Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Voormalig wielerarts Peter Janssen klapt uit de school

Gepost door lodjan 
lodjan 09 september 2017 08:56
Voormalig wielerarts brengt Van Moorsel in verband met epo - [nos.nl]

Bloedtranfusies voor Rooks, Theunisse en Eddy Bouwmans.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2017 09:02 door lodjan.
Walnoot 09 september 2017 09:05
Oh, ik dacht dat Moorsel op boterhammen met banaan won.

Ben blij voor die vent dat hij het er uit is, zal een opluchting zijn. Maar verder vind ik het niet echt nieuwswaardig.
rustdag 09 september 2017 09:06
Clavan 09 september 2017 09:06
Ik vraag mij af hoe oud zijn Thaise vrouw is. Viespeuk
Curzio 09 september 2017 09:11
Peter Janssen was dus iemand die, zonder zelf een sportief motief te hebben, renners epo verstrekte. Wat een l*l.

Verder begreep ik dat hij meende deze dopingzaken van 15-30 jaar geleden te moeten vertellen omdat "het systeem op de schop moet". eye rolling smiley
Snorfietser 09 september 2017 09:15
Goed dat hij zijn stelling ook onderbouwd met bewijs.
Eazster 09 september 2017 09:39
Dat Rooks en Theunisse epo gebruikten dat is echt al 2 decennia bekend.Dat het bloedtransfusies betrof wist ik niet ipv de injectienaaldjes die toen toch gebruikt werden?
Wanneer ging epo over van injecties naar bloedtransfusies ?
Ruudje2209 09 september 2017 09:39
In de categorie wie intereseert dit nog. Straks gaan we het weer hebben over valsspelen in de tour van voor de oorlog. Want iemand voelt zich nu toch wel schuldig. en "het systeem moet op de schop".
pl0rk 09 september 2017 09:49
Heeft die man geen eed afgelegt toen hij dokter werd? Eerst mensen medicijnen toedienen die ze niet nodig hebben en nu privacy schenden van mensen die hij behandeld heeft. Echt schandalig. Persoonljk vind ik dit moreel gezien een stuk erger dan het gebruik van de doping zelf.
Eindhovuh 09 september 2017 08:55
[www.volkskrant.nl]

Tja niet zo heel verrassend gezien de tijd waarin zij haar successen haalde.
En iemand die haar brabants accent zo erg inruilt voor een overdreven rotterdamse tongval is niet te vertrouwen natuurlijk.spinning smiley sticking its tongue out
bakfiets 09 september 2017 08:59
Het kan nog nare consequenties hebben voor de Roompot ploeg, en dat zou spijtig zijn.
Slimmerd 09 september 2017 09:53
Sub Culture 09 september 2017 10:10
Mooi dat hier in Nederland ook eindelijk eens openheid over ontstaat.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2017 10:11 door Sub Culture.
Ridder Kale Knikker 09 september 2017 10:31
En wanneer gaat dit in België gebeuren Sub?
Kuiperberg 09 september 2017 10:42
Was toch al lang bekend dat Rooks en Theunisse niet op appelsap zo goed reden. Zelf hebben zo nooit iets toegegeven, wat ik wel als slappe hap beschouw. Ach, en van Moorsel zal nooit toegeven want die is zo druk met haar tv en PR werk, dat kost haar teveel centjes. Verder niet interessant want dit waren de beruchte jaren'90 waarin praktisch iedere broodrenner wel iets gebruikte.
Leon 09 september 2017 10:45
Opvallend veel negatieve reacties hierboven, hangt er weer omertitus in de lucht?
Mooi dat de heilige Leontien nu eindelijk eens van haar voetstuk wordt gehaald. Dat mevrouw Zijlaard op een oneerlijke manier haar superieure status heeft verworven zoemde al wel rond, maar goed dat ze nu ook eens genoemd wordt.
Ik kom ook de naam van Ab Krook tegen in het artikel... nu de schaatsers nog...
Leon 09 september 2017 10:46
Kuiperberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Was toch al lang bekend dat Rooks en Theunisse
> niet op appelsap zo goed reden. Zelf hebben zo
> nooit iets toegegeven, wat ik wel als slappe hap
> beschouw.

Onzin, zeker Rooks heeft al duidelijk aangegeven dat hij doping heeft gebruikt.
Pyama 09 september 2017 10:50
en wie zijn er ook alweer ploegleider bij Roompot? Ene Zijlaard en ene Breukink?
El Chaba 09 september 2017 10:54
Nooit, daar zorgt Lefevere wel voor.
Kuiperberg 09 september 2017 10:55
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kuiperberg Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Was toch al lang bekend dat Rooks en Theunisse
> > niet op appelsap zo goed reden. Zelf hebben zo
> > nooit iets toegegeven, wat ik wel als slappe
> hap
> > beschouw.
>
> Onzin, zeker Rooks heeft al duidelijk aangegeven
> dat hij doping heeft gebruikt.

Je hebt gelijk Leon.
Orakel 09 september 2017 10:57
Eazster Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat Rooks en Theunisse epo gebruikten dat is echt
> al 2 decennia bekend.Dat het bloedtransfusies
> betrof wist ik niet ipv de injectienaaldjes die
> toen toch gebruikt werden?
> Wanneer ging epo over van injecties naar
> bloedtransfusies ?


Het ging andersom. Bloedtransfusies gingen over op het veel praktischere middel epo.
El Chaba 09 september 2017 10:59
En ene Ibarguren bij Quickstep. die heeft het zo'n beetje uitgevonden. Weet je waar hij vandaan komt?
El Chaba 09 september 2017 11:01
Dit is ook wel lezenswaardig:[hetiskoers.nl]
Over het verschil in dopingberichtgeving in Vlaanderen en Nederland. Geschreven door Matthias Vangenechten, zo'n beetje de enige roepende in de Vlaamse woestijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2017 11:09 door El Chaba.
bakfiets 09 september 2017 11:08
niet relevant



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2017 11:28 door bakfiets.
lodjan 09 september 2017 11:16
Lees even het hele artikel in blendle. Er komen ook actieve renners in voor vanuit zijn Vacansoleilperiode, zo gaf hij op basis van bloedwaarden een negatief advies over het aantrekken van Plaza en Bak.
Leon 09 september 2017 11:16
Er wordt nu wel met naam en toenaam een renner van de huidige Belgische Lotto-ploeg genoemd.

edit: haha, die reageert zo:
'Ik ben 37 jaar, waarvan zestien jaar profrenner en ik heb altijd geijverd voor en meegewerkt aan een cleane sport. Dit is heel frustrerend en onjuist; ik heb nooit verboden middelen genomen.'



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2017 11:38 door Leon.
Leon 09 september 2017 11:17
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lees even het hele artikel in blendle.

Zo'n nuance helpt niet bij pavlovs die St. Leontien willen beschermen. Haha, een afrekening van Knol en Bik.grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2017 11:18 door Leon.
predator 09 september 2017 11:33
Kunnen nu eindelijk de van Moorsel standbeelden en straten weg. #janssenheld
bakfiets 09 september 2017 11:40
genuanceerd artikel op blendle, denk dat ploegartsen en verzorgers moeten worden vermoord op 65, om te voorkomen dat ze wroeging krijgen op hun vijfenzeventigstesmiling smiley
Meneer 60% 09 september 2017 11:42
Janssen is idd verwerpelijk bezig. Neem niet weg dat dit wel belangrijk nieuws is. Over doping in vrouwenwielrennen was tot nu toe weinig bekend. Er is nu ook een link met schaatsen. En ook iemand als Eddy Bouwmans, tot nu toe als ideale schoonzoon gezien, wordt nu genoemd. En de positie van Michael Zijlaard bij Roompot lijkt me hierdoor ook onhoudbaar.

Lijkt me ook niet meer dan fair ten opzichte van betrapte renners dat ook andere vuile renners niet als schoon de geschiedenis in gaan.

En hopelijk werkt dit enigszins ontmoedigend voor de huidige geberatie: het feit dat je ook ver na je carrière nog ontmaskerd kunt worden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2017 11:46 door Meneer 60%.
predator 09 september 2017 11:44
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Opvallend veel negatieve reacties hierboven, hangt
> er weer omertitus in de lucht?
> Mooi dat de heilige Leontien nu eindelijk eens van
> haar voetstuk wordt gehaald. Dat mevrouw Zijlaard
> op een oneerlijke manier haar superieure status
> heeft verworven zoemde al wel rond, maar goed dat
> ze nu ook eens genoemd wordt.
> Ik kom ook de naam van Ab Krook tegen in het
> artikel... nu de schaatsers nog...

Ja, het verhaal is ook geweldig onderbouwd. Dat de Volkskrant zich hier voor leent, is ook diep treurig.
Frederik D. 09 september 2017 11:44
Hoe schoon reed mevrouw Knol zelf?

Hoe zat het met de Olympische medailles van Yvonne van Gennip? Versloeg zij de Oost-Duitse dames met gelijke middelen? Mevrouw Van Gennip, wees eens eerlijk.

Oude koeien uit de sloot? Nou, nee. Gewoon gezonde waarheidsvinding. Onze sportjournalisten zouden toch echt meer oude kwesties moeten oprakelen. Zonder te orakelen.
El Chaba 09 september 2017 11:47
Klopt, maar ga er maar vanuit dat ze daarna weer teruggegaan zijn naar de bloedtransfusies, toen EPO opgespoord kon worden..
bakfiets 09 september 2017 11:49
Sommige mensen worden ouder, milder, krijgen wroeging, zo niet onze grote leider van de zegetrein. Hij had geroepen dat het toch niks zou worden met Trentin in de klassiekers. Jose en Karsten hadden het hier over, Jose vond het niet netjes. Karsten: ¨had jij iets anders verwacht van hem¨.
Sub Culture 09 september 2017 11:54
Nu hopen dat ironie op een dag ook doorsluimert naar Nederland.
El Chaba 09 september 2017 11:59
Wel niet vergeten dat de heren sportjournalisten er geen enkel probleem mee hebben dat Janssen zijn beroepsgeheim schendt..
janneke cyclista 09 september 2017 12:04
In het geval van buitenwettelijke praktijken van een arts of een patiënt is het beroepsgeheim niet zo streng, zeg maar gerust "los".
Ziender Ogen 09 september 2017 12:04
Een arts die gezonde mensen Epo toedient zal het beroepsgeheim ook niet serieus nemen lijkt me.
Ron de Renner 09 september 2017 12:12
Dat Bouwmans ook heeft gebruikt heeft hij zelf eerder al toegegeven. Probleem was volgens mij bij hem alleen dat het niet erg aansloeg en hij er eerder slechter van ging rijden.
Stümpert 09 september 2017 12:24
T is ook vrij onmogelijk om deze dingen die 17-30 jaar geleden gebeurden te onderbouwen met bewijs. De wettelijke bewaartermijn voor medische informatie is 15 jaar en recepten bewaar je al helemaal niet zo lang. Nog even los van het feit dat deze meneer in Thailand zit en dus helemaal geen beschikking heeft over welk archief dan ook.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2017 12:48 door Stümpert.
Leon 09 september 2017 12:28
Carlos Danger 09 september 2017 12:36
Alleen Erik Dekker reed schoon.
Ziender Ogen 09 september 2017 12:40
....met een schone naald....
sijbriskie 09 september 2017 12:55
Hele interview gelezen en ik geloof gelijk alles wat ie zegt hoor. Maar krijg wel een hele slechte indruk van die man: enerzijds zichzelf zwaar verongelijkt door jan en alleman belazerd voelen en de morele scherprechter uithangen, anderzijds met het grootste gemak zijn medisch beroepsgeheim schenden en het vertrouwen wat al die renners in hem hadden beschamen. En ook zijn motieven om nu plots na al die jaren de vuile was buiten te hangen blijven mij tamelijk duister. Overheersende indruk is toch vooral die van een enorme egokicker en ijdeltuit die nog één keer de wereld wil laten horen dat hij de grote man was achter de successen van onder meer Rooks en Theunisse.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2017 13:00 door sijbriskie.
Inigo 09 september 2017 12:58
Gaap. Wanneer gaat het eens over doping in voetbal? Schaatsen?

Hup Contador!
diravi 09 september 2017 13:09
diravi 09 september 2017 13:12
diravi 09 september 2017 13:18
Daar heeft Janssen een legitieme reden voor.
diravi 09 september 2017 13:20
En Maarten den Bakker ook.
Carlos Danger 09 september 2017 13:21
Inigo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gaap. Wanneer gaat het eens over doping in
> voetbal? Schaatsen?
>
> Hup Contador!


Heb je het al eens op een voetbal of schaatsforum geprobeerd?
Curzio 09 september 2017 13:24
Curzio 09 september 2017 13:25
Wat is die reden dan? Ken je de jurisdictie omtrent het beroepsgeheim?
Carlos Danger 09 september 2017 13:31
Frappante quote op nu.nl van Van Moorsel:
"In mijn carrière zijn nooit enige twijfels geweest over mijn medische testen"
Het is de klassieke Lance Armstrong ontkenning.
Misschien wordt het tijd
voor een openhartig Eva Jinek interview.
diravi 09 september 2017 13:36
'Het gaat hier niet om patiënten, maar om gezonde sporters die hun prestaties willen verbeteren.' aldus Janssen.
sijbriskie 09 september 2017 13:40
En dat maakt van hem dan ook geen arts, maar een dealer?

Verderop in het interview zegt ie overigens als rechtvaardiging voor zijn toenmalige handelen dat ie geen verschil zag met hoe ie met zijn 'reguliere' patiënten omging...eye rolling smiley
Leon 09 september 2017 13:40
Het ontkennen van een hematocriet van 47 is toch ook symptomatisch? Alsof dat gelijk zou staan aan epogebruik, terwijl dat ook heel simpel gekoppeld kan worden aan uitdroging, ziekte of hoogte. Als je dus aangeeft dat je nooit zo'n hoge waarde hebt gehad, lijk je dus paniekerig bezig omdat je wat te verbergen hebt.
sijbriskie 09 september 2017 13:43
Tja: ontkennen tot het echt niet anders meer kan. Is het ooit anders geweest? Begrijpelijk ook, vanuit haar optiek: wat heeft ze immers te winnen met een bekentenis?
Inigo 09 september 2017 13:45
Heb je een linkje voor me?
janneke cyclista 09 september 2017 13:46
Veel. Het zal haar vooral een hoop extra en vooral lange negatieve publiciteit schelen als ze gewoon in één keer haar gebruik toegeeft en daarmee schoon schip maakt.
cyclingfreakske 09 september 2017 13:46
allemaal oud nieuws in feite......... van Van Moorsel deden er toen al verhalen, maar dat was ook de periode waar het merendeel van de mannen en ook de vrouwelijke top gecontamineerd was.
Bij PDM was hij degene die de soep liet bederven alvorens op te dienen......... Bij Panasonic reden ze allemaal met een dubbele turbo, toen was hij automechanieker..... mja, als gepensioneerd arts moet je ook wat extra verdienen door oud en vooral bekend nieuws nog eens op te rakelen.
allemaal naar de boekenwinkel !
sijbriskie 09 september 2017 14:05
Misschien wel ja. Daar tegenover staat natuurlijk dat het beeld van haar bij velen ten negatieve zal kantelen en dat ze bang zal zijn voor de reacties. Ze zal dus waarschijnlijk hopen dat het overwaait. Zo niet, kan ze altijd nog bekennen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2017 14:33 door sijbriskie.
El Chaba 09 september 2017 14:10
Dat had ik echt wel door hoor.. winking smiley
Reactie was bedoeld Ridder Kale Knikker maar per ongeluk onder jouw reactie gekomen..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2017 14:11 door El Chaba.
Luijt 09 september 2017 14:11
Ja die jurisprudentie ken ik. En ik ben het niet met Janneke eens dat deze meneer uit de school kan klappen omdat het hier om illegale praktijken zou zíjn gegaan. Janssen schendt "gewoon" z'n beroepsgeheim.

Maar wat ie zegt zal wel waar zijn. Als je het rijtje ploegen en renners ziet dat hij begeleid heeft valt er wel het een en ander op zn plaats.

Denk ook dat Leontien maar beter kan bekennen. Boogerd heeft er in ieder geval veel te lang mee gewacht, waardoor het alleen maar kopvanjuttiger voor m werd.
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2017 14:14 door Luijt.
Vlaflip76 09 september 2017 14:16
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik kom ook de naam van Ab Krook tegen in het
> artikel... nu de schaatsers nog...

Heb jij je nooit afgevraagd waarom S.K. precies 1 jaar last had van een onbehandelbare knieblessure en daarna ineens miraculeus genezen was?
El Chaba 09 september 2017 14:19
El Chaba 09 september 2017 14:20
Dat is een reden die hij voor zichzelf bedacht heeft om zichzelf schoon te praten maar heeft natuurlijk geen enkele juridische waarde.
El Chaba 09 september 2017 14:21
El Chaba 09 september 2017 14:23
Nee, omdat het niet zo was.
El Chaba 09 september 2017 14:27
Niet mee eens. Het probleem voor haar en veel andere Nederlandse wielrenners is en was, het feit dat er heel veel generatiegenoten uiteraard ook doping gebruikt hebben maar nooit bekend hebben en/of ontmaskerd zijn. dat komt omdat er in landen als België, Frankrijk, Spanje en Italië geen behoefte is om het verleden te onderzoeken, zoals dat in Nederland, Duitsland en de V.S. bijvoorbeeld wel het geval is. Daardoor heeft zij wel degelijk heel veel te verliezen bij een bekentenis.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2017 14:36 door El Chaba.
Leon 09 september 2017 14:31
Je hebt de klepel alweer niet weten te vinden...

Wim Sanders was de PDM arts ttv de Intralipd affaire, niet Janssen.
(maar vooruit, best leuke beeldspraak verder)
Leon 09 september 2017 14:32
El Chaba 09 september 2017 14:34
Je hebt de klepel alweer niet weten te vinden...

Je was me net voor.. winking smiley
cyclingfreakske 09 september 2017 14:36
juist niet. Ze wint er niks mee, vooral aan verliezen ALS er effectief misbruik was van epo (hem.47 volgens PJ).
Over zijn parcours de carriere bleken ook vraagtekens te bestaan en dan mag je de vraag stellen of de hematocrietuitleg ook klopt.
in de huidige mentaliteitsbeleving ivm doping in het wielrennen, is dat jezelf met touw en teer aanbienden voor een lynchopartij.
Tenslotte doet er het helemaal niet meer toe... in 2004 zette ze een punt achter haar carreire in het wielrennen.
nb 13j geleden.......
denk dat de UCI vooral eens deftig werk mag investeren en werk maken van veel betere controles naar mechanisce doping .
dat is moment gewoon een belachelijjke bedoening (tablet met een magneetje en een goedkope app met een betrouwbaarheid van een paar 10%.)
bv investeren in thermo apparatuur, te gebruiken in wedstrijd , met extra controle na de wedstrijd.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2017 14:47 door cyclingfreakske.
El Chaba 09 september 2017 14:37
Nu ik erover nadenk zijn het de katholieke landen versus de protestantse landen. Kan haast geen toeval zijn, lijkt me..
El Chaba 09 september 2017 14:41
Of Museeuw, Tchmil en Van Petegem. Allemaal zeer waarschijnlijk grootgebruikers - zoals alle toppers in die tijd - die totaal ongemoeid zijn gelaten (vooruit, alleen Museeuw niet maar dat was omdat hij betrapt werd. Zijn lachwekkende verhaal dat hij alleen op het eind van zijn carrière een keer iets gebruikt had, werd uiteraard voor zoete koek geslikt).
Man zonder hamer 09 september 2017 14:43
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe zat het met de Olympische medailles van Yvonne
> van Gennip? Versloeg zij de Oost-Duitse dames met
> gelijke middelen? Mevrouw Van Gennip, wees eens
> eerlijk.
>
Vind ik wat ver gezocht. Van Gennip reed destijds heel goed, maar de Oost-Duitsen (Kania en Schöne) kwamen gewoon niet aan hun gebruikelijke niveau. De onderlinge verschillen op de 1500 en 3000 meter waren overigens buitengewoon klein. Voor hetzelfde geld had van Gennip destijds maar één keer goud, één keer zilver en één keer brons gewonnen en was ze niet de Koningin van de spelen geworden.
Van Gennip lijkt me qua persoonlijkheid ook wel de laatste die haar toevlucht zou hebben genomen tot doping. Maar goed in zoiets kan een mens zich natuurlijk ook vergissen.
Curzio 09 september 2017 14:51
Hij heeft gewoon een behandelrelatie met die mensen als arts. Als hij nog actief praktiseerde dan zou hij zeker hiervoor kunnen worden aangeklaagd binnen het tuchtrecht.

Daarnaast krijg ik de indruk dat hij zichzelf niet als dader ziet, maar dat is hij natuurlijk wel. Hij is zelf een onderdeel van het dopingsysteem, niet de dappere klokkenluider. Ik begrijp de sporter die naar prestatieverhogende middelen zoekt eerlijk gezegd beter dan zo'n figuur die dit verstrekt zonder enige medische reden.
Leon 09 september 2017 14:58
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------

> denk dat de UCI vooral eens deftig werk mag
> investeren en werk maken van veel betere controles
> naar mechanisce doping .
> dat is moment gewoon een belachelijjke bedoening
> (tablet met een magneetje en een goedkope app met
> een betrouwbaarheid van een paar 10%.)
> bv investeren in thermo apparatuur, te gebruiken
> in wedstrijd , met extra controle na de wedstrijd.

Ha, hier heeft weer iemand een ridicuul filmpje gezien.
Laten we alsjeblieft niet de focus verleggen van controle op fysieke doping naar mechanische doping.
Leon 09 september 2017 14:59
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nu ik erover nadenk zijn het de katholieke landen
> versus de protestantse landen. Kan haast geen
> toeval zijn, lijkt me..

Onlogisch: vergiffenis krijg je toch pas NA de biecht?
cyclingfreakske 09 september 2017 15:02
voor de soep gebruikr men een lepel..geen klepel grinning smiley

PJ is tot en met 1989 bij PDM geweest. bovendien is het niet zo dat je ùet 1 arts werkt in een ploeg, ook niet in die periode. In een grote ronde gebeurd het ook erg vaak dat ergens gedurende de ronde een andere arts van de ploeg overneemt of helpt.
Als dat niet gebeurd, valt het nog voor dat men bij regelmaat contact heeft met de collega voor overleg over de soep en de kruiden bij het eten... spinning smiley sticking its tongue out
in 1990 is hij samen met Rooks naar Panasonic verhuist.


tegenwoordig maken ze programma's van amateur chef-koks.... misschien iets om zijn gepensioneerde dagen mee op te vullen ?
(pdm soep en BLOEDworst specialiteit)



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/09/2017 00:14 door cyclingfreakske.
Horsie is back 09 september 2017 15:16
Als we even alles voor waar houden dan is volgens mij de stand van zaken als volgt.

Je hebt de carrière van Leontien van Moorsel van voor de OS 2000 in Sydney, oftewel de periode gaat U maar na mij, en (na de OS in 2000 zelf) tot 2004, vooral gekenmerkt door haar geweldige prestaties op de baan, wereldkampioene individuele achtervolging, WUR in Mexico.

Maar ook aan de ene kant de waterscheiding in haar leven, waarin ze als de te fanatieke sportster bezig was zichzelf met haar anorexia ten gronde te richten, zich weer oprichtte, de grootste vernedering van haar leven verbeet (LA zou hierover gezegd kunnen hebben, did I say she was fat?) en daarna de meer dan glorieuze wederkeer.

Klassiek dus bijna de mens, die door verlies en vernedering (en heus niet alleen van buitenaf, maar vaak ook self-inflicted in mooi Engels) de weg kiest voor de zekerheid, die de Duivel weet te bieden. Het meest recente onderzoek rept zelfs van bijna volledige ontoerekeningsvatbaarheid van anorexia patiënten.

En dan komen de OS van Athene 2004 op haar pad. De individuele achtervolging over 3000 m. Waarop de winnares Sarah Ulmer een onwaarschijnlijk wereldrecord rijdt, dat pas vele jaren later op een hooggelegen baan wordt verbeterd. Ook Leontien is supersnel en wint brons.

Destijds ging het verhaal, dat de supertijden over de hele linie op deze 3000 m vooral ook te danken zouden zijn aan de uitzonderlijke atmosferische omstandigheden, temperaturen tot wel 37 graden Celsius en een dito hoge vochtigheidsgraad.

Nu meer dan een decennium later weten we dat de topsport in zowel de atletiek als het wielrennen destijds nog grotendeels bedrog was.
El Chaba 09 september 2017 15:28
Maar die biecht is - uiteraard - geheim.. grinning smiley
El Chaba 09 september 2017 15:34
Kun je nou nooit eens gewoon toegeven dat je ongelijk hebt? Je komt weer met een vaag, algemeen verhaal dat hier totaal niet ter zake doet.
In tegenstelling tot wat jij beweert was Janssen toen simpelweg niet de verantwoordelijke ploegarts maar Sanders. Hij had helemaal niets te maken met de Intralipid affaire. Punt!
Horsie is back 09 september 2017 15:34
@cyclingfreakske je bent in BLOEDVORM, verwijzend naar het gelijknamige encyclopedisch standaardwerk van deze voormalige wielerarts. grinning smiley
Leon 09 september 2017 15:36
idd. En een lepen, daar doen we hier niet aan.
Lucho Herrera 09 september 2017 16:04
Die Oost-Duitse dames gingen juist als een speer. Rothenburger won de 1000m voor Kania in een supertijd. Allebei ruim onder het oude WR. Op de 3000m reed Andrea Ehrig een wereldrecord. Dankzij Mart Smeets weet ik de tijd nog uit mijn hoofd: 4.12,09 - 4.12,09 - 4.12,09.....kom op rije Yvonne! 4.12,09.........jawel! 4.11,94. Daarna was Yvonne van Gennip vertrokken voor een super reeks.Maar dat had niet te maken met Oost-Duitse zwakte.
Carlos Danger 09 september 2017 16:08
Nee, met Tjaart.
Horsie is back 09 september 2017 16:19
Lucho Herrera Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die Oost-Duitse dames gingen juist als een speer.
> Rothenburger won de 1000m voor Kania in een
> supertijd. Allebei ruim onder het oude WR. Op de
> 3000m reed Andrea Ehrig een wereldrecord. Dankzij
> Mart Smeets weet ik de tijd nog uit mijn hoofd:
> 4.12,09 - 4.12,09 - 4.12,09.....kom op rije
> Yvonne! 4.12,09.........jawel! 4.11,94. Daarna was
> Yvonne van Gennip vertrokken voor een super
> reeks.Maar dat had niet te maken met Oost-Duitse
> zwakte.

Wat volgens mij sterk wordt onbelicht is het gegeven dat dit alles grotendeels samenviel met de overgang van buitenbanen naar indoorbanen.
Pure kracht (met name KANIA) en zelfs uithoudingsvermogen waren niet langer de enige weg naar succes.
Je moest ineens kunnen schaatsen. grinning smiley
Man zonder hamer 09 september 2017 16:33
Lucho Herrera Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die Oost-Duitse dames gingen juist als een speer.
> Rothenburger won de 1000m voor Kania in een
> supertijd. Allebei ruim onder het oude WR. Op de
> 3000m reed Andrea Ehrig een wereldrecord. Dankzij
> Mart Smeets weet ik de tijd nog uit mijn hoofd:
> 4.12,09 - 4.12,09 - 4.12,09.....kom op rije
> Yvonne! 4.12,09.........jawel! 4.11,94. Daarna was
> Yvonne van Gennip vertrokken voor een super
> reeks.Maar dat had niet te maken met Oost-Duitse
> zwakte.

Records werden juist verwacht op de superbaan van Calgary. Opvallend was juist dat de Oost-Duitsen (en dan vooral Karin Kania) zo compleet kapot gingen op de langere afstanden. Op de 3000 m reden Kania en Schöne elkaar in de vernieling in een onderling duel.
Verder had van Gennip een half jaar voor de spelen nog twee wereldrecords gereden in Heerenveen, dus zo opzienbarend was het ook weer niet dat ze de competitie aan konden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2017 18:03 door Man zonder hamer.
Carlos Danger 09 september 2017 17:04
Andere Peter 09 september 2017 18:20
Eens. Nog eens bespreken of die bal in 1966 over de lijn was...
Andere Peter 09 september 2017 18:25
Daar hoeven journalisten ook niet mee te zitten natuurlijk. Ze hebben hun eigen beroepsethiek. Het is niet zo, dat als je de Bond Tegen Vloeken verslaat, je daarbij niet mag vloeken.
Andere Peter 09 september 2017 18:28
Dat is het.

Niemand bekend bekent als dat tegen het eigen belang ingaat.

(Excuus, die was wel heel lelijk ja)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/09/2017 14:20 door Andere Peter.
Frederik D. 09 september 2017 18:29
Nee, dan blijven ze onbekend. winking smiley
Andere Peter 09 september 2017 18:47
Denk het ook. Protestanten moet hun geweten echt schoon zien te krijgen voor ze de hemel in kunnen. Katholieken zijn daar pragmatischer in. Naast geheim biechten kun je het ook afkopen (aflaat) of oplossen met heel veel Weesgegroetjes.
Frederik D. 09 september 2017 19:30
En hij bekende zijn vrouw. Ken je die uitdrukking?
Andere Peter 09 september 2017 19:45
Dank. Prima stuk inderdaad.

Jammer dat niet echt wordt gepoogd om te verklaren waarom die Belgische houding zo anders is. Het heeft naar mijn inschatting iets Calimero-achtigs. Kom niet aan onze renners want wij zijn klein.

In België gaat de beerput allicht pas open als het onderdeel wordt van de taalstrijd. Laat de Walen de Vlamingen onderzoeken en laat de Vlamingen de Walen hertesten. Dan is het spel zó op de wagen.
Andere Peter 09 september 2017 19:49
Dat denk ik ook. En het is glibberig. Maar het is te proberen. ''Het was geen medisch handelen omdat er niemand ziek was en daarom gaat het beroepsgeheim niet op.'' Houdt denk ik geen stand als het in een ,medische praktijk plaatsvond. Maar daarbuiten? Mwoahhh.

Ik denk overigens dat de arts die het geheim schendt vooral tuchtrechtelijke vervolging kan krijgen. Kun je de cel indraaien voor die schending? Hij wordt evt uit zijn ambt gezet. Nou ja ze mogen mij op mijn 75e uit mijn ambt zetten hoor.
Andere Peter 09 september 2017 19:53
Ik moet altijd aan Kurt van de Wouwer denken. Zou hij nog eens overdrachtelijk sneuvelen?
Luijt 09 september 2017 20:35
Niemand bekend. Geen enkele bekende. Da's weinig maar verbaast me niet.
Luijt 09 september 2017 20:44
Hij loopt zowel tuchtrechtelijke als civielrechtelijke risico's. Geen strafrechtelijke, vooralsnog.
Carlos Danger 09 september 2017 21:20
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niemand bekend. Geen enkele bekende. Da's weinig
> maar verbaast me niet.


Ik ben niet zo bekend hier.
Remko 09 september 2017 22:12
Luijt 09 september 2017 22:20
Namedropping! Leuk man!

Tino Tabak!!
Walnoot 09 september 2017 23:33
Denk dat iedereen die ooit bekend heeft, wel belangen had bij het niet doen daarvan. Probleem met je belangen is dat ze meestal meervoudig zijn en vaak intern tegengesteld.
cyclingfreakske 10 september 2017 00:14
...staat toch als arts ingeschreven tot 1989 bij PDM...... Sanders was idd mogelijk de leidende ploegarts. (zoals de dag vandaag ook gebeurd in de teams met meerdere actieve artsen)
Koppi 10 september 2017 00:28
Dezelfde journalisten die Janssen interviewden (en talloze bronnen hebben) maakten ook een Ander Tijden Sport over [www.nrc.nl]
Koppi 10 september 2017 00:33
De fifteen minutes of fame kunnen afgeschaft worden.
cyclingfreakske 10 september 2017 00:38
wil gewoon maar aangeven dat overbejaarde koeien weer bovenhalen tot geen enkel nut dient in het huidig wielrennen...
als bv de UCI daar weer tijd zou gaan insteken, is dat gewoon onzin mbt een gekend verhaal dat bijna geen kat nog interesseert.
vandaar dat ik opmerkte dat ze dan beter investering in materiaal en tijd doen in de huidige problematiek. winking smiley
Carlos Danger 10 september 2017 01:07
Als je je fortuin hebt gemaakt dmv bedrog, ongeacht of 'iedereen' het deed, mag dat
tot in lengte van jaren aan de kaak worden gesteld.
Andere Peter 10 september 2017 07:21
Akkoord.

Maar heb je daar een precedent voor? Een arts die civielrechtelijk werd aangepakt om deze reden? Daarvoor is nodig dat pakweg Krook of van Moorsel naar de rechter stappen. Tsja, dat ligt toch niet erg voor de hand. Dat zij het initiatief nemen om de beerput verder open te trekken.
Andere Peter 10 september 2017 07:25
De druk op Leontien lijkt in de verste verte nog niet op wat er met Boogerd (of Armstrong) gebeurde. Het bewijs is ook absoluut nog niet onmiskenbaar. En zeker Van Gennip cs. Misschien is het voor volgers fijner als ze bekennen, maar dat lijkt me niet het individuele belang.
Andere Peter 10 september 2017 07:28
Exact. Waarom zou Van Moorsel de eerste dame zijn. Hoe zou het met Longo zitten?
Andere Peter 10 september 2017 07:36
Ver gezocht. Je kunt om die reden ook zeggen dat het juist heel geloofwaardig is dat ze dit zegt. Een hoge hematocriet van Van Moorsel in die periode zou sowieso te verklaren zijn vanuit uitdroging en anorexia.

Verder is het denkbaar dat die hematocriet bv 46,8 was, waardoor beiden gelijk hebben. Die ontkenning van Leontien is tamelijk gedetailleerd. Ze herinnert zich in Helmond te komen, maar dat dit juist niet over bloed ging. En dat ze op Papendal wel bloedtesten deden.
Andere Peter 10 september 2017 07:42
Hier en daar toch nog wat aantijgingen naar De Volkskrant (dat ze zich daarvoor lenen).

De krant houdt zich zover ik overzie hier prima aan alle journalistieke uitgangspunten. Er is één directe bron. Die laten ze met naam en toenaam aan het woord, Ze checken wat gecheckt kan worden. Er is wederhoor. Ze geven context. Ze brengen niet als nieuwsfeit dat er doping is gebruikt. Ze brengen het feit dat een directe bron dat beweert. Niet overdreven hijgerig. Er lijkt me wel een redelijke balans tussen hoe het nieuws wordt gebracht en wat de maatschappelijke waarde is.

Toen via De Volkskrant de eerste onthullingen over Rabobank kwamen, zag je ook al die ontkennende reflexen. Maar je kon zien dat het journalistieke werk goed was en (dus) bleek later alles te kloppen, bleek er zelfs nog veel meer aan de hand.

@El Chaba: het is wel duidelijk dat De Volkskrant geen katholieke krant meer is eye rolling smiley
lodjan 10 september 2017 08:51
En wanneer was die intralipid affaire? Ik zal je helpen: Tour 91.
Carlos Danger 10 september 2017 09:57
Ja, maar die Intralipid was ver over datum.
Leon 10 september 2017 10:19
Dat had wel een andere insteek: de arme hollandse godenzonen die genaaid werden door die stoute gedrogeerde Italianen. Beetje "Belgisch" dus.
Leon 10 september 2017 10:27
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> wil gewoon maar aangeven dat overbejaarde koeien
> weer bovenhalen tot geen enkel nut dient in het
> huidig wielrennen...
> als bv de UCI daar weer tijd zou gaan insteken, is
> dat gewoon onzin mbt een gekend verhaal dat bijna
> geen kat nog interesseert.

De UCI steekt daar geen tijd in, wegens verjaard.

En bepaal jij dat dit niemand nog interesseert? Films en documentaires over zaken die 20-30-40 jaar geleden plaatsvonden doen het nog steeds geweldig dus ik weet zeker dat alle verhalen over hoe het er nou echt aan toe ging in de dopingcultuur op brede interesse kan rekenen.
Leon 10 september 2017 10:29
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> ...staat toch als arts ingeschreven tot 1989 bij
> PDM...... Sanders was idd mogelijk de leidende
> ploegarts. (zoals de dag vandaag ook gebeurd in de
> teams met meerdere actieve artsen)

"sorry, ik heb me vergist", of in jouw geval waarschijnlijk "sorry, ik heb me vergisd". Probeer het eens te typen, copypaste mag ook. Is niet zo moeilijk als je denkt!
Andere Peter 10 september 2017 14:19
Het is vaak genoeg over doping en voetbal gegaan. Spelers kunnen daarna gewoon door. Messi, Juventus, Stam & De Booer & Davids, de lijst betrapten en bekentenissen is enorm en ze staan er allemaal weer ongeschonden op. Een beetje zoals in het wielrennen toen Merckx en Zoetemelk betrapt werden. Voetbal heeft niet zo'n krampachtige roomser dan de paus-houding als het wielrennen. Dat maakt de sport minder gevoelig voor een schandaal. Het wielrennen doet het steeds zichzelf. Ook bv door met dit soort lieden in zee te gaan in losse structuren. En de combi duurvermogen/explosiviteit die vereist is in het wielrennen is uniek. Dat maakt de sport ook kwetsbaarder dan Hazards aanname Griezmanns beweging of de traptechniek van Pirlo.
Andere Peter 10 september 2017 14:21
El Chaba 10 september 2017 14:41
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/09/2017 14:41 door El Chaba.
Horsie is back 10 september 2017 15:03
Hiermee hebben de eertijds grote rivalen Jeannie Longo en Leontien van Moorsel in hun eeuwigdurende sur-place op de Olympus d'Huez nu beiden het momentum verloren en zijn nu van hun renfiets gedukeld. Zo goed Merijntje?
merijntje mortirolo 10 september 2017 15:06
El Chaba 10 september 2017 15:25
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> En wanneer was die intralipid affaire? Ik zal je
> helpen: Tour 91.
cyclingfreakske 10 september 2017 15:28
de houdning is niet anders... dat was vroeger wel zo voor een stuk. in de jaren 2000 is die verandering gekomen.
laat meteen duidelijk zijn dat ivm dopingbestrijding Belgie altijd de gerechtelijke vervolging deed, en dat was toen het enige land dat dat ook deed naast de sportieve diciplinaire straf van de KBWB en de UCI.

verschillende maten :
echter werd en word er met verschillende maten gewerkt.
bv
Meirhaege als top-mtb'er betrapt op epo : stopt met onmiddelijke ingang en krijgt geen straf... ook later niet bij zijn re-entree.
Ben Berden word betrapt : zowel diciplinair als gerechtelijke vervolging. naast een schorsing en diciplinaire boete krijgt hij nog een ca 50.000e op zijn nek van justitie.
Bruylands : geschorst en diciplinaire boete, vervolging gerecht en erg matige boete...

intussen zijn er nog zaken geweest waar de KBWB ondanks gebrek aan bewijs de strafmaatregel wil toepassen...... (de aminozuren en ozon kwesties)
beiden vallen niet onder het dopingbeleid, vooral wat betreft babyvoeding uit de winkelrekken die rijk zijn aan amino's en herstel een klein tikje extra bevorderen.

het stellen dat er een soort van negere cultuur is in Belgie door de schrijver, is toch vertekend en niet geheel correct.

Lotto en die bewuuste Tour
de kwestie met Lotto ten tijde van Kurt VDW en Jim VDL in die Tour.... er zijn renners benaderd geweest in het team door externe personen, En deze beide renners hebben gewoon geweigerd er nog maar over na te denken.
Ze stopten nog liever dan ermee te beginnen.... zoals ooit van Hooydonck effectief deed.
als ik juist ben zo vanbuiten, zat er toen een Moldavier in dat team waar in het peleton verdenkingen rond waren. het was ook niet onbekend dat er randfiguren rond hem van bedenkelijk alooi waren.
Vanaf toen hing ook de wolk van verdenking constant boven het team.
MAPEI
En ja Mapei was buitenaards sterk in blok.... Epo was zo'n gemeensgoed in de sport geworden dat er de mop rondging in andere teams dat zelfs hun fietsen "speciaal materiaal" kregen. Of bij Sainz die zijn renners een veterinair middel opdrong en ze ermee lachten of ze moesten blaffen of fluiten.

UCI en dovemans oren
de UCI was lang bewuust blind voor de problematiek omdat het zo'n proportie had aangenomen dat men bang was dat door bekendmakingen de profwielrennerij zou imploderen. Men herinnerde zich zeker de klacht van oa van Van Hooydonck, maar toch liet men begaan....met een mondjesmaat aanpak hier en daar.
dat heeft ertoe geleid dat de problematiek tot de dag vandaag voelbaar is, en door de niet geheel meewerkend gedrag de epo tests nog steeds niet bijna waterdicht zijn te noemen en men vooral straft "op basis van vermoeden".bij een hematocriet dat ligt tussen de 47 en de 50.

Van Genechten schrijgft een mooi artikel, toch haalt hij 2 zaken uit een verschillende periode een beetje door elkaar. en epo...dat deed vroeg jaren 90 al zijn intrede, niet laat. half jaren 90 begon het de spuigaten uit te lopen.
Rabobank liep idd ook wat achter, maar ging er vol tegenaan in een periode dat er al hard geveegd was, de jaren 2000. en dan bedoel ik vooral de Rasussen- Mensov periode.
de mentaliteit was toen als wat gewijzigd, men strafte veel harder terwijl in de jaren 90 de UCI bang had van echt schoon schip te maken.

Belgische wielrenners, en andere zaken in diverse landen
tot de dag vandaag worden Beglische wielrenners erg hard aangepakt als verdenkingen van enig misbruik zijn, of effectief bewijs.
het is maar sinds vrij recent dat er wielrenners worden vrijgesproken van gebruik, nadat werlegde bewijslast aantoont dat het om wat anders gaat dan de verboden zaken.
in diverse media word dat afgedaan als een hand boven het hoofd houden, terwijl dat gewoon een rechtvaardige rechtsgang is.
een innreker word ook niet gestraft als er te weinig of gee nbewijzen zijn, Op basis van bvermoedens ga je normaal altijd vrijuit.
behalve in het wielrennen blijkt nog te vaak in diverse dopingzaken waar er amper of geen sluitend bewijs is... of gewoonweg geen buiten een vermoeden.
we zijn enigzins te verwend / gewoon geraakt aan die kromme rechtsgang van de anti dopingagentschappen en justitie, dat we soms weerlegging van feiten gaan negeren en helaas publiekelijk de atleet al op voorhand spreekwoordelijk vierendelen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/09/2017 15:30 door cyclingfreakske.
Andere Peter 10 september 2017 15:45
Een getuigenverklaring is bewijs. Nog een getuigenverklaring is dubbel bewijs. Betalingen zijn bewijs. Administraties kunnen bewijs vormen.
El Chaba 10 september 2017 16:15
grinning smiley
In Nederland zegt dat natuurlijk niets meer..
cyclingfreakske 10 september 2017 16:21
en toch is die gezonde sporter, zowieso een patient van hem omdat hij als arts optreed.
beroepsgeheim is plichtig. zelfs na zijn arts-carriere moet hij daarmee uitkijken omdat hij het vertrouwen schend, idem de kennis verkregen ten tijde van zijn optreden als arts.
cyclingfreakske 10 september 2017 16:24
of toch niet....
bij PDM deden ze al een glink inhaalmaneuver met al die Nederlanders... (die op een gegeven moment ook collectief uitvielen door de soep en een verbouwererde Ier een mes in de rug staken op die manier)
Luijt 10 september 2017 20:18
Ga er maar van uit dat Van Moorsel vanaf nu achtervolgd blijft worden met dit verhaal en mogelijk ook andere verhalen.
Andere Peter 10 september 2017 23:12
Ja, maar niet dagelijks. De mediastorm gaat snel voorbij en daarna zal het blijven bij af en toe een vraagje, waar ze makkelijk een standaard-antwoord voor zal formuleren.

Alléén als er nieuwe feiten (verklaringen) komen wordt het moeilijker.
Andere Peter 10 september 2017 23:13
smiling smiley Eens. Maar die katholieke historie is hier toch een aardige paradox.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/09/2017 23:14 door Andere Peter.
Horsie is back 11 september 2017 00:53
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Oh, ik dacht dat Moorsel op boterhammen met banaan
> won

Een tijd lang had ze niet veel beleg op de boterham omdat ze zich uithongerde totdat het moment kwam dat dit niet langer verantwoord was.
Daarna is het echt misgegaan. ging ze door een diep dal en nam daarop de verkeerde afslag.

> Ben blij voor die vent dat hij het er uit is, zal
> een opluchting zijn. Maar verder vind ik het niet
> echt nieuwswaardig.

Natuurlijk is het nieuwswaardig. Bovendien werd Peter Janssen altijd al als de absolute spil in het dopingmoeras van de lage Landen gezien.
Arriere de la course 11 september 2017 10:46
Als Jan Mathieu nog eens gaat spreken.... dan zal Vlaanderen op hun grondvesten schudden!
ton duk 11 september 2017 10:58
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hiermee hebben de eertijds grote rivalen Jeannie
> Longo en Leontien van Moorsel in hun
> eeuwigdurende sur-place op de Olympus d'Huez nu
> beiden het momentum verloren en zijn nu van hun
> renfiets gedukeld. Zo goed Merijntje?

Extra bonuspunten voor gedukeld hot smiley
gr
Bromertà 11 september 2017 11:23
Meester Despoot lacht in zijn eigen scheur.
Horsie is back 11 september 2017 11:50
Humor is een kronkelig pad, Bromertà, niet zo'n rechte weg van A naar B, die jij zo graag denkt te bewandelen.
Ik kan nog altijd meer respect voor hen hebben dan Uwes.
Bromertà 11 september 2017 12:05
Orakel 11 september 2017 12:40
@ Horsie 12:55

Het zou best kunnen dat het vrouwenwielrennen 'professioneler' en sneller werd. Lees: als enkelen aan de epo gaan, moeten anderen volgen willen zo competitief blijven. Een speculatie is dat Van Moorsel door middel van gewichtsverlies (met behoud van Wattage) de slag wilde maken maar daar in faalde. Enige optie om vervolgens mee te kunnen doen voor de prijzen in Sydney was door met gelijke wapens te strijden. Het kan dat het zo is gegaan. Van Moorsel lijkt in ieder geval niet van de hoed en de rand te weten tijdens de eerste bezoeken aan arts Janssen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2017 13:59 door Orakel.
Horsie is back 11 september 2017 12:55
Persoonlijk had ik bijna 4 jaar geleden een hematocriet van 35, dus ruim aan de veilige kant. grinning smiley

De vraag is toch: in hoeverre is Leontien's carrière op dopinggebruik gebaseerd.
Als, ik herhaal mezelf nu, dit pas in 2000 is begonnen, dan voornamelijk de heel succesvolle OS van Sydney, individuele achtervolgingen en het WUR.
Hierbij kan ik uiteraard niets zeggen over haar medestrevers.

Toch werd ze als 22-jarige in 1992 (Lance was net droog achter de oren) al wereldkampioene op de weg en prolongeerde ze die mondiale titel.
En passant won ze ook nog de Tour Féminin en prolongeerde ook deze overwinning.

Met doping van een sjokkende ezel een super renpaard à la Horsie maken bestaat natuurlijk niet.
Wat mij nu wel opvalt, is, dat juist haar verondersteld (politiek correct) dopingverleden gelinked kan worden aan het kortere werk, met name de 3000m en dan eenmaal het UUR in Mexico. Haar duurprestaties na haar dertigste levensjaar uitgezonderd Sydney 2000 vallen toch een stuk minder op.

Kortom, ondanks alles, respect voor deze dame.

Misschien heb ik wel minder respect voor de sportconsument.
Horsie is back 11 september 2017 14:27
@Orakel 12:40

Van Moorsel had zich al ver van tevoren uitgehongerd en reed ook pikant licht naar haar successen, maar na verloop van tijd gaf haar lichaam toch deze ongelijke strijd op, is mijn overtuiging. Roofbouw. Ze is daarna vrij lang uit de roulatie geweest (weet iemand hoe lang eigenlijk) en na haar terugkeer toen ze als een rond tonnetje rondreed ging het niet meer zo als vanzelf of als gewend.

De vernedering, die daarop volgde en haar onverzettelijke dadendrang kunnen haar toen de weg naar doping hebben opgeduwd.

Overigens, Marianne Vos heeft haar grote inzinking (overreaching of wellicht toch stelliger overtraindheid) ook te danken aan haar dadendrang.
Al doe ik haar hiermee misschien tekort, terwijl ik toch haar grootste fan ben. Mag ik dit zeggen?
Luijt 11 september 2017 16:12
Natuurlijk, zo zal 't zijn.
Cecchini 11 september 2017 16:20
Vanavond zijn de VK journalisten en Thijs Zonneveld aanwezig bij de DWDD om hun licht te laten schijnen.
cyclingfreakske 11 september 2017 16:47
wielrennen is dan ook de enige sport die zichzelf tracht zuiverder te maken.

WADA zou normaal in het voetbal etc ook dezelfde maatregel moeten handhaven, maar zoals je al zei..... ze kunnen maar blijven doorgaan.
de "blessures" zijn ook talrijk, maar of ze altijd echt zijn is vooral de vraag.... bv tennis staat bol van de geruchten over doping, waarbij op die periode de betrokken speler / speelster "blessureleed" kent en enkele maandjes verdwijnt. bij voetbal zal dat niet anders zijn.
in tegenstelling tot deze sporten is wielrennen armoede zaaierij......... en dus ook makkelijk kwetsbaar.
Eazster 12 september 2017 00:55
Je moet er een koele kakkerlak a la Erik Dekker voor zijn (Daarvan word gezegd dat ze de aarde erven) om stug blijven te ontkennen.Maar een maandje of 2 low profile voor Leontien en ze zijn het vergeten.
Boogerd werd zo achterna gezeten door de media omdat hij in tal van diezelfde media actief was/is in tegenstelling tot E.Dekker die het makkelijker kan ontwijken ,ook die keren dat "er" wel naar werd gevraagd.

Herman Ram heeft aangegeven dat hij met deze gegevens niks kan en wil doen en de Olympische titels vanwege verjaaring toch niet kunnen worden afgepakt.
Een kleine Mea Culpa in tijd voor Max ofzo (Bij Jinek wotd ook alles zo opgeblazen) zou volstaan.
cyclingfreakske 12 september 2017 01:06
dat zou de eerste maal zijn dat "verjaring" als excuus word gebruikt om niks te doen. spinning smiley sticking its tongue out

technisch gezien breekt de ex wielerarts zijn beroepsgeheim.
dwz verworven kennis van patienten in zijn optreden als arts mag nimmer gebruikt worden om de patient zijn medisch dossier in opspraak te brengen.
ook niet na het stopzetten van zijn activiteit.
Eazster 12 september 2017 01:09
De rede neem ik aan dat we zo tegen doping in het wielrennen zijn is dat we de waarneming van de klasse van de renners niet meer kunnen vaststellen.
Bij de wielersport en duursport is de rol van doping met dat waardeverschil vele malen significanter dan in het voetbal.
Als er door voetballers pilletjes konden worden genomen die hun balvaardigheid en reflexen met 20% zouden doen toenemen en daardoor Ard van Peppen zich ineens kan meten met pakweg Varane, dan zal je zien dat erook in de voetbalwereld snel schijt aan de knikker is.
Bij schaatsen is de bal wat gaan rollen na de OWS in vooral het Russische kamp. In Nederland horen we weinig,toevallig omdat we aan de top van de lange afstanden staan?
Il kan er eigenlijk niet op ingaan,Wust ,Sven,Sjinkie die zijn groot en sterk geworden op Oma's Friese Erwtensoep.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2017 01:10 door Eazster.
Luijt 12 september 2017 09:28
decorum ipv momentum
merijntje mortirolo 12 september 2017 09:46
-
Dat verloren ze reeds op het moment dat ze met de kuurtjes begonnen.
Curzio 12 september 2017 12:37
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan je denk ik wel stellen dat als je conditioneel superieur bent aan je tegenstander, je ook technisch makkelijker kan voetballen. Als je kijkt hoe de top-teams spelen, het Duitse elftal, bijvoorbeeld, dan heeft dat alles met snelheid, kracht en conditie te maken, terwijl de individuele oprispingen van genialiteit tot een minimum beperkt blijven.
Horsie is back 12 september 2017 15:38
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan
> je denk ik wel stellen dat als je conditioneel
> superieur bent aan je tegenstander, je ook
> technisch makkelijker kan voetballen. Als je kijkt
> hoe de top-teams spelen, het Duitse elftal,
> bijvoorbeeld, dan heeft dat alles met snelheid,
> kracht en conditie te maken, terwijl de
> individuele oprispingen van genialiteit tot een
> minimum beperkt blijven.

Niet noodzakelijkerwijs. Daar kwam het Oost-blok toch ook snel achter.
In het voetbal als intervalsport bij uitstek wordt niettemin voornamelijk vanuit de rusttoestand geacteerd. Niet eerst de marathon lopen en dan proberen op een paard gezeten een lans door een ring te steken. Kijk naar Messi. Voetbal is daarbij meer dan ooit ook gebaseerd op kracht met behoud van snel handelen.
Dat bedoel jij natuurlijk ook te zeggen, maar ook op het vlak van kracht en uithoudingsvermogen heb je verschillende gradaties.
Onze Oosterburen kunnen dat zo mooi uitleggen met Kurzzeit, Mittelzeit, Langzeit begrippen.
Andere Peter 12 september 2017 19:12
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan je denk ik wel stellen dat als je conditioneel superieur bent aan je tegenstander, je ook technisch makkelijker kan voetballen.

Natuurlijk. Dat betwist toch niemand. Messi (groeihormonen) is er een voorbeeld van. En helemaal niemand betwist diens meesterschap. Dát is dus het punt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen