Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

102nd Giro d'Italia Etappe 17

Gepost door rustdag 
rustdag 28 mei 2019 17:41




Commezzadura (Val di Sole) › Anterselva / Antholz 181km






12:20-––:–– | km –––,–/–––,– | neutraler Start: Commezzadura (2,2 km Neutralisation)
12:25-––:–– | km ––0,0/181,0 | scharfer Start: Commezzadura
13:26-13:33 | km –42,7/138,3 | Passo della Mendola (8,4 km à 4,5%, max. 15,0%)
––:––-––:–– | km –92,0/–89,0 | Verpflegung
14:56-15:12 | km 108,9/–72,1 | Sprint: Bressanone/Brixen
15:08-15:26 | km 114,0/–67,0 | Kat. 4: Elvas (3,4 km à 7,6%, max. 12,0%)
15:46-16:10 | km 135,3/–45,7 | Kat. 3: Terento/Terenten (6,6 km à 7,6%, max. 12,0%)
16:07-16:33 | km 153,0/–28,0 | Sprint: Brunico/Bruneck
16:55-17:28 | km 181,0/––0,0 | Kat. 3/Ziel: Anterselva/Antholz (5,5 km à 6,9%, max. 12,0%)



























Klassement:


1 1 - CARAPAZ Richard Movistar Team 20 70:02:05
2 3 ▲1 NIBALI Vincenzo Bahrain Merida 1:47
3 2 ▼1 ROGLIČ Primož Team Jumbo-Visma 2:09
4 5 ▲1 LANDA Mikel Movistar Team ,,
5 6 ▲1 MOLLEMA Bauke Trek - Segafredo 5:00
6 4 ▼2 MAJKA Rafał BORA - hansgrohe 5:40
7 10 ▲3 LÓPEZ Miguel Ángel Astana Pro Team 6:17
8 8 - YATES Simon Mitchelton-Scott 6:46
9 9 - SIVAKOV Pavel Team INEOS 7:51
10 7 ▼3 POLANC Jan UAE-Team Emirates 8:06







Startlijst: [www.procyclingstats.com]




Eurosport: 13:00

Stream [cyfostreams.com] NED

[cycling.today] ENG
Anony 28 mei 2019 22:20
Vai Cenzo bis.
Adje Wijnands 29 mei 2019 10:21
opoeepo 29 mei 2019 11:24
Die kaaklijn vertrouw ik niet.
Horsie is back 29 mei 2019 11:31
opoeepo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die kaaklijn vertrouw ik niet.

Hebt U een Opoe (op) passer nodig?
Cecchini 29 mei 2019 11:34
We eten hier in Zuid-Tirol Oostenrijks en dat betekent stevige kost met een glimlach.

Door onze Volkskok Onno Kleyn



Vandaag fietsen we vanuit het oude Italië naar een mal, in 1918 als oorlogsbuit toegevoegd stuk land, Zuid-Tirol. Goed, de ene alp lijkt er op de andere, berg is berg, sneeuw is sneeuw, maar na de Col de Mendola/Mendelpass zijn we in een regio waar nog immer Duits gesproken wordt. Van harte. Alleen hoofdstad Bolzano/Bozen is vanwege Mussolini bevolkt door Italianen uit het zuiden, overal elders teelt men gemütlich Äpfel, maakt men Käse en fantastische Wein.

Werkstudenten zitten tegenwoordig in de zomermaanden bij de koeien op de hoge weiden, maar kunnen geen kaas maken. Dat gebeurt door ambulante kaasmakers die dagelijks vierwielig van alp naar alp rijden om er de rauwe melk te transformeren - je krijgt volwassen en kundige boeren niet meer zo gek om maandenlang hun gezin in het dal achter te laten.

We eten hier Oostenrijks en dat betekent stevige kost met een glimlach. Het Tiroler Speck is helemaal geen spek, maar een puike, koudgerookte ham, en daarbij komt Schüttelbrot, gemaakt van tarwe- en roggemeel en gekruid met venkel- en karwijzaad. Vandaag eten we canederli, Knödel, die duidelijk de mengcultuur van Midden-Europa en Italië vertegenwoordigen.

CANEDERLI ALLE ERBE DELLA VAL D'ISARCO
GNOCCHI MET KRUIDEN, HOOFDGERECHT VOOR 4 PERSONEN.

400 g oud brood zonder korst, in stukken
scheutje melk
1 dunne prei, fijngesneden
1 eetl. boter
200 g ricotta
100 g diepvriesspinazie, ontdooid
1 ei
handje fijngehakte verse kruiden: tijm, peterselie, brandnetel, rucola...
100 g boter
50 g bloem
2 tomaten
2 eetl. gemalen Parmigiano Reggiano

Overgiet het oude brood met de melk. Smoor de prei gaar in de eetlepel boter in circa 10 minuten.

Knijp het brood uit en meng met de ricotta, de prei, het ei, de kruiden, de bloem, wat zout en peper. Kneed tot een stevige massa. Misschien moet je iets van de weekmelk gebruiken, of juist wat extra bloem. Vorm er ballen van met een centimeter of 6 doorsnee. Breng een pan water met zout aan de kook en pocheer er de canederli heel zachtjes in, gedurende 15 minuten. Laat het water niet hard koken, want dan vallen ze uit elkaar.

Verwijder van de tomaten het vocht en het zaad en snijd het vruchtvlees aan stukjes. Verhit de 100 gram boter in een koekenpan tot hij begint te bruinen. Doe er de tomatenblokjes bij en draai het vuur uit. Schep de canederli met een schuimspaan uit de pan en wentel ze door de bruine boter. Strooi er de Parmigiano over.
JW 29 mei 2019 13:01
Inmiddels ligt een groep van 60 man voorop, bezig aan de eerste klim.
ton duk 29 mei 2019 13:43
Man of 10 op kop met Masnada en Bouwman oa
Jungels,Formolo ea willen er naar toe...
Peloton op 54 sec en die laten nu lopen...
gr
Heisenberg 29 mei 2019 13:47
Groep 1
Peters, Masnada, Vendrame, Antunes, De La Parte, Kangert, Neilands, De Gendt, Chaves, Conci en Bouwman

Groep 2
Jungels, Ulissi, Conti, Formolo, Brambilla en Hindley
Heisenberg 29 mei 2019 14:02
De 18 namen op een rijtje: Bouwman (Jumbo-Visma), Peters (AG2R), Masnada en Vendrame (Androni), Antunes en De La Parte (CCC), Kangert (EF), Neilands (Israel Cycling), De Gendt (Lotto-Soudal), Chaves (Mitchelton), Brambilla en Conci (Trek), Jungels (Deceuninck-Quick Step), Ulissi en Conti (UAE), Formolo (Bora), Bakelants en Hamilton (Sunweb), Maestri (Bardiani).

Formolo (12e op 11'51) is de best geplaatste in het klassement.

Met nog 113 km te gaan is de voorsprong 2'.
Heisenberg 29 mei 2019 14:11
Voorsprong al meer dan 4 minuten met nog 107 km voor de boeg. Ulissi zit er toch niet bij.

Voor mijn VSS hoop ik dat ze 20 minuten krijgen. smiling smiley
JW 29 mei 2019 14:16
Ze mogen ver weg lopen.
Totdat iemand zijn positie bedreigd vindt.
Jammer, zo'n kopgroep zonder voor het AK gevaarlijke renners zorgt er voor dat het tot de slotfase in elk geval een saaie rit wordt.
Zzzzzz



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2019 14:23 door JW.
JW 29 mei 2019 14:25
6 min voorsprong lijkt voor Bahrein de limiet.
Ze hebben de kop genomen.
Ron de Renner 29 mei 2019 14:33
Ik heb zo het gevoel dat de komende dagen net zo zullen gaan als drie jaar terug met Nibali en Chaves. De haai zal blijven aanvallen en de kleine Zuid-Amerikaan zal op een gegeven moment kraken.
ton duk 29 mei 2019 14:45
Heel even dan...
gr
ton duk 29 mei 2019 16:26
Gelukkig, Ineos en Astana gaan de 5e plek MOL redden !!
gr

ps: wat een …(kort Bosch woord,3 letters) etappe weer
Bummetje 29 mei 2019 16:52
Jeroen en Karsten in sinterklaasgedicht-modus van ongeveer het niveau basisschool groep 5. Nieuw dieptepunt in de commentaarhistorie van Eurosport is bereikt...
Pyama 29 mei 2019 17:06
1. Nans Peters
rustdag 29 mei 2019 17:09
waarom wacht Bouwman niet op Roglic.
Pyama 29 mei 2019 17:09
1. Peters
2. Chaves op 1.33
3. Formolo 1.49
4. Masnada
5. Neilands
6. Kangert 2.02
7. Conti
8. Brambilla
9. Hamilton
10. Vendrame
11. De Gendt
12. Bouwman

Formolo in top 10 GC.
Landa weg bij gele trui
Pyama 29 mei 2019 17:09
Oeps roze trui grinning smiley
Pyama 29 mei 2019 17:11
de GC renners:

Landa 4.26
Carapaz 4.37
Lopez 4.37
Carthy 4.42
Mollema op 4.47
Nibali
Roglic
Pozzovivo
Yates 5.05
Hamilton
Nieve
Pyama 29 mei 2019 17:11
Majka, Zakarin nog niet binnen.
Pyama 29 mei 2019 17:12
Majka 5.48

Madouas 6.01
Slimmerd 29 mei 2019 17:15
Zakarin al binnen of doet die weer rustig of zaterdag vanuit de kopgroep te winnen?
Curzio 29 mei 2019 18:33
Ook slechte humor kan grappig zijn. Het duo is de laatste week weer goed los vind ik. Dat spotten van dieren door Karsten blijft ook hilarisch.
Frederik D. 29 mei 2019 18:47
Weinig reacties. Dus weinig gebeurd.
Eindhovuh 29 mei 2019 18:51
Mollema lijkt gewoon 5de te worden. Heel knap.
Tinuz 29 mei 2019 20:17
Voor Carapatz valt deze Giro alles de juiste kant op. Naast zijn ontegenzeggelijk goede benen.
Niemand kan hem nog bedreigen, want zijn ploeg is de sterkste.
Fcdh 29 mei 2019 21:26
Mollema lijkt met de dag beter te worden in vergelijking met concurrenten uit de top 10.
Is er vanuit Nederlands oogpunt toch nog wat leuks om te bekijken in het slot van deze giro.
Pyama 29 mei 2019 22:21
Ze dachten ook dat Peters niet kon klimmen en Chaves hem wel zou inhalen. Tsja....
ton duk 30 mei 2019 09:24
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ook slechte humor kan grappig zijn. Het duo is de
> laatste week weer goed los vind ik. Dat spotten
> van dieren door Karsten blijft ook hilarisch.

Eens en de beschrijving ontmoeting van Karsten met de Amsterdamse stadsreiger deed mij weer schaterlachen
gr
lodjan 30 mei 2019 10:14
Vanuit Vlaams oogpunt: HLN

Jan Bakelants en Thomas De Gendt waren de twee Belgen die woensdag in de zeventiende etappe van de Giro hun kans waagden in de vroege vlucht. Bakelants probeerde het zelfs met een solo vanop 70 kilometer van de streep, maar werd 25 kilometer later ingerekend door De Gendt. Uiteindelijk finishte De Gendt als elfde, Bakelants als vijftiende. De Fransman Nans Peters won de etappe.

“Of het slim was om van zo ver alleen aan te vallen? Daar valt over te discussiëren. Ik kreeg uiteindelijk ook nog Fausto Masnada mee. Die zat wel in een zetel, maar in principe kwam dat goed uit. Ik weet dat het nog héél ver was toen ik mijn aanval inzette. Maar ik wist dat als ik lang zou wachten, ik het moeilijk zou krijgen om te kunnen winnen tegen die klimmers in de kopgroep. Als ik achteraf de finish dan zag, denk ik dat ik wel een kans op een goede uitslag had gehad als ik langer zou gewacht hebben. Maar kom, ik mag geen spijt hebben. Ik had met Chris Hamilton een ploegmakker mee en dan moet je iets proberen. Anders word je vijfde en zesde. Wat heb je dan uiteindelijk? Achteraf gezien had ik het beter gespeeld als Nans Peters. Hij ging op een goed moment. Al moet ik toegeven dat hij héél de dag al sterk koerste. Ik heb nog met hem in de ploeg gereden, hij is een talent.”

Lees verder onder de foto
Jan Bakelants FOTO: BELGA

Ondanks de gemiste kans toonde Bakelants dat hij meer dan twee weken aan zware Giro-ritten goed verteerd heeft. “Ik voelde mij héél goed vandaag. Ik had deze rit ook aangekruist. Daarom heb ik het gisteren ook rustiger aan gedaan. Ik was op de afspraak vandaag. In het begin van de rit had iets te veel geprobeerd en daarom had ik in eerste instantie de juiste vlucht gemist. Maar op het laatste stuk van de Passo della Mendolo ben ik terug aangegaan en kwam Formolo mee. Hij heeft mij tot bij Jungels getrokken en dan zijn we in de afdaling héél snel teruggekomen. Vrijdag krijg ik nog een laatste kans op een ritzege.”

LEES OOK.Belgen rijden zich in de kijker maar ritwinst in Giro voor jonge Fransman, Carapaz bouwt voorsprong uit

Thomas De Gendt: “Er reed een paar man serieus op mijn wiel”

In de zeventiende rit kregen we de allerbeste De Gendt van deze Giro te zien. Onze landgenoot werd helaas het slachtoffer van de spelletjes die gespeeld werden in de kopgroep. “In de kopgroep zaten verschillende koppeltjes van dezelfde ploeg, maar iedereen zat naar elkaar te kijken. Niemand nam initiatief, niemand wou iets doen. Ik begrijp dat niet. Waarom altijd dat rekenen? Waarom altijd kijken naar de anderen? Geen idee of ze bang zijn van mij. Op de tweede klim in de finale had ik een héél goed gevoel. Daarom verhoogde ik het tempo. Als het op dat moment de kopgroep in stukken breekt, heb ik iets meer kans op de ritzege. Maar alles kwam helaas terug samen.”

Lees verder onder de foto
FOTO: BELGA

De Gendt geraakte niet weg, de Fransman Nans Peters wel. “Hij demarreerde op het goede moment. Iedereen keek naar elkaar. Ik vond niet dat het aan mij was om het gat dicht te rijden, maar aan de koppeltjes van dezelfde ploeg. Ik probeerde mij te sparen. Maar er reed een paar man serieus op mijn wiel. Op een gegeven moment zat Brambilla in mijn wiel en gaf hij ploegmakker Conci het signaal om te demarreren. En dan bleef al de rest schoon in mijn wiel hangen tot ik zou reageren. Ik dacht toen “Kus mijn kloten, ik reageer niet”. Waarop de rest in paniek schoot. Ik ben dan van achter hun rug zelf weggereden en heb ik zo het gat alleen dichtgereden. Jammer voor hen. Ik verspeelde daar wel veel krachten mee. Maar als ze met mijn kloten willen spelen, dan speel ik terug.”

De Gendt gaat het de komende dagen zeker nog opnieuw proberen. “Donderdag heb ik nog een kans, vrijdag ook. Ik denk dat er nog twee kansen zijn. Ik wou vandaag zeker mee in de vlucht zitten. Het was een mooi groepje. Maar ik moet mijn meerdere erkennen in de rest. Donderdag wordt het een loterij om weg te rijden. De vlucht zal niet gevormd worden door de sterkste mannen vooraan. Het gaat eerder een loterij zijn. Dus het kan zijn dat ik niet mee zit, hopelijk iemand anders van de ploeg wel. Vrijdag krijgen we eerder hetzelfde scenario als vandaag. De sterksten gaan wegrijden. Een grote groep van de renners die nog kracht in de benen hebben.”

Lees verder onder de foto
FOTO: BELGA

Ritwinnaaar Nans Peters: “Toen ik De Gendt zag, dacht ik dat ik geen kans maakte”

Geen ritzege voor De Gendt of Bakelants. Wel voor de jonge Fransman Nans Peters. “Het is mijn eerste profzege, en direct in de WorldTour en in de Giro. Dit is enorm. Fantastisch. De voorbije jaren had ik al een aantal keer geprobeerd om een etappe te winnen, maar greep ik er telkens naast. Ook in deze Giro probeerde ik het al enkele keren. Tevergeefs. Ik dacht dat het vandaag weer zo zijn. Toen ik naar de andere namen in de kopgroep keek: Jungels, Formolo, De Gendt... Allemaal kleppers die al vaak wonnen in zulke ritten. Ik dacht dat ik geen kans maakte. Ik besloot geen onnodige energie te verspillen en alles op één aanval te wagen. Ik wist niet precies wanneer ik zou proberen, maar toen we op een klein heuveltje kwamen op vijftien kilometer van de streep, dacht ik dat het de goeie was”, aldus de renner, wiens achternaam geen link heeft met Vlaanderen. “Ik ben honderd procent Fransman. Mijn grootvader komt uit de Elzas, vandaag de iets wat Germaanse klinkende naam. Mijn bijnaam is de pinguïn, omdat ik nogal wijde bewegingen met mijn armen maak wanneer ik en danseuse bergop rijd
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen