Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Meer Belgische voorjaarskoersen willen WT-status

Gepost door JW 
JW 13 april 2015 16:06
[[i]b]Organisatie Driedaagse De Panne-Koksijde wil promotie naar WorldTour[/b]
Vandaag Om 11u02 -
Door jvdm
Bron: BELGA

De organisatoren van de Driedaagse De Panne-Koksijde mikken met hun rittenkoers op promotie naar de WorldTour. “Wij willen met onze wedstrijd verder doorgroeien”, zegt Johan Van Hecke van het organiserende comité KVC Panne Sportief.

De Driedaagse, die vandaag het label “buiten categorie” heeft (net onder de WorldTour), vindt traditioneel plaats van dinsdag tot donderdag voor de Ronde van Vlaanderen. Op 2 april kroonde de Noor Alexander Kristoff zich aan de Belgische kust tot eindwinnaar. Enkele dagen later schreef hij ook “Vlaanderens Mooiste” op zijn erelijst.

“Wij kregen opnieuw een zeer lovend rapport van de UCI na onze laatste editie. Het zoveelste al op rij”, zegt Johan Van Hecke. “Wij willen met onze wedstrijd verder doorgroeien. Toen ik onlangs hoorde dat de bondsvoorzitter Tom Van Damme stelde dat een koers als de Scheldeprijs een opwaardering mag krijgen, zal hij ons dossier ook wel willen verdedigen. Wij hebben de laatste jaren telkens een schitterende winnaar gehad. De laatste in het rijtje was Alexander Kristoff.”

Financieel kan de organisatie de stap alvast aan, zegt Van Hecke. “Dat zou geen probleem vormen. Heeft een wielerland als België overigens niet het recht op een rittenkoers in deze categorie?”[/i]

Ik meen me te herinneren dat de Scheldeprijs na afloop ook al die ambitie uitte.

Er zijn er m.i. in het voorjaar nu al te veel.
Eindhovuh 13 april 2015 16:14
Alstumblieft zeg. Buiten België zal niemand dit voorstel steunen me dunkt?
Sticky Bottle 13 april 2015 16:26
Lijkt me ook niet. Wat mij betreft mag E3 er al tussenuit volgend jaar
malheur 13 april 2015 16:35
Tja, GW was dit jaar fantastisch maar veelal ook een druil van een wedstrijd, tezamen met E3 tot een omloop-kbk weekend omvormen, status omlaag. DDV in zijn geheel afschaffen dan wel tot full-continental koers bombarderen ter preventie van Kwaremont-overdosis.

En de panne-koszijde is momenteel een éénogige dwerg met duidelijke druiper die een vals liedje op een natte banjo vergezeld van dito baggerzang onder het balkon van Emma Watson tokkelt teneinde de chick te kunnen pakken.

Kansloos
Arsimo 13 april 2015 16:35
Slecht plan:

1. Geen overheersing van Vlaamse koersen in WT
2. Er zijn buitenlandse koersen die beter in WT kunnen: Strade Bianche voorop
3. Driedaagde van de Panne is juist aardig voor PCTs die in de Vlaamse WT-koersen er niet zo aan te pas komen of zelfs helemaal geen startplaats hebben.
Blueprint 13 april 2015 16:44
Zo'n driedaags rondje met matig deelnemersveld en dito parcours verdient m.i. zeker geen WT-status.
Goozzer 13 april 2015 16:44
Persoonlijk vind ik dat er al te veel van dit soort 'Vlaamse wedstrijden' (te dicht bijeen) op de kalender gepropt staan, waarvan er reeds drie een WT status hebben. Anderzijds is het natuurlijk wel zo dat De Panne en vermoedelijk ook de Scheldeprijs wel (financieel) sterke organisaties zijn die gedragen worden door bovengemiddelde lokale belangstelling en is het misschien zonde om daar niets mee te doen. Misschien dat ze tot een soort samensmelting kunnen komen waardoor het beter past op de kalender (en er per saldo ruimte geschapen wordt) of zelfs nagedacht kan worden over een nieuwe plek in het najaar - bijvoorbeeld in aanloop naar het WK. Dat geeft een hele hoop renners ook voor die periode van het jaar dan meteen iets om naar uit te kijken (en een wielerevenement voor de sponsors dat op tv komt)...
Sub Culture 13 april 2015 17:01
Prima idee, mooi de ambitie van de organisatoren!

Zou mooi zijn mocht het werkelijkheid worden, al is het maar om nog meer gezeur van medeprikkers te lezen.
Arsimo 13 april 2015 17:05
Het wordt tijd voor de Giro en de Tour. Kunnen we als lage landen gezamenlijk tegen de Italianen of Fransen optrekken.
Sub Culture 13 april 2015 17:10
Ik heb niks tegen Italianen of Fransen.
Heb zelfs meer affiniteit met Fransen dan met Nederlanders.

Maar dat is allicht omdat ik die beter begrijp als ze praten.
Hangmat 13 april 2015 17:18
Tsja, als dit een WT wedstrijd wordt zal het deelnemersveld ook wel interresanter worden. Ik vind het prima.
Massimo 13 april 2015 17:26
Ik zie er werkelijk waar de meerwaarde niet van in. De Panne is leuk omdat er gemotiveerde renners van kleinere ploegen meedoen, je koopt niks voor een stel verplicht startende Spanjaarden op strafkamp dat ook nog eens in de weg rijdt en valpartijen veroorzaakt. En ook Harelbeke vind ik als WT-koers weinig toevoegen op deze datum, beter verplaatsen naar een tijdstip rondom de EnecoTour. En dat de Scheldeprijs wil opwaarderen is natuurlijk lachwekkend. En ik las vandaag dat ook de Brabantse Pijl richting WT wil, onwenselijk voor de doorstroming van jonge renners die daar dan niet meer mogen starten omdat ze bij te kleine ploegen rijden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2015 17:42 door Massimo.
Walnoot 13 april 2015 17:27
Gaat natuurlijk niet werken. WT-koersen duren minimaal zes dagen. Overigens vind ik over het algemeen de 3-daagse een heel erg groot stuk beter te hebben dan de Eneco Tour. Al is de laatste in de vorige twee edities wel flink vooruitgegaan.
Massimo 13 april 2015 17:30
Compleet off-topic, heer Walnoot, leest u uw PB's weleens?
Sub Culture 13 april 2015 17:32
Brabantse Pijl WT en switchen met de Amstel Gold Race, lijkt mij een heel mooi compromis voor de komende jaren.

AGR mag zijn WT-status wel behouden, maar woensdagkoersje.
Sticky Bottle 13 april 2015 17:35
UCI wil globaliseren en dat bewerkstellig je natuurlijk niet door nog mee WT koersen in Vlaanderen te laten rijden. Kansloos lijkt me maar ja met UCI weet je het nooit.
Ik zie eerder de Tour of Qinghai Lake of Tour of Hainan WT worden (naast een van de koersen in het Midden-Oosten)
Prikdude 13 april 2015 17:37
Hoeven beide geen WT te worden/zijn. Laat de Brabantse Pijl maar een leuke ongecontroleerde koers blijven en de Amstel moet of het parcours weer eens op de tekentafel leggen of er mee kappen. Op die plek zou men over een koers kunnen nadenken die aantrekkelijk is voor heuvelsprinters én kasseienrenners.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2015 17:43 door Prikdude.
Prikdude 13 april 2015 17:38
Blueprint 13 april 2015 17:40
Hoeveel mensen gaan in het najaar, zonder RvV-koorts, naar De Panne kijken?
Prikdude 13 april 2015 17:42
In het najaar een extra kasseienblokje inbouwen met WT-status is een al vaker gelezen voorstel dat uitstekend oogt. De E3, Eneco, Panne, Dwars door Vlaanderen en Kuurne-Brussel-Kuurne naar het najaar. Gent-Wevelgem zijn status direct ontnemen is perfect. Stoppen op het hoogtepunt.

De Scheldeprijs moet met alle opgeslagen beelden van de koers, renners die er ooit zijn opgestapt, organisatie en alle wegen waarover de koers voert zo ver mogelijk het heelal worden ingeschoten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2015 17:42 door Prikdude.
Prikdude 13 april 2015 17:45
Goed punt. Roubaix ook naar het najaar. Meer kans op regen.
nemo 13 april 2015 17:52
mee eens al mag Wevelgem wel blijven. Net iest anders.

Splitsen die overload aan het zelfde. Het zijn wel vermakelijke koersen maar te veel in die paar weken.
Walnoot 13 april 2015 19:11
Zelden. Ik krijg er niet zoveel, en daarnaast valt het me niet op als ik er een heb. Gebruik hier een van mijn vele 'no-reply' email-adressen. Dissociatieve identiteitsstoornis FTW!

Maar zal even kijken, ben ook de kwaadste niet.
Walnoot 13 april 2015 19:22
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> De Scheldeprijs moet met alle opgeslagen beelden
> van de koers, renners die er ooit zijn opgestapt,
> organisatie en alle wegen waarover de koers voert
> zo ver mogelijk het heelal worden ingeschoten.

hot smiley Vind ik leuk!
Lion 13 april 2015 19:56
Grappig.
Niemand reageert meer op Sub Culture.

Te voorspelbaar geworden.
Quarantanove 13 april 2015 21:24
Als de oorspronkelijke trainingskoersen als Down Under , ParisNice, TirrenoAdriatico , Catalonië en Baskenland in de WT zijn opgenomen dan is een logisch gevolg dat de Driedaagse van de Panne ook een WT koers wordt.
Cyclad 13 april 2015 22:15
De Driedaagse van De Panne World Tour? Wat een waanidee. Het is dat het geen 1 april is....
Nee, nooit doen, of de UCI moet het leuk vinden dat veel renners vlak voor de echte klassiekers met blessures en kneuzingen uitvallen.

Ik zou ook E3 Harelbeke uit de WT zetten, die koers voegt echt niets toe. Laat maar een voorbereidingskoers herworden voor Vlaanderen, net als Dwars door Vlaanderen.
Gent-Wevelgem is een ander verhaal, de laatste editie was het mooiste wat het wielerminnende publiek kreeg aangeboden.
malheur 13 april 2015 23:10
Dat klopt wel maar even vaak is het niks met GW.

Ik zeg dan dus ook, DdV een koers van maken waar de WT teams niet mogen aantreden maar die met het beste van continentale ploegen (veul belguh!) wordt gereden, als een soort van talentenkoers weet ik veel.

E3 en GW evenzo een tweeluik maken als omloop en KBK, allebei naar 1 klasse onder WT. Hebben we meteen meer ruimte voor nieuwe WT koersen.
Leon 13 april 2015 23:14
Cyclad Schreef:
-------------------------------------------------------

> Ik zou ook E3 Harelbeke uit de WT zetten, die
> koers voegt echt niets toe.

> Gent-Wevelgem is een ander verhaal, de laatste
> editie was het mooiste wat het wielerminnende
> publiek kreeg aangeboden.

Pfff, wat een scorebordjournalistiek. Ik herinner me vanuit de voorgaande jaren Gent-Wevelgems die het aanzien niet waard waren, en E3-prijzen die een lust voor het oog waren. En nu hebben we dit jaar een voorjaarsstorm waardoor Gent-Wevelgem een potsierlijk chaotisch verloop krijgt, en is het ineens een veel mooiere koers dan de E3-prijs? Mwoah...
malheur 13 april 2015 23:24
Hij is in ieder geval unieker en esthetisch, met de moeren en langs oorlogsmonumenten en bijbehorende steden, goed te pruimen.

Wat niet wegneemt dat ze gewoon samen in 1 weekend moeten en 1 trapje omlaag, dat vrijdag-zondag gedoe komt toch een beetje vaag over vind ik.

O ja, de ronde moet gewoon weer terug naar de apotheose op de muur en de kwaremont opzouten naar zo'n 100 km voor de finish, dan mag ie in de Omllop en E3 blijven.
Blueprint 13 april 2015 23:27
De GW edities van 2009, 2010 en 2013 waren ook wel beklijvend, terwijl de E3 Prijs bij mij vaak minder blijft hangen. Bovendien heeft GW tenminste een eigen parcours, wat het veel meer een op zichzelf staande race maakt.
Leon 13 april 2015 23:46
Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bovendien heeft GW tenminste
> een eigen parcours, wat het veel meer een op
> zichzelf staande race maakt.

Dat is m.i. wel een pré, net als het "klassieke" gehalte van de koers. Maar dat het eenmalige geluk van de weersomstandigheden er nu ineens een prachtige WorldTourwaardige koers van maakt vind ik onzin.

Wat betreft het onzalige idee van een WT-status voor De Panne en Schoten: met haar consistente doorgepromoveer van allerlei koersen en koersjes naar de continentale HC-categorie heeft de UCI gezorgd voor een totale nivellering van die hoogste continentale status. Het zou m.i. een goed idee zijn om een continentale topcategorie te maken waardoor koersen als Strade Bianche, Het Volk, De Panne, Brabantse Pijl, Frankfurt, Duinkerken, Milaan-Turijn en Parijs-Tours weer een meerwaarde krijgen boven omhooggevallen wedstrijden als de Ronde van Noorwegen, Wallonie, Impanis of Munsterland Giro, om maar wat te noemen...
Snorfietser 14 april 2015 22:34
Ben er wel voorstander van dat dit soort koersen gaan tellen voor de world ranking. Is me niet helemaal duidelijk of dat nou wel of niet doorgaat. Maar slaat natuurlijk nergens op om de Driedaagse de Panne te upgraden. Strade Bianchi verdient dit inderdaad veel eerder, maar ook de Omloop, Dwars door Vlaanderen, Parijs-Tours en Emilië komen hier veel eerder voor in aanmerking. Helaas ben ik er met de UCI een beetje bang voor dat ze eerst Oman en Qatar gaan upgraden.
Massimo 14 april 2015 22:43
Denk dat ze eerder op zoek zijn naar een nieuwe meerdaagse koers in oktober.
malheur 14 april 2015 22:57
Weinig erger dan gedwongen modialisering, bwlegh
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen