Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Mollema: "Parcours WK was niet zwaar genoeg voor ons"

Gepost door Luijt 
Luijt 02 oktober 2017 18:02
Van Wielerupdate.nl

Bauke Mollema vindt het jammer dat Alberto Contador is gestopt met wielrennen, denkt dat het parcours van het WK op de weg in Bergen niet zwaar genoeg was voor de Nederlandse ploeg en kijkt uit naar de Ronde van Lombardije. Dat vertelt Mollema in gesprek met Velon CC.

"Het plan was om de koers hard te maken", blikt Mollema terug op het WK in Bergen. "Voor mij persoonlijk, en ook voor mijn ploeggenoten, was de ronde iets te snel. Misschien niet zwaar genoeg, maar dat wisten we van tevoren. Volgend jaar (in Innsbruck, red.) is het parcours beter geschikt voor de Nederlandse ploeg. Misschien kunnen we het koersverloop daar controleren."

Mollema kon in Bergen niet meedoen voor de ereplaatsen, maar vooral in de Tour de France en een week later in Clasica San Sebastian liet de renner van Trek-Segafredo hoogvorm zien. Die etappezege in de vijftiende rit naar Le Puy-en-Velay krijgt het predikaat 'mooiste overwinning uit mijn carrière' van Mollema.

In de Tour had Mollema vooral moeten knechten voor Alberto Contador, maar de Spanjaard kon niet meedoen om een topklassering. Dat lukte de afscheidnemende coureur later wel in de Vuelta. Mollema: "Zijn agressieve stijl van koersen - in de Tour dit jaar, maar vooral in de Vuelta - was een inspiratie voor de rest van de ploeg. Het is goed om zo'n ploeggenoot te hebben, dat komt de sfeer ten goede. Het is jammer dat hij stopt met wielrennen."

Het laatste doel van Mollema is de Ronde van Lombardije, waar hij in 2012 met de zevende plaats zijn beste klassering liet noteren. "Die koers is zo zwaar, je moet echt topfit zijn om mee te kunnen doen", weet Mollema. "En dat is moeilijk in oktober. Dit is de laatste kans voor veel renners. Alle grote jongens zullen er zijn."
Luijt 02 oktober 2017 18:03
Het mag dan niet echt schokkend zijn wat Bauke meestal te melden heeft, ik ben het wel vaak met m eens. Zo ook nu.

Hup Bauke!
ton duk 02 oktober 2017 19:06
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Alle grote jongens zullen er zijn."

Op Sagan en Froome na dan..
gr
Tinuz 02 oktober 2017 19:18
Het is tijd voor Bauke, om die grote klassieke vis aan de haak te slaan.
Carlos Danger 02 oktober 2017 19:46
Een kopman kwijt, maar een mooie knecht rijker. Grmay rijdt volgend jaar aan de zijde van Baukema.
Kuiperberg 02 oktober 2017 21:32
Bauke was onzichtbaar in Bergen, lijkt me kansloos voor Lombardije. Vijf sterren voor Nibali.
lodjan 02 oktober 2017 21:46
Leuk! Hup Tsgabu!
cyclingfreakske 02 oktober 2017 22:36
het hele NL team "faalde" zowat, net als de Belgen.
teveel gerekend op klimgerichte renners terwijl de omloop zwaarder ingeschat was dan het daadwerkelijk was - qua klimwerk uiteraard.
en er zijn nog teams die zich erop verkeken hebben... uiteindelij kwas de koers ook niet hard genoeg gemaaakt.... iets wat Bauke en een aantal Belgen ook nodig hadden.
Wim De Craene 03 oktober 2017 07:33
Geldt dat ook voor Danny? Zijn selectie was dan ook meer op wensdenken gebaseerd dan op realiteitszin. Veneberg toont daarmee zijn onkunde aan maar staat daarin niet alleen. Want ook de prikkers vonden de keuze voor Danny logisch. Gelukkig was ik er nog om tegenwicht te bieden aan die oranje bril dragers. En dat doet mij sterk vermoeden dat ik hier de enige ben met een klare kijk. En op mensen met een klare kijk moet je zuinig zijn. Want zij zijn broodnodig in deze duistere tijden van nepnieuws. Want zij, ja enkel zij, fungeren als lichtjes in die duisternis waar je veilig op kunt navigeren.
Curzio 03 oktober 2017 08:19
Het team faalde helemaal niet, hoe kom je erbij. Waren nu eenmaal niet de favoriet maar hebben én de wedstrijd hard gemaakt (Boom, Dumoulin) én hadden de juiste twee mannen meezitten in de beslissende groep (Terpstra, Dumoulin). De rest heb je niet in de hand.
Luijt 03 oktober 2017 09:07
En zo is 't maar net Wimpie!
Luijt 03 oktober 2017 09:17
De ploeg faalde niet maar had werkelijk geen schijn van kans. Ik zou er nog achter kunnen zetten..."op dit parcours". Maar dat zou doen vermoeden dat Nederlanders op andere parcoursen meer kans hadden gemaakt. Het parcours moet wel heel zwaar zijn om heren als Sagan, Matthews, Valverde en Van Avermaet er af te rijden.

Innsbruck misschien, daar zou Bauke beter uit de voeten moeten kunnen, maar om 'm daar nou tot favoriet te bestempelen....
Prikdude 03 oktober 2017 10:56
'Pfff, veel te makkelijk, hier kan ik toch niemand er af rijden?' zei de coureur nadat hij een dikke minuut na de eerste groep, met daarin doorgewinterde klimmers als Kuznetsov, Pöstlberger en Kragh Andersen, over de streep kwam gebold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2017 10:57 door Prikdude.
Blueprint 03 oktober 2017 11:58
Het selecteren van Van Poppel was een idiote beslissing, dat had natuurlijk Slagter moeten zijn.
Blueprint 03 oktober 2017 12:02
In Innsbruck verwacht ik dezelfde mannen vooraan als normaliter in Luik, San Sebastian of Lombardije. Nederland heeft daarvoor best een paar leuke outsiders (Mollema, Dumoulin, Poels), die met een in de breedte sterke klimmersploeg (Kelderman, Oomen, Gesink) zeker niet kansloos is.
Andere Peter 03 oktober 2017 12:09
Het is toch iets te makkelijk om dat aan het parcours te wijten. Had Mollema in het wiel van Alaphilippe gehangen, dan was de redenatie overtuigender geweest. Hij is de renner die het meest mag klagen over het parcours, meer in het bijzonder de plaats waar de streep was getrokken. Ja, ik snap dat op een echt zwaar parcours Alaphilippe er misschien al af zou zijn geweest.
Bromertà 03 oktober 2017 12:49
Voordat er weer allerlei onzinnigheden over en weer op dit forum verschijnen is het wellicht toch zo gek nog niet om die analyse van 't WK op de weg er nog eens bij te pakken. Ik citeer:

"With the leading break of eight riders holding a 30-second advantage, the Polish team set a hard tempo and slowly reeled the break back in. The effort needed just to stay in the main group in the last two laps was very hard. Germany’s Simon Geschke, who went on to finish in the lead group, rode at 274W (4.35 W/kg) average and 325W normalised – about 5.15 W/kg for 50 minutes at 45.5km/h!"

[cyclingtips.com]

Een parcours afraffelen met een vaart van 46km/u kan je met je volle verstand toch niet selectief noemen? Daar heeft Molema toch niets te zoeken? Hij had gehoopt op slecht weer om een kans te maken, maar de weergoden zaten op de hand van de toeschouwers langs de kant. Het werd een Noorse lente midden in de herfst.
cyclingfreakske 03 oktober 2017 12:55
je vergeet dat de verwachtingen erg hoog lagen gezien de aard van het parcours en de selectie die men ervoor maakte.
op papier was het NL blok een heel sterk blok.... en toch viel het wat tegen.
Bij de Belgen was het niet anders, alhoewel men ze tegen beter weten in een favorietenrol indeelde.

Het verschil is dat de NL media daar niet zo'n drama van maakt als de Belgische media, idem de wielerbond niet.
De KNWU neemt het resultaat zoals het is en legde de nadruk dat het algemeen best meeviel maar de verwachting iets hoger lag en keek men alweer de toekomst in.... de KBWB schreeuwt moord en brand.....onterecht vinden menigen.
maar ook de Spanjaarden verwachten meer en het werd ook niet wat het moest zijn.
Andere Peter 03 oktober 2017 14:15
Lekker met je ''op papier een heel sterk blok'', maar de NL selectie telde geen enkele afmaker. De verwachtingen waren in NL absoluut niet hooggespannen. De Belgische telde juist overwegend afmakers. Dáár waren de verwachtingen wel hoog - en terecht.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2017 14:16 door Andere Peter.
Orakel 03 oktober 2017 14:34
En daarnaast, het WK was voor Nederland ongekend succesvol voor de elite-mannen überhaupt van start gingen.
Frederik D. 03 oktober 2017 16:12
Wellicht had Veneberg zo zijn redenen en waren enkele van die redenen best nog wel redelijk. Maar fijn dat jij overloopt van fijnzinnige mensenkennis. Zonder jou kan het prikbord wel inpakken. Ja, met zoveel talenten hoef jij niet bescheiden te zijn. Maar even tussen ons, alleen sukkels klimmen op zelfgemaakte sokkels.
Horsie is back 03 oktober 2017 19:48
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voordat er weer allerlei onzinnigheden

Says who?

Kijk als je anderen wilt bekritiseren moet je niet zelf met een analyse komen, die niet erg helder is. In elk geval niet voor mij.
Met getallen goochelen is niet voldoende.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2017 21:04 door Horsie is back.
cyclingfreakske 04 oktober 2017 21:38
de oranje bril van de Giro stond nog op ??
lodjan 04 oktober 2017 21:47
Lees 'vóór'.
cyclingfreakske 04 oktober 2017 21:51
the last 2 laps zegt hijzelf...... als je het gemiddelde wattage bekijkt dan weet je al meteen dat er niet echt harde koers is gemaakt.
Voor dit soort omloop ligt dat gemiddelde te laag om van een harde wedstrijd te spreken;
Mocht het een harde koers zijn geweest, waren ze als vliegen eruit gevallen.
er was ook niks te beleven in heel dat WK, op 1.5 ronde na. daar is ook pas koers gemaakt.
het had evengoed een WK van ca 35km kunnen zijn.

concreet zouden we kunnen stellen dat ook Geschke het einde van het seizoen vrijwel op was en dan voelt het allemaal wat anders.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen