Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nederland in grote rondes sinds 2015

Gepost door Meneer 60% 
Meneer 60% 17 juli 2017 10:31
Niets nieuws, maar wel leuk om eens onder elkaar te zetten. Zeker omdat het niet zo lang geleden is dat we blij waren met een top-10-plek in een etappe door Marc Lotz of Bram de Groot. Een streak van 6 grote rondes met minstens één etappezege.

Giro 15: Geen etappezeges, veel top-10-plaatsen. Kruijswijk zevende in het eindklassement.
Tour 15: Geen etappezeges, wel twee man in top-7 van het eindklassement
Vuelta 15: Twee keer Dumoulin, één keer Van Poppel, één keer Lindeman. Dumoulin zes dagen in het rood.
Giro 16: Etappezege Dumoulin. Dumoulin zes dagen roze, Kruijswijk vijf. Bij 14 van de 21 etappes minimaal 1 Nederlander in de top-10
Tour 16: Twee etappezeges Dumoulin, Mollema doet lang mee voor het podium
Vuelta 16: Etappezege Gesink
Giro 17: Twee etappezeges en eindwinst Dumoulin, etappezege Van Emden (sorry Eddy Veen)
Tour 17: Etappezege Mollema, ereplaatsen Groenewegen en Gesink



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/07/2017 10:58 door Meneer 60%.
Eddy Veen 17 juli 2017 10:39
Waar is Jos van Emdenconfused smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/07/2017 10:39 door Eddy Veen.
Inigo 17 juli 2017 11:16
Als we ereplaatsen van Groenewegen en Gesink mee gaan tellen kan je ook wel vernoemen dat Kruiswijk op slechts luttele seconde 2e werd in een klimtijdrit achter een of andere duracel-italiaan van een B ploeg.
Fashionisto 17 juli 2017 11:30
Inigo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als we ereplaatsen van Groenewegen en Gesink mee
> gaan tellen kan je ook wel vernoemen dat Kruiswijk
> op slechts luttele seconde 2e werd in een
> klimtijdrit achter een of andere duracel-italiaan
> van een B ploeg.

Duracel-Rus.
Eindhovuh 17 juli 2017 11:56
Conclusie, Dumoulin haalt veelal de kastanjes uit het vuur.
Sub Culture 17 juli 2017 13:24
Niks mis mee.
NL met Dumoulin voor het eerst sinds ... ? een echte winnaar.
Eindhovuh 17 juli 2017 14:22
Sinds Jan Raas.
ton duk 17 juli 2017 15:30
daarmee vergeet je wat HOL-sprinters à la vPoppel en Blijlevens
gr
Wanny 17 juli 2017 15:33
Sub Culture 17 juli 2017 15:47
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/07/2017 15:49 door Sub Culture.
Blueprint 17 juli 2017 15:50
Dus al zes grote rondes op rij Nederlandse etappezeges, dat is wel eens minder geweest.
Eindhovuh 17 juli 2017 16:03
Ja klopt ook wel, maar ik heb gevoelsmatig wat minder met sprinters als "winnaarrstype".
ton duk 17 juli 2017 16:22
Ok,dat herken ik wel
gr
Walnoot 17 juli 2017 16:25
En voor de Nieuwe Nederlandse Bloeiperiode ook in Vuelta '13, Giro '14, en Tour '14 elk een etappe, zeker niet slecht. Daarvoor, sinds Maxie in de Vuelta van 2005 maar twee overwinningen in 23 grote rondes op rij, alleen Weening in de Giro en Boom in de Vuelta, dat was even andere koek inderdaad. Maar goed, een veel te groot deel van die periode moesten 'we' het dan ook doen met Gesink als 'vaandeldrager der wielernatie'.
El Mik 17 juli 2017 16:53
Vd Breggen, Vos

En mijn serieuze antwoord was ook Erik Dekker, als die telt om wat voor reden dan ook nomineer ik Adri van der Poel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/07/2017 16:53 door El Mik.
Eindhovuh 17 juli 2017 16:57
Niets ten nadele van deze echte topsporters. Maar het professionele vrouwenwielrennen is nog flink onderontwikkeld t.o.v. het mannengeweld. Ik sla overwinningen in de topkoersen bij de mannen echt nog hoger aan.
Carlos Danger 17 juli 2017 17:09
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niets ten nadele van deze echte topsporters. Maar
> het professionele vrouwenwielrennen is nog flink
> onderontwikkeld t.o.v. het mannengeweld. Ik sla
> overwinningen in de topkoersen bij de mannen echt
> nog hoger aan.


Sad.
Eindhovuh 17 juli 2017 17:17
Horsie is back 17 juli 2017 19:16
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niets ten nadele van deze echte topsporters. Maar
> het professionele vrouwenwielrennen is nog flink
> onderontwikkeld t.o.v. het mannengeweld. Ik sla
> overwinningen in de topkoersen bij de mannen echt
> nog hoger aan.

Flink onderontwikkeld zou voor mij betekenen, dat de vrouwen nog geen stip aan de horizon zouden hebben, want die zou immers al lang uit zicht zijn verdwenen.
Met andere woorden, ze zouden hun potentieel qua prestatievermogen nog lange na niet bereikt hebben.

Neem van mij aan, dat de krachtpatsers bij de vrouwelijke sprinters, Pipimatz voorop, maar ook ons eigen Elis Ligtlee, die niet voor niks Dylan van Groenwegen bijkans aan het blozen zo niet stotteren bracht bij haar vraag hoeveel watts trap jij nou (net zoveel als Ik? 1740 Watt fonkelden haar ogen) de vergelijking met hun mannelijke collega's kunnen doorstaan.

En neem ook maar aan, dat de 6,63w/kg van Marianne Vos zéér weinig parallellen kent bij de mannen.

Maar dat bedoelt Eindhovuh natuurlijk niet. Hij vindt dat het bij de vrouwen veel te gemakkelijk is de top te halen.
Ja, om bij de beste 1000 (nou ja) te horen, maar aan de absolute top gaat die vlieger niet zomaar op.

Recent zag ik een demarrage van Vos à la Ricco in de Giro, in de tijd dat ze nog anonervosa stond, zoals ooit ook Leontien. Man, man.

Als zelfs Johan Derksen van zijn High Horse af begint te klimmen met betrekking tot het vrouwenvoetbal zou dat ook voor sommige prikkers kunnen gelden in relatie tot het vrouwenwielrennen.

Eigen gender eerst mag gerust maar wel respect blijven houden.

Vrouwen moeten op een eerlijke manier beoordeeld worden.
Al jaren broeit de discussie over vrouwen met een te hoog T gehalte, die daardoor te zeer bevoordeeld zouden worden. Dus moet er een duidelijke afkapwaarde komen, die een eerlijke competitie moet kunnen garanderen. Strijd tussen IAAF en WADA in al weer de moeder aller sporten.

Winner effect is a testosterone feedback loop las ik recent. Waarom moest ik daarbij denken aan oldtimers als Federer en Nadal?
Zou Marianne Vos in dit opzicht niet de stip aan de horizon (geweest, voorzichtig nou) kunnen zijn?
Eindhovuh 17 juli 2017 20:30
Ik noem ze toch echte topsporters? Maar die top is veel minder breed dan bij de mannen. En dus is het winnen van grote koersen makkelijker. Waarmee ik niet stel dat het makkelijk is of niets voorstelt. Maar het gelijkschakelen aan een overwinning zoals bv die van Dumoulin vind ik onterecht.
Om dan meteen mij weg te zetten als een soort ant-feminist is zo flauw.
Orakel 17 juli 2017 20:38
Leuk gevonden Horsie, maar wat staat er nog meer in dat artikel?

"Het wordt nog indrukwekkender als je er de records van de mannen bij pakt: Vos fietste zich namelijk ook doodleuk tussen de beste mannen. Ter vergelijking: ze trapt ongeveer hetzelfde wattage per kilo lichaamsgewicht weg als Rabo-renners Laurens ten Dam, Stef Clement en Pieter Weening."

Heel knap, maar relatief kort in een lab-setting. Enkel Vaughters zou zeggen dat je daarmee de Tour wint.
Orakel 17 juli 2017 20:41
Maar on topic. De reeks steeds beter wordende prestaties van Nederlandse renners is zeker opmerkelijk.
Waar zou dat aan liggen?

Wordt het schoner?
Is het puur Dumoulin die de kar trekt?
Hebben onze jongens hetzelfde geheim als Daphne Schippers?
Is het de opleiding en professionalisering?
Is wielrennen minder populair het worden buiten de Benelux?
Horsie is back 17 juli 2017 21:01
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik noem ze toch echte topsporters? Maar die top is
> veel minder breed dan bij de mannen. En dus is het
> winnen van grote koersen makkelijker. Waarmee ik
> niet stel dat het makkelijk is of niets voorstelt.
> Maar het gelijkschakelen aan een overwinning zoals
> bv die van Dumoulin vind ik onterecht.
> Om dan meteen mij weg te zetten als een soort
> ant-feminist is zo flauw.

Ook al is de top minder breed zoals jij dit stelt, ik ga dit ook niet ontkennen, maar om die top te bereiken gelden toch andere regels.
En dan zie ik niet zoveel reden om zo veel onderscheid te maken.
En ja, waarom zou Anna van der Breggen in dit opzicht minder zijn dan Tom Dumoulin?
En ik zie ook wel, dat je steeds iets beweert en vervolgens weer afzwakt.

Ik hekel dus het gemak (mijn mening) waarmee je vrouwenwielrennen omlaag haalt onder het mom van onderontwikkeld zijn.

Ik vind trouwens het eeuwenoude lawntennis de meest onderontwikkelde sport aller tijden.
Hoe kunnen anders oldtimers keer op keer en na lange pauze's winnen? Op de tribune leek het wel een familiereunie. cool smiley

Heel fundamenteel is er maar één sportnummer, dat wereldwijd wordt beoefend.
En Cheetah denkt: "Gaan jullie maar eerst, ik kom wel of ook niet op de afspraak, nietwaar Försti?
Horsie is back 17 juli 2017 21:05
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Leuk gevonden Horsie, maar wat staat er nog meer
> in dat artikel?
>
> "Het wordt nog indrukwekkender als je er de
> records van de mannen bij pakt: Vos fietste zich
> namelijk ook doodleuk tussen de beste mannen. Ter
> vergelijking: ze trapt ongeveer hetzelfde wattage
> per kilo lichaamsgewicht weg als Rabo-renners
> Laurens ten Dam, Stef Clement en Pieter Weening."
>
> Heel knap, maar relatief kort in een lab-setting. Toch een stief half uurtje.
> Enkel Vaughters zou zeggen dat je daarmee de Tour
> wint.

Is Marianne Vos geen meervoudig Giro winnaar?
Eindhovuh 17 juli 2017 21:06
Lees jij maar wat je wilt lezen met je afzwakken.
Horsie is back 17 juli 2017 21:10
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar on topic. De reeks steeds beter wordende
> prestaties van Nederlandse renners is zeker
> opmerkelijk.
> Waar zou dat aan liggen?
>
> Wordt het schoner? Het wordt al jaren schoner en dat is de voornaamste reden als je dit vergelijkt met de daaraan voorafgaande periode.
> Is het puur Dumoulin die de kar trekt? Neen.
> Hebben onze jongens hetzelfde geheim als Daphne
> Schippers? Wat is dit nu voor een vraag?
> Is het de opleiding en professionalisering? Sportwetenschap in Nederland heeft een hoog niveau. Alleen het budget niet zoals in the UK.
> Is wielrennen minder populair het worden buiten de Benelux? Neen, niet bepaald.
Meneer 60% 18 juli 2017 11:11
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik noem ze toch echte topsporters? Maar die top is
> veel minder breed dan bij de mannen. En dus is het
> winnen van grote koersen makkelijker. Waarmee ik
> niet stel dat het makkelijk is of niets voorstelt.
> Maar het gelijkschakelen aan een overwinning zoals
> bv die van Dumoulin vind ik onterecht.
> Om dan meteen mij weg te zetten als een soort
> ant-feminist is zo flauw.

Na jouw boosheid over het uitzenden van vrouwenvoetbal, waardoor je zondag de moeite moest doen om het knopje 2 in te drukken op je AB om de huldiging van Mollema te zien, heb je natuurlijk een beetje de schijn tegen...

Wat je hier zegt klopt. Natuurlijk is het vrouwenpeloton minder breed en is winnen, zeker veelwinnen, daardoor makkelijker. Vergelijk het met het mannenwielrennen in de tijd van Merckx. Daardoor kon hij meer wedstrijden winnen dan nu en in de toekomst ooit mogelijk zal zijn. Maar is Merckx daardoor van minder klasse dan bijvoorbeeld Froome of Sagan. Zou ik niet durven stellen.

Of: de beste wielrenner van Slowakije zijn is veel makkelijker dan de beste wielrenner van Italië zijn. Maar de beste wierlrenner van Slowakije is daardoor niet minder goed dan de beste wielrenner van Italië, zo toont de praktijk.
Meneer 60% 18 juli 2017 11:15
> Heel fundamenteel is er maar één sportnummer,
> dat wereldwijd wordt beoefend.
> En Cheetah denkt: "Gaan jullie maar eerst, ik kom
> wel of ook niet op de afspraak, nietwaar Försti?

Met een man van 41 die nog steeds bij de wereldtop hoort. En een vrouw uit ons landje die het onderdeel pas een jaar lang serieus nam en toen al tweede van de wereld werd. smiling smiley
Luijt 18 juli 2017 11:18
Ik vind atletiek dan weer een kutsport.
Luijt 18 juli 2017 11:18
Eindhovuh 18 juli 2017 11:26
Mijn boosheid gaat over de misplaatste politieke correctheid.
Ik heb zelf de wedstrijd van het vrouwenvoetbalteam met veel plezier gekeken.
Maar het is voor veel mensen hier blijkbaar makkelijk om mensen een labeltje op te plakken.
Prima.
Luijt 18 juli 2017 11:55
Vrouwensport / mannensport: moet dat echt weer?
cyclingfreakske 18 juli 2017 23:54
qua ronderenners afleveren staat Nederland ook al lang vrij ver vooraan.
het is wel zo dat NL de afgelopen 3-5j in de breedte rijkelijk bedeeld is, zoals de Belgen in de jaren 60-70
een hele verademing na de periode dat Boogert vrijwel alleen schitterde in rondewerk en hem erg populair maakte.

Dat breed aanbod doet ook weer denken aan de 80er jaren, waar NL op een moment nogal wat klassementrenners hadden die elkaar tegenkwamen.

en dat dankzij de jeugd / jongeren begeleiding van de KNWU en menige lokale - regionale clubs internatioale stages inlassen voor jong opkomend geweld.
iets wat ze bij ons van de jaren 2000 echt begonnen te begrijpen dat tijd en opleiding steken in niet klassieke renners ook opbrengt.
(al is dat nog steeds veel te weinig)
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/07/2017 23:56 door cyclingfreakske.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen