Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Finale L-B-L wordt veranderd

Gepost door Hoentie 
Hoentie 27 april 2018 09:47
ASO vindt dat de finale van Luik Bastenaken Luik te lang op slot zit. Ondanks de invoering van de Roche Aux Faucons en enkele andere experimentjes blijft de Waalse klassieker te saai.

In navolging van onder andere de Amstel Goldrace die ook al met dit probleem worstelde en de finale bewust hertekende, wat een veel spannender en aantrekkelijker laatste wedstrijduur opleverde, gaat de finale nu naar het centrum van Luik terug, waar het in de jaren tachtig ook al was. Men hoopt dat de koers dan eerder losbarst.
De start gaat nu naar Ans, zodat men daar in elk geval de koers niet hoeft te missen.

Hoe de finale er precies uit gaat zien (hoe zit het bijvoorbeeld met st. Nicolas?) is nog niet bekend gemaakt.

Meer details: [www.wielerflits.nl]

Persoonlijk denk ik dat het zwaartepunt van de hellingen op zo'n 50 à 60 kilometer van de meet moet liggen. De echte specialisten moeten daar dan de boel al open breken en een selecte groep forceren. In het laatste deel van de koers moeten de hellingen zwaar genoeg zijn om kans te maken om weg te rijden, maar niet zo zwaar zijn dat iedereen er bang voor is (en dus blijft wachten).

Het probleem met L-B-L is altijd de afschrikwekkende werking geweest van St. Nicolas. Hoewel de Roche wel iets veranderd heeft, was dat m.i. niet genoeg. De favorieten deden te weinig met bijvoorbeeld Redoute om de boel daar echt te breken.

Misschien moet Redoute weer de laatste echt lastige helling zijn, gevolgd door nog 5 of 6 hellingen van tussen de 7 en 9% zodat daar de finale echt kan beginnen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/04/2018 09:48 door Hoentie.
Carlos Danger 27 april 2018 13:02
Renners maken de koers.
Walnoot 27 april 2018 13:50
Lijkt me een goed plan. Koers maakt ook de renners natuurlijk. De St. Nicolas--grote wegen--Ans finish bewijst de laatste jaren garant te staan voor een patstelling. Teveel stukken om op kapot te gaan als aanvaller en te veel stukken waarin knechten terug kunnen komen en kunnen rijden. Denk dat finishen in Luik zelf zonder Ans (dus gewoon naar beneden, eventueel nog een lusje vlak en dan finish) het zeker een stuk interessanter maakt. St. Nicolas kan dan wel degelijk gebruikt worden voor een alles of niets aanval. Op dit moment issie alleen voor 'niets' aanvallen.
valse trage 27 april 2018 21:19
De Wanne en de Stockeu terug erin om het zwaar te maken tot aan de Redoute. Na de Redoute alleen nog de Roche aux Faucons. Daarna rechtsstreeks naar het centrum van Luik. (Krijg je straks dat Matthews wint voor Gerrans, Albasini en Tosh, maar dat risico moet je maar nemen).

Het grootste 'probleem' voor LBL lijkt me echter niet het parcours, maar de al zo vaak aangehaalde toename van het niveau in de breedte, de steeds sterkere gelijkwaardigheid van een groot deel van de renners.Dus: kleinere ploegen! 6 renners! Nee, 5 renners! Wat zeg ik: doe maar 4 renners per ploeg.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/04/2018 21:22 door valse trage.
diravi 28 april 2018 12:49
Hopelijk wordt er rekening gehouden met de druk bezochte zondagsmarkt en alle parkeerproblemen die dat met zich meebrengt. Eerst toch nog de Nicolas op en vervolgens een afdaling naar het nieuwe station van Guillemins zou een goed idee zijn.
predator 28 april 2018 13:46
Eens met Hoentie, het zwaartepunt moet eerder liggen. De laatste LBL lag het overigens aan de ploegen zelf, die ook de taktiek van QS hadden kunnen toepassen.o
El Chaba 28 april 2018 15:33
Complete onzin.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen