Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Conclusies na het Vlaamse voorjaar

Gepost door Blueprint 
Blueprint 13 april 2015 12:02
1. Etixx-Quick Step mist een afmaker, is geen eenheid en ontbeert tactisch vernuft
2. Het was een uitermate slecht voorjaar voor de Belgen
3. België heeft echter wel de toekomst met Benoot, Lampaert en Theuns
4. Lars Boom heeft eindelijk de aansluiting met de wereldtop gemaakt
5. Gent-Wevelgem was veruit de mooiste koers van het afgelopen voorjaar
6. Cancellara en Boonen hebben vooralsnog geen opvolgers
7. Peter Sagan kan zich beter op de Ardennen richten
8. Greg van Avermaet is geen winnaarstype
9. Bradley Wiggins heeft zichzelf overschat als kasseienvreter
Arsimo 13 april 2015 12:15
Ad 2: twee etappes in TA als enige WT zeges. En dat in hun fase van het seizoen. Wellens en Gilbert kunnen net nog goed maken in de a.s. drie weken.
Ad 4: dat deed hij vorig jaar met zijn Tour-etappe zege.
Ad 6: ik denk niet als die twee fit waren geweest ze Kristoff en Degenkolb van hun zeges hadden afgehouden.
Ad 7: zal die daar wel in echte finales de beslissing kunnen maken? Ik denk niet dat het ligt aan de Vlaamse koersen maar aan iets in of met Sagan zelf. Of het oplosbaar is is de grote vraag.
Ad 8: is dat nieuws? Lijkt me meer een her-her-bevestiging. Best wel jammer, het is een attractieve renner.
Eindhovuh 13 april 2015 12:16
Op puntje 7 na ben ik het volledig met je eens. Sagan lijkt mij gewoon iets minder in vorm dan andere jaren.
Opvallend is dat alle 3 de openingsklassiekers werden gewonnen door een sprinter. Toeval denk ik.
Walnoot 13 april 2015 12:39
Je vergeet nog Wallays bij de Belgen.

Maar vooralsnog verwacht ik de komende jaren nog meer overwinningen van Degenkolb en Kristoff. Duidelijk dé twee mannen van het voorjaar. Gewoon de sterkste renners, maar daarnaast ook nog eens de beste sprinters. Doe daar maar eens wat aan. Vanmarcke, Stybar, Van Avermaet, Terpstra en Boom zijn de toppers van nu, maar missen de punch om de machtssprinters er af te rijden.
Eazster 13 april 2015 12:44
1. Op die fout in Omloop het volk na waren ze gewoon geklopt door op dat moment sterkere renners in oa Wevelgem (Paolini) ,Vlaanderen (Kristoff). Gisteren kwam Stybar er net iets te laat bij om nog iets te kunnen proberen. Afmaker missen ze dus wel een beetje ,maar chapeau voor hoe oa Terpstra en Stybar toch hebben gereden.

2. Ja . Als je het vergelijkt met wonderjaar 2011. Boonen is denk ik passe en Gilbert is ook gewoon een pak minder. Zo'n twee kampioenen komen nu eenmaal maar eens in de zoveel tijd voor.

3.In de breedte is er daar veel talent. Of Benoot de nieuwe Boonen is kan je totaal niet zeggen.

4.Ja hinkt er toch al een tijdje tegenaan . Hoop wel dat hij deze motivatie en vorm eens wat verder het seizoen in doortrekt. proloog Tour, Eneco en WK in Richmond moeten doelen voor hem zijn waar hij zich voor moet opladen.

5.Tot nu toe zeker wel. Legendarisch ,gelukkig voor de koers wel dat er geen al te ernstige valpartijen waren door de hevige windstoten .Zou dit wel gebeurd zijn ,dan was het al snel onverantwoord om de koers door te hebben late gaan en overheerst dat.

6.Nee .Denk ook dat de top van nu wat breder is geworden. Denk niet dat we de komende 5 jaar dezelfde 2 topfavorieten gaan zien in deze koersen.

7. Heb vanaf het begin al gezegd dat het gewoon moeilijk word voor Sagan om een echt monument te winnen. Het zal best nog wel eens gaan lukken denk ik omdat hij nog veel jaren heeft ,maar er zijn er gewoon een paar die net een paar procentjes beter zijn op het vakgebied van deze klassiekers . Overall moet Sagan overal mee kunnen doen ,maar die overwinningen die hij aan elkaar heeft geregen zijn nu eenmaal toch net van een iets ander kaliber/

8. Geen winnaarstype wel een fantastische renner.

9.Ja denk het wel al heeft hij het gisteren naar mijn idee niet eens zo slecht gedaan toen hij uit het niets terugkwam. Maar vond dat zijn rol in de pers te groot werd gemaakt ,waar je al kon zien dat hij de topvorm nooit heeft gehad.
JW 13 april 2015 12:49
ad 1: Het was m.i. het sterkste team, maar zelfs dàt blijkt geen zekerheid voor winst.
Bovendien reed het team ook vooral voor de WT-punten; die werden wel veel gehaald. Terpstra die met Kristoff naar de finish rijdt vind ik een zwaktebod voor zo'n sterk team
ad 2: "uitermate slecht" vind ik overdreven. Toch wel veel ereplaatsen, en jonge renners die zich knap vooraan toonden..
ad 3: eens.
ad 4: ik vind dat Lars die aansluiting - op de keien - al eerder heeft gemaakt.
ad 5: G-W was volgens velen op - of zelfs over - de grens van weersomstandigheden die nog toelaatbaar waren.... Een RVV of P-R bij zulk slecht weer waren ook oneindig veel mooier geweest, en hadden vrijwel zeker ook andere winnaars opgeleverd.
ad 7: Of Sagan in de Ardennen wel gaat winnen betwijfel ik. Hij lijkt me in elk geval geen zekerheid.
ad 8: Daarentegen is het erg knap dat hij er zo vaak vooraan bij zit. Dan ben je toch ook een soort winnaar.
ad 9: Wiggins had het weer nog erg mee. "Kasseienvreter" ben je niet zomaar.
Sub Culture 13 april 2015 13:06
Degenkolb en Kristoff dé renners van het voorjaar. Gevolgd door Thomas en Van Avermaet op respectabele afstand.
Etixx collectief de sterkste ploeg. Hebben Boonen wel erg hard gemist.
Lotto-Soudal heeft mij aangenaam verrast dit voorjaar, zo'n doorgaans kleurloze Greipel die zowel in de Ronde als in P-R lekker attractief koerst, mooi om zien.

Voorts vraag ik me af hoe het nu verder moet met Sagan..
malheur 13 april 2015 13:54
1. Oneens, Stybar is een afmaker, Terpstra in mindere mate ook maar er waren gewoon sterkere opponenten.
Ook qua eenheid valt het wel mee. Per koers is bepaald of Stybar dan wel Terpstra werd uitgespeeld en
helaas zijn ze vaak 2e geworden.
2. Mwoah, qua uitslagen wel maar er zijn er genoeg die finales hebben meegedaan.
3. Geen huid verkopen voordat de beer plat ligt. Benoot vind ik echt een talent maar Lampaert heb ik nog
niet te veel van gezien en Theuns vind ik ietwat gehyped.
4. Ik vond hem al top voor PR maar hij lijkt inderdaad beter de heuvels over te komen en completer geworden te zijn.
5. En ook nog eens van de 3 voorjaren daarvoor en wellicht de 3 aankomende
6. Klopt
7. Lijkt me niet onverstandig, volgens mij kan hij zich ook zo voorbereiden dat hij beide kan aanvangen
8. Genoegzaam bekend
9. Mwoah, ik denk dat hij er niet genoeg arbeid ingestoken heeft.
Eindhovuh 13 april 2015 14:04
Theuns is toch niet zo gehyped? Nog geen 24 en dit jaar in dwars door Vlaanderen en de Scheldeprijs tweede en in veel andere koersen top 10 gereden. Voor zo'n jonge renner zijn dat veelbelovende resultaten?
Goozzer 13 april 2015 14:09
Veelbelovend, misschien, maar voor wat? Semi-snelle man in B-koersen? Voor de echte klassiekers is hij vooralsnog serieus te licht bevonden...
Prikdude 13 april 2015 14:17
Zeker geen toeval. In de Ronde van Vlaanderen hebben ze het tij nog even weten te keren met de parcourswijziging en de sterkte van Cancellara en Boonen hebben jarenlang een en ander verhuld maar over 10 jaar gaan we enkel nog sprintjes met 20 renners zien in Oudenaarde en Roubaix.
Prikdude 13 april 2015 14:24
Thomas en daarna Kristoff en Degenkolb op respectabele afstand lijkt me wat logischer. Sagan moet lekker in een circustent stad en land af reizen.
Prikdude 13 april 2015 14:28
Stybar oogde dit voorjaar toch eerder een een gewillige slachtkip dan een slachter.
Prikdude 13 april 2015 14:30
Inderdaad. Bij Topsport worden momenteel dezelfde gelijkwaardige fouten gemaakt als bij de espoirs van Rabo. Over 5 jaar wint hij nog eens de Sluitingsprijs en dat was het dan.
Eindhovuh 13 april 2015 14:35
Dwars door Vlaanderen is toch een kleine RVV, en in gent Wevelgem kwam hij ook goed mee. Logisch dat hij met zijn jonge leeftijd in de 250km+ koersen nog flink tekort komt. Maar dat kan best nog groeien, hardheid komt ook met de jaren.
Prikdude 13 april 2015 14:37
Ik ben vooral blij te lezen dat Boom de aansluiting bij de wereldtop heeft gemaakt.
malheur 13 april 2015 14:40
DdV is wellicht een 'kleine RvV' maar dan wel met een half startveld. Die wedstrijd zegt me eigenlijk niet zo heel erg veel.
malheur 13 april 2015 14:41
Stybar is nog steeds een beetje 'bleu' lijkt het maar is gewoonweg ieder jaar harder, better, faster, stronger. Hij is snel zat en kan bijna elk terrein aan.
Prikdude 13 april 2015 14:48
Die gehele omschrijving is ook goed toepasbaar op Van Avermaet, die jij een al lang bewezen niet-winnaar acht.
Hoentie 13 april 2015 15:24
Strade bianchi niet gezien, dat is duidelijk.
malheur 13 april 2015 15:30
Stybar is nog maar relatief kort wegrenner maar reeds een paar mooie overwinningen binnengekoerst en zit in een opwaartse lijn nog altijd. Waar QS een ideale ploeg voor Terpstra is denk ik dat Stybar meer te lijden heeft gehad onder Boonen's prioitering terwijl het eigenlijk een kopman is. Ik vind wel dat hij vaak nogal fatalistisch koerst en zich te gauw neerlegt bij teambelang, dat is zijn manco.
Massimo 13 april 2015 15:35
Conclusie 10: Paolini verdient salarisverhoging
Blueprint 13 april 2015 16:45
Het waren dit jaar dan wel sprinters die Vlaanderen en Roubaix wonnen, maar niet bepaald op een manier die je van sprinters zou verwachten.
Arsimo 13 april 2015 16:50
En spraken we ook toen Boonen voor het eerst RVV won over dat een sprinter gewonnen had? Boonen won toen ook talloze massasprints.

Kristoff is eigenlijk een zelfde soort renner als Boonen - iets forser gebouwd misschien, maar goed in vrijwel dezelfde niche. Kristoff heeft alleen wel MSR op zak, Boonen wel PR.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2015 16:50 door Arsimo.
Goozzer 13 april 2015 17:11
Ik snap wat je bedoelt, maar vind dat Boonen worp zich als 21-jarige in feite natuurlijk al meteen, of zelfs eerst, op als kasseientalent zonder weerga. Het was vooral daarna dat hij zijn sprints ging winnen (zeker in grote koersen) en hij heeft zijn kasseiklassieke superioriteit in de jaren daarna volledig waargemaakt. In die zin zijn ze misschien zelfs tegenovergesteld aan elkaar. Kristoff is een sterke sprinter die sterker is geworden, en nu eindelijk klassiekers wint (en hoe). Boonen een fenomenaal kasseiencoureur die in staat was (massa)sprints te winnen...
Prikdude 13 april 2015 17:15
Dat klopt, die kanttekening had ik er bij kunnen zetten maar doet niets af aan het grotere plaatje.
Arsimo 13 april 2015 17:20
Ik snap dat je dat zo ervaren hebt maar laten we ook de feiten er even naastleggen:

- Boonen werd in RVV eerst 24ste, 25ste en 25ste voordat hij RVV won
- Boonen debuteerde met derde plek in PR, akkoord, maar moest daarna eerst nog 24ste en 9de worden voordat hij won.
- Boonen won voor winst in RVV en PR stapels (massa)sprints, waaronder in de Tour.

- Kristoff stond er inderdaad niet meteen op zijn 21ste, maar na even "warmdraaien" reed hij wel heel snel in de top mee. RVV gewonnen na eerst 15de, 4de, 5de. En ook slechts twee Tour etappes daarvoor. PR blijft wel achter.

Ik zie ook de verschillen die jij aangeeft, maar ik vind ze dichter bij elkaar zitten dan menigeen - en dan met name bij Sporza winking smiley - denkt.


- (edit: stomme typos)



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2015 17:24 door Arsimo.
Anony 13 april 2015 17:33
2. Niet helemaal eens, de grote uitschieter ontbreekt gewoon.
5. Ik vond de Strade Bianche toch ook echt zodanig mooi, dat Gent-Wevelgem er niet mijlenver bovenuit steekt.
6. Kristoff en Degenkolb kunnen dat worden, al weiger ik de twee tenoren af te schrijven.
7. Te groot enigma om nu al een stelling over hem te staven.
8. Ik hoop van ganser harte dat dit niet permanent is.
Prikdude 13 april 2015 17:33
Duidelijk dat Kristoff en Degenkolb vooral sterke mens zijn boven sprinter. Kristoff was overigens noch sprinter noch sterke mens doch vooral niks alvoor hij bij Katusha met Rodriguez, Moreno en Zakarin in de weekenden wasserettes onveilig ging maken. Hij blíjft mij vooralsnog verbazen, veel meer dan Degenkolb van wie deze zege een kwestie van tijd was.

Museeuw, Cancellara, Kristoff, Degenkolb, Boonen. Eerst sprinten, eerst kasseien. Doet het er toe. Machtssprinters en sterke solorijders. Van die lieden zijn Degenkolb en Kristoff voorlopig wel een stuk meer machtssprinter dan solorijder (beiden hebben vermoedelijk nog nooit solo gewonnen?). Derhalve heb ik ze aangegrepen als sprintsymbolen. Denk trouwens ook niet dat beiden snel met een solo een van de koersen gaan beslechten, gewoonweg omdat de tijd van gigantische solo's achter ons liggen (dat was het hele punt).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2015 17:34 door Prikdude.
Goozzer 13 april 2015 19:06
Die uitslagen vertellen natuurlijk niet het hele verhaal. Verder is het natuurlijk dat hoewel zij deels op hetzelfde punt uitkomen (reikende t/m Vlaanderen) de benadering m.i. toch anders is. Kristoff vertrekt toch vooral vanuit zijn krachtige sprinterswezen, zelfs in zijn op buitengwoon deftige wijze gewonnen RvV, maar moet toch buigen qua tankinhou in Roubaix en heeft derhalve zelfs min of meer volledig ontplooid feitelijk minder overschot en uithoudingsvermogen op de kasseien dan die 21-jarige Boonen, die daar zijn visitekaartje afgaf en die m.i. ook vanuit dat overschot zijn sprinten won...
Walnoot 13 april 2015 19:07
Idd. Zelfde dingen werden hier vorig jaar over Kwiatkowski geroepen. De logica vereist dus dat Stybar zijn favorietenrol op het WK gaat waarmaken.
Cyclad 13 april 2015 22:18
1. Eens, al is Terpstra tactisch sterker dan je denkt.
2. Mwa, Greg doet het heel plezierig, maar wint te weinig, Tiesj Benoot is coming, evenals Yves Lampaert. Maar inderdaadf iets an de nagere kant.
3. In de roos.
4. Zeker weten!
5. Wederom volledig eens
6. Degenkolb en Kristoff
7. Dat moet hij dan maar bewijzen de komende wedstrijden.
8. en de Paus is katholiek :-)
9. Helaas wel. Ik had hem graag zien winnen.
Cyclad 13 april 2015 22:20
3. Theuns gehypt? Ik snap je opmerking, dat gebeurde vorog seizoen met van Asbroeck ook. Toch heb ik van Theuns al meer sterk werk gezien dan van Van Asbroeck, ik denk inderdaad dat Edward een topper wordt.
Leon 13 april 2015 22:25
Goozzer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Veelbelovend, misschien, maar voor wat?
> Semi-snelle man in B-koersen? Voor de echte
> klassiekers is hij vooralsnog serieus te licht
> bevonden...

De Van Asbroeck van 2015 dus?
sijbriskie 14 april 2015 00:18
Kristoff reed ook in 2011 (en zelfs in mindere mate in 2010) bij BMC in het najaar in de sprint al een zeer beloftevol stelletje uitslagen bijeen. Te stellen dat ie 'niks' was voordat hij naar Katusha ging is dan ook een schromelijke overdrijving. Hij was een jonge, beloftevolle renner die geleidelijk aan naar steeds grotere hoogten is gegroeid. Vooralsnog is er geen enkele reden te veronderstellen dat hij méér dan zijn was doet in de Katusha-wasserette.
El Chaba 14 april 2015 08:01
Prikdude 14 april 2015 10:25
Van een renner die bij BMC minder presteert als een Jonas Van Genechten naar een renner bij Katusha die beter is dan Terpstra, Greipel en Démare bij elkaar. Geleidelijk buitenproportioneel inderdaad. Als Tom Van Asbroeck geleidelijk zijn carrière zo zou uitbouwen wordt hij beter dan Boonen, Cancellara, Cavendish en Greipel bij elkaar.
D. Marrage 14 april 2015 13:06
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van een renner die bij BMC minder presteert als een Jonas Van Genechten naar een renner bij Katusha die beter is dan [...]

Geen slechte vergelijking. Van Genechten (vorig jaar even oud als Kristoff nú is (bijna 28)) was in 2014 inderdaad ongeveer even goed als Kristoff was ... bij BMC (het jaar waarin de Noor 24 werd).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/04/2015 13:06 door D. Marrage.
Prikdude 14 april 2015 13:19
Geneuzel. Maar ok, waar ik Van Genechten zei moest het Pim Ligthart zijn. Stop de tijd.

(Boasson Hagen is op een maand of zo na trouwens even oud, ook leuk, die twee carrières naast elkaar)
sijbriskie 14 april 2015 14:54
We hebben denk ik een verschillende kijk op wat geleidelijk is en wat al dan niet grote verschillen in prestaties zijn. Ik zou geneigd zijn het met je eens te zijn als hij bijvoorbeeld bij BMC nooit in een sprint bij de eerste tien zou zijn geëindigd en het jaar erop bij Katusha opeens een topsprinter bleek te zijn. Maar dat is dus niet zo. Hij sprintte reeds voor Katusha allerlei ereplaatsen bij elkaar en is bij Katusha doorgegroeid. IK zie er niets raars of verdachts aan.
Prikdude 14 april 2015 16:45
Zou het pas geloofwaardig gaan vinden als hij zich nu ook (nog) geleidelijk ontpopt als Tourwinnaar. Dan weten we tenminste zeker dat hij gewoon een fietsende tumor is. Na die Tourzege kan hij zich dan geleidelijk gaan richten op de minder aan fietsen gebonden superkrachten van de mens als vliegen en synchroonzwemmen.
Snorfietser 14 april 2015 22:37
Massimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Conclusie 10: Paolini verdient salarisverhoging

Doe er dan ook gelijk een standbeeld bij. Brute held deze man! Hoop dat hij nog een aantal jaar doorgaat.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen