Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

101st Giro d'Italia (2.UWT) 16e etappe

Gepost door Cecchini 
Cecchini 21 mei 2018 21:32
Stage 16 (ITT) » Trento › Rovereto (34.2k)





Bron Wielerflits
Na battaglia in de Karnische Alpen en Dolomieten én een welverdiende rustdag, staat de dinsdagetappe in het teken van het rijden tegen de klok. Al sinds het begin van La Corsa Rosa wordt er uitgekeken naar deze rit; het is dinsdag dat Tom Dumoulin de basis moet leggen voor zijn tweede Girowinst. De vraag is echter of de Sunweb-kopman met een gezonde dosis zelfvertrouwen aan de start staat, nadat hij enkele tikken heeft moeten incasseren van een vliegende Simon Yates.

Parcours
De voorsprong van de Brit – inmiddels opgelopen naar een comfortabel ogende 2:11 – kan onderweg naar Rovereto zomaar verdampen. “Het is een mooi gat, maar ik denk dat hij twee minuten van mij terug kan pakken in de tijdrit”, zo gaf Yates zelf aan na zijn demonstratie onderweg naar Sappada. Een verre van boude uitspraak, gezien het reliëf van de 34,2 kilometer lange tijdrit. Op het oog is het een chrono die de wereldkampioen tijdrijden op het lijf is geschreven, met vlakke passages die worden afgewisseld met heuvelachtige stroken.

Voordat de renners aankomen in Rovereto, rollen de coureurs op het Piazza Duomo in Trento van het startpodium. Trento was een van de Italiaanse steden die aan het begin van de negentiende eeuw werden opgeslokt in de welhaast neurotische veroveringsdrang van Napoleon Bonaparte. In 1809, vijf jaar na de kroning van de Corsicaan tot l’Empereur in de Notre Dame, ging Trento – als onderdeel van de Vrede van Schönbrunn – onderdeel uitmaken van het Koninkrijk Italië, een vazalstaat van het Franse keizerrijk.

Het was een tijd waarin Napoleon zich op het toppunt van zijn roem bevond, als trotse opperbevelhebber van ‘zijn’ Grande Armee. Amper vijf jaar later stortte alles als een kaartenhuis in elkaar, met Waterloo als laatste stuiptrekking. Het betekende dat Trento in 1814 werd geannexeerd door het Habsburgse Rijk, om in 1919 te worden opgenomen als onderdeel van het nieuwe Italië.

Met deze geschiedenis in het achterhoofd, vertrekken de renners voor hun beproeving tegen de klok. Het parcours langs de Adige rivier kent twee gezichten. De eerste vijftien kilometer zijn, buiten enkele stroken vals plat, geschikt voor de grote plaat. Na 12,7 kilometer over brede wegen wordt er in het plaatsje Aldeno voor het eerst een tussentijd opgenomen. Eenmaal uit Aldeno loopt het parcours meer heuvelop, vooral als de renners Piazza doorkruisen. Net voor het tweede tussenpunt – in Nogaredo – doemt er een 500 meter lang klimmetje op aan 6%. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft de organisatie ook nog een pittige aankomststrook uitgetekend. De laatste honderden meters lopen nog gevoelig bergop, genoeg om een secondespel nog nagelbijtender te maken.

Trento


La Battaglia di Rovereto


Start eerste renner – Giuseppe Fonzi – 13:20
Start laatste renner – Simon Yates – 16:30

Weer en TV
De renners krijgen tijdens de tijdrit van dinsdag slecht weer te verduren. Het zal gedurende de hele dag regenen in de omgeving van Rovereto. Oppassen voor natte afdalingen dus. De temperatuur zal rond de twintig graden Celsius hangen.

Eurosport is er op Eurosport 1 en de Eurosport Player vanaf 13:00 bij en zendt de tijdrit dus integraal uit.

Algemeen Klassement

1 Yates Simon Mitchelton-Scott 20 65:57:37
2 Dumoulin Tom Team Sunweb 2:11
3 Pozzovivo Domenico Bahrain Merida Pro Cycling Team 2:28
4 Pinot Thibaut Groupama - FDJ 2:37
5 Lopez Miguel Angel Astana Pro Team 4:27
6 Carapaz Richard Movistar Team 4:47
7 Froome Christopher Team Sky 4:52
8 Bennett George Team LottoNL-Jumbo 5:34
9 Bilbao Pello Astana Pro Team 5:59
10 Konrad Patrick BORA - hansgrohe 6:13
11 Dennis Rohan BMC Racing Team 6:41
12 O'Connor Ben Dimension Data 7:12
13 Oomen Sam Team Sunweb 7:27
14 Betancur Carlos Movistar Team 8:00
15 Geniez Alexandre AG2R La Mondiale 9:00
16 Poels Wout Team Sky 9:38
17 Woods Michael Team EF Education First-Drapac p/b Cannondale 9:49
18 Formolo Davide BORA - hansgrohe 9:56

Cecchini 21 mei 2018 21:32
Michel Pollentier


Sommige renners blijven in het geheugen om hun palmares. Anderen om hun temperament, de pech of hun stijl. Pollentier scoorde op alle vlakken. Hij was even de beste renner ter wereld, maar kreeg voor eeuwig het etiket van dopinggebruiker opgeplakt. Winnaar en tegelijk verliezer.
Wat Michel Pollentier sportief heeft betekend, bleek toen hij de IJzeren Briek kreeg. Een trofee die jaarlijks een renner bekroont die symbool staat voor Vlaamse inzet en karakter, mannen die sterk zijn gebleven na upper-cuts en tegenspoed, die bewezen hebben dat ze geen scheteloaters waren, maar mannen van ijzer en tegelijk duurzaam als een brikke.
Uit het boek: Michel Pollentier - Het gevecht met de schaduw (door Herman Laitem)


Uit een artikel uit de Wielerrevue ( 2007)

Het is vaste prik. Ieder jaar op 13 februari bellen Mette en Tjelle elkaar ‘s ochtends. Ze doen wie het eerst is. Mette wint meestal, zo rond een een uur of zes. Mette is van 1951, Tjelle van een jaartje later, en samen reden ze nogal wat koersen. Met wijlen Marc DeMeijer vormden ze een gevreesd drietal. Mette is Freddy Maertens , Tjelle Michel Pollentier.

Mette en Tjelle zijn de bijnamen die de twee kampioenen van weleer elkaar hebben gegeven. Niet alleen zijn ze op dezelfde datum geboren, ze komen ook uit dezelfde streek; West-Vlaanderen. Mette is van Lombardsijde , Tjelle van Keiem . Van jongs af aan komen de twee elkaar tegen in de wedstrijden. ,, Freddy Maertens won bij de jeugd zijn eerste koers, en weet je wie er toen tweede was? Ik'', zegt Michel Pollentier.
Pollentier, prof tussen 1974 en 1984, eerst vijf jaar bij ploegen met Flandria als hoofdsponsor, daarna twee jaar bij Splendor , een seizoen Vermeer Thijs en drie jaar Safir . Op het netvlies van iedere wielervolger uit die jaren staat de manier waarop Pollentier zijn fiets martelde. Nee, de prijs voor de stijlvolste heeft hij nooit gewonnen. Andere prijzen wel.

Eén in de Ronde van Italië en Zwitserland in 1977. Belgisch kampioen in 1977 en 1978. Eén in de Dauphiné Libéré in 1978. Ronde van Vlaanderen 1980 gewonnen. Touretappes in 1974, 1975 en 1976, en naar eigen zeggen ook in 1978, maar daarover later meer.
Willy Lustenhouwer, bij leven in Westvlaanderen bekend als liedjeszanger, maakte eens een plaatje over Freddy Maertens . Op de achterkant stond een ander liedje.

,, Wij zijn allemaal fier, met Pollentierke , met Pollentierke , We beleven veel plezier, aan Micheltje Pollentier.''



‘ Micheltje ' Pollentier op de B-kant, als knecht van Mette , zeg maar. Tjelle zelf heeft er geen probleem mee. Met DeMeijer er ook nog bij, konden Tjelle en Mette in hun gezamenlijke jaren in de Flandria-ploeg , wedstrijden volledig naar hun hand zetten. ,, En Freddy maakte het af hé. Hij won vijftig koersen op een jaar. Tegenwoordig stárten ze maar in vijftig koersen'', zegt Pollentier, breeduit gezeten op de bank, met zicht op de televisie. Er zijn beelden van de tumultueuze spurt tussen Paolo Bettini en een vallende Baden Cooke , in de Giro.

Michel Pollentier volgt de Giro op de voet. Geen wonder. In zijn allerbeste seizoen, 1977, won hij hem zelf. Daar was al heel wat aan vooraf gegaan. Het hele klassieke voorseizoen, eindigend bij Luik-Bastenaken-Luik op een zondag. De dinsdag erna begon de Ronde van Spanje. Waarna alweer snel de Giro stond te wachten, die zowat naadloos overging in de Ronde van Zwitserland. Pollentier reed alles. ,, Als je het niet kunt, ga je het niet doen, maar ik koerste graag. Het gaf niet.''

Niet alleen in Italië won Pollentier, in Zwitserland lukte hem dat nog eens, in 1977. ,, Daar won ik zelfs een massaspurt. Als je goed bent, kun je alles. Ondertussen was mijn vrouw Suzan in de Giro bevallen van onze tweede zoon Frederick . Daarvoor naar huis gaan, daar was geen sprake van. Bevallen kon de vrouw zelf.''
Het zou ook wat geweest zijn, naar huis gaan. Pollentier was bezig de Giro te winnen, nadat Freddy Maertens , de absolute kopman in de Flandria-Velda-Latina-gelederen zwaar was gevallen en moest opgeven. Eerst wilde de hele ploeg na deze tegenslag de Giro verder laten schieten, maar gelukkig voor Pollentier drongen vertegenwoordigers van de Italiaanse co-sponsor Latina aan op doorgaan. In het rose kwam hij aan in Milaan, zonder grote problemen. ,, Ploegleider Lomme Driessens kwam op mijn kamer en zei: ‘Jij gaat de Giro winnen.' Lomme kon heel goed motiveren.''

En o ja, na de Giro won hij niet alleen nog de Ronde van Zwitserland, maar ook het Belgisch Kampioenschap 197, net als het BK 1978 trouwens. In 1977 werd Pollentier Belgisch sportman van het jaar. Een bijbehorende oorkonde is de enige trofee die doet denken aan het rijke wielerverleden van de baas in huis.
Dan is er op dit vlak meer te zien in de garage die Polentier bestiert in Nieuwpoort aan de Vlaamse kust, achter zijn woning. Daar hangen foto's van Pollentiers koersverleden, die soms het zaken doen wat vergemakkelijken. Er hangt ook een poster van wielervereniging De Lombarden, waar Pollentier voorzitter en ploegleider van is.

Vandaag is hij net terug uit de Tour du Haut Var. Jonas Decouttere van de Lombarden pakte er nog een etappe. Ongevraagd spelt Pollentier even de naam van zijn pupil voor je uit, zoals hij ook de namen van zijn kinderen graag correct vermeld ziet. Dimitri , Frederick , Björn en Birgit . Frederick werkt bij T-Mobile als kinesist en zit met Vinokourov op Tenerife als voorbereiding op de Tour. Pollentier en zijn familie hebben de zaken op orde. Zijn garage en woning liggen er spic en span bij. Jongste dochter Birgit komt binnen na een looptraining. Ze ziet een meegebracht boekje op tafel liggen. Het heeft een rode omslag en het formaat van een stripboek.

,, Is dat Suske en Wiske '', vraagt dochter Pollentier? Hilariteit. Nee, het is niet Suske en Wiske , het is een verslag in boekvorm van wielerjaar 1977, geschreven door de Vlaamse journalisten Jan Cornand en André Blancke . Het heet ‘Het sprookje van Michel Pollentier.'
Zó dominant was Pollentier in 1977, dat de samenvatting van het jaar aan zijn prestaties is opgehangen. En nu vraagt zijn dochter of het boek gaat over de Sus en de Wis.


Pollentier als stripfiguur, het is een beeld dat in het verleden ook al eens werd opgeroepen, in 1978. Tijdens de Tour. Op Alpe D' Huez . De Peer.
In het begin van het gesprek heeft Pollentier al aangehaald dat elke topsporter in zijn carrière wel iets heeft waardoor hij altijd herinnerd zal worden. Zo heeft Hennie Kuiper bij voorbeeld zijn moment van pech en de daarop volgende overwinning in Parijs-Roubaix . Welk moment heeft Pollentier? ,, Bij mij zal dat de Ronde van Italië zijn waarschijnlijk'', zei hij zelf. Pas een uur later komt het gesprek op dat andere onderwerp, de peer van Pollentier die bij het grote publiek in de herinnering is blijven hangen.

Eindklassement 1977
1 - Pollentier Michel Flandria Velda 107:27:16
2 - Moser Francesco Sanson 2:32
3 - Baronchelli Gianbattista Scic Colnago 4:02
4 - Vandi Alfio Magniflex 7:50
5 - Panizza Wladimiro Scic Colnago 7:56
6 - De Witte Ronald Brooklyn 10:04
7 - Riccomi Walter Scic Colnago 12:28
8 - Bortolotto Claudio Sanson 13:41
9 - Beccia Mario Sanson 13:48
10 - Francioni Wilmo Magniflex 16:11





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/05/2018 21:46 door Cecchini.
Carlos Danger 21 mei 2018 21:35
Onbetrouwbaar ventje.
Remko 21 mei 2018 21:46
Regen, dat is sowieso al kut. Hopelijke wel voor iedereen vergelijkbaar slechte omstandigheden.....
Sjorsoll 21 mei 2018 21:50
Ja aan de ene kant. Maar het opent wel een klein kansje: Tom is behendig en gaat toch wel vol. Yates heeft alles te verliezen dus zal misschien minder risico's nemen. Of misschien gaat hij wel onderuit (wat ik niet echt hoop, maar waar ik ook niet héél rouwig om zou zijn).

Of Dumoulin gaat op z'n muil en de hele Giro is beslist.
Kuiperberg 21 mei 2018 21:52
Wind draait meer naar het zuiden (waar Dumoulin op hoopt) in de loop van dinsdag, echter windkracht 1 of 2. Maar met de voorspelde onweersbuien erbij kon het nog een raar koersje worden.
Cecchini 21 mei 2018 21:54
Starttijden Nederlanders
13:26 – Boy van Poppel
13:28 – Lennard Hofstede
13:47 – Danny van Poppel
14:49 – Roy Curvers
14:03 – Bert-Jan Lindeman
14:08 – Jos van Emden
14:47 – Koen Bouwman
15:11 – Laurens ten Dam
15:19 – Maurits Lammertink
15:25 – Robert Gesink
15:45 – Wout Poels
15:57 – Sam Oomen
16:27 – Tom Dumoulin

Favorieten volgens Wielerflits
13:32 – Ryan Mullen
13:40 – Victor Campenaerts
14:04 – Vasil Kiryienka
14:08 – Jos van Emden
14:13 – Tony Martin
15:34 – Maximilian Schachmann
16:00 – Rohan Dennis
16:12 – Chris Froome
16:27 – Tom Dumoulin
16:30 – Simon Yates

Starttijden top 10 klassement
16:03 – Patrick Konrad
16:06 – Pello Bilbao
16:09 – George Bennett
16:12 – Chris Froome
16:15 – Richard Carapaz
16:18 – Miguel Angel Lopez
16:21 – Thibaut Pinot
16:24 – Domenico Pozzovivo
16:27 – Tom Dumoulin
16:30 – Simon Yates
Cecchini 21 mei 2018 21:57
Is iemand tijdens deze Giro Lennard Hofstede al opgevallen ?
Horsie is back 21 mei 2018 22:19
Het wordt morgen de Monte Zoncolan revisited, maar dan vlak gelegd.
Qua duur zullen beide inspanningen nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn, want rond de 40 minuten. Tijdrit van Tom Dumoulin moet dan in 54 km/h.
Wil Tom Dumoulin weer op gelijke hoogte komen met Simon Yates moet hij gemiddeld meer dan driekwart meter per seconde sneller rijden. Da's wel erg veul.
Maar wordt het rugwind, tijdrit à la Mr. Toads Wild Ride, of regenachtig? Zo lang beiden aan hun verwachtingen voldoen zal alles min of meer bij hetzelfde blijven.
Daarna blijven er nog 3 kansen over.
JW 21 mei 2018 22:20
Ja. Tijdens de laatste etappe werd een interview met hem afgespeeld.
Vertelde wat zijn werk in de koers was. Leek best belangrijk.
Tot die tijd wist ik niet dat hij meedeed.
Adje Wijnands 21 mei 2018 22:38
Volgens de wetten van de sport is het een gelopen race.
Maar het zijn de wonderen die het zo spannend maken.
En die hoop is gerechtvaardigd!
Horsie is back 21 mei 2018 22:43
Inderdaad Adje

Een werkelijk ongewone dag zou er een zijn waarop niets ongewoons gebeurt.
Persi Diaconis


Nu nog even uitvinden wat dat ongewone dan is.
Sub Culture 21 mei 2018 23:03
Zou wel leuk zijn als Dumoulin hier een wereldtijdrit uit zijn benen schudt, eentje waarmee hij Yates op 2.30min zet ofzo.
Dan heb je toch dat mentale voordeel dat ondanks een kleine 2 weken achter de feiten aanrijden je ineens zelf in het roze rijdt en het valt natuurlijk nooit uit te sluiten dat Yates eens een mindere dag kent.

Vrees dat Yates een meer dan behoorlijke tijdrit zal rijden en de schade redelijk zal beperken.
predator 21 mei 2018 23:12
Lijkt me dat Yates iets meer dan een minuut verliest.
Zorro 22 mei 2018 08:08
Cecchini 22 mei 2018 11:17
Laten we als Nederlander maar eens gewoon blij zijn met een eventuele etappe zege, want met Dennis aan de start is dat al helemaal geen zekerheid, en laten we ook eerlijk zijn, Dumoulin krijgt dat gat van ruim 2 minuten met een in topvorm zijnde Yates echt niet dicht. Kortom aub iets meer realisme beste prikkers.
Siem 22 mei 2018 11:18
Rohan Dennis is toch een pakhaas?

Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Laten we als Nederlander maar eens gewoon blij
> zijn met een eventuele etappe zege, want met
> Dennis aan de start is dat al helemaal geen
> zekerheid, en laten we ook eerlijk zijn, Dumoulin
> krijgt dat gat van ruim 2 minuten met een in
> topvorm zijnde Yates echt niet dicht. Kortom aub
> iets meer realisme beste prikkers.
Bromertà 22 mei 2018 12:17
Zeker, maar de ritzege gun ik met minstens evenveel hartstocht aan onze Jos van Emden, uit Schiedam. Jos kan op de grote molen ontzettend uithalen en hopelijk heeft ie de afgelopen dagen een beetje in de spaarstand kunnen rijden.
Horsie is back 22 mei 2018 12:20
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zeker, maar de ritzege gun ik met minstens
> evenveel hartstocht aan onze Jos van Emden, uit
> Schiedam. Jos kan op de grote molen ontzettend
> uithalen en hopelijk heeft ie de afgelopen dagen
> een beetje in de spaarstand kunnen rijden.

Zolang als hij Tom Dumoulin maar geen zand in de ogen strooit, want dan mag alleen Klaas Vaak.
rustdag 22 mei 2018 12:22
Hij moest zondag vol aan de bak, om alleen al te kunnen volgen.
Bromertà 22 mei 2018 12:30
Hier een overzicht van 't bochtenwerk.

Bummetje 22 mei 2018 13:24
Karsten is terug, dus dit is nu al een mooiere dag dan afgelopen zondag thumbs up
Tjappie2 22 mei 2018 13:26
ton duk 22 mei 2018 13:31
Cecchini 22 mei 2018 14:05
Het parcours houdt niet over. Saai recht toe rechtaan langs snelwegen, Italie niet bepaald op zijn mooist.
Remko 22 mei 2018 14:06
Iemand een website met handig overzicht van alle tussentijden e.d.?
Ron de Renner 22 mei 2018 14:12
http://www.giroditalia.it/it/live/

Campenaerts pas 3e bij het eerste tussenpunt nu.

Wel nu een seconde sneller dan Mullen op tussenpunt 2. Maar dat lijkt wel een al te krappe marge om voor de dagwinst mee te gaan doen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2018 14:13 door Ron de Renner.
Cecchini 22 mei 2018 14:17
Eibndelijk Lennard Hofstede in beeld, nadat hij wordt gepasseerd na de 4 minuten na hem gestarte Mullen. Toen kwam Jos in beeld, en werd er weer overgeschakeld naar de reclame blokken
Horsie is back 22 mei 2018 14:17
Website organisatie.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2018 14:19 door Horsie is back.
Horsie is back 22 mei 2018 14:20
Mads Pedersen al op 41:04
Horsie is back 22 mei 2018 14:22
Campenaerts 41:07
Remko 22 mei 2018 14:24
Het is overigens 'gewoon' droog nu. Moeten we de winnaar derhalve in het eerste deel van het schema zoeken (Pedersen, Dowsett, Van Emden etc)?
Remko 22 mei 2018 14:25
Van Emden snelste tussentijd nu
Horsie is back 22 mei 2018 14:25
Jos van Emden snelste start met 15:40. We gaan richting 40 minuten.
rustdag 22 mei 2018 14:50
Damn Martin stuk sneller dan Jos

tussentijd



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2018 14:51 door rustdag.
Luijt 22 mei 2018 14:51
van Emden vooralsnog eerste maar minder 2e deel.
merijntje mortirolo 22 mei 2018 14:52
-
Godverdekut, gaan ze op de RAI weer eens dom lopen babbelen over het parcours, terwijl Jos toch best interessant is.
rustdag 22 mei 2018 14:54
Martin 13 sec sneller dan de nummer 2 Jos van Emden
Luijt 22 mei 2018 14:54
Martin 40,14. Snelste.
Remko 22 mei 2018 14:56
Steeds drogere wegen of heeft Campenaerts gewoon wat tegenvallend gereden?
Curzio 22 mei 2018 14:58
Martin zet mannen als Kyrienka en Pedersen al op 50 seconden. Dat zegt toch wel iets over wat er mogelijk is op dit parcours voor de mannen die een hoog vermogen kunnen leveren.
Luijt 22 mei 2018 15:02
Ja, Dumoulin fietst die Engelse vlieg op 1 minuut per 10 km.
ton duk 22 mei 2018 15:03
ach,wat is tegenvallend ...zoals gewoonlijk weer op waarde geklopt
g
Sub Culture 22 mei 2018 15:14


Interessant sfeerbeeldje van vandaag..
Carlos Danger 22 mei 2018 15:18
Sjorsoll 22 mei 2018 15:30
Weet iemand iets over de wind en de kracht ervan? En over eventuele regen? Thnx
rustdag 22 mei 2018 15:32
Lennard Hofstede geeft net aan, dat ze windje mee hebben. angry smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2018 15:41 door rustdag.
Sjorsoll 22 mei 2018 15:40
Sjorsoll 22 mei 2018 15:43
Die was trouwens wel in het begin. Mss draait het nog.
ton duk 22 mei 2018 15:53
rustdag Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lennard Hofstede geeft net aan...

Ja,dat doet ie dan ook al een week of 2 ...waardevolle knecht
gr
Slimmerd 22 mei 2018 16:11
Aru en Ulissi.... lachwekkend!
Cecchini 22 mei 2018 16:12
Ben ik achterdochtig als ik vraagtekens durf te stellen bij de tijdritten van Ulissi en Aru ?
Slimmerd 22 mei 2018 16:13
Uiteraard niet, ik kan me nog een winnende tijdrit herinneren van Ulissi in de Giro... de positieve plas volgde direct
Curzio 22 mei 2018 16:14
Wat extra pittige kruiden door de soep gisteren?

Ik zat overigens net een beetje te zoeken, Ulissi heeft wel eens een tijdritje gewonnen (Slovenie, 22 km).
Slimmerd 22 mei 2018 16:16
Dennis de snelste tussentijd bij tussenpunt 1, 12" sneller dan Van Emden
Slimmerd 22 mei 2018 16:20
Aru op slechts 23" van T. Martin en voorlopig 3e...
Cecchini 22 mei 2018 16:20
De heren Eurosport verslaggevers houden het op mentale weerbaarheid.
Sub Culture 22 mei 2018 16:20
Als de wind effectief gedraaid is, kan dat een verklaring zijn.
Maar dat moet dan wel een krachtige rugwind zijn.

Soit, voorts ga ik mij niet bezondigen aan insinuaties die ik niet kan staven, dat laat ik over aan de calimero's.
rustdag 22 mei 2018 16:21
Als Aru dit kan, Kan Yates het ook sad smiley
merijntje mortirolo 22 mei 2018 16:21
-
Vreemd: Aru had van die slome, half dichte ogen aan de start, viel me op, het leek zowat alsoffie in slaap zou vallen.
Curzio 22 mei 2018 16:22
De gelaatsuitdrukking van T. Martin was dan wel weer goud waard.
Clavan 22 mei 2018 16:22
Aru ....... whahahahahahahahaha. Geef die motorrijder ook even een lolly
Vlaflip76 22 mei 2018 16:23
Mads is toch niet echt gemadst door die koffietruc(k)
Slimmerd 22 mei 2018 16:24
Cecchini 22 mei 2018 16:25
Wat insinueer jij nou eigenlijk ?
Vlaflip76 22 mei 2018 16:27
Oh, die 20 minuten verlies van zondag hadden dus een doel.

Ik vermoed dat Fabio gisteren een afspraak had bij de bloedbank, net zoals maat Vino dat ooit had tijdens de Tour.
Effe z'n bloed testen op weekmakers.
Wanny 22 mei 2018 16:29
Dan zou het nog niet slim zijn om zo'n tijdrit te rijden, aangezien zijn klassement al weg is. Kan ie zijn al dan niet gedopeerde pijlen beter nog even op zak houden.

Gevalletje wat al te veel stayeren zou ook kunnen.
Curzio 22 mei 2018 16:34
Als je de fietshouding ziet, dan pakt Yates al even veel luchtweerstand met alleen z'n hoofd als Dumoulin met z'n hele lichaam. Tijdrijden is een kunst, een heeft niet primair met vorm te maken (zie Bardet vorig jaar Tour).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2018 16:35 door Curzio.
Fashionisto 22 mei 2018 16:36
Yates zit niet lekker.
Slimmerd 22 mei 2018 16:40
Dennis de snelste aan de finish in 40'00
Slimmerd 22 mei 2018 16:40
14" sneller dan Martin, was bij tweede tussenpunt slechts 6".
Fashionisto 22 mei 2018 16:42
En Froome gaat niet lekker door de bochten. Lekker woordje, dat lekker.

PS Aru heeft al vaker (verrassend) goed gereden in tijdritten, maar deze keer is wel zeer onverwachts.
Slimmerd 22 mei 2018 16:43
Punt 1: T. Dumoulin 4e op 17", net sneller dan Aru
Slimmerd 22 mei 2018 16:46
Yates passeert daar in 16'05. 20" verlies op Dumoulin
Slimmerd 22 mei 2018 16:48
Stand aan de finish:

1. Dennis 40'00
2. Martin 14"
3. Dumoulin 22"
4. Van Emden 27"
5. Froome 35"
6. Aru 37"
7. Dowsett 40"
8. Ulissi 40"
9. Haga 47"
10. De La Cruz 1'01

Yates 1'37
Bilbao 1'44
Formolo 1'44
O'Connor 1'58
Poels 2'06
Oomen 2'15
Pozzovivo 2'20
Geniez 2'25
Betancur 2'33
Konrad 2'37
Lopez Moreno 2'47
Carapaz 2'57
G. Bennett 3'04
Pinot 3'19
Woods 3'30



5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2018 17:11 door Slimmerd.
PVW 22 mei 2018 16:51
Valt niet mee. Maar als ik me niet vergis is tom altijd wat vd voorzichtigere start?
Curzio 22 mei 2018 16:52
Pozzovivo probeert zoveel mogelijk lucht te vangen met z'n hoofd én z'n knieën. Hij steekt nog net niet z'n arm recht in de lucht.
Curzio 22 mei 2018 16:52
In Jeruzalem niet.
Wanny 22 mei 2018 16:54
Of Dumoulin is niet echt super, zoals ie deze hele Giro al aangeeft. Goed niveau, maar niet buitengewoon.
Sub Culture 22 mei 2018 16:55
Pinot aan een dramatische tijdrit bezig.
predator 22 mei 2018 17:04
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Pinot aan een dramatische tijdrit bezig.

Gaat nergens over inderdaad
Pyama 22 mei 2018 17:06
Als ik (zonder TV) goed kijk op tussenpunt 2 een seconde of 50?
Heisenberg 22 mei 2018 17:09
Top-5 doet me denken aan proloog in Utrecht: [www.procyclingstats.com]
Vlaflip76 22 mei 2018 17:12
Ari reed een goede tijdrit in de Vuelta van 2015 (je weet wel die Tom verloor). Vergelijkbaar met die van vandaag. Tom won die in 46.07. Aru toen op 1.53 (20 sec achter Kiriyenka).
35 sec achter Dennis is dus niet geloofwaardig.
Heb zelf geen beelden gezien vandaag, maar mogelijk dat een motard vd RAI of een UAE auto hem heeft geholpen.
Slimmerd 22 mei 2018 17:14
AK

1. Yates
2. Dumoulin 56"
3. Pozzovivo 3'11
4. Froome 3'50
5. Pinot 4'19
6. Dennis 5'05
7. Lopez Moreno
8. Bilbao
9. Carapaz
10. G. Bennett
Curzio 22 mei 2018 17:16
Wat hij aangeeft is dat hij even goed is als vorig jaar, en zijn ploegleider zei zelfs beter.
Sub Culture 22 mei 2018 17:17
Hopen op een paar alles of niet offensiefjes in de slotweek.
Wanny 22 mei 2018 17:18
Hopen dat Yates het nog moeilijk krijgt, anders gaat het als een nachtkaars uit. Het zal van Froome en Dumoulin moeten komen, de rest zal vooral bezig zijn met podium halen of consolideren.
Tjappie2 22 mei 2018 17:20
Tom goed maar niet super. Ik had stiekem op een iets grotere inhaalslag gehoopt, maar hij doet goede zaken voor het podium. Psychologisch lijkt me een achterstand van onder de minuut op Yates ook wel lekker. Het kan nog, maar de kans is klein. Zo dat waren een hoop open deuren.
Horsie is back 22 mei 2018 17:22
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je de fietshouding ziet, dan pakt Yates al
> even veel luchtweerstand met alleen z'n hoofd als
> Dumoulin met z'n hele lichaam. Tijdrijden is een
> kunst, een heeft niet primair met vorm te maken
> (zie Bardet vorig jaar Tour).

Ik dwaal af en kom in Pruszkow 2010 weer op de aarde en zie Sir Chris Hoy nog eens verliezen van Nobody Felix (English dat weer wel.
Sir Chris Hoy (al was hij dat toen nog niet, Sir bedoel ik) vergat even de pedalen te geselen.
Mijn Wattbeest is nog veel erger, die weigert in zijn zwaarste stand rond te draaien als je het niet meteen heel flink geselt.
Horsie is back 22 mei 2018 17:24
Vlaflip76 Schreef:
-------------------------------------------------------

> 35 sec achter Dennis is dus niet geloofwaardig.

Rohan Dennis mag dan een mislukt WUR-avonturier zijn. Dit seizoen heeft hij meer inhoud gekregen en moet hij maar eens overwegen nog eens te WURren.
Bromertà 22 mei 2018 17:25
Moment van de dag: een hoofdschuddende Tony Martin in de hotseat als ie Aru achter en tussen de motoren in een supertijd ziet finishen.
Eindhovuh 22 mei 2018 17:26
Yates ook goed niet extreem goed. Dumoulin zou in topvorm wel iets sneller hebben gemogen.
Wordt ee. Heel moeilijk verhaal nu. Yates zal extra motivatie krijgen van zijn voorsprong.
Kuiperinho 22 mei 2018 17:26
Kan iemand Aru even 2 jaar schorsen voor totale ongeloofwaardigheid? Of laten de UCI reglementen dat niet toe?
Horsie is back 22 mei 2018 17:27
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tom goed maar niet super. Ik had stiekem op een
> iets grotere inhaalslag gehoopt, maar hij doet
> goede zaken voor het podium. Psychologisch lijkt
> me een achterstand van onder de minuut op Yates
> ook wel lekker. Het kan nog, maar de kans is
> klein. Zo dat waren een hoop open deuren.

Tom is al lang niet meer de tijdrijder pur-sang, dus hem kan niks verweten worden.
Ik had graag UB marathonloper zien worden. grinning smiley # Vilein.
Ron de Renner 22 mei 2018 17:31
Je hoopt misschien op net iets meer, maar gezien Dumoulin's eerdere resultaten in vlakke tijdritten tegen Martin en Dennis is dit geen verrassend resultaat. Yates beperkt knap de schade, maar gezien zijn uitmuntende vorm is een 22e plek niet eens echt boven verwachting.

Nu maar hopen dat het op een of andere manier toch nog spannend wordt. Ik zie het nog wel gebeuren dat Yates iets minder sterk is in week 3 dan hiervoor, maar zelfs een mindere Yates zou normaal gesproken Dumoulin in ieder geval moeten kunnen volgen bergop. Froome zal ook nog wel het een en ander proberen, maar buiten zijn eigen mindere vorm is een probleem voor hem dat Sky hier verder ook niet zo sterk is als normaal. Henao en De la Cruz vallen tegen en Poels is, zoals wel vaker, heel grillig.
Kuiperberg 22 mei 2018 17:47
Froome zal eerder een coalitie vormen met Yates dan met Dumoulin. Beide Britten, die gaan elkaar geen pijn doen. Worden nog mooie koersdagen.
Bromertà 22 mei 2018 17:49
Tijdens de laatste 10km was Yates negen doden gestorven ( volgens Kroon duizend, maar da's overdreven ), vertelde hij hoentje fris in de micro van de reclame-zender.
Vlaflip76 22 mei 2018 17:53
Wiggins is ook een Brit en was zelfs ploegmaat, maar of het nou grote maatjes waren?
Luijt 22 mei 2018 17:54
Luijt 22 mei 2018 17:57
Oomen zit nog altijd op koers voor een top tien klassering.

Gesink staat inmiddels op een uur achterstand in het AK. Als week 3 ook niks oplevert dan kunnen we voor Robert een totaal kleurloze ronde bijschrijven.
Cecchini 22 mei 2018 18:03
Die Aru was toen in topvorm (al dan niet met hulp van medicatie) en won ook die Vuelta, en desondanks op bijna 2 minuten achterstand in die tijdrit.. De afgelopen 2 weken is van topvorm op geen enkele manier van gebleken, en juist vandaag eindigt hij in een tijdrit op een parcours wat hem al helemaal niet ligt binnen de 40 secondes van alle toppers in de wereld. Dit is onmogelijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2018 18:04 door Cecchini.
Tjappie2 22 mei 2018 18:04
Behalve dan dat ie de ketting van Bennett heeft gefikst winking smiley

Voor de start van deze Giro vond ik die Yates-brothers maar niets. Maar wat Simon Philip hier uit z'n mouwen schudt is echt wel fenomenaal. Super attractief. Geen schande mocht Tom hier tweede worden.
lodjan 22 mei 2018 18:07
Tuurlijk wel: hij heeft op de rustdag lekker kunnen bijtanken en hij heeft zich kunnen opladen voor de tijdrit. Nog beetje stayeren er bij en klaar is Fabio. Ach het maakt toch niets uit, hij gaat toch geen drie Landisjes doen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2018 18:08 door lodjan.
Tjappie2 22 mei 2018 18:13
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ach het maakt toch niets uit, hij
> gaat toch geen drie Landisjes doen?

Als ie wel 3 Landisjes doet teken ik ervoor. Dat was wel een van de allermooiste touretappes die ik ooit gezien heb. De rotzooi achteraf mag de UCI met dat stelletje incompetente advocaten van ze wat mij betreft op een door henzelf gekozen tijdstip proberen op te ruimen.
Horsie is back 22 mei 2018 18:18
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tijdens de laatste 10km was Yates negen doden gestorven ( volgens Kroon duizend, maar da's overdreven ), vertelde hij hoentje fris in de micro van de reclame-zender.

Je hebt zeker niet gezien, dat Yates niet meteen van zijn fiets af kwam, maar nog een tijdje gechaperonneerd rond bleef rijden.
Buiten adem zijn ze niet lang. Zuurstofbehoefte daalt na de finish (zuurstofschuld niet inbegrepen) immers van 100% naar laat ik eens gek doen 4%.

Dus dat hoentje fris neem maar met vele korreltjes zout. Laat ze de Empire State Building traptest maar eens doen.

Voor hen, die de percentages niet snappen. Basaal metabolisme gaat uit van 3,5ml/kg/min. Maal 25 is 87,5 ml/kg/min. Op te vatten als gedachtegang!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2018 19:09 door Horsie is back.
Bromertà 22 mei 2018 18:20
Voor wie het gemist zou hebben:

[twitter.com]
merijntje mortirolo 22 mei 2018 18:53
-
20 seconden tijdstraf voor Aru
Cyclad 22 mei 2018 18:58
Ulissi zelfs 2 minuten tijdstraf.
Cecchini 22 mei 2018 19:00
Desondanks zou ik ze voor de zekerheid toch ook nog even laten plassen vanavond.
Horsie is back 22 mei 2018 19:04
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Desondanks zou ik ze voor de zekerheid toch ook
> nog even laten plassen vanavond.

Wou jij ze een urine retentie aanpraten dan?
lodjan 22 mei 2018 19:07
WF:
De organisatie van de Giro d’Italia heeft tijdstraffen uitgedeeld aan UAE-Emirates-renners Fabio Aru, Diego Ulissi en Valerio Conti. De Sardijnse kopman krijgt een tijdstraf van twintig seconden, terwijl adjudanten Ulissi en Conti liefst twee minuten aan de broek krijgen.

De drie Italianen zouden teveel in elkaars slipstream hebben gereden. Zowel Aru als Ulissi wisten een uitstekende tijdrit af te werken, door respectievelijk als zesde (+ 37 seconden) en zevende (+ 40 seconden) te finishen.

Aru zakt door de uitgedeelde tijdstraf naar de achtste plek in de daguitslag, terwijl Ulissi keldert naar de 45e positie.
Cecchini 22 mei 2018 19:14
Als het niet rechtsom gaat moet het maar linksom, of hoe is het gezegde ook al weer?
Slimmerd 22 mei 2018 19:17
Lijken mij prima straffen, uiteraard niet allen in beeld geweest, maar had B. Van Poppel ook geen straf verdiend (in geval Pedersen) of lag dat echt enkel aan de auto?
JW 22 mei 2018 19:27
Was inderdaad één van de mooiste etappes ooit.
Remko 22 mei 2018 19:49
Ja inderdaad wat was DIE etappe mooi. Samen met de waaierrit uit 2013 een van de mooiste touretappes die ik me zo snel even voor de geest kan halen.
Horsie is back 22 mei 2018 19:50
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> lodjan Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ach het maakt toch niets uit, hij
> > gaat toch geen drie Landisjes doen?
>
> Als ie wel 3 Landisjes doet teken ik ervoor. Dat
> was wel een van de allermooiste touretappes die ik
> ooit gezien heb. De rotzooi achteraf mag de UCI
> met dat stelletje incompetente advocaten van ze
> wat mij betreft op een door henzelf gekozen
> tijdstip proberen op te ruimen.

Jij zult wel een fan van Ten Damme zijn. 16 keer down, 17 keer up.
Sub Culture 22 mei 2018 20:02
Aru achtste in de daguitslag mét een tijdstraf wegens stayeren inbegrepen, dat zal hem leren.
lodjan 22 mei 2018 20:35
Giro d'Italia: Aru penalised 20 seconds for drafting

Officials also catch Ulissi, Conti, Hermans, Pedersen and Cavagna

Giro d'Italia commissaires dished out a handful of time penalties for drafting during Tuesday's stage 16 individual time trial, including a 20-second slap to UAE Team Emirates' Fabio Aru for pacing behind a police motor over the 34.2km course from Trento to Revereto. The Italian remains 22nd overall, now 24:34 behind overall leader Simon Yates (Mitchelton-Scott).

Officials hit Aru's teammates Valerio Conti and Diego Ulissi the hardest, with each receiving two-minute penalties. Ulissi caught Conti before the first check, having started one minute behind him. Ben Hermans (Israel Cycling Academy), Mads Pedersen (Trek-Segafredo) and Remi Cavagna (Quick-Step Floors) were each docked 30 seconds.

Chief Commissiare Randall Shafer of the US said the UCI judges decided on the penalties after reviewing images from helicopters and from television, following up on reports from motor commissaires of incidents involving prolonged drafting.

“We made the best decisions based on the speeds we had and based on the distance that was recorded on the television as well as the normal penalties based on the observations of the commissaires," Shafer said. “We had some that were significant and others that were not so significant. And some that we want to enforce the fact that we’re watching and that the television is watching, that the media is watching and that the public is watching.”

Shafer confirmed that the UCI judges used the new video referee technology to catch the cheats. A UCI judge watches all the different television images in a special cabin at the finish area.

“We see more now that we have the video technology and we took into consideration that the rest of the world sees it. It’s important for us to take a disciplined approach with the riders,” he said.

Shafer only listed race numbers and time penalties, insisting he was not interested if the riders were well placed in the overall classification. He refused a suggestion that the race organisers and judges had somehow failed to stop possible drafting.

“I think it’s the riders choice to follow who they follow," he said. "We had people trying to follow vehicles, we had people trying to follow each other, catching teammates, passing riders and continuing to staying the slipstream of those riders. It’s a rider’s decision. We had one case of a team vehicle, but we generally had good discipline on the road.”

UAE Team Emirates told Cyclingnews that the slipstreaming was not intentional, with no specific intention to gain time. They pointed out that Conti and Ulissi started just one minute apart. The team said they fully accept the judges decision.

Shafer said the judges had not yet been contacted by any of the teams, but he expected to "have those conversations."

"They have the right to come to talk to us, but ours is the decision to take."

Aru slipped from sixth on the stage to eighth at 57 seconds, while Ulissi dropped well out of the top 10 after initially being scored in eighth at 40 seconds. Team Sunweb's Chad Haga moved up a spot to seventh at 47 seconds. Team Sky's David de la Cruz is now ninth at 1:01, while his teammate Vasil Kiryienka moved up to 10th at 1:04.

In the only change to the general classification standings, Perdersen dropped one spot to 153rd behind Israel Cycling Academy's Guy Sagiv.
Cecchini 22 mei 2018 21:05
Wel opvallend dat Dumoulin bij zijn oordeel over het starten in de Giro en de Tour het vooral liet afhangen van het aantal tijdritkilometers in de Giro, maar zowel vandaag als gisteren liet hij blijken, dat dit nu niet bepaald een tijdritparcours wat hem lag.
Tinuz 22 mei 2018 21:20
In de Tour heb je een ploegentijdrit van 35 km en aan het eind nog een tijdrit van 30 km op een redelijk heuvelachtig parkoers.
In de Vuelta is het aantal tijdritkilometers nog minder dan in de Giro en Tour.
Ik verwacht dat Dumoulin gaat dubbelen, Giro en Tour, net als Froome.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2018 21:20 door Tinuz.
Curzio 22 mei 2018 21:30
Om de rit te winnen is dit parcours niet ideaal voor hem, maar om tijd te pakken op de klimmers in het AK natuurlijk wel (wat ook blijkt, als je even voorbij Yates kijkt).
ton duk 22 mei 2018 21:42
Hij wint op Yates toch ook "gewoon" 1.15 ...
gr
Horsie is back 22 mei 2018 21:49
Ik doe ook graag mee aan voorspellingen in een tijdrit, maar feitelijk is alles grotendeels gebaseerd op drijfzand.
Kijk eens hoe de experts het er af hebben gebracht. Voor Dumoulin 40:49 (werd 40:22), afwijking maar 1.1 % en gebaseerd op kennis.
Niet gehinderd door enige kennis kan een toddler misschien wel tot 0% komen, net zo gemakkelijk als sommigen hun opa's verslaan met Memory.
Voor Yates 43:13 (werd 41:37), toch al 3.7%, nog steeds heel schappelijk, al zullen heel veel prikkers dat niet zo ervaren.

Kijk, wat zou nu gemakkelijker zijn: iets op een komeet (Rosetta) laten landen of een Giro tijdrit perfect voorspellen.
Gelukkig luisteren de Zon, Maan en Sterren beter naar us earthlings, anders konden we het wel schudden.
LD88 22 mei 2018 22:12
En het aantal tijdritkilometers in deze Giro is ook zeer beperkt. Vooruit, het is meer dan in de Tour maar in de Tour is ook minder klimwerk dus als je het relatief bekijkt dan lag het Tour parcours hem waarschijnlijk beter (ook al omdat ik hem toch wel als 1 van de betere kasseienrenners onder de klassementsrenners inschat)



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2018 22:13 door LD88.
Horsie is back 22 mei 2018 22:18
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Om de rit te winnen is dit parcours niet ideaal voor hem, maar om tijd te pakken op de klimmers in het AK natuurlijk wel (wat ook blijkt, als je even
> voorbij Yates kijkt).

Gegeven

Een parkoers dat voor iedereen hetzelfde is.
Lengte kan variëren, maar het goed aansturen van bochten et cetera, hoort bij de competentie van een wielrenner.
Zo ook het indelen van een tijdrit.
De kwaliteit van de ren fietsen zal ongetwijfeld nog wel eens verschillen, alhoewel echt slechte fietsen er niet meer zijn.
Weersomstandigheden (temperatuur, wind en luchtvochtigheid) kunnen beslissend zijn, maar doorgaans speelt dit bij de toppers geen rol.
Een auto of motor kan hier een daar voor een verstoring zorgen.

Wat is ideaal? Waarom in 40 minuten maar 31 seconden winst voor Yates op de Monte Zoncolan en Dumoulin in dezelfde tijdspanne liefst 75 seconden winst.
Is Dumoulin de bergbeklimmer dan toch bezig beter te worden dan Dumoulin de tijdrijder?
Het nadeel van tijdrijden is dat voor maximalisatie een absolute rusttoestand vereist is, net zoals voor sprinten.
Waarom was Dumoulin zo goed in dat pittoreske Bergen vorig jaar?

Voor mij hebben ze allebei, Yates en Dumoulin, naar hun mogelijkheden gepresteerd.
De vraag, wie daar het meeste"last" van zal krijgen wordt over een paar dagen beantwoord.
Pinot was daarentegen de pineut. Froome liet het nu toch ook wel weer bij één wederopstanding.
Toen ik vanmiddag afscheid nam van Karsten en Jeroen schreven ze zo'n beetje de Panzerwagen af. Thuis komend was dat de eerste naam die me opviel.
Had George Bennett nu ook weer een chaingate en was rittenkaper Robert Gesink nu niet in de buurt?
Bromertà 22 mei 2018 22:25
398 w CdA 0,22 v = 50,98 km/u t[34,2] = 2415 = 40’15” 40’22” +7” 0,3%
362 w CdA 0,23 v = 48,80 km/u t[34,2] = 2522 = 42’02” 41’37” -25” 1,0% 
Tjappie2 22 mei 2018 22:51
Ellen Ten Damme? En die 16 keer down, 17 keer up dat is dan zeker plattgefickt.
Horsie is back 22 mei 2018 23:23
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> 398 w CdA 0,22 v = 50,98 km/u t[34,2] = 2415 =
> 40’15” 40’22” +7”
> 0,3%
> 362 w CdA 0,23 v = 48,80 km/u t[34,2] = 2522 =
> 42’02” 41’37” -25”
> 1,0% 
>

Beproef ik hier een klein ego-dingetje, kijk eens Horsie?
Toen ik vanmiddag bijna thuis was ving ik net wat op van een ruziënd stel (voetballende) jongens. Ik heb toen wel dik gewonnen was het laatste.

Maar wat betekenen jouw cijfers nu?
Dat Dumoulin verhoudingsgewijs matig heeft gereden en Yates juist heel goed?

Als Victor Mids zegt dat het een getal tussen 3 en 6 is, hoef ik niet met een 7 aan te komen.
Door extrapolatie van een prestatie uit een heel recent verleden kom je al redenerend met wel een berekening heel dicht bij.

Waar baseer je het verschil in CdA op? Yates zat toch prima op de fiets. Pozzovivo wat minder, maar zijn tijd was er niet naar.
Horsie is back 22 mei 2018 23:49
Dumoulin vs Froome
39,02 vs 39,10
35,14 vs 35,15
25,85 vs 25,75

Apropos wetmatigheid bij topsporters die hun vak verstaan.


De tijdrit kon in 3 delen worden ontleed.
Bovenstaande cijfers betreffen dus het eerste, tweede en derde deel, elk uitgedrukt in percentages van het geheel.
Je ziet dus dat Dumoulin en Froome als waren het eeneiige tweelingen hun tijdrit perfect hebben ingedeeld. Vakmensen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2018 14:13 door Horsie is back.
Cecchini 23 mei 2018 00:12
Diep voorover gebogen, jagen op het roze, maar de automatische piloot hapert: 'Het flitste niet'

Tom Dumoulin verlaat dinsdag op zijn tijdritfiets met de regenboogkleuren het podium en duikt nog in de straten van Trento in de houding van de regerend wereldkampioen. Diep voorover, de handen meteen aan de kleine grepen midden op het stuur.

Rob Gollin /Volkskrant



Een meevaller: de kasseitjes liggen er droog bij, na enkele motregentjes gedurende dag. Even is nog overwogen banden met profiel te monteren, maar een telefoontje naar het zuidelijker gelegen Rovereto, waar de finish ligt, leert dat ook daar de nattigheid op de keien is verdwenen.

Het is andermaal een cruciale rit in de Giro d’Italia. De vraag is of de titelverdediger erin zal slagen een denkbeeldige lijn te trekken tussen het Piazza del Duomo in Milaan, waar hij vorig jaar in het roze de Trofeo senza fine boven het hoofd hield, en het gelijknamige plein in de stad in de Dolomieten, waar hij vandaag vertrekt om de leiderstrui te heroveren.

Versjteren
Hij is er niet gerust op. Het nagenoeg vlakke en veelal kaarsrechte parcours, zo’n beetje parallel aan een gedeelte van de snelweg tussen de Brennerpas en Verona, bevalt hem niet. Hier wordt het lastig om de barrière van 2 minuten en 11 seconden te slechten, zijn achterstand op Simon Yates, de kleine Brit die zijn titelprolongatie dreigt te versjteren. Hij excelleert op meer heuvelachtig terrein.

In de loop van de middag blijken kleppers met de grote motoren de 34,2kilometer het best te verteren. Jos van Emden, vorig jaar de vreugdetranen plengende winnaar van de afsluitende tijdrit in Milaan, is snel met 40minuten en 27 seconden, maar ziet Tony Martin, bijgenaamd der Panzerwagen, er 13 seconden onder duiken. Later is het Rohan Dennis die de naar later zou blijken winnende tijd laat noteren: 40 minuten blank.

Intussen plaatst Dumoulins ploeg Sunweb een foto op Twitter. Op de banken in de teambus is hij in overleg met ploegleider Arthur van Dongen. Ze hebben zojuist nog achter de veel eerder gestarte ploeggenoot Lennard Hofstede aangereden. In deze fase kan niets meer aan improvisatie worden overgelaten. Kan hij deze rotonde met de handen onder in de beugel blijven? Is het beter om die bocht helemaal aan de buitenkant aan te snijden? Het verzet staat al vast: 56 tanden voor en 11 als kleinste tandwiel achter.

In ‘aero’ jaagt de wereldkampioen langs de wijnranken en een enkel dorpje onderweg. Hij houdt hoofd en romp in licht gebogen lijn boven het stuur en bovenbuis van zijn fiets om de tegenstribbelende luchtstromen te ontwijken. Hij trapt in die houding vrijwel hetzelfde vermogen als in staande positie.

Simon Yates vertrekt. Ook hij duikt meteen ineen. Hij ziet er als een berg tegenop. Hij bleef er maar op hameren, de afgelopen dagen. Hij behoort tot de zwakkeren in deze discipline. Let op zijn woorden, hij gaat hier veel tijd verliezen.

De eerste meting, op 12,7 kilometer: Dumoulin loopt 19 seconden in.

Hij wil de tussentijden niet horen. Van Dongen geeft vanuit de auto louter aanwijzingen. Nu driehonderd meter omhoog. Even stilhouden, scherp links zo meteen. Veel is het niet. ‘Bij Tom gaat veel automatisch. Maar op die lange rechte stukken kan hij wel eens worden afgeleid.’

De tweede meting, op 25,6 kilometer: Dumoulin loopt 48 seconden in.

De verschillen tussen de nummers één en twee in het klassement zijn duidelijk. Wie achter Dumoulin rijdt, ziet zijn helm niet eens. Het hoofd zit lager dan de gebogen rug. De zeem in zijn koersbroek beweegt op het zadel bij elke trap slechts enkele centimeters naar links of naar rechts. Yates is onrustiger. Hij licht met grote frequentie het hoofd op om naar voren te blikken. Hij schuift telkens wat naar voren op het zadel. Als de weg even stijgt, blijft Dumoulin in zijn positie. Yates gaat op de trappers staan.

De finish, op 34,2 kilometer. Dumoulin geeft 22 seconden toe op Dennis, en 8 op Martin. Yates moet nog binnenkomen.

Kolkend kluitje
Hij boort zijn fiets in een kolkend kluitje wachtende cameraploegen, fotografen en journalisten. Hij blijft lang diep voorovergebogen over zijn stuur hangen, het zweet gutst onder zijn helm vandaan. Dan vraagt hij aan de begeleiders van zijn ploeg hoe het er nou voor staat. ‘Je had 48 seconden op het tussenpunt’, is de mededeling. ‘Hoeveel verlies ik op Dennis, dan?’ ‘20seconden, zoiets.’ De elkaar verdringende volgers doen er het zwijgen toe, maar wijken niet.

Hij stapt van zijn fiets en neemt zijn helm af. De onzekerheid blijft. Is Yates nou al gefinished? Moet hij nog naar de dopingcontrole? Dan wil hij weg, maar de haag opent zich niet meteen. ‘Fucking hell.’

De finish van Yates: hij verliest 1.15 op Dumoulin. De voorsprong is geslonken tot 56 seconden.

Later, een kilometer verder, onder de luifel van een bestelbusje vol materiaal, inventariseert Dumoulin de schade. Hij is teleurgesteld. ‘Ik wilde ofwel veel tijd pakken op Yates, ofwel de rit winnen. Beide is niet gelukt. Ik heb een aardige tijdrit gereden, maar zeker niet een van mijn betere. Ik deed het behoorlijk, maar niet geweldig. Dan win je de Giro niet.’

De eerste 10 kilometer had hij naar zijn gewoonte nog behoudend gereden, maar de gewenste doorversnelling was uitgebleven. ‘Het werd minder en minder. Het flitste niet.’

Het laatste woord is aan Yates. ‘Dit was zonder twijfel mijn beste lange tijdrit.’

Curzio 23 mei 2018 09:01
Wat Bromerta hier volgens mij aantoont is dat het voorspellen van een tijdrit uitslag, anders dan jij beweert, helemaal niet met zoveel onzekerheid gepaard gaat en, met de juiste gegevens, vrij accuraat te doen is. Uiteraard zijn er omstandigheden als wind/regen die niet voorspelbaar zijn, maar juist op zo'n parcours, met weinig bochten en weinig verschillen in hellingsgraad van de weg is het geen rocketscience.

Daarom zie je ook dat de toppers in zo'n discipline een beetje bijeen kluiten in de uitslag. En daarom zat ook iedereen hoofdschuddend in z'n zeten toen Aru en Ulissi finishten.
Bromertà 23 mei 2018 10:40
Helemaal juist, Curzio. Horsie is back winkelt heel selectief in de winkel om bij zijn eigen conclusie uit te komen: drijfzand.

Vroeger op de lagere school leerden we dat als iemand 40 minuten lang 54 km/u rijdt dat ie dan 36 km heeft afgelegd. Blijkbaar is het ego-dingetje 1,8 km lang.
Horsie is back 23 mei 2018 12:45
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat Bromerta hier volgens mij aantoont is dat het
> voorspellen van een tijdrit uitslag, anders dan
> jij beweert, helemaal niet met zoveel onzekerheid
> gepaard gaat en, met de juiste gegevens, vrij
> accuraat te doen is. Uiteraard zijn er
> omstandigheden als wind/regen die niet
> voorspelbaar zijn, maar juist op zo'n parcours,
> met weinig bochten en weinig verschillen in
> hellingsgraad van de weg is het geen
> rocketscience.
>
> Daarom zie je ook dat de toppers in zo'n
> discipline een beetje bijeen kluiten in de
> uitslag. En daarom zat ook iedereen hoofdschuddend
> in z'n zeten toen Aru en Ulissi finishten.

De voorspellingen, waarover ik het heb zijn echte berekeningen, met wattages voor bij wijze van spreken elke meter. En dan blijkt het niet zo gemakkelijk te zijn als er onzekere factoren als vermoeidheid in het spel zijn. Extrapoleren met een recente parameter in je achterhoofd noem ik geen echt voorspellen.
In 2009 heb ik heel bewust de 200 m van Bolt laten varen om de voorkeur te geven aan mijn eigen training. Omdat ik wist wat er ging komen en daarvoor had ik geen rocketscience nodig, een beetje verstand. De bijdragen van Bromertà kan ik soms van te voren uittekenen omdat ik weet wat er aan vooraf is gegaan.

Verder Curzio, misschien toch wat minder schuilen onder de plu van Bromertà. Vooruit dan, als het heel hard regent.
Horsie is back 23 mei 2018 12:49
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Helemaal juist, Curzio. Horsie is back winkelt
> heel selectief in de winkel om bij zijn eigen
> conclusie uit te komen: drijfzand.
>
> Vroeger op de lagere school leerden we dat als
> iemand 40 minuten lang 54 km/u rijdt dat ie dan 36
> km heeft afgelegd. Blijkbaar is het ego-dingetje
> 1,8 km lang.

Ik was er natuurlijk zelf al achter gekomen, dat 54 km/h een misrekening was. Niettemin kan ik redelijk goed hoofdrekenen.
De driekwart m/s verschil met Yates was daarvan dan ook afgeleid.
Niettemin ging ik van meet af aan uit van 40 minuten (vergelijking Monte Zoncolan).

Je conclusie is echter al weer aardig congruent met je kijk op mensen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen