Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

WK wegwedstrijd vrouwen 2017

Gepost door rustdag 
rustdag 22 september 2017 22:16



Bergen - Bergen 152.8km









.







Zaterdag 23 september 2017 - De WK-wegrace voor vrouwen telt in totaal 152,8 kilometer. Het parcours bestaat uit acht heuvelachtige rondes van 19,1 kilometer en zo hebben de renners 2.248 hoogtemeters voor de wielen.

De vrouwen gaan van start bij het stadspark Festplassen en na 2,5 kilometer duikt de eerste heuvel op. De Løbergsveien stijgt in 700 meter met een gemiddelde van 5%. Weer 2,5 kilometer later volgt er een vergelijkbare hindernis als de weg in 1 kilometer met 4,8% oploopt.

Na een vlakke kilometer wacht de zwaarste opgave van de dag. Voor de gelegenheid is die Salmon Hill gedoopt, al hebben de Noren het zelf liever over Ulriken. De top van die berg ligt op 643 meter, maar het WK-parcours komt tot 173,5 meter. Zo staat ‘Salmon Hill’ gelijk aan 1,5 kilometer klimmen tegen een gemiddeld stijgingspercentage van 6,4%. Vervolgens wacht een technische afdaling van 2,4 kilometer.

Na de afdaling is het nog 8,2 kilometer naar (de passage aan) de meet. In de eerste 5,5 kilometer glooit het wegdek, terwijl er 700 meter over kasseien gaan, en daarna is het vlak.





Laatste tien winnaars

2007: Marta Bastianelli
2008: Nicole Cooke
2009: Tatiana Guderzo
2010: Giorgia Bronzini
2011: Giorgia Bronzini
2012: Marianne Vos
2013: Marianne Vos
2014: Pauline Ferrand-Prévot
2015: Elizabeth Armitstead
2016: Amalie Dideriksen



[www.touretappe.nl]
Inigo 22 september 2017 22:33
ton duk 22 september 2017 22:50
Eigenlijk kan het niet anders of vVleuten of vanderBreggen wint....of onderschat ik dan hierin de tegenstand ?
gr
predator 22 september 2017 23:36
Dat is met Vos ook vaak genoeg geweest. Het probleem is dat de rest kan afwachten.
Tjappie2 22 september 2017 23:38
Niewiadoma en Moolman lijken me het gevaarlijkst voor Nederland. Maar als ze de koers hard genoeg maken moet het lukken. gewoon het overtal uitspelen. Of je maakt er een gesloten koers van en laat je kloppen door Rivera.
Brieske 23 september 2017 10:14
Checchini (of zoiets) zijn VK artikel laat lang op zich wachten.
Totaalwielrennen en mandekkers, of zoiets.

Groet
Cecchini 23 september 2017 12:53
Omdat je zo aandringt Brieske. Ook al maakt Spaak zo zijn bezwaren



Welke Nederlandse wielrenner wordt vandaag wereldkampioen?

Marianne Vos, Anna van der Breggen of Annemiek van Vleuten

De vraag is niet of een Nederlandse wielrenner vandaag de wereldtitel wint, maar wie: Marianne Vos, Anna van der Breggen of Annemiek van Vleuten? Of is drie kopvrouwen binnen een ploeg een voorbode van ellende?

Door: Iwan Tol / Volkskrant

Al meer dan een jaar geleden werd Marianne Vos (30) door de organisatie van de WK in Bergen benaderd met de vraag of ze haar afbeelding, juichend in de regenboogtrui, mochten gebruiken voor de officiële posters die overal in de stad hangen. 'Ik ben vereerd dat ze mij daarvoor vroegen', zegt Vos vrijdagmorgen in het hotel van de Nederlandse equipe. 'Nu ik mezelf overal zo terugzie, voelt het toch een beetje als een thuiswedstrijd.'

Maar wat graag zou Marianne Vos voor de vierde keer in haar carrière wereldkampioen willen worden. Het zou de ultieme afsluiting zijn van een lange, moeilijke periode waarin ze met een fysieke burn-out kampte en waarin het de vraag was of ze ooit haar oude niveau zou halen. Nu is ze terug. 'En ik voel dat de vorm er is.'

Waar Vos in het verleden de enige uit te spelen troef op een WK was, zijn er nu nog twee vrouwen die azen op de wereldtitel. Annemiek van Vleuten (34) werd eerder deze week wereldkampioen tijdrijden en verkeert, dansend op de golven van euforie, in de vorm van haar leven. Ze noemt het 152,8 kilometer lange heuvelachtige parcours op haar lijf geschreven. 'Ik ben heel gretig.'

En dan is er Anna van der Breggen (27), olympisch kampioen en dit seizoen winnaar van drie voorjaarsklassiekers en de Giro Rosa. Twee jaar geleden, voor de WK in het Amerikaanse Richmond, kreeg ze van haar schoonmoeder twee handschoentjes in de regenboogkleuren cadeau. Ze mocht ze alleen dragen als ze wereldkampioen zou worden. De handschoentjes liggen ongedragen in een kast in Zwolle. Zij zegt: 'Ik heb het gevoel dat dit een heel goede wedstrijd voor me is.'

Drie vrouwen, drie kansen. Maar er kan er maar één winnen. De vraag is: wie?

Totaalfietsen

In de lobby van het teamhotel vertelt bondscoach Thorwald Veneberg dat hij bewust geen kopvrouw heeft aangewezen. Hij heeft zelfs een naam verzonnen voor die tactiek: totaalfietsen, een knipoog naar het totaalvoetbal van het Nederlands elftal op het WK van 1974, waarbij verschillende posities door meerdere spelers konden worden ingevuld. 'We hebben meerdere wapens', aldus Veneberg. 'Op die manier willen we de concurrentie in verwarring brengen.'

Op elke teambespreking bij andere landen is er maar één vraag: hoe gaan we de Nederlanders afstoppen? Op de afgelopen EK, in het Deense Herning, bedacht de Italiaanse ploeg zelfs de tactiek van mandekking: elke Nederlandse vrouw werd afzonderlijk door een Italiaanse renner geschaduwd.

Van der Breggen: 'Degene die met mij mee was, verontschuldigde zichzelf zelfs. 'Sorry dat ik telkens in je wiel zit, maar het moet van onze bondscoach', zei ze. Ik dacht alleen maar bij mezelf: wat heeft dit nou voor nut?'

Een luxe zou je het kunnen noemen, drie kopvrouwen in één ploeg. Maar evengoed kan het een splijtzwam zijn. Lizzie Deignan-Armitstead, Britse, sprak de verwachting uit dat de Nederlanders elkaar in de wielen zullen rijden. Van der Breggen, nuchter: 'Ach ja, dat zou ik ook zeggen als ik haar was.'

'Wielrennen wordt vaak als een individuele sport gezien', vult Veneberg aan. 'Dat is een misverstand, het is een teamsport. Iedereen kijkt naar Anna, Annemiek en Marianne, maar we starten met acht vrouwen. Dat betekent dat je als Nederlandse vrouw een kans van één op acht hebt om te winnen. Het zal van het verloop van de koers afhangen wie de beste kansen heeft.'

Verschillende ploegen

De drie Nederlandse kopvrouwen rijden voor verschillende ploegen. Van Vleuten verlengde onlangs haar contract bij het Australische Orica-Scott met twee jaar, Anna van der Breggen stapte dit seizoen van Rabobank-Liv (nu Fortitude Pro Cycling) over naar Boels-Dolmans en Marianne Vos richtte haar eigen ploeg op: WM3 Pro Cycling.

Ze delen een verleden bij Rabobank-Liv en trekken geregeld samen op tijdens trainingskampen en wedstrijden van de nationale ploeg. Zijn ze ook vriendinnen? Van der Breggen: 'We hebben elkaar niet uitgekozen. We zijn in eerste instantie collega's, maar er zitten ook vriendinnen bij. We kennen elkaar al zo lang dat je vanzelf een bijzondere band krijgt. We weten precies van elkaar hoe de ander in elkaar zit, privé en op de fiets.'

Vos: 'Bij sommigen kom ik over de vloer. Nee, ik ga niet zeggen bij wie wel en wie niet. Met iedereen kan ik goed opschieten. Maar er zitten ook vriendinnen tussen.'

Volgens Van der Breggen is het vooral een item voor de buitenwereld. Toen Annemiek van Vleuten vorig jaar op de Zomerspelen van Rio de Janeiro, op weg naar goud in de wegwedstrijd, in een bocht een doodsmak maakte, was het Vos die met haar als eerste de beelden van de gruwelijke val bekeek. Het betekende voor Van Vleuten de eerste stap op weg naar verwerking. In diezelfde wedstrijd stak Vos juichend haar arm in de lucht toen ze op het beeldscherm zag dat Van der Breggen goud had gewonnen. Met andere woorden: ze gunnen elkaar veel.

Veneberg zegt niet bezig te zijn met 'dat vriendinnenvraagstuk'. 'We hebben het hier over werk en passie. Ik schep een heel duidelijk kader. Binnen dat kader is er de nodige speelruimte. Maar iedereen weet precies wat wel en niet kan. Daar zijn de vrouwen professioneel genoeg voor.'

Om het nog ingewikkelder te maken: het WK is de enige wedstrijd in het jaar waarin de renners voor hun land uitkomen en niet voor hun wielerploeg, die hun salaris betaalt. Dat maakt een WK-wedstrijd tamelijk ondoorgrondelijk, omdat er op de achtergrond verschillende belangen spelen. Wat te doen als een buitenlandse ploeggenoot op kop ligt?

Van der Breggen antwoordt: 'Iedereen snapt dat het dan fijner is als iemand anders haar probeert terug te halen. Maar wees gerust: als puntje bij paaltje komt, telt het belang van het land echt het zwaarst.'

Eerlijk

Vos droeg al drie keer de regenboogtrui, Van Vleuten won afgelopen dinsdag de wereldtitel bij de tijdrit. Alleen Van der Breggen werd nog nooit wereldkampioen. Zo bekeken zou het het eerlijkste zijn als zij vandaag in Bergen de volledige steun krijgt van haar gelauwerde ploeggenoten.

'Helemaal mee eens', lacht Van der Breggen. 'Er is alleen één probleem. De wereldtitel is helaas geen kwestie van eerlijk verdelen.'


5 nederlandse kampioenen


De wereldtitel is sinds de introductie van een WK wielrennen voor vrouwen, in 1958, door vijf Nederlandse vrouwen veroverd. Keetie Hage won tweemaal: in 1968 en 1976. Tineke Fopma was de sterkste in 1975, Petra de Bruin in 1979. Leontien van Moorsel, die onlangs van doping is beschuldigd door wielerarts Peter Janssen, won twee titels: in 1991 en 1993. Marianne Vos is van de Nederlandse vrouwen het vaakst de beste geweest: in 2006, 2012 en 2013.

Vos droeg al drie keer de regenboogtrui, Van Vleuten won afgelopen dinsdag de wereldtitel bij de tijdrit. Alleen Van der Breggen werd nog nooit wereldkampioen. Zo bekeken zou het het eerlijkste zijn als zij vandaag in Bergen de volledige steun krijgt van haar gelauwerde ploeggenoten.

'Helemaal mee eens', lacht Van der Breggen. 'Er is alleen één probleem. De wereldtitel is helaas geen kwestie van eerlijk verdelen.'
El Chaba 23 september 2017 13:46
Thanks, Checco!
Curzio 23 september 2017 16:59
Koers eindelijk los. Het zal niet voor Vos zijn, zo lijkt het.
El Mik 23 september 2017 17:14
Lijkt er op dat Blaak het moet doen voor Nederland.

edit. vd Breggen en van Vleuten steken over.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/09/2017 17:23 door El Mik.
Curzio 23 september 2017 17:16
De kaart Blaak. Zou mooi voor haar zijn. Maar wel een teleurstellend koersverloop verder.
Eindhovuh 23 september 2017 17:24
3 op 7 dat moet je afmaken.
Curzio 23 september 2017 17:26
Van der Breggen maakt toch wel de meeste indruk.
Curzio 23 september 2017 17:27
Haha, toch Blaak.
Eindhovuh 23 september 2017 17:27
Hup Blaak leuk!
El Mik 23 september 2017 17:28
Blaak weg, de rest gaat het niet dicht rijden met twee Nederlanders in het wiel.
Curzio 23 september 2017 17:28
Van der Breggen voor het zilver?
Andere Peter 23 september 2017 17:43
Prachtig, Chantal Blaak die gebruik maakt van de dominantie van de ploeg. Prima samengewerkt, zoals we wel gewend zijn van de vrouwen. ondanks dat Wuyts voortdurend tegenstellingen fantaseerde. Hij leek mij vooral gedrag van Belgische mannen op Nederlandse vrouwen te projecteren.

Heeft iemand een medailleklassement paraat?
Curzio 23 september 2017 17:45
Mooi mooi. Als vanouds had Nederland de koers in handen, alleen kwam het wat laat los. Vos kwam (helaas) duidelijk tekort. Van Vleuten en Van der Breggen maakten hun favorietenrol in die zin waar dat ze bergop twee keer present waren op het moment dat het moest, en hadden het ook af kunnen maken als Blaak niet weg was gebleven. Enige foutje is dat Van Vleuten of Van der Breggen niet nog in de laatste kilometer kopwerk deden om zo de ander naar een podiumplek te laten sprinten.
Eindhovuh 23 september 2017 17:47
Als ik naar de medaillespiegel kijk zie ik een klein volkje aan de Noordzee domineren. Bijzonder soort.
Of niet Wim?
Carlos Danger 23 september 2017 17:55
Verdacht volkje.
predator 23 september 2017 17:56
#zegetrein. Heel gaaf voor Chantal en een mooi stukje doorzetten.
Andere Peter 23 september 2017 17:57
Ik vond het juist goed dat ze dat niet deden. Als je als ploeg zo sterk bent dan zet je alles op goud. Vol op het wiel van de concurrenten. Het zal je gebeuren dat Blaak door een stuurfout 15 sec verliest waardoor het nog spannend wordt door het kopwerk voor zilver.
Horsie is back 23 september 2017 18:00
De Wet van de Remmende Voorsprong deed zich weer eens gelden. Mijn dwanggedachte van deze middag was: de Toren van Babel.

Maar ook, is de huidige WK-modus met zulke stadsparkoersen niet over de datum?
Aan de andere kant hebben al die Noorderlingen langs het parkoers een geweldige middag gehad.

Ik ga nog even trainen al is dat niet omdat ik zo'n enerverende wedstrijd heb gezien. grinning smiley
Frederik D. 23 september 2017 18:04
Een blakende Blaak.



Met eigen site:
Blakie
rustdag 23 september 2017 18:45
Geweldig voor Blaak, je gunt ze het allemaal allemaal leuke meiden.smileys with beer
Bromertà 23 september 2017 19:05
Slimmerd 23 september 2017 19:12
Dus de D-keus doet het voor Nederland, dat belooft voor morgen
shake 23 september 2017 20:17
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dus de D-keus doet het voor Nederland, dat belooft
> voor morgen


Dat zijn toch de Belgen?
Eddy Veen 23 september 2017 20:23
Dat Chantal Blaak i.p.v. Anna van der Breggen of Annemiek van Vleuten wereldkampioene is geworden vergroot de kans van Dafne Schippers om sportvrouw van het jaar te worden. Dat vind ik jammer.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/09/2017 20:24 door Eddy Veen.
Kuiperberg 23 september 2017 20:48
Heel mooi, morgen nog een keer. De Belgen worden er zo langzamerhand een beetje ziek van. Ach, zij hebben nog het voetbal waar wij nu niks presteren.
Carlos Danger 23 september 2017 20:50
Omdat Daphne échte wereldtoppers verslaat en Blaak slechts derderangs krasselaars?
Eddy Veen 23 september 2017 20:51
Maar als er morgen een Belg wint, kan men zeggen dat dat de belangrijkste titel is.
Slimmerd 23 september 2017 21:05
Stuyven of Keukeleire zou ik ergens wel mooi vinden eye rolling smiley
Slimmerd 23 september 2017 21:06
Heeft ton duk een tweede account? Lachwekkende reactie....
Horsie is back 23 september 2017 22:19
Annemiek van Vleuten is nu even klaar met de weg en neemt voor een aantal maanden genoegen met 12 rondjes rijden op de baan.
Chloe Dygert (21), die nu al de allerbeste 3 km prestatie aller tijden op de individuele achtervolging heeft staan, maakte in Bergen met haar vierde plaats een goede overstap naar de individuele tijdrit op de weg. We kunnen nu gaan zien hoe Annemiek van Vleuten het zal vergaan in de omgekeerde richting: van weg naar baan.
Remko 23 september 2017 22:33
Nou het belgisch voetbal, in laatste decenia nooit verder gekomen dan kwartfinale op groot tournooi. Hoge positie op fifa-lijst koop je natuurlijk niets voor, wordt hoog tijd om te verzilveren.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen