuh 19 maart 2015 10:51
Ik ben van '81 dus ik heb nooit een Nederlandse touroverwinning meegemaakt, dat zou ik echt top vinden.
Alleen een WK-titel van Oranje of een Nederlands kampioenschap van NAC zouden dat voor mij overtreffen qua sportgeluk.
Dan geloof ik nog het meest in een Nederlandse touroverwinning ooit.
Andere Peter 20 maart 2015 02:29
Dikke kans dat NAC volgend jaar een kampioenschap viert hoor.
Eindhovuh 20 maart 2015 11:46
Zo'n kampioenschap heb ik al eens meegemaakt. Op zich een leuk feestje maar bedankt.
Ik wens overigens alle niet-fans een echt suporterschap toe. Een vreugde explosie van een doelpunt in blessuretijd als het echt echt echt moet is met niets te vergelijken,
El Chaba 20 maart 2015 13:28
Zoals vorige week bedoel je? smiling smiley
(Zegt een die hard NAC-fan, die in zijn jonge jaren op de B-side aan de Beatrixstraat stond)
Eindhovuh 20 maart 2015 13:53
Bijvoorbeeld ja. En na afloop Cordial. spinning smiley sticking its tongue out
Ik stond in mijn jongste jaren op de onoverdekte staanplaats op de Beatrix-of Ei-trinune, ;-)
Eerste wedstrijd NAC-Heracles 1987 0-2. (Nadat mijn vader beloofd had me mee te nemen als NAC 3x thuis op rij zou winnen, NAC werd 17de in de eerste divisie.)
Massimo 20 maart 2015 15:40
De sportiefste Bredase prestatie werd altijd geleverd door de hard weglopende NAC-fans als Groningen op bezoek kwam.
Eindhovuh 20 maart 2015 16:22
Hahaha. Ja daar zijn ze hier altijd erg bang van. :s
Eindhovuh 20 maart 2015 22:02
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen