Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

'Remco staat te dik'

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 26 maart 2019 17:53
Terwijl Remco Evenepoel, het 18-jarige supertalent van Deceuninck-Quick.Step, overal bewierookt wordt, ziet ploegleider Patrick Lefevere (64) toch ook nog werkpunten bij zijn goudhaantje. “Ik zal je eens iets vertellen: Remco staat te dik”, verraste hij ietwat in een interview bij HUMO.

“Een zéér goede”, antwoordde Lefevere toen hij bij HUMO de vraag kreeg welke indruk Remco Evenepoel tot dusver op hem heeft gemaakt. “Tijdens de ploegentijdrit van de Ronde van de Emiraten heeft Remco iedereen verbaasd. Bij ons maakt iedere renner beurten van 15 seconden op kop. Kún je langer, dan mag dat, op voorwaarde dat je de snelheid niet laat zakken. Wel, Remco maakte beurten van 30 seconden!”, klinkt het bij de ploegleider.

Met hetzelfde gewicht als op het WK vorig jaar, was hij in Emiraten in de top vijf geëindigd. Maar wie 4 kilo te veel weegt, krijgt de rekening gepresenteerd

Maar toch ziet hij ook dat er nog werk aan de winkel is voor zijn jonge poulain. Toen in het interview gesteld werd dat Evenepoel op trainingskamp in het Spaanse Calpe de enige was die Julian Alaphilippe (afgelopen zaterdag nog de winnaar van Milaan-Sanremo, red) bergop kon volgen, riposteerde Lefevere meteen: “Weet je hoeveel waarde ik daaraan hecht? Nul komma nul. Ik zal je eens iets vertellen: Remco staat te dik. Met hetzelfde gewicht als op het WK vorig jaar, was hij in Emiraten in de top vijf geëindigd. Maar wie 4 kilo te veel weegt, krijgt de rekening gepresenteerd. Hij was ontgoocheld. Hij zégt van niet, maar ik zag hem zitten op een bankje en ik zit al lang genoeg in de stiel om te weten dat ik hem dan beter met rust laat.”

“Remco is nu hard aan het werken”, gaat Lefevere verder. “Hij heeft een beetje tegen zijn zin Nokere Koerse en de Bredene Koksijde Classic gereden, zijn grote test wordt de Ronde van Romandië. Twee tijdritten en aankomsten bergop: daar zullen we zien waar hij staat.”



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/03/2019 17:53 door Sub Culture.
opoeepo 26 maart 2019 18:12
Tjappie2 26 maart 2019 18:30
Gewichtsverlies leidt tot een kleinere kans op valpartijen leren we hieruit.
Sub Culture 26 maart 2019 18:46
Snap eigenlijk niet goed wat Lefevere hier poogt.
Eerst en vooral noemt hij zijn pas 19-jarige renner 'dik', hij dikt het verwachtingspatroon nog wat aan door te zeggen dat Evenepoel als enige Alaphilippe kon volgen bergop om vervolgens de relevantie er van de kop in te drukken.
Zie ook de bewering dat 'indien minder dik' Remco wel eventjes top 5 zou hebben gereden temidden renners als Dumoulin, Roglic en Valverde..eye rolling smiley
Cyclad58 26 maart 2019 18:47
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Terwijl Remco Evenepoel, het 18-jarige supertalent
> van Deceuninck-Quick.Step,


Pas op, Remco is op 25 januari al 19 geworden.
Tjappie2 26 maart 2019 18:57
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Snap eigenlijk niet goed wat Lefevere hier poogt.

Heel duidelijk maken dat het bij DCQ nog steeds om de grote leider Lefevere draait, en nooit of te nimmer om renners. Die moeten niet denken dat ze wat te vertellen hebben.

Vandaar "nul komma nul" waarde hechten aan een waanzinnige prestatie van een tiener die op trainingskamp mee kan met een topper, duidelijk maken dat Evenepoel goed naar zijn (dieet)adviezen moet luisteren, bovendien nog even fijntjes aangeven dat Evenepoel in Vlaanderen koerst wanneer Lefevere dat hem opdraagt, al wil ie zelf eigenlijk niet.
Inigo 26 maart 2019 19:49
Ze doen er echt alles aan die jongen voor zijn 22e kapot te maken
el:equipo 26 maart 2019 20:26
Wordt Evenepoel hier nu alweer groter gemaakt dan hij is? drinking smiley
Proost! 26 maart 2019 20:54
el:equipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wordt Evenepoel hier nu alweer groter gemaakt dan
> hij is? drinking smiley


Ja, in ieder geval dikker.
Lucho Herrera 26 maart 2019 20:57
Vertelde Boonen niet onlangs in Belga Sport dat hij het heel moeilijk vond dat bondscoach de Cauwer hem ook eens te dik had genoemd en hem daarom niet meenam naar een WK voor beloften? Snap niet waarom Lefevere dit allemaal naar buiten brengt.
Eddy Veen 26 maart 2019 21:14
Je kunt best iets te dik zijn en goed presteren. Kijk maar naar Wout van Aert.
Leon 26 maart 2019 23:00
Inigo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ze doen er echt alles aan die jongen voor zijn 22e
> kapot te maken


In dat kader vond ik in dit interview met zijn oude trainer wel wat interessante aken staan:
[www.hln.be]
NOKERE KOERSE | Evenepoel rijdt eerste profkoers in België, zijn jeugdtrainer Fred Vandervennet gaat supporteren

Remco Evenepoel rijdt vandaag zijn eerste profkoers in België. Fred Vandervennet (66), de man die hem zijn hele jeugd trainde, zoekt straks een rustig plekje langs het parcours in Nokere met zijn kleinzoon. Hij zal juichen als zijn ex-poulain passeert, maar er is ook bitterheid, want er is nog nauwelijks contact. En dat Patrick Lefevere hem nog niet gebeld heeft, begrijpt hij helemaal niet.

Wat vind je van het debuut van Evenepoel? Doet hij het goed, volgens jou?

"Absoluut. Ik heb zijn wedstrijden gevolgd op tv. Hij is 19 jaar, je kan niet meer verwachten."

Hoe kijk jij naar zijn koersen: als supporter, of met het oog van de trainer?

"Beiden. Emotioneel doet het wel iets als je de jongen die je jarenlang getraind hebt plots tussen de groten ziet rijden. Maar ik kijk ook naar zijn manier van koersen en de positie die hij opzoekt in het peloton."

En, doet hij dat ook goed?

"Er is nog verbetering mogelijk. Vooral in Argentinië zat hij veel aan de buitenkant van het peloton. Daar vang je meer wind dan in de 'trechter'. Maar het is logisch: hij heeft nog niet veel in het peloton gereden, hij reed vroeger altijd alleen."

Die bedenking wordt vaak gemaakt: Evenepoel is laat beginnen koersen, kan hij wel voldoende sturen?

"Zeker. Maar als je het vergelijkt met Jürgen Roelandts, die ik ook getraind heb als jonge renner, is er wel een verschil. Roelandts kon midden door een peloton naar voor schuiven, dat zie ik Remco op dit moment niet doen. Maar hij kan het leren, hij is handig genoeg. Hij heeft een goeie coördinatie vanuit het voetbal."

En heeft hij het lef?

(lacht) "Jaja, soms te veel."

Straks maakt hij zijn Belgisch debuut in Nokere Koerse. Ga jij kijken?

"Ja. En als hij niet op school moet zijn, neem ik mijn kleinzoon Yari mee. Hij is verstandelijk beperkt, maar hij is zot van Remco. Al denk ik niet dat we hem veel gaan zien. Hij zal belaagd worden door supporters."

Hebben jullie nog veel contact?

"Bijna niet. De vorige keer dat ik dat zei, was zijn mama boos dat ik dat vertelde, maar toevallig heeft Agna me deze week uitgenodigd om te komen eten. Dat apprecieer ik. Maar de realiteit verandert niet: vroeger had ik bijna dagelijks contact met Remco, nu zijn het twee, drie sms'jes in een paar maanden."

Hoe komt dat?

"Wat kan ik zeggen? Hij zit nu bij een grote ploeg, met nieuwe trainers en andere trainingsmethoden - de vraag is nog of ze beter zijn, maar het is wel normaal, zeker? Ik had dit verwacht."

Je klinkt wat gefrustreerd.

"Neen, echt niet. Ik ga kijken in Nokere: dat doe je toch niet als je gefrustreerd bent? En ik ga roepen voor Remco. (pauzeert) Wat ik verwacht had, is dat ze eerlijk tegen me zouden zijn geweest en dat ze me gewoon hadden gezegd dat er een nieuwe trainer kwam, maar er is veel rond de pot gedraaid. Dat vind ik niet fijn."

Voor een gast van toen 18 jaar is het niet evident om die boodschap te brengen natuurlijk.

"Remco is niet in fout, zijn vader was in fout. Zijn papa kon dat toch gezegd hebben?"

Ben je nerveus voor de ontmoeting?

"Helemaal niet. Als we mekaar zien, dan geven we een kus. Ik ken Remco van zijn vier jaar. Zijn papa en mama hebben bij mij getraind. Die band bestaat al heel lang. Weet je, ik hoop dat er een dag komt dat we nog een keer koffie gaan drinken en dat hij me alles vertelt."

Maak jij je zorgen om Evenepoel?

"Soms wel. Elke koers die die jongen dit jaar rijdt, is voor hem een topklassieker. Als ik zie welk verzet hij draaide in Argentinië. Een 56x11... De vraag is hoe zijn hartspier daarop gaat reageren. Je hart is pas volgroeid rond je 24ste. Als hij het nu te zwaar belast, kan dat leiden tot misvorming."

Daarnet klonk je sceptisch over de trainingsaanpak bij Deceuninck-Quick.Step. Heb je redenen om te twijfelen?

"Eigenlijk weet ik niet hoe ze werken. Ik heb bepaalde ideeën over training, maar ik weet niet of Remco op dit moment mijn systeem nog volgt. Ik moet de eerste renner nog ontdekken die beter is geworden nadat hij mij heeft verlaten. Of toch: ik ken één uitzondering, Rutger Wouters (elite zonder contract, red.), maar hij vertelde me onlangs dat hij nog altijd traint volgens mijn methode."

En dat is?

"Ik vertrek vanuit de vaststelling dat er in de atletiek en in het zwemmen anders getraind wordt dan in het wielrennen. Ik ben ervan overtuigd dat je twee keer per dag moet trainen. Dat geeft op lange termijn een grote voorsprong. Heel zeker. Als Remco dat nu niet meer doet, zal hij z'n voorsprong snel kwijt zijn."

Kan je zomaar van sport naar sport kopiëren?

"Tuurlijk. Het zijn allemaal uithoudingssporten. Destijds bij de wielerbond was ik de eerste die begon met trainingen in november, met stages in Spanje, met losrijden... Allemaal dingen die nu iedereen doet. Ik geloof dat ik met die dubbele trainingen vandaag nog altijd een voorsprong heb."

Koen Pelgrim, die hem nu begeleidt, heeft wel een zeer goeie reputatie als trainer.

"Ik ken hem, hij is een volwaardige trainer. Het verschil tussen hem en mij is dat ik meer kloten aan mijn lijf heb." (lacht)

Je bent gezegend met meer ervaring en leeftijd, dat maakt het wellicht makkelijker om je mening te verkondigen, niet?

"Ik heb een groter ego. Ik denk dat Remco dat nodig heeft. Af en toe moet je een keer de vijs aandraaien. Ik denk niet dat Pelgrim dat kan. Of Tom Steels, of Wilfried Peeters. Ze zijn te zachtaardig."

Heeft Evenepoel al zo'n sterk karakter op zijn jonge leeftijd?

(knikt heftig) "Onderschat hem niet. Het is een speciaal manneke, hoor. Hij is een keikop. En eergierig. Hij wil de Tour de France winnen, hé. Tegenover hem heb je iemand met 'body' nodig. Patrick Lefevere bijvoorbeeld, die heeft ook genoeg kloten. Je mag hard zijn tegen Remco, hij aanvaardt dat."

zei dat hij over hem zal waken als over een zoon.

"Mooi gezegd. Maar als Remco iets fouts doet, zal hij het moeten zijn die hem tot de orde roept. (denkt na) Ik vind het raar dat ik van de ploeg uit nog geen enkele telefoon heb gekregen. Lefevere heeft nog nooit een woord tegen me gezegd."

Moet hij dat doen?

"Als hij slim is, zou hij dat doen."

Waarom?

"Omdat ik hem informatie kan geven. Ik weet hoe Remco 'karakterieel' in mekaar zit en hoe je hem psychologisch aanpakt. Het gaat twee jaar duren voor ze dat zelf gaan ontdekken."

De ploeg zegt dat ze veel geleerd hebben uit de periode-Boonen. Dat ze vandaag beter weten hoe ze een jong talent moeten begeleiden.

"Boonen was ook een speciale. Toen hij in de krant stond met zijn auto-ongeval was dat niet de eerste keer dat hij overmoedig was aan het stuur. De mensen in de streek weten dat. De verhalen over La Rocca en zo. Maar hij stond er wel als het moest. Ze zouden me eens moeten zeggen wat ze bij de ploeg precies geleerd hebben, maar ik hoop dat het waar is."

Vrees je voor zulke scenario's bij Evenepoel?

"Totaal niet. Hij gaat niet uit, hij drinkt geen alcohol, hij rookt niet. Als hij een keer een afwijking had, was het dat hij niet van de koekendoos kon afblijven. Dat is maar een kleinigheid voor een jongen van 18 jaar, hé. Maar af en toe gebeurt het dat je hem moet terechtwijzen. Als hij meer traint dan je zegt of, omgekeerd, als hij niet doet wat hem gezegd wordt. Zijn voeding is het beste voorbeeld. In een bepaalde periode woog hij te zwaar, dan moet je hem duidelijk maken dat hij het is die dat eten in zijn mond steekt. Bij de nationale selectie ging hij altijd als laatste op de weegschaal staan, zodat de anderen het niet zouden zien als hij te veel woog. Hij weegt ook elke dag evenveel, dat bestaat niet! (lacht hartelijk)"



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/03/2019 23:02 door Leon.
opoeepo 27 maart 2019 00:28
Boonen was 19 twintig jaar geleden en 'al' 23, toen hij bij Lefevere ging rijden.Gelukkig maar, dat er sindsdien niets veranderd is.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2019 00:35 door opoeepo.
Horsie is back 27 maart 2019 00:45
Met hetzelfde gewicht als op het WK vorig jaar, was hij in Emiraten in de top vijf geëindigd. Maar wie 4 kilo te veel weegt, krijgt de rekening gepresenteerd

Natuurlijk blijft gewichtsmanagement cruciaal niet alleen maar als het om meters en seconden gaat.
Van 0 tot 100m, uiteraard in direct gevecht met Usain Bolt, betekent dit gauw 0,25 seconde verlies als meer vermogen "overgewicht" niet compenseert.
Dus bij acceleraties en zeker bergop kan gewicht een grotere rol spelen, maar het blijft afhankelijk van de ratio gewicht/vermogen.
Maar staat je tegenstander ook twee kg te dik, dan is het verschil nog maar twee kg. smiling smiley

Ik denk, dat meneer Lefevere hier Remco een schop onder zijn gat wilde geven. grinning smiley
Horsie is back 27 maart 2019 01:04
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Inigo Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
>

Maak jij je zorgen om Evenepoel?

"Soms wel. Elke koers die die jongen dit jaar rijdt, is voor hem een topklassieker. Als ik zie welk verzet hij draaide in Argentinië. Een 56x11... De vraag is hoe zijn hartspier daarop gaat reageren. Een wat vreemd verband suggererend. Je hart is pas volgroeid rond je 24ste. Als hij het nu te zwaar belast, kan dat leiden tot misvorming." En deze man vindt wel dat je twee keer per dag moet trainen.

Daarnet klonk je sceptisch over de trainingsaanpak bij Deceuninck-Quick.Step. Heb je redenen om te twijfelen?

"Eigenlijk weet ik niet hoe ze werken. Ik heb bepaalde ideeën over training, maar ik weet niet of Remco op dit moment mijn systeem nog volgt. Ik moet de eerste renner nog ontdekken die beter is geworden nadat hij mij heeft verlaten. Of toch: ik ken één uitzondering, Rutger Wouters (elite zonder contract, red.), maar hij vertelde me onlangs dat hij nog altijd traint volgens mijn methode."

En dat is?

"Ik vertrek vanuit de vaststelling dat er in de atletiek en in het zwemmen anders getraind wordt dan in het wielrennen. Ik ben ervan overtuigd dat je twee keer per dag moet trainen. Dat geeft op lange termijn een grote voorsprong. Heel zeker. Als Remco dat nu niet meer doet, zal hij z'n voorsprong snel kwijt zijn."

Vilein start: Weet je zeker dat hier niet die bejaarde veldrijder aan het woord is. Vilein sluiten.
Horsie is back 27 maart 2019 01:17
Het is echter toch ook goed gekomen met de man, die armen van 3,5 kg had en benen van 10,3 kg en een romp van 30,7 kg. cool smiley
Anony 27 maart 2019 16:23
In weekblad Humo laat Patrick Lefevere in een dubbelinterview met José De Cauwer een opvallende quote optekenen over wereldkampioen bij de ­junioren Remco Evenepoel, die volgens hem “te dik staat”. Maar de manager wil die uitspraak wel nuanceren.

“Remco staat te dik. Met hetzelfde gewicht als op het WK vorig jaar was hij in de Emiraten in de top vijf ­geëindigd. Maar wie vier kilo te veel weegt, krijgt de rekening gepresenteerd.” In de bergrit naar Jebel Hafeet eindigde Evenepoel ‘maar’ vijftiende.

Lefevere is niet gelukkig met hoe die uitspraak is weergegeven. “Het gesprek ging anderhalve minuut over Evenepoel en van die quote maken ze dan meteen de titel. Blijkbaar werken de media zo: eerst een renner groot maken en dan afbreken.”

Inhoudelijk wil ­Lefevere graag verduidelijken wat hij heeft bedoeld: “Wat ik gezegd heb, klopt. Remco is nu zwaarder dan hij vorig jaar was op het WK. En voor een renner van 1m70 maakt drie kilo meer ook een gigantisch verschil. Zeker bij de profs. Een renner van 22 zou ik daarvoor op de vingers tikken, maar Remco is amper 19. Dan mag je nog wat te zwaar zijn. We hebben beloofd dat we Remco zouden beschermen en dat blijven we doen. Hij krijgt bij Deceuninck-Quick Step een gewone parachute én een noodparachute om.”



Zoals ik al dacht. HUMO is wel een leuk blad, maar tja ... media.
Sub Culture 27 maart 2019 16:30
Niks media, hij geeft aan dat hij Remco zou beschermen en dat wil blijven doen.
Dan moet hij geen publieke uitspraken over zijn gewicht doen.
Simeone 27 maart 2019 16:38
Wel een leuke manager Lefevere, maar tja...

A- hij weet donders goed hoe de media werkt.... maakt er zelf graag gebruik/ misbruik van!
b- ik vind anderhalve minuut best lang
Clavan 27 maart 2019 17:36
Ik sta ook te dik.
opoeepo 27 maart 2019 18:44
Sub Culture 27 maart 2019 21:01
Maak je niet dik.
Luijt 28 maart 2019 09:20
Is dat van invloed op je prestaties?
Orakel 28 maart 2019 13:35
"Snap eigenlijk niet goed wat Lefevere hier poogt"
----------------

Ik denk discipline bijbrengen.
Duidelijk maken (aan een natuurtalent) dat alleen talent niet genoeg is.
En Evenepoel is prof. Dan mag je ook als prof behandeld worden.

"Hij gaat niet uit, hij drinkt geen alcohol, hij rookt niet. Als hij een keer een afwijking had, was het dat hij niet van de koekendoos kon afblijven. Dat is maar een kleinigheid voor een jongen van 18 jaar, hé. Maar af en toe gebeurt het dat je hem moet terechtwijzen. Als hij meer traint dan je zegt of, omgekeerd, als hij niet doet wat hem gezegd wordt. Zijn voeding is het beste voorbeeld. In een bepaalde periode woog hij te zwaar, dan moet je hem duidelijk maken dat hij het is die dat eten in zijn mond steekt. Bij de nationale selectie ging hij altijd als laatste op de weegschaal staan, zodat de anderen het niet zouden zien als hij te veel woog. Hij weegt ook elke dag evenveel, dat bestaat niet! (lacht hartelijk)"



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2019 13:43 door Orakel.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen