Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De wielerloopbaan van Thomas Dekker is definitief voorbij

Gepost door Massimo 
Massimo 20 maart 2015 07:04
In een verklaring in AD Sportwereld verduidelijkt Thomas Dekker zijn reden om per direct te stoppen als wielrenner.

De afgelopen jaren ben ik meer en meer gaan beseffen dat er meer is in het leven dan wedstrijden winnen. Ik koerste uit liefde voor de sport, niet meer om ten koste van alles te winnen. Ik ben open geweest over mijn eigen verleden om jonge renners te waarschuwen niet dezelfde fouten te begaan als ikzelf.

Wekenlang heb ik erover nagedacht. Ik heb gewikt en gewogen. Ik heb de opties naast elkaar neergelegd en ze een voor een overwogen. Ik heb geluisterd naar mijn verstand en naar mijn gevoel. Nu ben ik eruit.

Ik stop met wielrennen.

Ik heb als wielrenner ontzettend veel meegemaakt. Ik heb gewonnen en verloren, ben gevallen en weer opgestaan. Ik heb heel veel geleerd, vooral over mezelf. Ik heb alle kanten van de medaille gezien: de voorkant en de achterkant, maar ook de rafelige randjes aan de zijkanten.

Als jonge prof wilde ik maar één ding: wielerkoersen winnen. Het liefst zo veel en zo groots mogelijk. Ik had er alles voor over. Dat was mijn kracht en mijn valkuil tegelijk; het heeft me ver gebracht en me diep laten zinken.

De afgelopen jaren ben ik meer en meer gaan beseffen dat er meer is in het leven dan wedstrijden winnen. Ik koerste uit liefde voor de sport, niet meer om ten koste van alles te winnen. Ik ben open geweest over mijn eigen verleden om jonge renners te waarschuwen niet dezelfde fouten te begaan als ikzelf.

Mijn laatste uur als wielrenner reed ik in Mexico, bij de aanval op het werelduurrecord. Ik wilde er bewijzen dat ik nog steeds hard kan fietsen, en daarnaast wilde ik weten in hoeverre ik nog wielrenner wilde zijn. Het antwoord is nu, enkele weken na de aanval op het record, duidelijk voor me.

Mijn hele leven stond tot nog toe in het teken van wielrennen, maar ik wil niet langer afhankelijk zijn van mijn vorm, mijn materiaal, mijn ploeg of van wie of wat dan ook. Mijn wielercarrière is mooi, lelijk, heftig en leerzaam geweest.
Ik ben klaar voor een nieuwe stap. Zonder fiets.

Bron: AD.nl



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/03/2015 07:07 door Massimo.
Olano 20 maart 2015 07:44
Eeuwig zonde, hoe zijn carrière is verlopen.
veluweracer 20 maart 2015 07:45
Jammer voor hem dat hij van de nood een deugd moet maken.
Eindhovuh 20 maart 2015 07:50
Zal hij nog moeten werken? Kreeg bv van Rabo nog 8 ton zwijggeld mee toen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/03/2015 07:50 door Eindhovuh.
diravi 20 maart 2015 07:59
Het wielrennen stopt met Thomas Dekker.
Sub Culture 20 maart 2015 08:05
Blijft er op die manier nog iemand over van die gouden generatie Rabojeugd die een dikke 10 jaar alles op een hoopje reden in de beloftencategorie?

Eltink, Giling, Posthuma, Dekker, Reus, Vastaranta, Kohl, Heijboer, Elijzen..

Toch een opvallend gegeven dat die op de één of andere reden allemaal zeer vroeg gestopt zijn met koersen.
lodjan 20 maart 2015 08:11
Sub Culture 20 maart 2015 08:19
Ja, Boom heeft in de beloftencateogrieën ook nog kort een tijdje met deze renners gereden, maar die ploeg met Gesink, Mollema, Boom in de jeugd was toch een pak minder dominant.

Zij kenden dan ook een beter verloop van hun profcarrière.
Nelis! 20 maart 2015 08:29
Arsimo 20 maart 2015 08:35
Vertelt Dekker hier nu op een ingewikkelde manier dat ondanks zijn verdienstelijke WUR-poging er geen serieuze ploeg met een contract kwam?

Jammer dat hij moet stoppen, er verdwijnt een kleurrijk figuur uit de wielersport.

(edit: excuses aan Weening)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/03/2015 08:37 door Arsimo.
malheur 20 maart 2015 08:46
Wanneer je voorzichtig zou cocluderen dat die betreffende youngsterploeg goede banden met Abraham had?

Ik weet niet in welke mate ze iedereen naar huis reden maar denk evengoed niet dat dergelijk snode praktijken enkel aan Kazachse hangjeugd besteed zijn.
rustdag 20 maart 2015 08:50
Het duurde niet lang, maar genieten was het zeker. Bedankt Ouwe#ok
Sticky Bottle 20 maart 2015 09:10
Dopingvrij nooit echt wat gepresteerd afgelopen jaren. In World Tour koersen buiten de top 100 of totaal niet gefinisht
Hoop dat hij zijn draai kan vinden en niet in een zwart gat valt. Ga je goed, Thomas
Robert Koopman 20 maart 2015 09:22
JW 20 maart 2015 09:52
Met de aanval op het WUR heeft hij nog één keer laten zien dat hij het vak nog steeds beheerst.
Dat is m.i. een waardiger afscheid dan nog een jaar lang met "wijfelend" enthousiasme zich af te beulen in het peloton.
Bij Garmin ècht een serieuze kans gekregen, maar dat niet waar kunnen maken. Ik geloofde er niet in dat dat nu, bij welke andere ploeg ook, wel zou lukken.

"Mijn hele leven stond tot nog toe in het teken van wielrennen, maar ik wil niet langer afhankelijk zijn van mijn vorm, mijn materiaal, mijn ploeg of van wie of wat dan ook. Mijn wielercarrière is mooi, lelijk, heftig en leerzaam geweest.
Ik ben klaar voor een nieuwe stap. Zonder fiets".

C'est la vie.
Heel veel succes in je verdere leven, Thomas.
ton duk 20 maart 2015 10:06
K3 stopt, Thomas Dekker stopt...De zon verduistert natuurlijk niet voor niks...
gr Ton DUK

HUP.HOL.NL
valse trage 20 maart 2015 10:11
Voeg Scheuneman ook nog maar aan dat rijtje toe.

Weening is de enige die over is...

Gesink, Boom, ... zijn van een "generatie" later.
ton duk 20 maart 2015 10:52
Eindhovuh 20 maart 2015 11:43
Weening, de Kort, Clement en de Maar. Al zijn dat ook geen wereldtoppers geworden natuurlijk.
Lucho Herrera 20 maart 2015 11:48
Frans Maassen stopte noodgedwongen op zijn 30e omdat het hele peloton aan "het spul" zat in 1995. Thomas Dekker stopt nu noodgedwongen op zijn 30e omdat het zonder "het spul" niet meer is gelukt om zijn oude niveau te halen. Het geeft een klein beetje aan hoeveel invloed doping heeft gehad in de voorije 20 jaar.

Jammer dat het Thomas Dekker niet meer is gelukt om iets van zijn oude glans terug te krijgen. Alhoewel zijn werelduurrecordpoging zeker niet onverdienstelijk was. Hoe dan ook hoop ik dat Dekker een mooie nieuwe uitdaging vindt in zijn leven. Dat het hem goed mag gaan. Succes Thomas!
Siem 20 maart 2015 11:57
Als je Weening noemt, moet je Ten Dam ook noemen. Reed nog een leuke Top 10 in de Tour, verleden jaar.
El Mik 20 maart 2015 12:02
Er is toch een grote ronde winnaar uit die lichting voortgekomen, ene Ryder Hesjedal.
En van Hummel heeft het ook wel aardig gedaan.
Eazster 20 maart 2015 12:13
Het is zonde sommige beelden uit z'n verleden blijven toch op m'n geheugen gegrifd staan. Gelukkig op een mooie manier ,ook al was het niet allemaal zuiver koek die we opgediend hebben gekregen. Toch denk ik dat ondanks dat het de laatste jaren niet meer lukte we het wel over een echte klasbak hebben.
Maar zoals hij aangeeft als je al beseft dat er meer is dan winnen in het wielrennen en hij heeft die motivatie daar 100% voor nodig om dat te kunnen doen,maar wil dit niet meer opbrengen dan is het tijd voor wat anders.
Ik gun Thomas hierbij het allerbeste ,hij heeft de charisma om genoeg andere dingen te doen ,waar hij voldoening kan uithalen.
Velodroom 20 maart 2015 12:22
Lucho Herrera Schreef:
-------------------------------------------------------
Het geeft een klein beetje (veel) aan hoeveel invloed doping heeft gehad in de voorije 20 jaar.

Deze gedachte kwam ook bij me op nadat ik gelezen had hoe iemand in 2 maanden training zijn gewicht wat omlaag had gebracht, en passant zijn hematocriet van 43 tot 50 had opgeschroefd, met als resultaat het 10% sneller kunnen afleggen van een klim, die hem voorheen 36 minuten had gekost. Het wattage/kg resultaat:+10%.
El Chaba 20 maart 2015 13:22
Bietensap, hè.
Rudy t. 20 maart 2015 14:44
Boom is een stuk jonger. Van deze generatie heb je nog wel ten dam en Weening.
Velodroom 20 maart 2015 14:50
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bietensap, hè.

Wie was het toch al weer, die met de bietensap dweepte als het legale middel bij uitstek?
Volgens mij ga je daarvan alleen maar roder pissen. smiling smiley

Maar laten we wel wezen. Het verschil tussen doping en geen doping is niet alleen maar het veronderstelde fysiologische verschil.
Het doet wel degelijk ook veel met de psyche van een mens.
Een naturel presterende Armstrong zou plotseling bedeeld met een extra pakket aan exact dezelfde dopingmiddelen toch nooit gewonnen hebben van de Armstrong, die we hebben kunnen zien. In de sportwereld heeft nooit iemand (ook met criminele middelen, dat wel) zo de sportzaken naar zijn hand gezet alsof hij in de toerbus een buitenaardse toevalsgenerator had staan, die hem exact alle uitkomsten van tevoren gaf, zodat hij er op kon anticiperen. De miraculeuze rit door de bush had hij natuurlijk al hoofdelijk kunnen oefenen en hij wist uiteraard al, dat der Ulle een gentleman was, die op hem zou wachten. Dat Armstrong daarna minder een gentleman was hebben we kunnen zien.

De terugkeer van de brute held Armstrong in 2009 moest daarom uiteindelijk ook fataal aflopen. De zwaartekracht als laatste keerde zich ook tegen hem.
De vergelijking tussen Armstrong en Dekker slaat in zoverre de plank mis, dat Dekker door het hunkerende vaderland veel groter werd ingeschat dan hij in feite was.
Daar begon voor Dekker de Wet van de remmende voorsprong. Die strijd kon hij nooit winnen.
Keuteberg 20 maart 2015 19:13
Weening is nog het meest succesvol, sterker nog, misschien wel 1 van de beste Nederlandse wielrenners van de afgelopen tien jaar.
Massimo 20 maart 2015 19:24
In die generatie zaten ook o.a. Brajkovic en Lofkvist. Ze zijn, denk ik, slachtoffer geworden van het dopinginterbellum. De keuze tussen wel of niet gebruiken voor jonge renners was een hele moeilijke in die periode. Er waren er die vielen en er waren er die voet bij stuk hielden, succesvol zijn ze hoe dan ook niet echt geweest.
Linkebal 20 maart 2015 21:47
Vanavond half 1 op npo 2 de herhaling van zijn documentaire
Linkebal 20 maart 2015 21:48
Herstel, NPO 3
Franciscus 21 maart 2015 01:18
Thomas heeft de "pech" gehad een manager in zijn Rabotijd aan zijn zijde te hebben genomen die hem naar de "hel" heeft gebracht. Een wolf in Schaapskleren die zijn zakken heeft gevuld over de rug van Thomas. Lees zijn boek, met name het epistel over " de Wolf in Schaapskleren" .
Andere Peter 21 maart 2015 02:04
Dat er bij de grote Raboploeg van die jaren onvoldoende intern toezicht was waardoor de individuele renners het gevoel konden krijgen dat doping zonder betrapt te worden getolereerd was, is allang journalistiek bewezen. Dat geldt meen ik (nog) niet voor de jeugdploeg. Echter, het is in mijn ogen niet reëel om te veronderstellen dat het interne toezicht bij die jeugdploeg groter zou zijn geweest dan bij de grote-mensenploeg.
Bromertà 21 maart 2015 10:31
Volgens verklaringen van Boogerd, Leipheimer en Rasmussen was er sprake van georganiseerd dopinggebruik. Dr Leinders was van alles op de hoogte, en deze dokter was bovendien onderdeel van "het management."
Brieske 21 maart 2015 14:22
Hanegraaf toch?

groet
Quarantanove 21 maart 2015 16:19
Verassend , nieuws in de marge.
Franciscus 22 maart 2015 00:58
Brieske heeft geen nieuws in de Marge. Straigt to the point.
Sehnsucht 23 maart 2015 09:47
Bij Martijn Maaskant ondanks enkele puike prestaties in RVV en PR is het er ook niet geheel uitgekomen. De oorzaak is een akelige val in PN dacht ik.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen