Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Kijktip: Belgasport

Gepost door lodjan 
lodjan 12 september 2017 17:33
Vanavond:

Oef! Eindelijk! Belga Sport is terug. Vanavond, 12 september! Om 21.15u! Op Canvas! Mis het vooral niet! Want: over wielrennen!

Een beklijvende aflevering die terugkeert naar 11 juli 1995.
De finish van de eerste bergrit in de Tour ligt op de top van La Plagne. Vijf Lotto-renners eindigen buiten tijd en worden naar huis gestuurd. Ploegmanager Jean Luc Vandenbroucke is razend. Hij verwijt de youngsters dat ze niet genoeg voor hun sport leven en er niet alles voor doen. Klopt ook. Want EPO namen ze niet.
tvm 12 september 2017 19:15
Heerlijke tijd was dat. Kluivert in de 85e minuut.
Sub Culture 12 september 2017 19:52
Heb de aflevering vorig jaar al gezien op de betalende sportzender hier.
Zeker de moeite.
Hallucinant om zien hoe de Lotto ploeg in die tijd, zelfs zonder dokter aan de Tour begon.
Zich schijnbaar totaal onbewust van het bestaan van doping, of toch zeker de doping waardoor de rest bijna 10 km per uur te snel fietst voor ze.
Al moet het gezegd dat als je de namen van de toenmalige Lotto ploeg ziet daar niet bepaald wereldrenners bij zaten, laat staan dat ze de jaren daarop wel zuiver reden..
Koppi 12 september 2017 20:30
Om je in te lezen, een artikel in Trouw met een enigszins pleonastische kop: Belgische patatgeneratie. Vandenbroucke (de oom van) stelt daarin min of meer profetisch 'Ik zou best nieuw bloed in mijn ploeg willen pompen'.
MarcoV 12 september 2017 21:57
interessante passages in dat artikel, o.a. over hoe de Waalse politiek Vandenbroucke in het zadel hielp ...
Ruudje2209 12 september 2017 22:25
Die Vandenbroucke was echt bizar naief
Koppi 12 september 2017 22:28
Goeie tip Lodjan. 't Was inderdaad erg boeiend. Hoe voelbaar, het verdriet van die mannen nog steeds.
Walnoot 12 september 2017 22:45
Bedankt voor de tip. J-L Vandenbroucke kwam op mij overigens niet over als bizar naïef maar eerder als een grote klootzak. Dat heeft overigens niets te maken met zijn familienaam, 1 op 10 Belgen heet zo (in een of andere variant qua spelling) en ik kwam er pas naderhand achter dat het familie was (en daarnaast heb ik niet veel op Franky tegen).
Leon 12 september 2017 23:01
Niet gezien, maar het past wel weer in het beeld wat de Belgen zo graag scheppen: wel de nadruk leggen op de arme naieve schone coureurs die het onderspit delven tegen de gedrogeerde concurrentie, maar dan verder zwijgen over de inhaalslag die daarna werd gemaakt, want dat is niet meer relevant. Dan kan er tenminste nog steeds gepronkt worden met Kurt Van de Wouwer als de eigenlijke winnaar van de Tour'99.
lodjan 12 september 2017 23:18
Sammy Moreels was wel zo eerlijk om te zeggen dat ie waarschijnlijk wel had mee gedaan als ie in de juiste ploeg met juiste begeleiding had gezeten.
Over wat de ploeg in de vervolgjaren deed werd inderdaad niet gerept.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/09/2017 07:57 door lodjan.
Carlos Danger 12 september 2017 23:36
Dat kon ook moeilijk, want daar ging deze film niet over. Laat in ieder geval ruimte voor een vervolg.
Koppi 12 september 2017 23:41
Dat was inderdaad eerlijk. Maar is hij nog ploegleider? Dan lijkt me dat niet zo slim.
Sub Culture 13 september 2017 06:40
Ik onthoud vooral 'niet gezien'.
Heb ook niet verder gelezen.

Neen, eigenlijk wel, maar je snapt het wel.

Hoop ik..
ton duk 13 september 2017 07:36
tvm Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heerlijke tijd was dat. Kluivert in de 85e minuut.

Ja, daar was ik bij maar in die 85e minuut net aan het zeiken...dat had DUK weer smiling smiley
gr
Eindhovuh 13 september 2017 07:57
Best een ontluistered artikel "met de kennis van nu".
Dit soort passages:
De feiten liegen niet: altijd worden Belgen als eersten gelost. Of je nou naar de Tour de France kijkt, de Midi-Libre, de Dauphiné of de klassiekers. Dat is niet specifiek het probleem van Lotto, dat is het probleem van de Belgische wielersport in zijn algemeenheid. Dat zal niet verbeteren, zolang de instelling van de renners niet verandert. Eén factor die in dat verband ook dodelijk is, is dat onze profrenners nog geen twee dagen van hun huis kunnen. Dan krijgen ze alweer heimwee naar hun lief, hun ouders en hun supportersclub.”
Vandenbroucke kan slechts drie landgenoten noemen die met de besten in het peloton meekunnen: Museeuw, Nelissen en Bruyneel. “En er is een belofte,” voegt hij er aan toe, “mijn neef Frank. Daarachter gaapt de grote leegte. Ik zou best nieuw bloed in mijn ploeg willen pompen"

Wat een tijd zeg.
Simeone 13 september 2017 09:38
Een aardige docu, die een redelijk objectieve analyse geeft dat de carriere van 5 renners
in een wedstrijd/ beeld ( de Tour van 95) beeindigd wordt.
MarcoV 13 september 2017 10:38
en om het verhaal nog wat completer te maken, deze column van twee jaar terug van de gewaardeerde hansvdw1:
[hansvdw1.wordpress.com]
lodjan 13 september 2017 14:21
Het 'vorige' artikel was ook leuk winking smiley
Goozzer 13 september 2017 14:49
Dank, Marco, dat geeft toch een beetje context...
tvm 14 september 2017 09:57
De aflevering is online ook terug te zien tot 30 november 2017 (ook in NL).
Klik hier voor de link.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen