Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

raar maar waar

Gepost door whiskeypapa 
whiskeypapa 08 juli 2017 09:23
Uit een artikel uit de telegraaf blijkt dat Dylan Groenewegen de snelste van alle sprint kanonnen was gisteren.
Het blijkt dat hij de laatste 700 meter sneller heeft afgewerkt dan wie dan ook , beduidend sneller dan Kittel en EBH.
Er staan cijfers die aangeleverd zijn door Dimension Data , waaruit blijkt dat hij het langst boven de 70 km per uur sprint met een top van 72,76 km/u.
Hij kan dus een etappe winnen mits hij beter geplaatst zit , zijn positionering vanaf de vod moet beter.
Met nog zeker 5 kansen tot aan Parijs moet het een keer lukken voor hem.
Dat zou mooi zijn een Nederlandse sprint overwinning , ik duim voor hem.
Noot 08 juli 2017 09:26
tsja, als je zesde wordt hoef je niet op kop te sprinten. dat scheelt natuurlijk.
whiskeypapa 08 juli 2017 09:28
sorry , voor de dubbele plaatsing.sad smiley
Clavan 08 juli 2017 09:48
Ik vind het inderdaad raar dat er mensen zijn die de Telegraaf lezen.
Eindhovuh 08 juli 2017 09:49
Lastig vergelijken. In de slipstream ben je nu eenmaal sneller. Komt bij dat plaatsen ook een onderdeel van wielrennen is.
pl0rk 08 juli 2017 10:21
Wat ik ook raar vind; LTJ heeft een sprinttrein meegenomen die je eigenlijk alleen eventjes ziet zo'n 10km voor de streep. Dan zitten ze netjes met z'n vijven of zessen vooraan. Daarna zijn ze weg, rond km 3 zie je er weer een stuk of drie/vier maar dat is eigenlijk al geen treintje te noemen aangezien ze dan al vrij verspreid rondrijden net achter de kop. Vanaf km 2 lijkt Dylan het alleen te moeten opknappen.

Het is natuurlijk superlastig om echt een treintje als bijv Quickstep te formeren (zelfs hun lukt het niet altijd) maar dan nog, iets beter als wat we nu zien had toch wel gemogen lijkt me.
Ziender Ogen 08 juli 2017 10:28
Ik vrees dat Dylan nu op z'n top is. Een betere klassering zal moeten komen door ervaring, geluk en fouten van de tegenstanders.
Cyclad 08 juli 2017 10:33
Wat ik vooral raar vind is dat de Lotto-Jumbo steeds foute keuzes maakt of elkaar verliest. Tom Leezer die zich in volle finale laat afzakken om Dylan Groenwegen op te pikken en dat door dezelfde Groenewegen voorbijgesneld wordt, dat is niet slim. Gelukkig had Leezer dat achteraf ook wel door.
Steeds die afwachtende houding. Neem het initiatief, desnoods iets te vroeg. Dan zit Dylan sowieso al vooraan, waarna hij zichzelf wel kan positioneren.
Het lijkt alsof Lotto-Jumbo van hun fouten weinig leert. Dat ze niet sterk genoeg zijn betwijfel ik. Alleen de trein van Kittel is significant sterker, al viel die gisteren ook uiteen. Lef tonen en niet afwachten zou ik zeggen. De snelheid heeft Groenewegen wel. Alleen Kittel is echt sneller en waarschijnlijk Demare ook. Als je dan optimaal sprint heb je minimaal podium. Dat zit er in.
Slimmerd 08 juli 2017 10:46
Er zijn sowieso weinig goedlopende treinen, wat het eigenlijk wel weer leuker maakt en de sprinters zelf aan het (denk)werk zet.
Misschien moet Groenewegen inderdaad eens ageren ipv te reageren.
Andere Peter 08 juli 2017 10:47
Eens, maar ervaring is ook wel een ding in Toursprints. Hij is nu 2x op rij 6e en mijn gevoel is dat dit ook precies is waar hij nu staat.
Andere Peter 08 juli 2017 10:50
Je ziet dit jaar plots overal die snelheidsgrafiekjes per decameter. Visueel aardig, maar toch vooral een hype die weinig toevoegt. Er worden veel verkeerde conclusies getrokken. Het zegt vooral wie er op welk moment in de wind zat. Dat zie je op beeld beter.
Orakel 08 juli 2017 11:30
De ploeg van Hagen neemt al dagen initiatief.
Heeft geleid tot enkele flaters, met name donderdag, maar vrijdag werd bijna de winst gepakt.
Hagen is 'intrinsiek' geen top3 sprinter, dus hun tactiek loont wel.
El Mik 08 juli 2017 11:57
Groenewegen moest langer harder rijden, omdat hij niet in de goede positie zat en naar voren moest. Dan rij je harder dan degenen die al vooraan zitten en slechts hun positie handhaven tot de echte sprint begint.
Als Groenewegen in goede positie aan de sprint begint waren deze statistieken minder indrukwekkend voor hem geweest (zelfs als hij misschien eventueel wel zou hebben gewonnen).
whiskeypapa 08 juli 2017 12:01
weer wat geleerd van al jullie respons , dank daarvoor
veluweracer 08 juli 2017 12:33
Gisteren zat ie op een bepaald moment heel erg goed.
Ze reden 2 aan 2 aan de rechterkant en hij zat links op de 4 stek of zo. Om vervolgens ingesloten te raken door mannen die hem links passeren.
Volgende keer vroeger aangaan voordat de kanonnen aanzetten.
Horsie is back 08 juli 2017 15:17
@Whiskeypapa, heel interessant en zeker hoopvol voor Groenewegen.
De sprint werd relatief langzaam begonnen en omdat Kittel enigszins gedesoriënteerd sprintte ook niet echt tot volle bloei komend. Hoor mij eens.
Als Groenewegen inderdaad beduidend sneller was op de laatste 700 m dan moet hij wel op redelijk grote achterstand zijn begonnen, want hij finishte tenslotte nog steeds op achterstand. Dus cijfers graag! smiling smiley
Horsie is back 08 juli 2017 15:34
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je ziet dit jaar plots overal die snelheidsgrafiekjes per decameter. Visueel aardig, maar toch vooral een hype die weinig toevoegt. Er worden veel verkeerde conclusies getrokken. Het zegt vooral wie er op welk moment in de wind zat. Dat zie je op beeld beter.

AP ligt weer dwars. smiling smiley
Het geeft de lezer toch een aardige inkijk in het moderne sprinten op de weg.
Vroeger heette het altijd, dat "ze"geen 70 in het uur maar wel tegen de 80 in het uur reden.
Nu zie je op zijn minst hoe de snelheden fluctueren, afhankelijk dat ze zijn van omstandigheden, topografie, moment van de sprint en vooral ook piek vermogen van sprinters. Dat de grafiekjes van de data leveranciers zonder andere onderbouwingen voor de experts niet eens zo heel belangrijk zijn, is weer iets anders.
Wat echter wel ontbreekt zijn de tijden want alles is gebaseerd op momentane snelheden.
Maar de grafiekjes zijn heus wel interessant.

Dat Kittel de beste sprinter was bleek vooral uit de jump in dubbele snelheid t.o.v. EBH vlak voor de finish. Kwestie van verschil in piek vermogen.
Walnoot 08 juli 2017 15:59
De trein van Kittel is qua sprint aantrekken echt dra-ma-tisch. Weet niet of je het gezien hebt, maar hij verloor gisteren bijna een vlakke massasprint van krabbers zoals Hagen en Matthews. De reden daarvoor was voor 90% dat vriend Saba nauwelijks vooruitkwam op het moment dat het er toe deed. QS is goed in Kittel van voor houden, maar qua aantrekken kan het echt bij lange na niet tippen aan FDJ, Lotto (de echte), en Katusha. Kittel wint vooral doordat hij verreweg de beste is.
Olano 08 juli 2017 20:59
Zonder goeie trein gaat hij (helaas) niet winnen. De beste trein van de afgelopen jaren in de Tour vind ik toen Kittel nog bij Shimano reed en vier etappes won, in zowel 2013 en 2014. Dat was echt te danken aan de trein.
cyclingfreakske 09 juli 2017 01:16
eigenlijk zat hij ergens midden het peleton de krant te lezen ipv op te letten............. raar.
de cijfertjes zullen wel van iemand zijn computertje komen met enige interferentie van een ander.
Horsie is back 09 juli 2017 02:46
@Whiskeypapa, je was toch nuchter, want je verhaal klopt. Let jij, @Cyclingfreakske ook even op. smiling smiley

In het artikel De cijfers, Groenewegen sprint sneller dan Kittel is toch een grafiek terug te vinden, die het verhaal volledig bevestigt.
We gaan er nu wel van uit, dat de cijfers van Dimension Data kloppen, maar waarom twijfelen..

Afgaande op het gemiddelde van 7 momentane snelheden elke 100m kom ik op een bierviltje uit op een verschil van zo'n 1,5s in het voordeel van Groenewegen.
Feitelijk sprint Groenewegen gedurende de volledige 700m sneller dan Kittel en EBH, wat wel wat vreemd is.

Mijn suggestie dat hij al een redelijk grote achterstand bij aanvang van de 700m sprint gehad moet hebben snijdt dus hout, al kan ik het niet meer bewijzen.
Wat je wel kunt zien, is, dat Groenewegen tussen 1000m tot 900m al circa 4 meter verliest, daarna echter tot dan 700m voor de finish ongeveer dezelfde snelheid aanhoudt als de eerder genoemden.

De maatvoering van de grafiek is erg grof, dus kan ik met de Franse slag er ook goed naast zitten met mijn 1,5 seconden.
Dus dan maar ruim 1 seconde = circa 19m. Bovendien zijn momentane snelheden geen goede maat om de juiste afstanden te meten.
Elke tiende seconde verschil betekent immers ongeveer 2 meter.

Als het allemaal echt klopt (geen referte aan mijn verhaal) dan moet Dylan Groenewegen toch buitengewoon slecht geplaatst zijn geweest, aangezien hij bij de finish uiteraard ook nog een aantal meters achterlag. Daar komt nog bij, dat Kittel geen maximale prestatie (behalve dan winnen met 6 millimeter) leverde omdat hij een beetje gedesoriënteerd was en nog net met een jump de overwinning wegkaapte.
whiskeypapa 09 juli 2017 07:55
dat is nou zo jammer dat hij niet goed begint aan zijn ding.
Andere Peter 09 juli 2017 10:23
Had je die jump van Kittel dan nog niet op camera gezien dan? Een helikopterbeeld toont hetzelfde en dan zie je meteen ook wat meer verklaringen (ingesloten, in/uit de wind).

EBH lag al even op kop. Kittel kwam laat. Natuurlijk is dat verschil in piekvermogen tussen die twee er. En natuurlijk zie je dat óók. Briljant als ik ben wist ik dat zelfs al voor de Tour, zonder grafiekjes.

Op zich is er weinig mis met die decoratieve grafiekjes. Maar het risico op overinterpreteren van wat je toch al ziet is enorm.
Horsie is back 09 juli 2017 11:17
Wij mensen zien het allemaal zo goed inderdaad. Hawk-Eye AP oftewel HEAP. smiling smiley.
Daarom weten we nu ook nog niet hoe het echt zat met Sagan en Cavendish.
Bert Wagendorp schreef er alsnog een mooi stuk over: Wat is werkelijkheid?

Ik zie trouwens veel meer illustratieve grafiekjes voorbij komen waarvan ik direct denk: moet dat?
cyclingfreakske 09 juli 2017 21:54
tja, maar Kittel kwam ook van ver en dat is niet de eerste keer... feit is : hij wint nog altijd 3x, Groenewege in geen velden te bespeuren.
als je vanuit plaats 100 de snelste spurt eruit perst, zal je zo ongeveer wel 34e eindigen. en totaal zinloos.
maw : statistiekjes koop je niks mee.

spurten in een Tourpeleton is noh hee lwat anders dan in een semi klassieker, en dat ondervind hij hier telkens weer.
geen schande, want het is erg moeilijk om je te handhaven vooraan, zeker met een ploeg die niet rond een spurter is gebouwd, en geen evenwicht heeft in het algemeen..
Horsie is back 09 juli 2017 22:31
De cijfers tonen echter wel het potentieel van Dylan Groenewegen aan.
Bij het verspringen wordt vanaf de balk gerekend, niet vanaf de plaats waar je afspringt.
De hoogte van de lat bij het hoog- en polshoogspringen bepaalt het resultaat, niet de hoogte, dat het lichaam daadwerkelijk bereikt.
Ziender Ogen 10 juli 2017 01:01
Nee, maar de afstand van de afzet tot de balk wordt wel gemeten om te bepalen of je een prutser bent of jezelf tekort doet.
Luijt 10 juli 2017 07:31
Nee, hij is alleen 2x 6e geworden.
Wanny 10 juli 2017 10:10
Groenewegen heeft niet de macht van Kittel, die zelf nog iets kan rechtzetten in de slotfase. Aangezien het Lotto Jumbo treintje steeds faalt, heeft Dylan al 3x gesprint voordat de streep in zicht komt. Hij is niet sterk genoeg om dan ook nog ff de andere rappe mannen eraf te sprinten.
Horsie is back 10 juli 2017 11:32
Als je de balk niet raakt ben je een prutser.
cyclingfreakske 10 juli 2017 14:59
tot daar dan het verspringen.
dit is wel wat anders, en de theorie haalt het vaak niet van de praktijk in het wielrennen. er zijn tal van onvoorspelbare factoren waarmee een renner word geconfronteerd richting sprint en de sprint zelf..
Andere Peter 10 juli 2017 19:16
Dus jij vertelt mij dat dit mijn gevoel niet is?
cyclingfreakske 10 juli 2017 20:31
Groenewege heeft wellicht nog 2-3j jaar nodig om die power te gaan ontwikkelen.
een grote kans dat hij tussen zijn 27 en 30 als sprinter zijn top heeft en vrij vaak wint in grote confrontaties. Voornamelijk etappes..
daarna zal wellicht de echte kracht komen voor klassiek werk... waar vooral 30ers de dienst uitmaken door hun kracht en natuurlijke weerstand dieje nodig hebt met zoveel km en zwaar parcours.
de sprint bot af dus we hopen dat hij dan niet hopeloos blijft hopen op zijn spurt zoals Boonen dat te vaak tevengeefs deedvanaf zijn 29e...
(Boonen was vroegrijp, Groenwege is dat niet als renner)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/07/2017 20:33 door cyclingfreakske.
Horsie is back 10 juli 2017 20:46
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> tot daar dan het verspringen.
> dit is wel wat anders, en de theorie haalt het
> vaak niet van de praktijk in het wielrennen. er
> zijn tal van onvoorspelbare factoren waarmee een
> renner word geconfronteerd richting sprint en de
> sprint zelf..

En jij denkt niet dat dit ook het geval is wil je 9 meter ver springen? cool smiley

Het ging me uiteraard om de analogie van beide prestaties.
Als je met je emmertje het bad snel vol wilt hebben moet je onderweg niet te veel verspillen.
Ziender Ogen 10 juli 2017 23:11
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je de balk niet raakt ben je een prutser.


In dat geval is er met mij een zekere wereldkampioen verloren gegaansmiling smiley

Heb een groot talent om altijd een 'balk' te raken.
Luijt 11 juli 2017 13:46
In koersen met een dergelijk deelnemersveld loopt Groenewegen teveel leeg in de laatste kilometers voorafgaand aan de sprint; dan heeft ie die jump niet meer die hij in de STER ZLM sprintjes wel heeft.

Het gaat al beter dan vorig jaar.

Hij krijgt gelukkig de tijd. Meer tijd dan Hofland bijvoorbeeld. Nog steeds jammer.
cyclingfreakske 13 juli 2017 01:30
ik zie in het verspringen niemand een kwak geven, voor hem iemand de snelheid verliezen en/of vallen enz...
de versrpinger heeft dus niks te maken met dat soort factoren waar de sprinter in fracties op moet trachten te corrigeren en snelheid te maken.

het verschil kan niet groter zijn.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen