Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De semi-erotische sfeer rond de wielersport

Gepost door Cecchini 
Cecchini 18 juli 2018 12:10
De semi-erotische sfeer rond de wielersport neemt alarmerende vormen aan



Mannen die met een zeemleren lap om hun lul staan te praten over kettingspanning, daar kan ik erg slecht tegen. Ze staan om een fiets heen. Ze voelen aan het frame. Daarna zegt er iemand: Lucioni Cabrini. Dat is dan een Corsicaan die in een stenen hol, bij een temperatuur van precies 390 graden Celsius, een extreem stijve staalconstructie smeedt, waardoor je bij aflandige wind 0,004 seconden sneller rijdt.Lucioni doet dat niet voor iedereen. Je moet eerst een week bij hem slapen. Naast hem in bed. Hij wil weten voor wie hij het frame maakt. De laatste dag moet je een uur onder een schaap hangen. Dat heeft dan iets met bandenspanning te maken. Of stuurhoogte. Weet ik veel.

Semi-erotischIk houd erg van wielrennen, maar de semi-erotische sfeer rond deze sport neemt alarmerende vormen aan. Mannen die in een kring over wielrennen staan te praten, zien eruit alsof ze elkaar staan af te trekken. Orgastisch, dat is het woord. Ze noemen de naam van een bepaald shirt uit 1967 en dan hoor je die zeemleren lap overuren draaien. Ze voelen aan een stuur zoals Jan Cremer ooit aan tepels voelde.

Wat ik graag doe, is er plotseling tussen gaan staan. In een spijkerbroek. Dan valt het even stil. Naast een spijkerbroek ziet zo’n glimmend billenbroekje er opeens uit als iets waar je als 9-jarige ’s nachts in de Wehkampgids naar keek. Ook hun schoentjes veranderen – naast gewone mannenschoenen – meteen in kokette muiltjes met een stukje ijzer eronder.

KliksysteemIk heb geleerd dat te benoemen. Ik wijs op hun gele schoenen en zeg: ‘Ben je bang dat je van je fiets af flikkert, met je kliksysteempje. Moeten we je anders voor de zekerheid ook meteen maar met touw aan je zadel binden? Laat eens zien dan, de onderkant van je schoenen. Hoe vind je dat zelf eruitzien? Het zijn geen cowboylaarzen hè, met je klikkertje onder je schoen.’ Vaak zeggen ze dan: toeclip. Dan zeg ik: ik houd niet van vogels.

Wielrenners die voor het eerst een toeclip gebruiken, dat is een feest. Ik ga bij het eerste stoplicht staan, wacht tot ze moeten stoppen en kijk dan hoe ze vloekend opzij vallen, omdat ze zijn vergeten dat ze aan hun trappers vastzitten. Kan ik uren naar kijken. Dat verbaasde hoofd onder hun roze helmpje als ze op straat lazeren. Vaak zitten ze dan nog minutenlang met hun voeten vast aan hun fiets.

Ga ik naast ze staan. ‘Gebruiksaanwijzing weer niet gelezen hè. En ja, daar liggen we dan, met ons fietscomputertje aan het stuur. Ik zal even kijken. (…) Je hebt nu precies 9 meter gefietst.’
VrouwenHet maakt dus nogal wat emotie los, mannen en hun fiets. Maar vrouwen en een racefiets, dat is meteen een heel ander verhaal. Ik moet voorzichtig zijn. Ik wil voortaan niet – net als Jan Siebelink – in een ijzeren korset over de tuin van mijn vader schrijven, maar vrouwen en zeemleren lappen in hun broek, dat vind ik dus juist geweldig.

Dat is dan ook mijn tip voor het boekenweekthema van volgend jaar: ‘Harde zadels, zachte vrouwen.’ Het boekenweekgeschenk laten schrijven door Heleen van Royen of een andere zachte vrouw. Dat wordt een boek zonder valse romantiek. Vrouwen lullen niet over fietsen, die doen het gewoon.

Nico Dijkshoorn
El Chaba 18 juli 2018 13:05
Wat een enorme zak hooi is die Nico Dijkshoorn, dat bewijst dit gruwelijk slechte stukje maar weer eens..
Sjorsoll 18 juli 2018 13:22
Ik vind het een grappig stukje, vooral de passage over Lucioni Cabrini.
veluweracer 18 juli 2018 13:58
Dit broddelwerkje levert hem alleen tijdens de Tour wat centjes op.
pl0rk 18 juli 2018 14:02
Sja, Dijkshoorn. Ingehaald door de tijd. Dat gedeelte over Cabrini is inderdaad nog een glimlach waard. Echter een schaduw van hoe hij in z'n toptijd schreef. Heb echt dubbelgelegen bij z'n schrijfsels voor Retecool. Ach, ook bij mij tellen de jaren, je kan het'm niet kwalijk nemen.
Cecchini 18 juli 2018 19:41
Zo jij bent ook weer in je goede humeur.
jonglins 19 juli 2018 00:09
Heeft weinig met links of rechts te maken, maar vooral met frustratie en slechte smaak.
Laat mensen met een liefhebberij toch lekker liefhebben. Zeker als ze daar nog een sociale bezigheid van maken.
Er staat geen enkel steekhoudend argument in dit stuk.

Niveau daalt nog onder dat van die beroepszuurpruim Youp van 't Hek.
Andere Peter 19 juli 2018 00:31
Ik vind het daarmee ook te vergelijken. Elke keer hetzelfde kunstje.
diravi 19 juli 2018 00:53
Erg leuk, humor die vreemd genoeg niet iedereen ligt.
Cecchini 19 juli 2018 01:51
Ja Diravi, dat deze humor niet iedereen ligt is wat mij betreft ook vreemd. Als iemand zegt dat dit een zoveelste zelfde kunststukje is, terwijl die in elk topic 500 x het woord aanname laat vallen, moet ik nog meer lachen. En dan El Chaba, een prikker die gelukkig nog een etappe topic opent, maar in zijn andere topic bijdrages, tegenwoordig niet getuigt van een optimistische levensvisie. Iedereen (behalve Chris Froome) is naar zijn zeggen een zak hooi, of een nitwit, creatievere beschrijvingen heeft hij niet meer in zijn repertoire. Ik ben toch zo benieuwd wat hij wel leuk vindt, nu Seth Gaaikema ons een aantal jaren jammergenoeg is ontvallen.
predator 19 juli 2018 08:05
Ik zie de humor helaas niet.....
diravi 19 juli 2018 08:54
Niks Cecchini, helemaal niks en niemand vindt meneer eeuwig liggende dubbele punt leuk.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/07/2018 09:09 door diravi.
Andere Peter 19 juli 2018 10:51
Wat mij bij jou keer op keer treft is je hevige verontwaardiging als blijkt dat niet iedereen dezelfde smaak of mening heeft. En dan je ergernis daarover op nota bene een forum uiten...

Ik vind Dijkshoorn in zijn kunstje best goed. Er zijn geestige momenten. Maar het is geen toeval dat hij bv in DWDD zo snel gedichten kan schrijven. Over elke gast weer. Dat kan doordat hij elke keer hetzelfde doet. Hij projecteert dezelfde manier van kijken en dezelfde taalvaardigheid (die heeft hij ontegenzeggelijk) de ene keer op Smeets, dan weer op een politicus, nu dus op een herkenbare fietser. Er zitten vaak rake observaties bij, maar het kan mij niet meer verrassen.

Sorry voor het ongemak.

Het doet mij ook een beetje aan Hugo Camps denken. Heel andere stijl natuurlijk, maar die slaagt/slaagde er ook in om elk onderwerp van hetzelfde Camps-sausje te voorzien. Soms weergaloos hoor.

Door elke maaltijd dezelfde ketjap-saus heen flikkeren. Niks mis met die saus, maar zo aan het eind van de week wil ik iets anders. Nu ik erover nadenk, ik geloof dat Dijkshoorn daar best een aardig stukje over zou kunnen schrijven.

Maar ja, dat is een aanname eye rolling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/07/2018 10:54 door Andere Peter.
Cecchini 19 juli 2018 10:54
Oh ja, projectie, dat woord had ik nog vergeten.
valse trage 19 juli 2018 12:29
De Corsicaanse goeroe is leuk, de rest is gewoon erg slecht.
El Chaba 19 juli 2018 21:29
Kijk eens aan, weer een stalker van vroeger erbij. Wanneer was je laatste inhoudelijke wielerbijdrage hier? .............
El Chaba 19 juli 2018 21:33
Maar niet ingaan op de inhoud, hè? Nee, dat is wellicht te moeilijk voor je, omdat je weet dat hij gelijk heeft..
Het eerste wat je bijna altijd doet als andere mensen een andere mening hebben dan jij, is zwaar uit je slof schieten. Zeg nou eens eerlijk, ben je zo opgevoed? Ik geloof er niks van..
Cecchini 19 juli 2018 21:59
Bedoel je mij ? Zo ja ? Zwaar uit mijn slof schieten ? Volgens mij gebruik ik geen termen als zak hooi of andere scheldwoorden. Ik ben dus inderdaad keurig opgevoed. Ik maak me eerlijk gezegd wel een beetje zorgen om je. Die voortdurende verongelijktheid, die verzuurdheid. Waar komt dat toch vandaan, al die hekel aan die zgn. politiek correcte mensen, Waar hebt dat toch allemaal voor nodig ?
Massimo 19 juli 2018 22:20
Weer goed bezig zeg, Chaba, echt vrienden aan het maken. Wellicht wordt het nog gezelliger als ondergetekende eens een boekje opendoet betreffende jouw uitertst "opbeurende" privé berichten richting een ongeneeslijk zieke prikker. Vanzelfsprekend staat het je vrij om zelf met de eer te gaan strijken. Jou echter kennende ben je daar vast ineens te bescheiden voor, dus is het waarschijnlijk noodzakelijk dat iemand anders je voordraagt voor de titel "knuffelbeer van het jaar".
Sjorsoll 19 juli 2018 22:28
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------

> Door elke maaltijd dezelfde ketjap-saus heen
> flikkeren. Niks mis met die saus, maar zo aan het
> eind van de week wil ik iets anders. Nu ik erover
> nadenk, ik geloof dat Dijkshoorn daar best een
> aardig stukje over zou kunnen schrijven.

thumbs up treffend smiling smiley
diravi 20 juli 2018 08:42
Luijt 20 juli 2018 09:20
Ik vind de verhaaltjes van Dijkshoorn meestal leuker dan dit stukje.
De discussie tussen de prikkers maakt veel goed.
Dank heren!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/07/2018 09:20 door Luijt.
Andere Peter 20 juli 2018 10:41
Nou ja. De opmerking tav opvoeding is overbodig, maar ook niet beledigend. De boodschap is: ga terug naar de inhoud. Raar om dat walgelijk te vinden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/07/2018 10:41 door Andere Peter.
diravi 20 juli 2018 11:43
De eerste zin is al met een vingertje en tevens van de pot die verwijt. De rest (icm wat Massimo over ‘m schrijft) is walgelijk.
En dan mag Kreemers zeuren over wielergerelateerde posts, zijn eigen bijdrages, behalve zo nu en dan een wedstrijdtopic openen, plaatst ie alleen maar om zijn gelijk te halen. Als je het niet volmondig eens bent wordt Kreemers agressief en ben je dom. Ja, walgelijk is nog best mild.
Andere Peter 20 juli 2018 15:04
Geen idee over wiens eerste zin je het hebt. Die van mij? Die van Chaba? Ik zie nergens een vingertje. Ik zie wel ene hoop lichtgeraaktheid.

Het lijkt mij niet verstandig om in de persoonlijke vete tussen Massimo en Chaba te treden.

Alles in je reactie wijst op een persoonlijke inslag ipv een inhoudelijke.

Ik vind het van weinig respect getuigen om hier met andere namen te gaan strooien dan iemands nick. Wat heeft dat nu voor meerwaarde? Helemaal niets. Nou ja het toont aan dat je er dan heel persoonlijk inzit. Anders ontstaat die behoefte niet eens.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/07/2018 15:06 door Andere Peter.
diravi 20 juli 2018 15:33
Het eerste zinnetje van Kreemers. Die zijn naam en adres meermaals bekend heeft gemaakt. Ik spel het ook nog fout (of niet...).
Verder is dit een openbaar forum en reageer ik waarop ik wil.
Andere Peter 20 juli 2018 17:48
Vooral doen. Er is geen wet tegen. Ik zeg dat ik het respectloos vind. Zeker als afreageerwapentje in een of ander flutstrijdje. Want dat is het in mijn ogen.

Maar kijk niet vreemd op als iemand (El Chaba) je reactie inhoudsloos noemt, of iemand anders (ik dus) persoonlijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/07/2018 17:49 door Andere Peter.
Massimo 25 juli 2018 00:28
Je mag van mij dat gedoe rond Chaba en ondergetekende een "vete" noemen. Boeit mij niet zo, heb letterlijk en figuurlijk wel iets anders aan mijn hoofd. Toch even kort ter verduidelijking voor het onwetende prikkersgilde: de meerderheid zal mij wel kennen als vaste prikker voor zeker 14 jaar. Twee jaar geleden ben ik plots ziek geworden, en helaas word ik ook niet meer beter. Ik heb een neurologische aandoening, zeg maar een hersenziekte. Niet direct levensbedreigend, wel heel erg beperkend. Iets met computers doen kost mij bijvoorbeeld bergen energie, van daar dat ik nog amper prik. Ik heb een aantal prikkers, vooral zij die ik persoonlijk ken van Prikmavera's, op de hoogte gesteld van alles. Kreeg gelukkig vooral leuke berichten terug die mij deugd deden. Helaas vond en vind El Chaba het nodig om, kennelijk openstaande, rekeningen te vereffenen middels het versturen van beledigende berichten naar mij over mijn gezondheid. En vandaar dat ik me zo nu en dan eens laat gaan, slechts te verklaren door woede over zijn botheid.

Vanzelfsprekend heb ik de beheerder ingelicht over de scheldpartijen. Hij heeft, geloof ik, Chaba aangesproken op zijn gedrag. Veel heeft het niet geholpen gezien de huidige inhoud van mijn privebox. En dus moet het dan maar zo. Niet mijn gewenste keuze. Hopelijk wel met het resultaat dat ik weer normaal kan genieten van de prikpagina.

Excuses voor dit wel heel erg off topic en persoonlijk verhaal.
lodjan 27 juli 2018 07:43
Hup Massimo, sterkte!
Massimo 27 juli 2018 11:50
El Chaba 28 juli 2018 11:42
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2018 11:42 door El Chaba.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen